Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*hugger sista*
När måste man byta vägg? Är det svårt att göra själv? Kostnad? Vad kan det kosta att lämna in? Hittat ett mjukt område på mitt kylinge -04, ca 20*50 cm. Det sitter mellan sparkskivan och stänkskärmen på höger sida. Hur akut är det?
Är min första transport och va så koncentrerad på golv och ramper att jag totalt missade det här... :-(

Allt beror på vilken häst man har.. har man en häst som är känd för att leva vil kanske man iaf ska byta den sidan alt inte lasta hästen på den sidan som är dålig
Mitt kylinge hade på utsidan ruttna väggar och inge jag kostade på att fixa under år insidan var förstärkt dock med 2 cm tjocka skivor längst ner där de var rutet på utsidan.

Men nu har jag en häst som står blickstila i släpet.
Inge som är akut tycker jag..har du inte råd så vänta tills du sparat ihop om några månader isf=)

Råd har jag väl, men det finns å mycket roligare saker att lägga pengarna på...:) Är så arg på mig själv att jag missat det bara! Såg det nu när jag skulle tvätta den efter vintern. :down:
Häst ifråga lastas alltid på vänster sida och står stilla så på så sätt är det lugnt.
Det murkna träet har som sagt sparkskivan innanför också.

Men åter till min fråga: Vad kan det kosta och när blir det akut att byta?
Har ingen aning om hur snabbt det "sprider sig". Blir nojig att hela släpet ska ruttna och ramla isär, haha! :nailbiting:

Råd har jag väl, men det finns å mycket roligare saker att lägga pengarna på...:) Är så arg på mig själv att jag missat det bara! Såg det nu när jag skulle tvätta den efter vintern. :down:
Häst ifråga lastas alltid på vänster sida och står stilla så på så sätt är det lugnt.
Det murkna träet har som sagt sparkskivan innanför också.

Men åter till min fråga: Vad kan det kosta och när blir det akut att byta?
Har ingen aning om hur snabbt det "sprider sig". Blir nojig att hela släpet ska ruttna och ramla isär, haha! :nailbiting:
Jag betalade ~850 kr för en skiva (1500*3000*15) sen tillkom kostnad för färg. Jag sågade till skivan själv och målade (beställde inte från ÅF, då blir det nog betydligt dyrare) .

Tack!
Men hur svårt är det att byta själv då?
På min var det väldigt lätt. Tog ur golvet (som ändå skulle bytas) ( beror på om dina väggar står bredvid golvskivan eller på skivan) och lossade skruv/vad det nu var fastsatt med på väggarna. använde den gamla väggskivorna som mall när jag sågade ut den nya, sen fick jag även fräsa ut i överkant då ramen tog 12 mm tjocka skivor och jag hade 15 mm. :)

Skivorna står bredvid golvet. Golvskivan behövs inte bytas. Är bara det lilla området på en vägg som är dåligt så ska ta tag i det här under sommaren! :)
Är det någon som vet vart man kan få tag i nya stripes till kylinge?

Tack!
Men hur svårt är det att byta själv då?
Är gjort på en dag, väggarna plockas av från insidan och de står bredvid golvet. (Vilket är smidigt då man ska byta golv :))
Lite pill men det är inte överdrivet svårt, plyfa släp är ju byggda för att plyfan ska kunna bytas ut utan allt för mycket svordomar ;).

Skivorna står bredvid golvet. Golvskivan behövs inte bytas. Är bara det lilla området på en vägg som är dåligt så ska ta tag i det här under sommaren! :)
Är det någon som vet vart man kan få tag i nya stripes till kylinge?
Kolla med brenderup, dvs de som köpt upp thules häst transporter nyligen, som i sin tur köpte upp kylinge för några år sedan:)

Huvaligen fick räkningen från verkstan nu 10330 :crazy:
Men nu har jag en ny limmad matta, ny överlucka, nytt stödhjul fram som var tydligen trasig
Förklarade varför man inte kunde veva upp hjulet ända vägen upp:D sedan funkade tyligen inte högsta bomsljuset samt att ena bromskyddet var trasigt på ena så de fick de byta samt att damasten vid påskjutsbromsen var trasig.

Huvaligen fick räkningen från verkstan nu 10330 :crazy:
Men nu har jag en ny limmad matta, ny överlucka, nytt stödhjul fram som var tydligen trasig
Förklarade varför man inte kunde veva upp hjulet ända vägen upp:D sedan funkade tyligen inte högsta bomsljuset samt att ena bromskyddet var trasigt på ena så de fick de byta samt att damasten vid påskjutsbromsen var trasig.
:eek: dyrt!
Då jag gjorde exakt samma saker på mitt släp så tog det en dag och enda kostnaden var stödhjulet som köptes på biltema.. Plyfa och allt annat hade vi hemma sen innan. Bromsen var iofs inte trasig utan bara låst.

:eek: dyrt!
Då jag gjorde exakt samma saker på mitt släp så tog det en dag och enda kostnaden var stödhjulet som köptes på biltema.. Plyfa och allt annat hade vi hemma sen innan. Bromsen var iofs inte trasig utan bara låst.

Dock finns inte de stödhjulet jag ska ha på biltema.. mitt stödhjul kostar 1750 plus moms:wtf:

Och jag har inte tid eller ork att hålla på och fippla själv just nu(skadad armbåge) så jag betalar extra för att någon annan skall göra sakerna..600 plus moms per timme kostar de rättare sagt.:crazy:

Jag ska ju måla om släpet själv.. de får räcka för de jag skall göra med släpet=)

Är det lönt att byta elen själv? Är lite lat, men mer snål och vill inte lägga ut mer än nödvändigt på min gamla kylingekärra från 80-talet... Den är i bra skick men förra ägaren har nog lattjat en del med belysningen så vill dra om det helt eftersom den ibland kör lite discokänsla och har diverse eltejpsbitar här och där...

Är det lönt att byta elen själv? Är lite lat, men mer snål och vill inte lägga ut mer än nödvändigt på min gamla kylingekärra från 80-talet... Den är i bra skick men förra ägaren har nog lattjat en del med belysningen så vill dra om det helt eftersom den ibland kör lite discokänsla och har diverse eltejpsbitar här och där...
Vet du bara vad du gör så är det ju okej ;).
Tips är att byta en sladd i taget, så blir det inte lika lätt en hög med sladdar och ett handritat kopplings schema som inte ens du själv förstår :p.

Visst går det, är inte speciellt svårt att dra ny el själv.

Någon trodde min pålagda matta skulle glida runt när man hade häst i.
Nu har vi åkt massor av ggr både långa och korta resor och olika hästar har åkt varvid en skrapar rätt mkt med hovarna då och då..
Så här ser det ut nu, har inte rört mattan sedan jag lade in den. och bilden är tagen igår direkt efter urlastning från träningen igår=)
Mattan rör sig som man ser inte alls.. superskönt=)
Bajset får ni på köpet=)=)

Kan varmt reka att lägga in en extra matta om man vill skydda den under=)

11011831_10153750270208998_6535479181747215812_n_zpsfqjro4m5.jpg

Är det någon som har koll på hur bomfästerna för frambommarna ser ut i de gamla Fautras transporterna jämfört med de nya? Funderar på om de bommarna som finns nu passar till en äldre transport eller om man måste byta bomfästen.

Är det någon som har koll på hur bomfästerna för frambommarna ser ut i de gamla Fautras transporterna jämfört med de nya? Funderar på om de bommarna som finns nu passar till en äldre transport eller om man måste byta bomfästen.
Jag skulle rekommendera att du mailar frågan till Fautras generalagent i Eskilstuna. De är otroligt hjälpsamma och kan sina transporter väl.
...och nej jag är inte involverad eller återförsäljare, jag har bara fått väldigt bra hjälp och service när jag haft frågor om utrustning till min något äldre Fautras.
Jag tror att en bild på dina bommar/bomfästen och reg.nummer på släpet räcker för dem. Fautras har sett ganska lika ut väldigt länge så jag tror att mycket är lika. :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar