Distans för islandshästar?

Sv: Distans för islandshästar?

Är islänningarna bra placerade på distansritten fö? Eller är det mkt araber i toppen?

Jag är oxå intresserad av distans och vore kul att testa en kortare runda. Tinker/ IC s kanske ligger i samma klass som islänningar? eller blir vi sist tro? :)

Hoppas ni fixar en bukeritt för vi är intresserade! :banana:

Vad jag har förstått e det mest araber/arabkorsningar i toppen, men vem har sagt att vi ska till den toppen? Vi kan skapa oss en egen topp!:D

/EnWisa

När jag tävlade distans så var det en skimmelisis med och red.. gick hur bra som helst..

Vistt har amn mål att tävla och vinna VM i distans torde amn nog köpa sig en arab eller travare eftersom de har större lugn och hjärtvolym än andra hästar och klarar mer på så vis än en isis.

Men många tävlar långt ifrån för att vinna VM... jag tävlar för jag älskar att rida nya ridvägar.. träffa lite nytt follk träna lastning med häst och miljöombyte..Sen en CR rosett är ju alltid trevligt att åka hem med..

Nu är ju min dam bara 3½ år så det dröjjer innan vi är ute och tävlar=).. men 2,2 mil sen de ska vi ge oss ut på=)

oj vilken rolig tråd...
jag tänker det....varför skulle inte islandhästar kunna vara lika snabba som arabet? ja man kan kanske inte gämföra ett arabiskt fullblod som tävlar galopp och så kommer man där med sin skogsmulle till islandhäst och tror man ska kunna vinna....men de finns jäääkltigt snabba islandhästar tro mej;) en av dom e min miniköttbulle shit va han e snabb speciellt explosiv.

sen vet jag många fler som är väldtigt snabba i galopp...ni som e me i dyggur vet ju att vi anordnar en skojtävling där galopp ingår....ni som sett vet ju att de går fort.

islandhästarna tror jag kan vara aningen kvickare, snabbare i starten mer explosiva men säkert är araberna väldigt mkt mer uthålliga även om islandhästen måste vara bland de mest uthålliga raserna säkert endå. eller vad tror ni?

men jag har inte hört nåt om att dyggur anornat distanstävling vart har du som sa det hört det?

I distans handlar det inte bara om att komma först. Man måste tänka på pulsen också. Där är araberna som ras helt outstanding. Det finns enstaka individer av andra raser som har bra pulsåterhämtning.
Ang kvickt iväg så är araber även extremt explosiva.
// Linda

Jo visst finns det både snabba, kvicka och explosiva islandshästar, och ja de är väldigt uthålliga. Men jag tror inte att man ska jämföra den med araben när det rör distansfrågan då de inte har samma förutsättningar (fysiskt alltså).
Roliga hästar att rida distans på båda två, men upplägget på ritten blir lite olika beroende på typ av häst.

HUr mkt jag älskar islandshästen så kommer den aldrig bli bättre än araben i distans.. det är bara å inse..

Anledningen till att det är flest araber i toppen på prispallen kan ju bero på att det är så himla många araber som deltar oxå...skulle det vara många av alla andra raser så skulle det synnas mer i resultatlistorna.
men angående snabbhet, jag vet ju inte hur snabbt som är snabbt när man galopperar fullt, men jag och min arab kom upp i 55km/h här om dagen, så stog det iag på gps:en... och fortare vill jag nog aldrig rida....så skulle man sätta på en galoppsadel istället för den stora tunga som jag har så skulle det nog gå fortare... vilka hastigheter kommer islands upp i? travare? jag har ingen anning om vad som är normalt som topp hastighet...

Anledningen till att det är flest araber i toppen på prispallen kan ju bero på att det är så himla många araber som deltar oxå...

Och anledningen till att så många araber deltar är för att de har de bästa förutsättningarna för distans. Många börjar distans med hästen de har för att byta till en arab när de vill "tävla" (inte alla givetvis).
// Linda

men jag har inte hört nåt om att dyggur anornat distanstävling vart har du som sa det hört det?
Om du menar mig så läste jag det på Dyggurs hemsida! Men nu när jag kollade så hittar jag det inte igen...:confused: Men vad jag förstod så var det mest en prova på grej, alltså inte på så himla blodigt allvar.. Men det är ju så det börjar, de kanske bara ville kolla om intresset fanns!
Folk kan väl mejla sina klubbar och be dom fundera över det här med distans för islandshästar! När jag blir medlem i Dyggur, till årsskiftet, ska jag överrösa dom med mejl!!:D

/EnWisa

En liten reflektion bara: Jag tycker att vi i all tävlingsiver inte får glömma en av de saker som alltid varit grundläggande i distansen! Det viktigaste "tävlingsmomentet" är tävlingen mot mig själv! Dvs jag följer mitt eget ekipages utveckling, kanske en kompis, en liten grupp etc. Alltså borde det inte finnas nå't behov egentligen att arrangera särskilda klasser (utöver distanserna).
Men kanske man kan vidareutveckla det som också finns: En vbl/travarcup, en islandscup osv. Och det är väl inget som hindrar att nå'n sätter upp ett pris för "årets bästa (hur man nu vill mäta det) islänning eller vad man nu vill....
Huvudsaken vi har kul på den nivå vi är - man måste inte vara på någon annan!

Klart du får vara med! Alla ska vara med som vill!!! Det e bara o börja träna kondisen redan nu, ska jag o Ardís göra iaf;)

Härligt! Som sagt, det vore ju jättekul att hitta på något. Jadu, här är det också kondis (och en hel del annat ex sitta kvar på hästen när den hoppar runt:angel: ) som skall tränas på :D

Man kanske kan ha en "Islandsklass" på de vanliga tävlingarna så finns det ju fler tävlingstillfällen även för er?

Ponnier startar ju i samma klass som "vanliga hästarna" men vad är det som gör att man inte vill starta med islandshästar där? Är det just det att de inte är lika snabba som de större häsarna och att man därför inte kan vara med och strida om vinsten kanske..?

Jag rider arab själv, men jag är lååångt ifrån med och strider om vinsten ändå :p :D

Häromkring finns inga tävlingar alls tror jag =( . Såg att du bor i Upplandsväsby, då kanske du har lite tipps om olika tävlingar mankan vara med i ?? ;)

I nästa nummer av tidningen Distansryttaren kommer det att finnas en artikel om Islandshästar inom distansridningen (tack vare en av er Bukefalister! ;) ).
För den som vill veta vart ritterna går och var man anmäler sig, så följer även årets propositionshäfte med det numret av tidningen.
Det kan ju vara intressant att veta!

Uppsala..... Rönningeritten är ju nära? Å vasaritten är ju närmare fördig än för mig tror jag å dit planerar jag att åka.. :bump:

Jag hade sällskap av en islandshäst på Bergaritten 2004, det gick bra för dem. Båda vi klarade hela de 20 km PP utmärkt ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 474
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 995
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 772
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar