Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Tar bara ut mellanväggen. Så att stolpen, lilla mellanväggen och frambommarna är kvar. Min bred åkare står mot väggen i vilket fall som. Enda som är jobbigt där är att hon envisas med att åka på vänster sida = man får en nyfiken häst mule i skallen varje gång man går in genom skötardörren... andra hästen åker på höger sida vilket är väldigt mycket bekvämare :p.

Kan tillägga att den varianten jag byggde till bakbommen inte är så jätte smidig. Mycket att skruva.
Hade varit smidigare att vika en plåt så det blir en avlång låda med 3sidor och sen ha ngn form av spänne så att bommarna ligger på plats.

Tack för svar.
Sambon är maskinkonstruktör så borde kunna klura ut något smart. Gäller bara att få honom intresserad av min transport:angel:

-kl-

Står i valet eller kvalet om det är någon idé att renovera vårt släp eller bara enklare att köpa ett nytt. Helst vill jag inte se det då det orsakat att min häst just nu står på klinik med operation, gips och hela baletten. Men ja nu ska vi inte fokusera på det, golvet behöver hursom bytas.
Ni som bytt golv vad har det kostat er? Har ni bytt till plyfa eller aluminium? Fördelar/nackdelar med respektive material?

Om vi ändå ska göra iordning det kan det lika gärna skräddarsys, är en äldre Värmlandsvagn. Är det någon här som byggt in fronturlastning i ett släp som inte haft det från början? Blev det bra i så fall och vad kostade det?

=)// Pink

-kl-

Står i valet eller kvalet om det är någon idé att renovera vårt släp eller bara enklare att köpa ett nytt. Helst vill jag inte se det då det orsakat att min häst just nu står på klinik med operation, gips och hela baletten. Men ja nu ska vi inte fokusera på det, golvet behöver hursom bytas.
Ni som bytt golv vad har det kostat er? Har ni bytt till plyfa eller aluminium? Fördelar/nackdelar med respektive material?

Om vi ändå ska göra iordning det kan det lika gärna skräddarsys, är en äldre Värmlandsvagn. Är det någon här som byggt in fronturlastning i ett släp som inte haft det från början? Blev det bra i så fall och vad kostade det?

=)// Pink

Det som ofta brukar sägas om aluminium är problemet med galvanisk korrosion vilket kan sägas motsvara rötan i ett trägolv. Problemet för aluminium är att det kan vara svårt att se och upptäcka att golvet håller på att bli dåligt. Man får ingen förvarning att det håller på att gå sönder.
Ett trägolv är lättare att kolla om det börjar bli dåligt genom att sticka en vass kniv eller liknande i golvet och känna.

Vikten på ett 21 mm:s trägolv och ett 5 mm:s aluminiumgolv ligger båda på runt 60 kg enligt en uppgift jag såg på forumet så där verkar det inte skilja sig så mycket. Sen kan det diskuteras om 5 mm aluminium räcker.
ässigt: Jag köpte 21 mm slitskyddsplywood (1525x3050) förra veckan hos en butik i Derome-gruppen. Dom tog 1327 kr (inkl moms) för den skivan.Jag beställde totalt 4 skivor av olika slag samtidigt som jag fick betala frakt till butiken på 900 kr. Det ska ju adderas till priset.
Priset skiljer väldigt mycket mellan olika byggvaruhus. Optimera skulle ha 2250 kr för en 18 mm och 3125 kr för en 24 mm:s (jag bestämde mej senare för 21 mm). En 21 mm:s borde väl ligga nånstans mittemellan de priserna. Här tillkom frakt med 900 kr också.

Beijer kunde beställa hem slitskyddsskivan till mej men då skulle jag vara tvungen att köpa en hel pall med 40st skivor. Knappast speciellt kundvänligt kan man tycka.

Bonnet.se säljer på nätet för runt 1700 kr för en skiva. Men där måste man beställa minst 5 skivor innan dom skickar dom. Man kan ju då köpa billigare skivor (t.ex. OSB för runt 140kr/st) utöver slitskyddsskivan för att få ihop 5 skivor. Då får man en slitskyddsskiva (+ OSB-skivorna) för runt 2300kr levererad till dörren.

Priset för aluminiumplåten känner jag inte till.

Har tänkt sätta upp gummimatta som sparkskydd i släpet. Någon som har tips på riktigt bra lim, som verkligen fäster direkt!!? :)

@Leeelot Vad har du köpt för gummimatta? Jag funderar på att göra samma sak eftersom ena väggen på min transport saknar sparkskydd idag, men är osäker på vilken typ av matta och lim jag ska använda. Vet att vi köpte ett lim till ett linoleumgolv som verkligen sög fast den mattan direkt. Tyvärr var det maken som limmade, limburken är slängd och han kommer inte ihåg vad limmet hette. :(

@Leeelot Vad har du köpt för gummimatta? Jag funderar på att göra samma sak eftersom ena väggen på min transport saknar sparkskydd idag, men är osäker på vilken typ av matta och lim jag ska använda. Vet att vi köpte ett lim till ett linoleumgolv som verkligen sög fast den mattan direkt. Tyvärr var det maken som limmade, limburken är slängd och han kommer inte ihåg vad limmet hette. :(

Jag har fått en matta som är köpt på Biltema, sök på bagagerumsmatta . Den är bara 150x120 cm, men jag delar på mitten o. skarvar. Ska iaf dra silicon längst uppe o nere. Hoppas den inte är för klen.....Ska stanna på en målarfirma/golvfirma o se vad de rekommenderar......

Blev klar med renorveringen i helgen. Släpet ett tranesläp ifrån 77. När vi köpte släpet verkade allt vara i sin ordning + att man själv var oerfaren. Förra året bytte vi axlar och belysning med allt vad det innebär. Nu var det dags för väggarna. Det var mer att göra än vi trodde ifrån början. Budget överskriden med.
När vi rev de gamla väggarna insåg vi att även rörkonstruktionen behövde bytas som håller uppe tak och väggar.
Främre bom med beslag behöll vi, behövde bara målas. Bakbommar tillverkade jag efter eget huvud.
Vi gav 9000 kr för släpet ifrån början och då var det besitigat med ca 8 månader till nästa besiktning. Efterssom jag inte ville skrota släpet och kasta 9000 kr så blev det nya axlar för det fanns inte tillräckligt med reservdelar att köpa.
Då blev det att vi skulle rusta upp resten av släpet släpet för vi har nu blivit förtjusta i det och tänkt att använda det i många år framöver.

Bilderna talar för sig själva :) Besvarar gärna frågor. Valet av färg var min sambo :) Jag föreslog mintgrönt med vit ram

11891038_10153512268481328_1915819304656706103_n.jpg

11902244_10153512268726328_7252963992104420887_n.jpg

11954702_10153512268591328_6516726746095319947_n.jpg

11892197_10153512270101328_3047010238200397497_n.jpg

11898869_10153512270456328_7510315998720446266_n.jpg
11880462_10153512270901328_2313814937928725978_n.jpg
11898532_10153512271321328_6193580289488674898_n.jpg

rALZtCW.jpg

11953264_10153512272106328_1963737046507239031_n.jpg

Jag har köpt ett släp :banana:
Eller ja.. har varken betalat eller hämtat det än.. men kollat på det och skakat hand med säljaren ;). Så blir till att kavla upp ärmarna och börja skura rent det,
byta ut bakbommarna (mot thule såklart ;)),
Måla galvningen där det behövs och byta ut skötardörrens låsning så att man kan öppna det inifrån :).
Samt byta ut all elen.
Är importerat 2001 så är gissningsvis från 1999-2000.
Alu golv, frontutlastning, och hela 1600kg i lastvikt :rofl: lite att ta i kanske, men det är ju alltid trevligt att kunna svänga förbi kompisen och plocka upp häst och ryttare om man ska rida ut nånstans :p.
Hade bestämt mig för att antingen så blir det ett släp som får ta 2 hästar eller ett enhästars, inget mitt emellan då det bara är onödigt om man har be kort.

Måste dock ta be kort nu... har ju tjatat om det i några år nu :o.. är dock bara ett telefonsamtal från att boka tid nu. ... synd bara att man är så feg när det gäller att ringa folk.

Jag har köpt ett släp :banana:
Eller ja.. har varken betalat eller hämtat det än.. men kollat på det och skakat hand med säljaren ;). Så blir till att kavla upp ärmarna och börja skura rent det,
byta ut bakbommarna (mot thule såklart ;)),
Måla galvningen där det behövs och byta ut skötardörrens låsning så att man kan öppna det inifrån :).
Samt byta ut all elen.
Är importerat 2001 så är gissningsvis från 1999-2000.
Alu golv, frontutlastning, och hela 1600kg i lastvikt :rofl: lite att ta i kanske, men det är ju alltid trevligt att kunna svänga förbi kompisen och plocka upp häst och ryttare om man ska rida ut nånstans :p.
Hade bestämt mig för att antingen så blir det ett släp som får ta 2 hästar eller ett enhästars, inget mitt emellan då det bara är onödigt om man har be kort.

Måste dock ta be kort nu... har ju tjatat om det i några år nu :o.. är dock bara ett telefonsamtal från att boka tid nu. ... synd bara att man är så feg när det gäller att ringa folk.

Vad blev det för släp då?

1. Vad blev det för släp då?
Ifor williams 510.
Hade siktat in mig på en 505 eller 405 (om jag inte hittade ngn kylinge eller star dvs.) Men så råkade en bekant nämna att de skulle sälja sin gamla, dvs åkte dit utan ngn koll på skick eller pris :p.
Och då det var ett så pass bra pris och helt överkomliga saker att reparera så tog vi den ^_^.

Har lite noja nu bara att sälja min lilla älskling :o. Kylingen är liten men den är så smidig och det är så tryggt att veta att hästarna går in och åker bra den. Är lite rädd att bredåkaren ska klaga på att främre mellanväggen är längre och att det då inte blir lika brett då man tar bort bakre mellanväggen för henne.

Ska gå igenom allt och skriva ner allt som behöver göras, är flera nitar som ska bytas, silikon remsor som lossnat och annat smått som lätt glöms bort.

Ska ut och fortsätta med att avfetta och Högtryckstvätta taket nu :p.

Är det någon här som bytt mellanväggs mattorna? Verkar som att man måste borra ur alla nitarna och öppna upp hela skivan.
Som för övrigt består av: plast, foder, plåt, plyfa , plåt, foder, plast :p. Lite mer avancerat än det är i kylinge kärran :rofl:.

Vill försöka få dem att hänga rakt ner, visst kan man köpa nya men de som är där är inte så hemskt slitna.

fortsätter att spamma tråden :p.

gjorde en snabb sökning i tråden på ifor men såg att de flesta hade jag själv skrivit :o.

först så var det om man kunde byta ut alla sprintar till fjäder/boxlås, då de ifor jag sett har varit lagom ihop rostade.
men nu så ser jag faktiskt ingen anledning till det. är som ngn sa bara att byta ut de rostiga efterhand. :D
men om man som många gör aldrig stänger luckorna bak eller öppnar frontutlastningen så är det ju självklart att de rostar igen :p.

hade också noja över alu golv.. och det har jag fortfarande...
hur länge klarar sig ett alu golv som stått ute i 15 år?
lyfter jag lite på mattan så ser det ju bra ut, men det gör också alu som legat ute i 30 år...

Jag har en Star Trailer Diamant som jag är väldigt nöjd med men jag har häst av modell större och han sparkar på väggen dom sista 100 metrarna innan vi är hemma. Problemet är att han är så stor att han precis kommer över sparkplåten:banghead: så väggen har fått sig ett par kickar vilket känns onödigt. Någon som har tips på hur jag löser detta?
Har en bekant som hade satt plastskivor i pvc (?) plast som visst ska va väldigt hållbart och va urnöjd. Men vad hittar jag de?

Jag har en Star Trailer Diamant som jag är väldigt nöjd med men jag har häst av modell större och han sparkar på väggen dom sista 100 metrarna innan vi är hemma. Problemet är att han är så stor att han precis kommer över sparkplåten:banghead: så väggen har fått sig ett par kickar vilket känns onödigt. Någon som har tips på hur jag löser detta?
Har en bekant som hade satt plastskivor i pvc (?) plast som visst ska va väldigt hållbart och va urnöjd. Men vad hittar jag de?
Hör med bekanten var de är köpta?

Kan ju sätta en plåt där annars. Mer hållbart än plast och gummi och är mindre risk för att hästen skulle slå igenom och göra bulor. (Har en häst som sparkar i boxen så har provat lite av varje ;))

Kan ju sätta en plåt där annars. Mer hållbart än plast och gummi och är mindre risk för att hästen skulle slå igenom och göra bulor. (Har en häst som sparkar i boxen så har provat lite av varje ;))

Jag har plåt i dagsläget men den är för låg och rätt rejält härjad efter förra hästen som åkt i släpet men ett alternativ är ju att byta till en högre plåt bara. Jag har tänkt att de är hemskt dyrt:o:D

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar