Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Bakluckan i mitt släp låter som bara den när jag kör, någon som har tips för att få den tystare? Jag tror att det är fästet eller vad man säger som skallrar. Har funderat på någon form av tejp att linda runt metallen men tror inte att den får sitta kvar. Vill helst ha en hållbar lösning. Undrar också hur ni tar hand om era släp efter vintern? Mitt släp står utomhus och jag är osäker på hur jag ska ta hand om det på bästa sätt.

Bakluckan i mitt släp låter som bara den när jag kör, någon som har tips för att få den tystare? Jag tror att det är fästet eller vad man säger som skallrar. Har funderat på någon form av tejp att linda runt metallen men tror inte att den får sitta kvar. Vill helst ha en hållbar lösning. Undrar också hur ni tar hand om era släp efter vintern? Mitt släp står utomhus och jag är osäker på hur jag ska ta hand om det på bästa sätt.
Är det rampen eller lilla luckan som skallrar?
Om det är lilla så brukar det på min bli bra om mam fettat in gångjärnen och spänner bultarna ordentligt.

Brukar kolla luft, bultar och fetta in allt några gånger om året, kollar luften och bromsarna så fort släpet stått en tid.
Så har inte någon ren vår skötsel rutin.

Jag har köpt vanlig tätningslister som jag klistrat fast runt luckan så de skramlade närmast ingenting efter de=)
Varje vår tvättar jag mitt släp ut och invändigt och går igenom träsidor och bättringsmålar där det behövs. Smörjer allt som behöver lite smörj=)

Nu har jag nytt släp så nu tvättar jag den bara å kollar lister och smörjer nu ivår, man kan köpa kapell som man kan dra över släpet så man skyddar släpet mot regn och snö.

Tack för tipsen! Det är lilla luckan. När jag provåkte var jag tvungen att vända mig om flera gånger för det lät som att hela luckan lossnade typ = inte ok. Jag börjar nog med att prova att fetta in gångjärn och se om det finns några bultar som behöver spännas. Har varit inne på tätningslister innan så det blir nog steg två! Jag har köpt ett skydd till draget iallafall för att skydda kablar och sånt. Kanske får spana på ett kapell med =) Tack igen!

Hejsan! Jag har en Värmlandsvagn -03 grön/brun som behöver nya väggar och skötardörr. Taket ska tvättas och förhoppningsvis vaxas annars målas. Min fråga är: Hur ska man göra för att den bruna färgen på skivorna inte ska mattas eller bli flammiga? Har någon lackat skivorna innan montering? Hur har det funkat?

Äntligen färdig för den här gången med sambons släp. Tranesläp 599 -77
Köpte ett gammalt släp förra våren som vi trodde ( och blev övertygade om ) var i bättre skick än det var. Vad ska man kalla det? Läropeng...
Skulle justera bromsarna på släpet innan besiktning förra sommarn, men det fanns inga skruvar att justera med.
Påbörjade renorvering av bromsar men det fanns ju inga delar och renorvera delarna jag hade gick ej.
Beställde nytt axelpaket för boggiesläp och tur var det för de gamla var även de i dåligt skick.
Svetsade dit nya balkar för de var lite överspacklade hål i de gamla
Bytte belysningen till LED över hela släpet
Svetsade på ny plåt på skärmarna och plastade även in dessa i 4mm plast.
Allt som allt tog det ett par 3 månader med nästan var helg i detta projekt.
Till sommarn ska jag nog byta väggarna för de kommer inte bli snygga om man bara målar över...

Har äntligen hittat mitt älsklingssläp igen :-D har ångrat i åratal att jag sålde mitt 1,5 hästars Boj stabilo från 80. Nu har jag hittat ett igen. Supersvåra att få tag i ! Så nu börjar vi renoveringen av vraket som min kära far kallar det ;-)
20150213_131549.jpg
[/URL][/IMG]

Jag har en Star trailer Diamant och sadelkammaren på dom öppnas i ifrån och känns hur trångt helst när man har häst och hönät i. Är det någon som vet om det finns någon lösning så att det fixa en sadelkammaren med dörr utifrån på något vis?

Jag har en Star trailer Diamant och sadelkammaren på dom öppnas i ifrån och känns hur trångt helst när man har häst och hönät i. Är det någon som vet om det finns någon lösning så att det fixa en sadelkammaren med dörr utifrån på något vis?
Skär ett hål i sidan på sadel skåpet och sätt på gångjärn, lås och gummi lister. Blir inte lika stabilt som innan då man försvagar skåpet men man kan öppna det utifrån i alla fall :)

@Buck Åh är de så "enkelt" ;). Får nog prata med sambon och pappa och se om dom kan hjälpa till lite :)
Är nog det "enklaste" sättet, men hade stadgat upp det med en plåt list runt om nya dörren och på dörren. Och sen behållt sadelhängaren så som den sitter nu. Enkelt att ta ur sadeln från sidan i alla fall. Hänga tillbaka den blir nog mer mecka men man kan ju installera en utdragbar rund hängare som man enkelt kan dumpa sadeln på medans man lastar.

Någon som vet hur golvet ligger på star trailer safir -97 ? Under eller "bredvid" väggarna? Finns ett jag funderar på att åka tre timmar för att köpa, men golvet behöver bytas på det. Sambon är händig bilmekaniker, så han fixar. Men känns bra att veta innan.. :-)

Jag måste bara fråga vilken färg ni haft när ni målat om era släp? Jag ska ta tag i att måla nu i helgen tänkte jag så har ni några bra tips får ni gärna komma med dom:up:

Jag måste bara fråga vilken färg ni haft när ni målat om era släp? Jag ska ta tag i att måla nu i helgen tänkte jag så har ni några bra tips får ni gärna komma med dom:up:
Till taket hade jag thinnerbaserad båtfärg. Utsidan använde jag bets till, då väggarna var träfärgade sedan innan och jag inte ville måla över det. Misstänkte att det inte skulle bli så bra resultat. Insidan minns jag inte, men jag tror det var någon form av lackbaserad tålig färg.

Jag långtidshyr ett släp och vill försöka hålla det så fräscht som möjligt under tiden jag har det.
Tänkte åka till en bildtvätt där man kan tvätta själv när vintern är slut och spola av det ordentligt.
Listerna runt om är rostiga, finns det något man kan göra för att dels få bort rosten och behandla dem förebyggande?
Ska man passa på att polera med nått skyddande vax när man har tvättat av det?
Något annat man ska fundera på förutom att passa på att kolla luft i däcken.

Tacksam för svar!

@Buck
@Marty

Då ni verkar händiga. :D

Lägger till: Ska man använda något särskilt när man tvättar?
Bilschampo, algtvätt und so weiter.. ?

Mvh Hon som inte ens tvättar bilskrället :angel:

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 757
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård