Distansgalan!

Sv: Distansgalan!

Var det någon som tog hennes visit kort? Jag glömde helt bort det, Om någon skulle vilja vara så vänlig att PM:a mig med holländskans mail.

Jag tyckte det var mycket intressant hon sa, och de andra med.

Men undra vad det där rosa pillrena innehöll...

halloj....

har PM:at adressen istället...

jag kan lova att du kan lära dej massor av henne, men naturligtvis är det ju en räkmacka att ge hästen 60 dagars vila efter en långmilare...har man ytterligare en bunke hästar att välja på så...:p

även jag har kontakt med henne och det supernyttigt att ha någon professionell att bolla sina träningsproblem med!!

ang de rosa pillren du pratar om, jag gissar på Ibuprofen 600gr....;) jag har dom själv också...

glada hälsningar,
Marie :D

Senast ändrad av en moderator:

Tja, jag är mest nyfiken på vad hon gör med hästarna innan de rids in. Sådant tycker jag är mkt intressant.

Sedan hade vi en kille som var fysioterapeut som berättade om bålstabilitetens betydelse. Han visade att ryggflieerna och magmusklerna tillsammans inte räcker till för att hålla bålen (och ryggkotpelaren) i balans utan det behövdes pyttesmå muskler som fäste in på varje kota i ryggen och var ett par centimeter lång som såg till att ryggkotpelaren och därmed bålen höll sig stadig. (och därmed undvek man bland mycket annat även ryggskott, nackspärr osv) Olika sätt att träna dessa var tex att bara sitta på en balansboll framför TVn på kvällen. (Benen brett isär = lätt, benen ihop = medel, bara en fot i backen = tufft) Sedan kunde man komma åt, hmmm... nån sned djup konstig viktig magmuskel genom att dra in naveln mot ryggraden (som om man skulle knäppa ett par för trånga byxor) och hålla kvar. (Typ på bussen, tåget osv)

Men jag sitter på min balansboll nu när jag skriver detta. Har en fot i backen och en fot i luften. Inga som helst problem. Vad gör jag för fel? :crazy:

Men jag sitter på min balansboll nu när jag skriver detta. Har en fot i backen och en fot i luften. Inga som helst problem. Vad gör jag för fel? :crazy:

Nej, allvar, killen som höll föredraget var tidigare ishockeylirare på hög nivå och numera bandylirare - vältränad. Hanberättade att när han gick en kurs i bålstabilitet med likaledes vältränade människor fick de sitta på en balansboll under hela första dagens föreläsningar. Det hade han inte upplevt som jobbigt, men nästa dag hade hela klassen haft djävulsk träningsvärk. De enda som inte var helt slut var 2 tjejer, varav en var dansare ochen var ryttare. Det verkar alltså handla om mängden tid man använder den - inte att det ska kännas skitjobbigt hela tiden. (Jag har personligen kommit så långt att jag blåst upp min boll, konstaterat att katt- och hundhår klbbar jättebra på ytan och sedan lagt min håriga boll i förrådet... :D

Ja, jag satt ju någon halvtimme på bollen och dagen efter hade jag faktiskt lite känningar i ryggen. Misstänker att jag bara fokuserade på magmusklerna. :angel:

Men tack, då skall jag fortsätta "träna". :)

(Jag har personligen kommit så långt att jag blåst upp min boll, konstaterat att katt- och hundhår klbbar jättebra på ytan och sedan lagt min håriga boll i förrådet... :D

Min balansboll används av sonen som en jättebasketboll - studsar fantastiskt bra och nu har taklampa nr 2 gått åt skogen....

Jag satt pa balansbollen och gungade sonen till sömns när han var nyfödd...Mycket användningsbar boll! :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 931
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
23 947
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar