Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

En så tunn matta hade jag varit väldigt försiktig med. Den behöver fästas för att inte riskera att glida runt med hästen på. Vi har själv de mattorna till andra ändamål, och de är verkligen sladdriga.

Nu ligger den dessutom på ett m e m friktionsfritt underlag - en annan gummimatta.

Idag klippte jag till mattan jag köpte på REA =)
Att byta matta och få orginalmatta som är tjockare från cheval skulle kosta 4000kr.
Denna matta kostade 650 med frakt supernöjd=)
11070231_10153694310598998_6633838691023779404_n_zpswhelawkg.jpg
Håller men @Lovisaleonora att den ser sladdrig ut. Hade åtminstone popnitat fast den i hörnen och eller limmat.
Min original matta är grövre än den men även den kasar en del då den bara sitter fast i mitten med stolpen. och det är ändå en häst som står stilla i transporten, en häst som far runt hade trasat sönder den direkt.

En så tunn matta hade jag varit väldigt försiktig med. Den behöver fästas för att inte riskera att glida runt med hästen på. Vi har själv de mattorna till andra ändamål, och de är verkligen sladdriga.

Nu ligger den dessutom på ett m e m friktionsfritt underlag - en annan gummimatta.

Gummi mot gummi= det rör sig inte alls=) den ligger superstill.............. sååååå bra=)
Mattan ligger superbra hästen har teståkt och mattan ligger där den ligger.
Denna matta är bara en extramatta och ska bara skydda lite extra mattan under är hel å nylimmad=)

För mig å min häst funkar detta super andra gör som de vill=)

• Gilla
Reactions: _L_
Håller men @Lovisaleonora att den ser sladdrig ut. Hade åtminstone popnitat fast den i hörnen och eller limmat.
Min original matta är grövre än den men även den kasar en del då den bara sitter fast i mitten med stolpen. och det är ändå en häst som står stilla i transporten, en häst som far runt hade trasat sönder den direkt.

Tråkigt för dig.. jag har nog köpt en bra matta för min kanar ingenting när hästen åker.. Nått tur ska man ha=)

Nej, gummi mot gummi innebär inte alls alltid bra friktion. Tvärtom. Det är enkelt att testa, och vi använder just denna matta för att lättare glida undan tunga saker. Alltså precis tvärtom mot vad man vill ha i hästtransporten.

Jag har trots allt börjat fundera på om man ska måla om plyfa invändigt i mitt släp, så det blir lite ljusare.

Tycker bara att det är onödigt att slipa ner och måla ny marinplyfa :rofl:, men det mörka träet är väldigt mörkt Ibland. Så en ljus färg hade nog muntrar upp det lite för hästen.
Men hur mycket behövs det slipas och vad för färg ska man ha och framför allt Vilken färg ska jag ha!?
Är ju ett brunt marinplyfa släp med svart sparkplåt och det galvade är (dåligt) ommålade med grå hammarlack på utsidan.

Vitt tycker jag ser väldigt tråkigt ut faktiskt. Blir ju smutsigt direkt och det syns så fort hästen slabbat ner väggen :o, det bruna ser i jämförelse helt fläckfritt ut ju ;).

Jag har trots allt börjat fundera på om man ska måla om plyfa invändigt i mitt släp, så det blir lite ljusare.

Tycker bara att det är onödigt att slipa ner och måla ny marinplyfa :rofl:, men det mörka träet är väldigt mörkt Ibland. Så en ljus färg hade nog muntrar upp det lite för hästen.
Men hur mycket behövs det slipas och vad för färg ska man ha och framför allt Vilken färg ska jag ha!?
Är ju ett brunt marinplyfa släp med svart sparkplåt och det galvade är (dåligt) ommålade med grå hammarlack på utsidan.

Vitt tycker jag ser väldigt tråkigt ut faktiskt. Blir ju smutsigt direkt och det syns så fort hästen slabbat ner väggen :o, det bruna ser i jämförelse helt fläckfritt ut ju ;).

Jag slipade bara lite lätt med sandpapper på mina väggar och målade sen. Gick jättebra för mig och färgen höll fint ( sen bytte jag ju väggarna så nu var det en annan typ av skiva).

Nej, gummi mot gummi innebär inte alls alltid bra friktion. Tvärtom. Det är enkelt att testa, och vi använder just denna matta för att lättare glida undan tunga saker. Alltså precis tvärtom mot vad man vill ha i hästtransporten.

Fast du.. du kan ju inte veta vilken matta jag har;) och om jag nu säger att MIN matta INTE glider så får du faktiskt ta det och lägga ner=)

Då får du gärna tipsa om en billig matta som har sådan typ av friktion under, för det har vi letat yrkesmässigt efter länge.

Inte kommit så mkt längre med bakbommarna med det kommer väl :D

Men nu ska det börjas att skrapas, tvättas å målas....
Vad för färg rek.ni? Jag funderade på våtrumsfärg till de delar som är närmast golvet och även på lemmen trots att ny matta ska på. Sen vanlig vägfärg uppåt, ja om ni fattat :)

Utsidan ska tvättas å så tror jag att jag blir tvungen att måla då det blivit lite sprickor med färg som lossnat.... Just nu ör den vit... Men funderar på ljusgrå vad tycker ni :) och så får taket vara kvar vitt. Förresten färg till glasfiber? Vill måla insidan på taket, vanlig väggfärg?

Sen var får man tag i matte till lemmen, sett att vissa har textil, andra gummi räfflad... Jag skulle nog föredra textil för då slipper man tvärgående brädor pp lemmen för halkriskens skull :)
Ja många tankar hihi kom gärna med tips

Behöver inte tvärgående trä ribbor på rampen öht egentligen ;). Har inte det på min ramp, och de gånger jag lastat hästen i släp med stora ribbor på rampen så har hon snubblat på dem :p.
men textil är inte att rekomendera, det blir snor halt så fort det regnat på den eller om hästen skitit på rampen.

Min förra var textil och upplevde den aldrig som hal under de 6 år jag hade den.
Dock de ramper som är i gummi har varit snorhala vid typ regn..
En gång föll Jorunn rakt ner på framknäna när hon skulle backa ur från ett släp med gummiramp.

Den jag har nu har gummi men peppa peppa verkar inte den vara lika hal som den star trailern jag lånade.

Då får du gärna tipsa om en billig matta som har sådan typ av friktion under, för det har vi letat yrkesmässigt efter länge.

Tyvärr är den som jag har slut och tillverkas inte längre.. därför det var rea på den.
Men sök på google.
Jobbar inom industrin och vi har massa gummimattor mot varandra där och det är som klister mot varandra.. så nog finns de bra gummimattor som funkar mot varandra.
Vissa mattor har lite klibbigare undersida som min=)

Jag kommer nog köra på textil matta, de som äger gården har det i sin transport och jag har inte upplevt de hal :)

Vad för färg till transporten då?
Jag tänkte fönstervägg utsida och insidan våtrumsfärg.... Bra el dåligt?
Sen undrar jag vart man kan hitta metallstöd för baklemmen så att inte lemmen ligger direkt på mark när den ör öppen?

En liten fråga om nån kan svara, brukar det läcka in vatten från överluckan på era transporter? Det går in vatten mellan överluckan och baklemmen i delningen. Undrar nu om det är så att den måste böjas ut mer i nederkant? Därför upptäckte vi även nu att det måste läkt in vatten redigt och lönge den vägen då rampen tyvärr börjat blir dålig... Den klarar sig ett litet tag till men sen blir det byte :(
Min transport har heller ingen järnskena längst upp på lemmen, plåtslagare som fixar det?
Lätt att byta plyfa på lemmen/rampen? Eller bättre köpa helt ny?
Finns det sidor dör man kan få tag i beg. Delar från transporter som skrotats?

Så måste tyvärr språkpolisen säga sitt, för att inte spricka...

Lem - penis, manslem, kroppsdel
Läm - brygga, lastramp, bro

Nej, det är långt ifrån alla som läcker in vatten. Dåliga konstruktioner gör det däremot ofta. Överdelen på rampen ska ligga utanför själva lämmen, så vatten som går mot övre luckan rinner utanför rampen och inte leds in i transporten. Bäst är att taket skjuter över så mycket att det skyddar även övre luckan.

Järnskena längst ut på lämmen tolkar jag som att det inte finns någon riktig ram på själva rampen. Vilket i sig är en dålig konstruktion enligt mig. Visst kan man fixa det med plåtslagare, men är det annat som behöver åtgärdas med/på rampen kanske det är lika bra att köpa ny ramp?

Det är sällan man ser begagnatdelar eftersom enda gången släp skrotas är när de inte längre går att renovera. Sällan delar att rädda alltså.

Så måste tyvärr språkpolisen säga sitt, för att inte spricka...

Lem - penis, manslem, kroppsdel
Läm - brygga, lastramp, bro

Nej, det är långt ifrån alla som läcker in vatten. Dåliga konstruktioner gör det däremot ofta. Överdelen på rampen ska ligga utanför själva lämmen, så vatten som går mot övre luckan rinner utanför rampen och inte leds in i transporten. Bäst är att taket skjuter över så mycket att det skyddar även övre luckan.

Järnskena längst ut på lämmen tolkar jag som att det inte finns någon riktig ram på själva rampen. Vilket i sig är en dålig konstruktion enligt mig. Visst kan man fixa det med plåtslagare, men är det annat som behöver åtgärdas med/på rampen kanske det är lika bra att köpa ny ramp?

Det är sällan man ser begagnatdelar eftersom enda gången släp skrotas är när de inte längre går att renovera. Sällan delar att rädda alltså.
Haha ja så tokigt det kan bli med språket, kom på det själv också ;):D:laugh:
Denna transport ör en Fobo från 85 och jag vet inte om bakluckan vart bytt och dåligt gjord :/
[URL=http://s997.photobucket.com/user/CissiCiara/media/Blogg%20bilder/image.jpg1.jpg.html][/URL]
Så ser den ut och den går ju fint in under slutet av taket så det är inte dör vattnet läcker in när jag passade på att kolla igår nör det öste ner utan på övre luckan och in mellan glipan som ör mellan luckan och baklämmen :(
Sen ser jag också att det saknas en järnskena nere också inte bara där uppe...
Har sett på stallägarnas transport att deras övre lucka står ut lite över baklämmen så att vatten rinner längs utsidan... Tror ni man kan fixa det med befintlig lucka?

Haha ja så tokigt det kan bli med språket, kom på det själv också ;):D:laugh:
Denna transport ör en Fobo från 85 och jag vet inte om bakluckan vart bytt och dåligt gjord :/

Så ser den ut och den går ju fint in under slutet av taket så det är inte dör vattnet läcker in när jag passade på att kolla igår nör det öste ner utan på övre luckan och in mellan glipan som ör mellan luckan och baklämmen :(
Sen ser jag också att det saknas en järnskena nere också inte bara där uppe...
Har sett på stallägarnas transport att deras övre lucka står ut lite över baklämmen så att vatten rinner längs utsidan... Tror ni man kan fixa det med befintlig lucka?
Du får väl fästa en plåtlist under överluckan så det blir en "droppnäsa".

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård