Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Ska hämta hem en häst till jul som vill åka brett. Har bara två korta bommar. Funderar nu på att köpa ett rör och kapa i rätt längd och sedan placera de två korta bommarna i varsin ände för att sedan då få en lång bom. Är det någon som gjort något likande? :)

Ska hämta hem en häst till jul som vill åka brett. Har bara två korta bommar. Funderar nu på att köpa ett rör och kapa i rätt längd och sedan placera de två korta bommarna i varsin ände för att sedan då få en lång bom. Är det någon som gjort något likande? :)
Vad har du för typ av bom fästen?
menar du att du ska ta ett alu rör och helt enkelt stoppa i de korta bommarna i ändarna, eller ska du ta av de korta bommarnas fästen och fästa dem i alu rörets ändar?

Vad har du för typ av bom fästen?
menar du att du ska ta ett alu rör och helt enkelt stoppa i de korta bommarna i ändarna, eller ska du ta av de korta bommarnas fästen och fästa dem i alu rörets ändar?

Jag hade tänkt som ditt första alt, så man sedan bara kan ta ut de små bommarna och använda dem som vanligt :)

Sambon säger att det borde gå men vill gärna höra om någon mer gjort något liknande :)

Ingen aning hur jag ska lyckas förklara vad har har för fästen :p har ingen bild heller...

Jag hade tänkt som ditt första alt, så man sedan bara kan ta ut de små bommarna och använda dem som vanligt :)

Sambon säger att det borde gå men vill gärna höra om någon mer gjort något liknande :)

Ingen aning hur jag ska lyckas förklara vad har har för fästen :p har ingen bild heller...
Det borde ju gå, man får göra ngn stopp i röret så att bommarna inte kan åka in för långt, sen kanske en mutter som spänner mot bommen så att de korta bommarna är säkert fästa i röret utan att man behöver göra hål i bommarna.

Men det var en väldigt smart idé, har länge funderat på hur man kan göra en lång bakbom till mitt egna släp, ska nog sno den idén :).

Jag har precis gjort det :) Köpte ett vvs-rör i rätt tjocklek, satte ihop de korta bommarna med kedja och hake så att de har lite rörelsefrihet då mina bomfästen kräver det. Det fungerar dugligt tills jag kommer på en bättre lösning! Har inget foto på hur det ser ut med röret men såhär gjorde jag innan jag trädde på röret. Röret köpte jag för 70:- på jem&fix och sågade av till rätt längd.
IMG_1669_zpsc0cdbc8a.jpg

IMG_1668_zps00ff8725.jpg

Det borde ju gå, man får göra ngn stopp i röret så att bommarna inte kan åka in för långt, sen kanske en mutter som spänner mot bommen så att de korta bommarna är säkert fästa i röret utan att man behöver göra hål i bommarna.

Men det var en väldigt smart idé, har länge funderat på hur man kan göra en lång bakbom till mitt egna släp, ska nog sno den idén :).

Ja men precis, sambon har funderat och säger att han fixar de :) ska ju inte åka då mkt med nya hästar så känner att en sån här lösning räcker :)

Absolut sno på! :)

Jag har precis gjort det :) Köpte ett vvs-rör i rätt tjocklek, satte ihop de korta bommarna med kedja och hake så att de har lite rörelsefrihet då mina bomfästen kräver det. Det fungerar dugligt tills jag kommer på en bättre lösning! Har inget foto på hur det ser ut med röret men såhär gjorde jag innan jag trädde på röret. Röret köpte jag för 70:- på jem&fix och sågade av till rätt längd.
IMG_1669_zpsc0cdbc8a.jpg

IMG_1668_zps00ff8725.jpg

Ja men sedär! Härligt att höra att det funkar!! :D

Hej jag håller på med en större reperation av bromsar, axlar, ja allt som hör till den biten på min och sambons vagn.
Har beställt ett boggi paket ifrån valeryd, http://valeryd.se/visainfo.asp?artikelnr=1022150
Jag är ganska van med att reparera diverse fordon så jag har ej tummen mitt i så att säga, men det jag funderar över är hur vet jag att jag får axlarna rakt, dvs så att hjulen ej vinklas utåt eller innåt vagnen, så att de kommer helt rakt?
Ska jag utgå att de axlarna som sitter på nu sitter rätt och mäta ifrån en fast punkt på en ex en mittbalk under vagnen och sedan ha det som en referens för de nya axlarna?
Hur har ni gjort då ni bytt axlar på era egna släp?

/Mvh

Jag undrar hur ni som målat om era släp utvändigt gjort med dekalerna? Jag har en Star Trailer Diamant som är väldigt tråkigt i ytan men dekalerna sitter väldigt bra så de känns onödigt att byta ut dom. Går det att lösa de ändå?

Ja men precis, sambon har funderat och säger att han fixar de :) ska ju inte åka då mkt med nya hästar så känner att en sån här lösning räcker :)

Absolut sno på! :)
Har du gjort bommen än? Jag har material hemma för att göra själv och verktyg för att enkelt vika och svetsa ihop ett rör som matchar mina bommar men inte tiden eller orken för att sätta igång med det :p.

Har du gjort bommen än? Jag har material hemma för att göra själv och verktyg för att enkelt vika och svetsa ihop ett rör som matchar mina bommar men inte tiden eller orken för att sätta igång med det :p.

Nä inte fått tummen ur än, men den 25:e hämtar vi nya hästen så snart måste vi sätta igång, men med flytt till gården den 20:e så finns det en heeeel del annat att göra. Hoppas på att vi fixar den i helgen ! :D Tar bild och lägger upp när den är klar, vilket du också för göra om du hinner föra ;)

@Buck attans haha. tänkte jag skulle sluppit köpa nya för ett par tusen.

Hur viktigt är de med orginaldekaler? har sett några som målat egna som sett väldigt snygga ut

@sommarminne Äh, vad ska man med originaldekaler till? Passa på att göra ditt släp unikt!
Jag tänker måla om mitt tranesläp nästa år, kommer nog göra stenciler och spraymåla egna bilder.

På tal om att måla om. Jag och sambon är inte överens om färg. Just nu är den dåligt målad i nån smutsgråblå nyans. Jag vill gärna ha någon färg, blå eller grön fast ändå ganska ljus. Sambo däremot röstar för vitt eller svagt bruten vit.
Vad tycker ni andra?

@sthu

fick lite eld i röven och va tvungen att rita ett förslag. Själva släper blir ljusgrått och stripsen marinblå för att matcha dom på taket som jag tänkte låta va kvar. Dekalen beställer jag på nätet i svart och likaså namnet på dörren.

Renoverade mitt släp nu under sensommaren-hösten. Är i princip klar, väntar bara på listen till taket... :)

Bytte golv, läm, väggar, nya hjul, satte upp höga positionsljus och såklart målat den. Målade den blå med silvrigt tak, metalldetaljer och dekaler.
När jag köpte trailern för 3 år sen så var den först gråmålad (utsidan) och vanlig mörk omålad plyfa på insidan, jag målade snabbt om den till vit (både in- och utsida) och gjorde egna bakbommar eftersom det endast fanns kedjor bak. Nu efter 24 år var väggskivorna slut så det är bytta. Hittade tillräckligt stora skivor på nätet så ja slapp skarva, men fick på köpet "rejälare" väggar :)(15 mm tjocka) då original var 9 mm.

Resultatet i några bilder..
Insidan:
2014-11-22-1819_5470c5a09606ee28048463e7.jpg

Väggarna:
2014-11-08-1742_545e47e5ddf2b314ef4e54b2.jpg

@Luzzan
snyggt!!! jag tycker de är så himla snyggt med silvriga dekaler så nu blev jag ännu mer sugen på de. men då kan jag ju inte måla släpet grått. funderar i och för sig om jag målar de mörkgrått med silverdekaler. Tror ni de blir för lite kontrast?

Renoverade mitt släp nu under sensommaren-hösten. Är i princip klar, väntar bara på listen till taket... :)

Bytte golv, läm, väggar, nya hjul, satte upp höga positionsljus och såklart målat den. Målade den blå med silvrigt tak, metalldetaljer och dekaler.
När jag köpte trailern för 3 år sen så var den först gråmålad (utsidan) och vanlig mörk omålad plyfa på insidan, jag målade snabbt om den till vit (både in- och utsida) och gjorde egna bakbommar eftersom det endast fanns kedjor bak. Nu efter 24 år var väggskivorna slut så det är bytta. Hittade tillräckligt stora skivor på nätet så ja slapp skarva, men fick på köpet "rejälare" väggar :)(15 mm tjocka) då original var 9 mm.

Resultatet i några bilder..
Insidan:
2014-11-22-1819_5470c5a09606ee28048463e7.jpg

Väggarna:
2014-11-08-1742_545e47e5ddf2b314ef4e54b2.jpg
Skit snyggt! Ser som nytt ut :love:. (Du får gärna göra likadant med mitt om du vill.:angel:)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård