Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag gjorde egna bakbommar och fästen till mitt släp.
2014-09-28_160539_542859feddf2b308def7005b.jpg

Hellånga bommen är frambom, som var original. De andra två är mona egentillverkade bakbommar.

2014-10-12-1758_543aa51de087c36712efd3ec.jpg

Såhär sitter de i släpet. Har sprintar igenom bommarna som stopp.
Hur gjorde du om man får fråga? :) har en händig svärfar som kan svetsa så dör kan jag ju får hjälp isf :)

Hur gjorde du om man får fråga? :) har en händig svärfar som kan svetsa så dör kan jag ju får hjälp isf :)

Vi hade rejäla rör och på dessa svetsade vi fast en liten platta på ändarna (för och täcka igen rörets ändar), på dessa sitter de små piggarna/krokarna (dessa är ej ihåliga utan solida) och till sist borrade vi hål i piggarna för sprintarna. :)

Ta
Vi hade rejäla rör och på dessa svetsade vi fast en liten platta på ändarna (för och täcka igen rörets ändar), på dessa sitter de små piggarna/krokarna (dessa är ej ihåliga utan solida) och till sist borrade vi hål i piggarna för sprintarna. :)
tack för svar :) piggarna finns såna att köpa? Ska se vad svärfar söger ;)

Fabriksfel på mitt släp för hela släpet ser ut såhär.. tyvärr har inte förra ägaren brytt sig om att göra nått åt dtta felet och inte utnyttjat sin garanti så det går inge att göra nått idag.
Lite surt men men.
Så... så fort de blir varmt ute och allt får torka så skall jag slipa/skrapa bort all färg... blir iof ett lätt jobb:angel: sedan skall de målas så jag får ett bra skydd mot regn och slag=)

Men nu till frågan.. vilken fääärg.??. skall jag va tråkig och välja samma ljusgråa eller...... ta ut svängarna och våga rulla på lite fäääärg:love::D
Tänkte typ samma rosa som hjärtat:heart med ljusgråa detaljer=) OCH självklart GLITTERspray:love:

Jag har läst lite olika men båtfärg verkar vara bäst vad jag förstått alt fönsterfärg då bägge är elastiska och har god förmåga mot vatten.

11070618_10153660400353998_948050898183106798_n_zpsrxwnatbk.jpg

Fabriksfel på mitt släp för hela släpet ser ut såhär.. tyvärr har inte förra ägaren brytt sig om att göra nått åt dtta felet och inte utnyttjat sin garanti så det går inge att göra nått idag.
Lite surt men men.
Så... så fort de blir varmt ute och allt får torka så skall jag slipa/skrapa bort all färg... blir iof ett lätt jobb:angel: sedan skall de målas så jag får ett bra skydd mot regn och slag=)

Men nu till frågan.. vilken fääärg.??. skall jag va tråkig och välja samma ljusgråa eller...... ta ut svängarna och våga rulla på lite fäääärg:love::D
Tänkte typ samma rosa som hjärtat:heart med ljusgråa detaljer=) OCH självklart GLITTERspray:love:

Jag har läst lite olika men båtfärg verkar vara bäst vad jag förstått alt fönsterfärg då bägge är elastiska och har god förmåga mot vatten.

11070618_10153660400353998_948050898183106798_n_zpsrxwnatbk.jpg
Risken är att träet är murket under då färgen släpper sådär..

Och angående färga så såg jag en här på buke som målat hela ditt ekipage babyrosa... inte så fint. En mörkare rosa med klar lack över kan nog vara fint dock :)

Risken är att träet är murket under då färgen släpper sådär..

Och angående färga så såg jag en här på buke som målat hela ditt ekipage babyrosa... inte så fint. En mörkare rosa med klar lack över kan nog vara fint dock :)
Träet under är fint har kollat=) bara på ett ställe de är ruttet så de skall bytas nu i vår på verkstad en skiva
Byta hela släpet skulle kostar 16000 med jobb.. inte så farligt,, så kommer börja spara så jag har det ligger den dagen jag behöver byta alla väggar. Men målar jag de nu ska de nog hålla en 10 år i alla fall.
Ja shockrosa skall de inte vara mer gammelråse/pärlemorosa

orkar inte skapa en ny tråd så frågar här,
är det för tidigt att byta till sommardäck? hästen ogillar starkt ljudet från dubbdäcken och det ena har dessutom en liten pys punka. håller för våra små turer men man är ju nojig.

det har knappt varit minusgrader detta året och blir det snö och ishalka så får jag ju bara sätta på vinterdäcken igen på bilen och undvika att åka med släpet.

är det för tidigt att byta till sommardäck? hästen ogillar starkt ljudet från dubbdäcken och det ena har dessutom en liten pys punka. håller för våra små turer men man är ju nojig.

det har knappt varit minusgrader detta året och blir det snö och ishalka så får jag ju bara sätta på vinterdäcken igen på bilen och undvika att åka med släpet.

Det beror lite på var du bor.
Jag kommer byta däck till helgen. Bor utanför Falköping. Jag tänker att här i söder lär det bara komma små bakslag i vädret, eventuell snö/is kommer inte ligga länge. Det gör den ju inte ens vintertid, så i april borde man kunna räkna med bra väder.

Tänker måla om transporten utvändigt i år.
Tips? Vilken typ av färg bör man använda?
Färgen på nu har börjat flagna, så först blir det skrapning som gäller. Tips på hur man får det ur vägen så snabbt och enkelt som möjligt?
Tips, tips, tips! :D

Tänker måla om transporten utvändigt i år.
Tips? Vilken typ av färg bör man använda?
Färgen på nu har börjat flagna, så först blir det skrapning som gäller. Tips på hur man får det ur vägen så snabbt och enkelt som möjligt?
Tips, tips, tips! :D

Fönsterfärg är bra det skyddar mot mkt vatten och spricker inte då det är lite elastiskt. Finns i olika glans jag kommer välja högblank.. går att få i massor av olika färger fler 100 olika =)

Annars har jag hört båtfärg.. dock är de bra drygt att måla med då man måste slipa mellan varje strykning för att få bästa effekt och glans.

Från 1 April får du köra med sommardäck.. från den 15 April får du inte köra med dubbdäck OM det inte råder vinterväglag.. så de som bor typ i Kiruna får oftast köra längre med dubbdäck.

Jag bor i Mälardalen och kommer byta nu i helgen till sommardäck.. skulle de komma snö så är de inget som stannar mer än 1-2 dagar och då cyklar jag till jobbet på morgonen för på dagen har de smällt bort på vägarna i alla fall.

Från 1 April får du köra med sommardäck.. från den 15 April får du inte köra med dubbdäck OM det inte råder vinterväglag.. så de som bor typ i Kiruna får oftast köra längre med dubbdäck.

Jag bor i Mälardalen och kommer byta nu i helgen till sommardäck.. skulle de komma snö så är de inget som stannar mer än 1-2 dagar och då cyklar jag till jobbet på morgonen för på dagen har de smällt bort på vägarna i alla fall.
Bor ju i Skåne så det är ju ordentligt med vår nu (även om vädret bestämmer sig för att leka höst lite då och då..)
Byter däck idag eller i morgon då :) kommer ändå inte att köra nånstans innan 1 april.

Då det inte blev något däck byte så blev det bom bygge :p.
Blev inte som jag tänkt mig men det fungerar lika bra :). De vanliga Bommarna är fastspända på en platta helt enkelt :). Så länge trycket är bakåt så är det hur starkt som helst trycker man den framåt så är det inte lika starkt dock. Men kör någon in i en bakifrån så bommen böjs lite framåt så är det inte ens största problem.

är bara att lossa lite på muttrarna på baksidan för att ta av bommarna så är ganska smidigt att bygga om till lång bom då man åker med bred åkaren :). Enkelt att ta av och på hela bommen också vilket alltid är ett stort plus ;).
Ska bara sätta dit ett stort stycke gummi på baksidan så det inte är en vass kant bakåt.

Då det inte blev något däck byte så blev det bom bygge :p.
Blev inte som jag tänkt mig men det fungerar lika bra :). De vanliga Bommarna är fastspända på en platta helt enkelt :). Så länge trycket är bakåt så är det hur starkt som helst trycker man den framåt så är det inte lika starkt dock. Men kör någon in i en bakifrån så bommen böjs lite framåt så är det inte ens största problem.

är bara att lossa lite på muttrarna på baksidan för att ta av bommarna så är ganska smidigt att bygga om till lång bom då man åker med bred åkaren :). Enkelt att ta av och på hela bommen också vilket alltid är ett stort plus ;).
Ska bara sätta dit ett stort stycke gummi på baksidan så det inte är en vass kant bakåt.

Kan inte hästen fastna med svansen i det där som sticker ut? Eller är det så trångt att de inte får in svansen alls?

Kan inte hästen fastna med svansen i det där som sticker ut? Eller är det så trångt att de inte får in svansen alls?
Är väldigt trångt bakom bommen, ca 2cm så visst kan de få in svansen och fastna i bultarna, men ska sätta dit en gummi bit på baksidan så att det blir slätt. Premiär turen blir dock imorgon så då lindar jag svansen också för säkerhets skull. Hästen brukar iofs krama om frambommen så tror inte kom kommer att pröva bakbommens hållbarhet. Men hästar är ju iofs självskade benägna :p.

Idag klippte jag till mattan jag köpte på REA =)
Att byta matta och få orginalmatta som är tjockare från cheval skulle kosta 4000kr.
Denna matta kostade 650 med frakt supernöjd=)
11070231_10153694310598998_6633838691023779404_n_zpswhelawkg.jpg

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 758
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård