Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

ja men då måste man MÅLA taket ju :rofl: och det orkar man inte = man kommer åka runt med en stor plast fläck på fronten ;). men ska leta upp en ventil nu minsann så att hästen har syre i transporten till nästa tävling :p.

Lösningen på det är ju att du gör rätt från början ;)

Jahopp, sambon har köpt ett nytt släp, modell Monsterstort. Jag måste ta BE samt låna hans bil om jag ska köra det. Känns omständigt så jag tänkte behålla vår gamla star trailer och fixa till det istället för att sälja det.
Jag skulle vilja ha tips hur man på bästa sätt snofsar till det lite.
Väggarna inne är vita och fina men på utsidan är de grådassiga och fula. Tips på att få de fina?
De är krackelerade i färgen, går det ens att få rent eller är det måla som gäller?
Under låset till skötardörren är det rostfläckar, kan man få bort det på något sätt? Eller återigen, måste jag måla?
Finns det rentav någon som har renoverat en startrailer? Bilder?
Bakluckan är väldigt tung att stänga så jag antar att den behöver en ny gasfjäder. Är det krångligt att byta den själv? Var köper jag en sådan? Pris?
Sen så skulle jag vilja sätta in en hållare för transportkrubba. Såg att någon tipsade om vanliga skåphandtag? Bild? Eller har någon en annan lösning?
Tacksam för hjälp!

Jahopp, sambon har köpt ett nytt släp, modell Monsterstort. Jag måste ta BE samt låna hans bil om jag ska köra det. Känns omständigt så jag tänkte behålla vår gamla star trailer och fixa till det istället för att sälja det.
Jag skulle vilja ha tips hur man på bästa sätt snofsar till det lite.
Väggarna inne är vita och fina men på utsidan är de grådassiga och fula. Tips på att få de fina?
De är krackelerade i färgen, går det ens att få rent eller är det måla som gäller?
Under låset till skötardörren är det rostfläckar, kan man få bort det på något sätt? Eller återigen, måste jag måla?
Finns det rentav någon som har renoverat en startrailer? Bilder?
Bakluckan är väldigt tung att stänga så jag antar att den behöver en ny gasfjäder. Är det krångligt att byta den själv? Var köper jag en sådan? Pris?
Sen så skulle jag vilja sätta in en hållare för transportkrubba. Såg att någon tipsade om vanliga skåphandtag? Bild? Eller har någon en annan lösning?
Tacksam för hjälp!
Högtryckstvätta! Så ser du om det behövs målning efteråt :). Krubbhållare hittar du ( som så många andra stall saker) på ikea :p gasfjädringen kan ngn annan bukare hjälpa dig med (min är också väldigt tung :/ så tar gärna prisuppgift)

Bra ide! Fast man får kanske akta dekalerna, antar jag? :P
På Ikea? Tänkte du skåphandtag då? Nu när du säger Ikea kom jag på att min pappa satte in en liten handdukshängare i mitt första släp
som fäste till transportkrubban. Fungerade jättebra! Tack @Buck !

Att det ska vara så svårt att hitta information! Jag har googlat mig blå efter någon slags lista på tillbehör och priser på Star/Thule. Typ golv, bommar, krubbhållare, gasfjädrar och liknande. Hittar nada. Så jag ringde till närmsta thule åf och frågade om golv och gasfjädrar. Golv hade han ingen aning om (?) men skulle kontakta Thule och återkomma. Angående gasfjädrarna var jag tvungen att komma dit med släpet så att de kan titta vilken det ska vara. De hade ingen förteckning över det. Men ungefär 1000 kr trodde han.

Har för mig att jag såg att det togs upp någonstans, men nu hittar jag det inte.. Men iaf - finns det något uppenbart som talar emot att ha en tjockare plexiglasskiva (eller motsvarande) istället för den lilla luckan bak? Behöver nämligen byta den och funderar samtidigt på att sätta in extra fönster. Tänkte då att man kanske kan slå två flugor i en smäll, dvs att skapa ljusinsläpp och byta luckan samtidigt! Är det helknasigt? Kan det vara svårt att få den tillräckligt stabil för att inte slamra? Något annat som gör det till ett no-no?

Min spontana tanke är att det kanske kan bli störande/stressande för hästen med strålkastarna från de större fordonen?

Men det borde väl bli på samma sätt som om man kör med luckan öppen, vilket det är många som gör och som tycker att det är det bästa? Eller? (Åker själv med den stängd, men det är nog mest av vana tror jag..)

Min spontana tanke är att det kanske kan bli störande/stressande för hästen med strålkastarna från de större fordonen?
blir ju mindre insyn än om man kör med luckan nere (vilket många gör), men har för mig att tidigare när ngn funderade på detta så kom det fram att det blev väldigt ostabilt med bara plexiglas. krävs tjockare plexiglas än plyfa för att få samma stabilitet i luckan typ.
det var ngt sånt har jag för mig..

Men det borde väl bli på samma sätt som om man kör med luckan öppen, vilket det är många som gör och som tycker att det är det bästa? Eller? (Åker själv med den stängd, men det är nog mest av vana tror jag..)
jag hade satt ett fönster fram istället, det är ju där ljuset behövs misstänker jag :).

Thule hade svarat åf och behövde mått på skivan. Jag mätte den och väntar nu på svar. Igår körde jag avfettningsmedel och högtryck på transporten och den blev faktiskt lite vitare. På vissa ställen mycket vitare och på andra ingen skillnad. Nästa steg blir till att prova algborttagningsmedel eller kanske något rengöringsmedel för fasader? Någon som har något tips på medel kanske?

Thule hade svarat åf och behövde mått på skivan. Jag mätte den och väntar nu på svar. Igår körde jag avfettningsmedel och högtryck på transporten och den blev faktiskt lite vitare. På vissa ställen mycket vitare och på andra ingen skillnad. Nästa steg blir till att prova algborttagningsmedel eller kanske något rengöringsmedel för fasader? Någon som har något tips på medel kanske?
jag har använt vanligt bil tvättmedel från biltema, var väldigt effektift :).

Tänk på att avfettning och biltvättmedel är väldigt dåligt för miljön. Helst ska du stå på en hårdgjord yta med oljeavskiljare. Har du inte möjlighet till detta, så se till att stå på en yta med riklig växtlighet (typ gräsmatta). Gräset kan binda en del av det dåliga i alla fall, så det gör mindre skada. (MåstebarapåpekaförjagärenskadadMiljöinspektör) :angel:

Tänk på att avfettning och biltvättmedel är väldigt dåligt för miljön. Helst ska du stå på en hårdgjord yta med oljeavskiljare. Har du inte möjlighet till detta, så se till att stå på en yta med riklig växtlighet (typ gräsmatta). Gräset kan binda en del av det dåliga i alla fall, så det gör mindre skada. (MåstebarapåpekaförjagärenskadadMiljöinspektör) :angel:

Bra påpekande! (Jobbarocksåmedmiljö) ;)

Vad har ni för lampa inne i transporten? Har en Boj Classic från -99 där vi inte får taklampan att fungera så nu behöver vi ett annat alternativ. Vi har ju ström in i transporten så skarva den sladden går ju. Tips?

Vad har ni för lampa inne i transporten? Har en Boj Classic från -99 där vi inte får taklampan att fungera så nu behöver vi ett annat alternativ. Vi har ju ström in i transporten så skarva den sladden går ju. Tips?

Du kanske kan höra med en åf för Boj/Forzab om de har en eller kan beställa en? En kompis till mig hade en garderobslampa från Ikea i sin för länge sedan. Den gick på batteri och behövde ingen el alls.

Jag har fått svar från thules åf angående bakre delen av golvet. De ville ha ca 3500 kr för den skivan. Min sambo har mejlat någon annan firma som vi väntar svar från så vi kan jämföra priserna.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar