I söndags så fick jag ringa ut en distriktare då jag hittade min ponny stående på tre ben med en svullen has och skrapsår på båda bakknäna. Hon hade även ett sår på insidan på hasen nära glidlederna.
Eftersom att hon hade så ont och eftersom att jag inte kunde undersöka om såret var djupt i hasen så ringde jag ut en distriktare.
Han kommer ut, ger lugnande och rakar bort lite päls. Säger att det bara är ett skrapsår och tvättar lite med hibiscrub-shampo, skriver ut metacam och säger att ingen bandagering behövs då det bara är pälsen och lite hud som är bortskrapat.
Magkänslan säger något annat och hasen fortsatte att vara svullen.
Ringde täby och fick tid idag.
Det visar sig att den, ursäkta svordomen, jävla distrikt veterinären inte ens undersökt såret ordentligt. För det är ett sår på 1 cm rakt in mot leden. Inte ända in, men farligt nära ändå. Idag kunde vet hitta ett sår på 1 cm rakt in.
Fy tusan vad arg jag är. Jag sa specifikt till om att jag ville att han skulle kolla så att såret inte var djupt, eftersom att ponnyn slår så mycket att jag inte kan undersöka själv utan sedering. Men nej då, det var bara ett skrapsår.
På täby sa dom att vi hade tur som lyckades hitta det nu innan det blev var och skit inuti såret, för då hade det kunnat gå rakt in i leden nu, men faran är ju inte över det kan fortfarande gå in i leden och jag ska ha nära kontakt med kliniken innan och efter helgen. Bandagering och penovet + metacam.
Ev. feber har ju såklart blivit nedsatt av rejäla doser med metacam, men blodprov visar att hon har en infektion i kroppen.
Vad gör man när en veterinär har negligerat att undersöka hästen på ett ordentligt sätt? Jag har inte den minsta lust att betala en faktura för ett sådant fruktansvärt undermåligt arbete. Att misslyckas med att ens se om ett skrapsår är djupt eller inte när man är veterinär och hästen är duktigt drogad kan jag inte förstå alls!
Vad gör man?