Ditt bästa recept på varma mackor

Varma mackornas Ferrari: chèvretoast! Surdegsbröd med smör, chèvre och gärna lite riven cheddar eller parmesan ovanpå. Gratineras tills osten fått färg och serveras med rostade pinjenötter, babyspenat, honung och balsamvinägerkräm, samt lite örtsalt på toppen.
 
@95johsv - tack! :heart

Jag är dock på jakt efter något som kan ersätta råvaran tonfisk så att jag kan göra mina egna favoriter igen, framför allt ovan nämnda toast och sen min tonfisklasagne som jag saknar väldigt mycket. De blötlagda solrosfröna tycks vara en genomgående grej, men frågan är hur mycket tonfisk det hela smakar om jag skulle satsa på att använda dessa och plocka bort de grejor som ger smaker jag inte vill ha i ett råvaresubstitut.
 
@95johsv - tack! :heart

Jag är dock på jakt efter något som kan ersätta råvaran tonfisk så att jag kan göra mina egna favoriter igen, framför allt ovan nämnda toast och sen min tonfisklasagne som jag saknar väldigt mycket. De blötlagda solrosfröna tycks vara en genomgående grej, men frågan är hur mycket tonfisk det hela smakar om jag skulle satsa på att använda dessa och plocka bort de grejor som ger smaker jag inte vill ha i ett råvaresubstitut.
Tonfisklasagne lät spännande, du har inte lust att dela med dig av receptet? trots att just detta handlade om mackor :)
 
Tonfisklasagne lät spännande, du har inte lust att dela med dig av receptet? trots att just detta handlade om mackor :)
Absolut, men jag har inga proportioner. Istället för köttfärssås, gör jag en tomatsås med tonfisk, kapris och oliver.

Mjukstek lök och vitlök + ev lite chili i olivolja. Lägg i en burk tonfisk. Häll på lite vitt vin och låt koka in lite. Häll på en burk/tetra tomater alt färska, hackade tomater. Koka ihop. Lägg i oliver, gärna hackade/skivade. Ta den sort du gillar bäst. Häll i kapris. NU - smaka av och salta. Salta inte före eftersom både kapris och oliver ska i. Övriga kryddor använder jag inte så mycket utom som sagt vitlök och chili.

Sedan gör du lasagnen som vanligt.
 
Men hörrni, har alla missat bästa tricket, oavsett om man gör i stekpanna eller smörgåsjärn? Majonnäs på UTSIDAN av mackan! Ger en perfekt karamelliserad krispighet :d
Fast jag tycker att det stinker ned hela huset. Pallar verkligen intelukten av varm/grillad majonäs. Det luktar som sunkig Subway klockan sju en lördagmorgon. :arghh: :D
 
@95johsv - tack! :heart

Jag är dock på jakt efter något som kan ersätta råvaran tonfisk så att jag kan göra mina egna favoriter igen, framför allt ovan nämnda toast och sen min tonfisklasagne som jag saknar väldigt mycket. De blötlagda solrosfröna tycks vara en genomgående grej, men frågan är hur mycket tonfisk det hela smakar om jag skulle satsa på att använda dessa och plocka bort de grejor som ger smaker jag inte vill ha i ett råvaresubstitut.
Förstod det, tänkte mest att det fanns gemensamma nämnare som kanske gör man hittar ett bra substitut :angel:
 
Då tar du för mkt. ;) ett tunt lager räcker!
Jag tror dig inte! En liten klick smör luktar ju lika mycket smör som en stor klick smör i stekpannan. :cautious:

Skämt åsido, jag har förstått att det är poppis så många måste ju tycka att det är gott. Jag klarar det bara inte! Oset. :D
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 502
Senast: Pilot
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: Amha
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 111
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 879
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp