Min favorit varma smorgas ar en "Cubana" en macka fran Cuba. Fast egentligen mer fran Florida.

Man tar ett jattelikt "korvbrod", helst potatisbrod som han som hade the Cuban Cafe som jag gick till alltid hade. Det kan nog vara vilket brod som helst, som en riktigt kort, mjuk baguette for en person. Eller snarare som ett ganska tjockt och langre korvbrod.

Delar den i tva pa langden men sa den fortfarande hanger ihop.
Pa toppen smetar man in majonas och botten senap.
Lagg pa ett par tjocka skivor schweitzer ost pa botten, pa det ett par skivor rokt skinka, foljt av ett par till skivor ost, sedan kommer pulled eller skivat flask kott (garna flasklagg eller liknande) en (eller flera) skiva av en salt gurka (dill gurka?) och sedan lagger man pa toppen. Ibland, kan jag ocksa pressa in en skiva tomat eller tva

, men det gjorde inte cubanen.
smalt lite smor i en stekpanna, lagg i cubanos.
Om man har en paninipress anvander man den, annars tar man en mindre gryta som ar tung och staller pa mackorna och TRYCKER tills de ar sa platta man kan fa dem

nar botten sidan ar harligt "toasted" vander man och staller tillbaka trycket ... fast det behovs inte att man trycker langre.
MYCKET gott och enkelt. Jag anvander ofta lite "hot" sas bland den pulled port, men det blir gott hur man an gor det.