Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Slänger in en fråga som torde passa här. Jag har sadelkammare på mitt släp, glasfiber. Men bara sadelhängare. Är det rimligt att tänka att man kan limma upp krokar för träns? Glasfibret är tydligen väldigt tunt enligt en bekant som skruvat upp krokar som inte sitter så bra i sitt släp.

Slänger in en fråga som torde passa här. Jag har sadelkammare på mitt släp, glasfiber. Men bara sadelhängare. Är det rimligt att tänka att man kan limma upp krokar för träns? Glasfibret är tydligen väldigt tunt enligt en bekant som skruvat upp krokar som inte sitter så bra i sitt släp.

Du kan bulta fast en bräda på insidan och en på utsidan (inne i släpet alltså) och sen fästa krokar i den delen som är i sadelkammaren.

Någon som själv har bytt lemmen på sin boj och vet vad det kostade (materialet)?
Har fått ett fast pris från Klippan släpservice på 4900 kr. Och då återanvänder de gummimattan. Är det kanske värt att lämna in och slippa jobbet? Förstår det som att bara skivan kostar 2400 enligt deras hemsida. Kanske finns billigare på vanliga byggfirmor?
Jag måste ta tag i detta nu, den har varit dålig sedan i våras.

Tänkte bara dela med mig av att mitt släp är nu tillbaka hos mig efter att varit hos Klippan Släpservice. Och det blev riktigt bra! De bytte ut alla bultarna mot nya, han sa att de går oftast inte att använda igen då de kan gå sönder när man försöker ta bort dem. Nytt "djurtransport"-klistermärke. Och så har de återanvänt gummimattan. Det blev en liten reva i den, men det hade det väl förmodligen kunnat bli även om jag gjort det själv. Och det är ju massa märken i den från alla gammal häftklamrar. Men jag är mkt nöjd.

Fick även reda på att jag har ett prototypsläp som är det första med den nya aluminiumramen runt. Och varför det är en ventilationsöppning längst fram mellan tak och sadelkammare. Den sa han att den var inte så bra, så finns inte på några andra släp;). Ganska intressant faktiskt. :)

Nu var detta inga renoveringstips, mer än att de gör ett riktigt bra jobb på Klippan släpservice ;)

Jag våndas lite över att såga de där hålet som måste i taket för att få in fönstret jag köpt. jobbigt om det inte blir bra ju:cautious: Men tror att pålle blir glad när släpet blir lite ljusare.
Har äntligen fått hem mina easy lock bommar :bump: försöka montera in dom i morgon.

du får gärna göra en bild serie på hur ni gör fönstret :D.
jag vill ju ha ett nytt släp och slippa göra ngt mer med mitt nuvarande, men som nybliven arbetslös kommer det inte hända de närmsta åren (då jag hoppas att de hutlösa priserna på boggie släp med frontutlastning sjunkit).

Påbörjade monteringen av fönstret idag. Sätter det i lilla luckan ovanför frontrampen. Enklast att byta vid katastrof:p Dessutom gick den att skruva ner vilket underlätta sågandet :) Borrade ett hål i mitten och testade lite olika sågar. Kom fram till att sticksågen funkade bäst.
DSC_0431.jpg

Ska lägga silikon mellan glasfibern och ramen sen när jag sätter fast den. Tanken är att borra hål i ramen och ta en bult med stor bricka på insidan för att fördela ut trycket av bulten. Hade ingen passande bult och bricka hemma så får bli i veckan.
DSC_0433.jpg

Min planerade renovering blir
- Golvbyte
- Byte av lämmen
- Byta alla väggar
- Måla om den
- Taklist
- Nya hjul (sommar)
- Nya vinterdäck
- Svetsa ramen på ett ställe

Jag håller på och renoverar mitt Trane-släp, den saknar dock taklisten, vilket jag tänkte sätta dit en ny.
Jag fick prisförslag på 1000 :- från Thule, vilket känns lite saftigt, jag har hittat ett billigare alternativ med taklist från läckösläpen.
Nu till frågan, hur mycket skiljer det sig i utformningen och fastsättningen mellan de två märkena, är det någon som har något utav släpen och kan ge ett hum om hur det ser ut?
Är det ens någon direkt skillnad tror ni? Vågar man chansa på läckösläpens taklist, jag tycker ju att den där taklisten ser "likadan" ut på de flesta 90-talssläpen... :confused:

Såhär ser den ut invändigt när jag plockat ut inredningen..lite jobb framför oss.:)
img_1032_5415db292a6b228d1f945ea7.jpg

Min planerade renovering blir
- Golvbyte
- Byte av lämmen
- Byta alla väggar
- Måla om den
- Taklist
- Nya hjul (sommar)
- Nya vinterdäck
- Svetsa ramen på ett ställe

Jag håller på och renoverar mitt Trane-släp, den saknar dock taklisten, vilket jag tänkte sätta dit en ny.
Jag fick prisförslag på 1000 :- från Thule, vilket känns lite saftigt, jag har hittat ett billigare alternativ med taklist från läckösläpen.
Nu till frågan, hur mycket skiljer det sig i utformningen och fastsättningen mellan de två märkena, är det någon som har något utav släpen och kan ge ett hum om hur det ser ut?
Är det ens någon direkt skillnad tror ni? Vågar man chansa på läckösläpens taklist, jag tycker ju att den där taklisten ser "likadan" ut på de flesta 90-talssläpen... :confused:

Såhär ser den ut invändigt när jag plockat ut inredningen..lite jobb framför oss.:)
img_1032_5415db292a6b228d1f945ea7.jpg

Taklist, menar du själva gummilisten som täcker poppnitarna mellan taket och väggen?
På mitt läckö träs listen in i 2 metallspår. Kan tänka mig att det är brädd eller tjocklek som kan skilja mellan märkena, men kan man ju mäta.
Lycka till med renoveringen :)

@Snurre

Jag saknar allt både metallist och gummilisten, just nu sitter det bara brickor och skruv. Jag funderade på hur stor skillnad det skulle bli egentligen efter som jag ändå måste köpa alla delar :)

@Snurre

Jag saknar allt både metallist och gummilisten, just nu sitter det bara brickor och skruv. Jag funderade på hur stor skillnad det skulle bli egentligen efter som jag ändå måste köpa alla delar :)

Aha. Spontant tycker jag de borde passa då, om de är rätt längd och att hörnen stämmer iof.
taklist.png

QUOTE="Snurre, post: 16622220, member: 130111"]Påbörjade monteringen av fönstrg. Sätter det i lilla luckan ovanför frontrampen. Enkla byta vid katastrof:p Dessutom gick den att skruva ner vilket underlätta sågandet :) Borrade ett hål i mitten och testade lite olika sågar. Kom fram till att sticksågen funkade bäst.
DSC_0431.jpg

Ska lägga silikon mellan glasfibern och ramen sen när jag sätter fast den. Tanken är att borra hål i ramen och ta en bult med stor bricka på insidan för att fördela ut trycket av bulten. Hade ingen passande bult och bricka hemma så får bli i veckan.
DSC_0433.jpg
[/QUOTE]
Var hittade du fönstret förresten? Är sugen på att sätta in ett i mitt släp men hästtransports fönster kostar en del ju. Så har funderat på husvagns fönster.

Har också en list-fråga. Har precis köpt mig en Henra och såg idag att silikonet på insidan mellan tak och vägg på ena sidan har släppt. När jag kollade så visade det sig att tak och vägg inte sitter ihop just där. Någon som vet hur man fäster tak med vägg på en Henra? Vad jag kan se utifrån och inifrån så sitter det bara genomgående bultar på några ställen, men det måste väl sitta ihop på annat sätt också?

@Buck
Gick på strax under tusenlappen för öppningsbart på läckösläpet. Har för mig att jag såg icke öppningsbara för 500-600 någon stans..

Var oxå inne på husvagn, men då en taklucka med fläcktmöjlighet. tyvärr var de för isolerade tak på 2-5cm mitt tak är typ 5-7mm:(

@Buck
Gick på strax under tusenlappen för öppningsbart på läckösläpet. Har för mig att jag såg icke öppningsbara för 500-600 någon stans..

Var oxå inne på husvagn, men då en taklucka med fläcktmöjlighet. tyvärr var de för isolerade tak på 2-5cm mitt tak är typ 5-7mm:(

vet inte hur jag vill göra fönstret, hade ju varit smidigast att sätta i frontutlastningen men känns väldigt nära hästen då hon står på höger sida och det är ett väldigt litet släp ;).
Men sätter man 2 mindre ej öppningsbara tonade fönster på båda sidorna och ett öppningsbart takfönster så får man ju in luft utan att det kommer direkt i huvudet på hästen. (När man ändå sågar i släpet så man man ju sätta in ordentligt med fönster ;))

vet inte hur jag vill göra fönstret, hade ju varit smidigast att sätta i frontutlastningen men känns väldigt nära hästen då hon står på höger sida och det är ett väldigt litet släp ;).
Men sätter man 2 mindre ej öppningsbara tonade fönster på båda sidorna och ett öppningsbart takfönster så får man ju in luft utan att det kommer direkt i huvudet på hästen. (När man ändå sågar i släpet så man man ju sätta in ordentligt med fönster ;))
Ja lite så jag tänkte :p
är främst ljuset jag är ute efter, har annan ventilation, men när man ändå sågar så lika bra med öppningsbart:)
Mina är 2 ponnys så den största når typ upp till lilla luckan, men kör oftast en och då på vänster sida. Inte rädd för drag.

@Snurre fast riskerar det inte att bli väldigt varmt när solen ligger på? Eller ska du sätta solfilm?
Är en tonad ruta till fönstret. På bilderna är inte rutan monterad.
Jag räknar med att den luftcirkulation/tilluft som jag kan få när fönstret är öppet kompenserar mer än väl den extra värme rutan kan ge.

Jag skulle behöva lite tips och råd, jag har ett Christ Comet släp och nu upptäckt att träet är väldigt dålig på lämmen och behöver bytas, men jag vet inte riktigt om det är något jag kan göra själv eller är det ens smidigt att göra själv eller är det lättare att lämna in någonstans (vart vet jag inte då jag inte riktigt har koll vart man lämnar in hästtransporter på verkstad).

Träet i golvet på transporten börjar ge med sig också, så kommer behöva byta det också så småningom.
Det verkar också omöjligt att ha kvar befintlig gummimatta, så funderade på vad man ska ha istället, på rampen fick jag tips om en slags matta som andas så att fukten inte stannar mellan glasfibern och mattan i träet och gör att det murknar som det gjort nu.

Hur hade ni gjort? Lämmen behöver riktas också (ramen).

10722782_824109930953188_1331893905_o.jpg

10485989_824109797619868_926296891_o.jpg
10723116_824110080953173_1208539729_n.jpg

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V