Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag skulle rekommendera att du mailar frågan till Fautras generalagent i Eskilstuna. De är otroligt hjälpsamma och kan sina transporter väl.
...och nej jag är inte involverad eller återförsäljare, jag har bara fått väldigt bra hjälp och service när jag haft frågor om utrustning till min något äldre Fautras.
Jag tror att en bild på dina bommar/bomfästen och reg.nummer på släpet räcker för dem. Fautras har sett ganska lika ut väldigt länge så jag tror att mycket är lika. :)
*sista*

Jag vill ha en ny klar mellanvägg (PVC)till min Classic och funderade på om det inte går att få tag på plast någon annan stans. Någon som har tips?
Annars finns det ju öljetterade mellanväggar att köpa men göra hål mm kan jag göra själv.

Fabriksfel på mitt släp för hela släpet ser ut såhär...
Är det möjligtvis en Star Trailer? Jag ska snart börja med min sambos ny-gamla 2005 Ringo Star som verkar ha exakt samma fel, och dessutom samma färg, bara lite mindre kvar av det. Det verkar ha glömt grundfärgen när de målade kärran i fabriken.

IMG_3756-157329.jpg

OJ så illa ert släp ser ut å jag tyckte mitt var fult nä det är ett cheval liberte men såhär ser mina väggar ut
Inte lika illa som erat

11070618_10153660400353998_948050898183106798_n_zpsrxwnatbk.jpg

OJ så illa ert släp ser ut...
Inte direkt representativ, nej, men snart ser den bättre ut. Jag har inte bestämt om jag ska måla eller byta väggarna. En bit ska jag byta iallafall, vid skötardörren är det helt sönderrutten (21mm karosseriplywood), samma gäller väggen mot sadelkammaren (12mm karosseriplywood). Enligt säljaren har de bytt golvet för ett år sedan men det är inte gjort enligt konstens regler - sidorna är inte förseglade och inte kittade mot väggarna eller ramen, plattan ligger bara på ramen och går att lyfta med ett finger. Nu är det möjligt att jag spinner men jag tycker att det ska kittas mellan ramen och plattan, kanterna ska förseglas och det ska kittas mellan golvet och väggarna. Nu kan skiten (mm) ju samlas i springan mellan golvet och väggarna, och resultatet är att den 'nya' golvplattan redan har mjuknat över ca. 5 - 10 cm på framkanten.

Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort svarta prickar från släptaket? (Jag har försökt leta i tråden, men hittar inget om det).
Släpet står vanligen parkerat under en björk, så jag misstänker att det kan vara den som smutsar ner taket. Det är små, små svarta prickar på hela taket. Jag har testat med diverse olika rengöringsmedel, men prickarna sitter som berget oavsett vad jag använder.

Det är ett Thule/Trane-släp; här är en bild från innan taket blev prickigt. Nu är taket mer svart än grått, ser jättetråkigt ut!

Hemma069.jpg

Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort svarta prickar från släptaket? (Jag har försökt leta i tråden, men hittar inget om det).
Släpet står vanligen parkerat under en björk, så jag misstänker att det kan vara den som smutsar ner taket. Det är små, små svarta prickar på hela taket. Jag har testat med diverse olika rengöringsmedel, men prickarna sitter som berget oavsett vad jag använder.

Det är ett Thule/Trane-släp; här är en bild från innan taket blev prickigt. Nu är taket mer svart än grått, ser jättetråkigt ut!

Hemma069.jpg
alg borttagnings medel och Högtryckstvätt?

Tack för tips, Buck o Lovisaleonora.

Algborttagning har jag testat, det funkade sådär.
Mögeltvätt har jag inte testat - ska genast inhandla!

Inte direkt representativ, nej, men snart ser den bättre ut. Jag har inte bestämt om jag ska måla eller byta väggarna. En bit ska jag byta iallafall, vid skötardörren är det helt sönderrutten (21mm karosseriplywood), samma gäller väggen mot sadelkammaren (12mm karosseriplywood). Enligt säljaren har de bytt golvet för ett år sedan men det är inte gjort enligt konstens regler - sidorna är inte förseglade och inte kittade mot väggarna eller ramen, plattan ligger bara på ramen och går att lyfta med ett finger. Nu är det möjligt att jag spinner men jag tycker att det ska kittas mellan ramen och plattan, kanterna ska förseglas och det ska kittas mellan golvet och väggarna. Nu kan skiten (mm) ju samlas i springan mellan golvet och väggarna, och resultatet är att den 'nya' golvplattan redan har mjuknat över ca. 5 - 10 cm på framkanten.

Fast det där är ju mer ett tyckande än att det inte är enligt konstens alla regler.
På de släp jag haft med originalgolv så har det inte varit förseglade eller kittade in mot väggarna och det finns ju en anledning till det.
Att inte stänga in fukt. Däremot ska golvet vara fastskruvat i ramen.
Låter ju även märkligt att golvet ska ha murknat på bara 1 år. Mitt golv är 15år och har inte murknat trots att det är en springa mellan och spån och smuts hamnar mellan golv och vägg.

Här kommer lite frågor då jag är orolig för att trassla till något och göra fel.

Är det någon som har koll på boj bravo släp från 93, jag behöver byta golv och undrar om väggarna ligger över eller bredvid golvet.
Och vart har ni fått tag på slitskyddsplywood? Golvet som ligger i nu är skarvat på en balk, så vist borde jag kunna göra lika?

Fast det där är ju mer ett tyckande än att det inte är enligt konstens alla regler.
På de släp jag haft med originalgolv så har det inte varit förseglade eller kittade in mot väggarna och det finns ju en anledning till det.
Att inte stänga in fukt.
Golvskivan ska såklart vara torr innan den förseglas. Att den ska förseglas är utom tvivel (se t.ex. http://www.norbord.co.uk/sites/default/files/training_programs/TRADA Edge sealants.pdf).

Kittets funktion är att stänga ut fukt mm. Att det inte alltid används beror nog mest på kostnaden, inte på risken att 'stänga i fukt'.

Däremot ska golvet vara fastskruvat i ramen.
Låter ju även märkligt att golvet ska ha murknat på bara 1 år. Mitt golv är 15år och har inte murknat trots att det är en springa mellan och spån och smuts hamnar mellan golv och vägg.
IMG_3761-3d81bd_870x870.jpg

Som sagt har jag mina tankar om golvets ålder och/eller kvalitet. Kanske de har använt en 'gammal' (återanvänt) skiva? Golvet i denna transport är delat i två skivor (1700*1525 och 1700*1500) Det finns många skruvhål i den:
IMG_3768-4084f9.jpg

De går hela vägen genom skivan... ännu ett sätt för fukt att tränga in i den. Ingen försegling här heller, såklart.

Jag ska byta främre skivan mot en ny, kantförseglat/kittat/skruvat och allt.

...och då krashade webbläsaren, och en stor del av mitt svar försvann...

Sidoväggar och framvägg

Sidoväggarna består av 3050*1525 18mm plywood skivor, kapade i 2 delar (1000*1525 fram, 2050*1525 bak). I denna mått finns följande produkter tillgänglig (se t.ex. http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor.html):
  • Björkplywood ext
  • Plywood film, flera färgval
  • Plywood PPL, flera färgval
  • Plywood wira (slitskyddsplywood)
Jag fick ett pris på 21mm PPL vit, 425 kr/m² fritt wbptrading.se's läger i Malmö så jag antar att 18mm ligger kring 380-400 kr/m², dvs ca. 1800 kr/skiva. Eftersom släpet ska bli vit (för att matcha sambos bil) är det mitt primärval. Andra möjligheten är 18mm slitskyddsplywood, t.ex. från bonnet.se (ca 1300 kr/skiva) som ska målas med 2-k epoxyprimer och 2-k uretanfärg. Skulle jag välja detta alternativ så blir det testmålning först eftersom det inte är given att färgen kommer att hålla på fenolöverdragen plywood.

Kanske en tråd med materialval, tillgänglighet och priser skulle vara bra? Jag har sökt/mailat/ringt en hel del för att få tag på informationen

Hur tjock bör plyfan på rampen vara?
tänker att om man ska byta bak rampen så kan man ju byta ut frontutlastningens också :). Så får man se om det blir tillräckligt för att byta ut skötardörren också.
Så får man stå ut med att det blir lite annan färg också Med det nya/gamla.

Jag var med tidigt i tråden, med min Värmlandsvagn från -98, vilken var i stort behov av renovering. Sedan dess är underredet rostbehandlat, golvet bytt, gångjärnet till lämmen bytt (+ att lämmen är kortad 5 cm då den var dålig närmast gångjärnet), lilla luckan är bytt, ny (eller, begagnad men fin) gummimatta, bromsarna totalrenoverade, den har fått nytt stödhjul och ny kulhandske (elen var relativt nygjord).

Skulle även ge mig på att måla det. Tidigare ägare hade målat med hammarlack direkt på den galvade ramen, så det flagade ju rätt ordentligt... Skrapade det, på med primer och så vit hammarlack. Detta blev ok. Tvättade och sandpapprade på väggarna och hade inhandlat tvåkomponents båtfärg (som jag ju hade läst överallt att man skulle använda!). Blandade enligt instruktion. ...o det bara rann... Det blev liksom "rinnstruktur" på hela släpet. Dessutom tog färgen slut innan jag var klar. Det slutade med att jag skrev "färgen tog slut" med knallorange färg på den vägg som inte blev klar ;) Så har jag kört runt ett tag och min sambo har mumlat lite fula ord :p Sammanfattat; icke vackert.

Så, eftersom målningen ändå blev så misslyckad bestämde jag mig för att göra något roligt av det! Här är resultatet: (ingen missar oss iaf! :D )
sl%C3%A4p2.jpg

Kvar är att rengöra och vaxa taket, sätta ny matta på lämmen samt måla insidan vit :)

Jag var med tidigt i tråden, med min Värmlandsvagn från -98, vilken var i stort behov av renovering. Sedan dess är underredet rostbehandlat, golvet bytt, gångjärnet till lämmen bytt (+ att lämmen är kortad 5 cm då den var dålig närmast gångjärnet), lilla luckan är bytt, ny (eller, begagnad men fin) gummimatta, bromsarna totalrenoverade, den har fått nytt stödhjul och ny kulhandske (elen var relativt nygjord).

Skulle även ge mig på att måla det. Tidigare ägare hade målat med hammarlack direkt på den galvade ramen, så det flagade ju rätt ordentligt... Skrapade det, på med primer och så vit hammarlack. Detta blev ok. Tvättade och sandpapprade på väggarna och hade inhandlat tvåkomponents båtfärg (som jag ju hade läst överallt att man skulle använda!). Blandade enligt instruktion. ...o det bara rann... Det blev liksom "rinnstruktur" på hela släpet. Dessutom tog färgen slut innan jag var klar. Det slutade med att jag skrev "färgen tog slut" med knallorange färg på den vägg som inte blev klar ;) Så har jag kört runt ett tag och min sambo har mumlat lite fula ord :p Sammanfattat; icke vackert.

Så, eftersom målningen ändå blev så misslyckad bestämde jag mig för att göra något roligt av det! Här är resultatet: (ingen missar oss iaf! :D )
sl%C3%A4p2.jpg

Kvar är att rengöra och vaxa taket, sätta ny matta på lämmen samt måla insidan vit :)
Skit häftigt! :rofl:
har du bara gått loss med en sprayflaska eller hur är det gjort?

Jag har inte gjort det själv, utan några killar som har ett företag som heter Klottrarna (får jag skriva det? Moderator får censurera annars :)) har gjort det!

Vart ju asbra verkligen.. häftigt med släp som sticker ut.. jag är ju lite sugen på att göra nått snarliknande fast måla grått under och så spraya allt järndetaljer i någon cool färg. Samt måla en cool bild typ mullestuk på mig och min häst när vi kör på ena sidan=)
och så glitterspray på taket=)=)

Är det någon som har koll på hur bomfästerna för frambommarna ser ut i de gamla Fautras transporterna jämfört med de nya? Funderar på om de bommarna som finns nu passar till en äldre transport eller om man måste byta bomfästen.
Hur gammal? De hade ett tag automatutlösande bommar, men har sedan gått över till såna man själv kan lösa ut från utsidan. För att byta mellan dessa måste även fästena bytas.

Jag har efter mycket om och men köpt gummimatta till lämmen på mitt släp, lim och sånt är införskaffat. Jag ska köpa kantprofiler att fästa med på kanterna. Mattan jag köpt har ribbor inbyggda, (http://www.stallmagasinet.se/stallmattor/produkter/trailerlastbil/ rampmatta solid trailer). Hur tycker ni att jag ska göra med kantprofilerna? Ska jag köpa en profil där ribborna också får plats eller ska jag skära ner ribborna så långt in som kantprofilerna går in så att det blir "tätt" på hela sidorna (om det går :D).

För övrigt förstår jag varför min häst krånglat lite vid lastning, limmet hade släppt över hela gamla mattan (textil) och mattan satt med häftstift modell större. Usch!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar