Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har hittat nåt som heter Rostätare och Rostlösare (på Biltema) men hur är tanken att de ska användas? Sprejar på och så skrubbar man bort det enkelt med svamp och vatten?

Det här är kanske en jättedum fråga, men jag kör ändå! :)
Har hittat ett släp att få låna, dock finns det varken bakbommar eller mellanvägg. Kan man köpa det seperat och sätta i? Är ett enaxlat trane. Spelar märket någon roll? Var hittar man detta?
KAN ju köra utan mellanvägg, men skulle vara trevligt att ha mellanvägg med lång bom så hästen kan åka brett bak. Känns lite läskigt att köra helt utan mellanvägg. Plus att jag vill gärna kunna köra två hästar vid behov :)
Färgförslag mottages gärna :)

Har hittat ett släp att få låna, dock finns det varken bakbommar eller mellanvägg. Kan man köpa det seperat och sätta i? Är ett enaxlat trane. Spelar märket någon roll? Var hittar man detta?
KAN ju köra utan mellanvägg, men skulle vara trevligt att ha mellanvägg med lång bom så hästen kan åka brett bak. Känns lite läskigt att köra helt utan mellanvägg. Plus att jag vill gärna kunna köra två hästar vid behov :)

Enklast och billigast är att gå till en lokal svetsfirma och be dem tillverka bommar och bomfästen samt en ram till mellanväggen.
Köpa orginal via Thule kostar ganska många tusenlappar.
Dock är det nog ingenting jag skulle kosta på på ett lånesläp..

@Fossing
Jag har kört många gånger med hästar utan mellanväg (framförallt just för att det är äldre släp), vilket är ett big no-no för många. Men så känner de varandra sedan tidigare och inte är sparkhästar så hade det funkat fint.
När det inte fanns bakbom så hade vi gummiklädd kedja i rätt höjd som hakades fast på insidan av transporten.

Hade aldrig lagt pengarna eller energin på att köpa eller göra mellanvägg och bommar på ett litet lånesläp. Om det var ett eget hade jag gjort det, men då hade jag nog satt en lång bom bak bara och haft det som enhästars släp (skiljer ju bara 20cm knappt mellan Enkelaxlad trane och de flesta enhästars).

Hade sen inte velat köra 2 hästar i ett sånt släp heller, shettisar eller b ponnyer kanske men Igen större då det blir väldigt trångt.

Min kylinge är ungefär som trane i bredd, ngt högre tak bara. Och det får inte plats en bred halvblods rumpa i spiltan där. Har en längre bakbom i spiltan hon står i som är 15cm längre än original. men det är fortfarande tight.

Tack för svaren allihop! Har inte provkört släpet med hästen i så vet inte hur mycket plats det faktiskt är i verkligheten. Eller hur lite plats ;)
Det är väl mest bakbom jag är nervös för, dock är hästen supersnäll i all lastning och åkning, men man vill ju inte att han ska komma farande ut när man öppnar bakluckan...

Lägger till: Ska man använda något särskilt när man tvättar?
Bilschampo, algtvätt und so weiter.. ?

Mvh Hon som inte ens tvättar bilskrället :angel:
Jag använder mig av någon droppe vanlig hästshampoo=)
funkat super.. sedan tvättar jag insidan med bakteriedödande medel och sedan vanlig schampo för häst och spolar av=)

Tack för svaren allihop! Har inte provkört släpet med hästen i så vet inte hur mycket plats det faktiskt är i verkligheten. Eller hur lite plats ;)
Det är väl mest bakbom jag är nervös för, dock är hästen supersnäll i all lastning och åkning, men man vill ju inte att han ska komma farande ut när man öppnar bakluckan...
Jag har använt vanlig husvagns tvättmedel Från biltema. Hade Högtryckstvätt som tog det värsta men tvättmedlet tog bort algerna på taket väldigt bra.

Vilken bra tråd :)
Jag har precis köpt en Fobo hästtransport från -85
Det mesta fixat såsom golv, axel, belysning m.m.
Jag behöver måla den invändigt, rejäl tvätt utvändigt :) å sen då till mitt problem och det är bakbommar.... Idag finns bara "rep" med karbinhakar...

Hur har ni gjort på era transporter som saknat bakbommar? Jag tror jag vill ha helbom då jag tror att min pojk kommer uppskatta att åka brett när han blir större.
Har ni gjort bommar "själva" köpt från nån återförsäljare och modifierat för att passa?
Kom gärna med tips bilder och idéer :)

Jag behöver måla den invändigt, rejäl tvätt utvändigt :) å sen då till mitt problem och det är bakbommar.... Idag finns bara "rep" med karbinhakar...

Hur har ni gjort på era transporter som saknat bakbommar? Jag tror jag vill ha helbom då jag tror att min pojk kommer uppskatta att åka brett när han blir större.
Har ni gjort bommar "själva" köpt från nån återförsäljare och modifierat för att passa?

Det billigaste sättet om själv inte är händig med svetsen, är att be en lokal svetsfirma göra bakbom/bommar. Ring dit, hör när de har tid och åk dit med transporten så får de göra de mått de behöver. Det brukar bli bäst om de får mäta själva. Och du kan passa på kolla på och lyfta materialet/en de kommer göra bommen i och välja det du vill ha.

Jag har använt vanlig husvagns tvättmedel Från biltema. Hade Högtryckstvätt som tog det värsta men tvättmedlet tog bort algerna på taket väldigt bra.

Rekar inte att man kör med högtryckstvätt på ett släp med plyfa.. risken är stor att man spolar bort färgbitar framförallt på plyfa som har foliefärg.
Men även om man har målat om släpet.
Har man målat släpet med vanlig utomhusfärg räcker vanlig fasadtvätt eller yes diskmedel några droppar.
Bilschampoo rekas inte

Rekar inte att man kör med högtryckstvätt på ett släp med plyfa.. risken är stor att man spolar bort färgbitar framförallt på plyfa som har foliefärg.
Men även om man har målat om släpet.
Har man målat släpet med vanlig utomhusfärg räcker vanlig fasadtvätt eller yes diskmedel några droppar.
Bilschampoo rekas inte
Har man dock bara omålad marinplyfa så är Högtryckstvätt väldigt smidigt. Och jag använde inte bilschampo, utan husvagns tvätt medel som tar bort alger och gör allt lagom rent ;).

Jag gjorde egna bakbommar och fästen till mitt släp.
2014-09-28_160539_542859feddf2b308def7005b.jpg

Hellånga bommen är frambom, som var original. De andra två är mona egentillverkade bakbommar.

2014-10-12-1758_543aa51de087c36712efd3ec.jpg

Såhär sitter de i släpet. Har sprintar igenom bommarna som stopp.

Jag hade iofs bommar till min kylinge, men tyckte inte om dem ;). Så köpte ett par teleskop bommar som jag nu älskar ^_^.
Så man kan snedställda mellanväggen lite i alla fall, hade dock velat ha ett par 3/4 bommar i samma utförande för att kunna snedställda ytterligare.

men ska du sätta in helt nya bommar så rekomenderat jag ngn form av snabb låsning på dem, dvs att de bara klickas i. Så som thule och ume har, eller den varianten som startrailer och nyare böckmann har med en kula.

Man kan ju köpa själva fästena och bomlåsen" för sig och tillverka själva bommarna själv.

Har man dock bara omålad marinplyfa så är Högtryckstvätt väldigt smidigt. Och jag använde inte bilschampo, utan husvagns tvätt medel som tar bort alger och gör allt lagom rent ;).

Har jobbat i en färgbutik och rekar aldrig hemmamålad trä att tvättas med högtryckstvätt. Lackade ytor som husvagn eller bil javisst.
Men målade träytor nej.
Sedan får man ju självklart göra som man vill.. man åker ju inte direkt i fängelse för att man kör med högtryckstvätt;)

Men inget jag skulle göra på min egna transport eller eka andra göra om de frågar hur man skall tvätta sitt släp på bästa sätt=)

Jag har nyss köpt en tjockare gummimatta att lägga in i mitt släp då den som är i original är tunn och bubblar sig lätt. Skulle jag lämna in och fixa leveratörens tjockare matta skulle detta kosta 4000 med jobb.
Hittade en arbetsmatta för industri för 650 kr.. såååå jag är mer än nöjd.
Denna matta kan jag ta ut och skölja rent vid behov också det är ju toppen=)
Glitternörd som jag är så skall även släpet sprayas i glitterspray till sommaren:D:love:
Billigt tips att piffa upp släpet billigt är att sätta lite bling på tillvaron..
Swarowskikristaller skall sättas fast på väggarna utsidan runt fönster:love:
Skall be en kompis som är duktig på att måla måla av min häst på ena sidan av släpe lite som mullestuket.. kommer bli ursnyggt=)

Jag gjorde egna bakbommar och fästen till mitt släp.
2014-09-28_160539_542859feddf2b308def7005b.jpg

Hellånga bommen är frambom, som var original. De andra två är mona egentillverkade bakbommar.

2014-10-12-1758_543aa51de087c36712efd3ec.jpg

Såhär sitter de i släpet. Har sprintar igenom bommarna som stopp.
Wow duktigt :) vill ju egentligen kanske ha lite som din lösning 3/4 bom :)

Jag hade iofs bommar till min kylinge, men tyckte inte om dem ;). Så köpte ett par teleskop bommar som jag nu älskar ^_^.
Så man kan snedställda mellanväggen lite i alla fall, hade dock velat ha ett par 3/4 bommar i samma utförande för att kunna snedställda ytterligare.

men ska du sätta in helt nya bommar så rekomenderat jag ngn form av snabb låsning på dem, dvs att de bara klickas i. Så som thule och ume har, eller den varianten som startrailer och nyare böckmann har med en kula.

Man kan ju köpa själva fästena och bomlåsen" för sig och tillverka själva bommarna själv.
Har du nån bild :)?

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård