Disciplin och ledarskap i begränsning av rum

Jag ser en poäng med att kunna placera hunden någonstans och den köper det, det finns även en poäng med att kunna ha hunden lite ifrån sig ibland.

Däremot begränsar jag inte mina hundar till vardags alls, jag ser inget högre syfte med det. Det är bara rent praktiskt jag vill att hunden ska kunna t ex vara i ett annat rum. Det behövs i princip aldrig, men nån dag kommer det en sådan dag. Det är alltså inte pga ledarskap el disciplin.

Nu blev jag nyfiken på inom vilka raser det är vanligare? ☺. Har ingen erfarenhet av flera hundar av samma ras, bara enstaka individer. Schäfer, labrador, dvärgpinsher och flat har jag upplevt ha separationsångest och ha svårt att varva ner. Dock känner jag bara en av varje och vet således inte om det är mer individbundet än rasbundet.
Blackwell, E., Casey, R.A., Bradshaw, J.W.S. 2006. Controlled trial of behavioural therapy for separation-related disorders in dogs. Veterinary Record. 15, 551-554.
Här står en del om detta.
Och i korthet här (med ovanstående som referens:
http://stud.epsilon.slu.se/4872/1/Edsler_S_120928.pdf

Hos oss så jobbar min sambo mycket hemma och har ett rum som kontor/data/spel rum så för han vore det opraktiskt att ha en hund i det rummet. När han jobbar så vill han ha fokus på just jobbet och det är ju svårt att motstå om en hund skulle vara i samma rum att inte ägna sig åt den :p

Hon gör det inte hela tiden, utan mer när det lönar sig. Toa = gos för Tinja. För då sitter jag ju där jag sitter och hon är ju så söt och då får hon mig att klia henne på rumpan vilket hon älskar. Och så väntar hon på att få en tom toarulle, vilket är typ bästa leksaken.

Och jag bor ju på 30kvm, så märker hon att jag inte går in på toa så går hon tillbaka till sin favvoplats under skrivbordet och lägger sig :rofl:

Vet inte om jag hade orkat med en hund som konstant ska svansa efter mig :eek: I need my space!

Jag blev lite knäpp ibland av labben faktiskt..

Dessutom måste man ju känna av hur stressande det är för hunden? Eller?

Ja alltså detta var ju inte enda stressbeteendet han hade. Men ja, jag blir själv stressad när man märker att djuren inte kan koppla av. Det smittar liksom av sig.

De mesta andra försvann när han var här men just att följa efter en satt i ganska bra. Mer eller mindre olika dagar.

Ja alltså detta var ju inte enda stressbeteendet han hade. Men ja, jag blir själv stressad när man märker att djuren inte kan koppla av. Det smittar liksom av sig.
Usch, kan tänka mig. Skulle nog inte orka om jag fick en stressad hund, jag är stressad nog utan att suga åt mig av andras stress :rofl:

Hon gör det inte hela tiden, utan mer när det lönar sig. Toa = gos för Tinja. För då sitter jag ju där jag sitter och hon är ju så söt och då får hon mig att klia henne på rumpan vilket hon älskar. Och så väntar hon på att få en tom toarulle, vilket är typ bästa leksaken.
Hon och Frodo borde bilda klubb :rofl:

Ja. Toan är nån slags gostron, och ljudet av nästan tom toarulle framkallar en alldeles speciell gnista i blicken :D
Tinja tittar på mig med en alldeles speciell blick när hon tycker att "nä nu matte, nu har jag väntat så länge, nu tycker jag du kan ge mig toarullen" även om den är halvfull :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 598
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V