Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag har plåt i dagsläget men den är för låg och rätt rejält härjad efter förra hästen som åkt i släpet men ett alternativ är ju att byta till en högre plåt bara. Jag har tänkt att de är hemskt dyrt:o:D
har ingen koll på priser tyvärr, men du kan ju höra med ngn plåtslagare om vad de kan tänkas ta för en bit plåt och vika in kanterna på. sen är det ju bara borra ut hål och popnita fast den :)

satt och funderade på sadelkammare och snubblade över en otroligt fiffig lösning ^_^. sadelkammare/skåp som är monterade på ett gångjärn och står bak i släpet, sen är det bara att öppna bak och svänga ut det :D.
det var iofs bara trailers där hästarna stod diagonelt, dvs skåpet stod i den lilla överblivna trekanten. men har man bara en häst så kan man ju montera en sån även i vanliga släp :banana:
bildgoogla på
"swing out tackbox"
så förstår ni vad jag menar :p. blir ju mycket smidigare på tävlingsplats än ett mobilt sadelskåp. är kanske till och med så att man kan bygga en sån svängarm att sätta på ett vanligt mobilt tävlingsskåp och ordna med en smidig lås funktion så att man kan lasta det i stallet, köra in det i släpet och låsa fast det vid sväng armen.
ifor har ngt liknande men det är genom frontutlastningen man svänger det.
gäller dock att man är modig nog att skruva i ytterväggen och i sitt sadelskåp :o.

blir nog ett mobilt hemmabyggt sadelskåp för mig om det ens blir ngt sånt :p.

Vad bra med en sådan här tråd!
Blev precis ägare till ett bojsläp från -97.

Det som är prio ett är att byta väggar.
Ni som gjort det, vilket är det bästa materialet?
Vill ha dem vita. Går det att hitta material som är det eller är det bäst att måla själv?

Sen undrar jag lite över golvet. Det som ligger i nu är aluminium. Hur lång livstid har ett sådant egentligen? Någon som vet?

Vad bra med en sådan här tråd!
Blev precis ägare till ett bojsläp från -97.

Det som är prio ett är att byta väggar.
Ni som gjort det, vilket är det bästa materialet?
Vill ha dem vita. Går det att hitta material som är det eller är det bäst att måla själv?

Sen undrar jag lite över golvet. Det som ligger i nu är aluminium. Hur lång livstid har ett sådant egentligen? Någon som vet?
Aluminium lever så läge det lever, fick svar från ifor att man inte behöver byta det så länge det är helt.. Dvs de hade inget rekomenderat intervall för golvbyte.
Jag ska lägga in ett 10- 15mm plyfa golv över mitt alu golv (är försvagat längst bak i tomma spiltan). Blir lite säkrare och eftersom mitt släp är ganska stort så kan jag komma lite billigare undan och skarva det på fler ställen utan att bry mig om bärande balkar :). De flesta är ju bara 1,5m breda :/. Slipper man lägga 16" på nytt alu golv i år i alla fall :p.

Byter du plyfan så ska det vara marinplyfa eller slitskydds plyfa. Marinplyfa vet jag att det finns att få vit folierad. Dvs med vit plastfilm så slipper man måla :p.
Men klippansläp (fd boj) har väggar och golv till alla boj.

Aluminium lever så läge det lever, fick svar från ifor att man inte behöver byta det så länge det är helt.. Dvs de hade inget rekomenderat intervall för golvbyte.
Jag ska lägga in ett 10- 15mm plyfa golv över mitt alu golv (är försvagat längst bak i tomma spiltan). Blir lite säkrare och eftersom mitt släp är ganska stort så kan jag komma lite billigare undan och skarva det på fler ställen utan att bry mig om bärande balkar :). De flesta är ju bara 1,5m breda :/. Slipper man lägga 16" på nytt alu golv i år i alla fall :p.

Byter du plyfan så ska det vara marinplyfa eller slitskydds plyfa. Marinplyfa vet jag att det finns att få vit folierad. Dvs med vit plastfilm så slipper man måla :p.
Men klippansläp (fd boj) har väggar och golv till alla boj.

Tack! :) Tycker dock det känns som det är svårt att se om det är helt, då det är limmad gummimatta ovanpå.
Hur såg du att ditt var försvagat?

Jo jag såg att de hade väggar där men tänkte att man kanske kommer billigare undan någon annanstans.

Tack! :) Tycker dock det känns som det är svårt att se om det är helt, då det är limmad gummimatta ovanpå.
Hur såg du att ditt var försvagat?

Jo jag såg att de hade väggar där men tänkte att man kanske kommer billigare undan någon annanstans.
Jag kröp under golvet för att lossa gummimattan och såg att det buktar neråt och hade 2 sprickor i det ;). Vattnet samlades också där då jag högtrycks tvättade det. Men resten av golvet ser rakt och fint ut, så nöjer mig med lite plyfa lapping. Måste byta rampen också, så där tänker jag fuska lite också och bara lossa mattan och plåten på baksidan och Iimma dit en ny plyfa ;). Har inte lust att lägga 5" på en ramp exklusive fraktkostnad från England. .. verkar dock någorlunda enkelt att göra :).
Måste bara hitta en som säljer plyfa också.. komer inte ihåg var jag köpte ifrån förra gången :banghead:

Och allt detta på ett släp som det "bara" skulle sättas in ny el på...

Detta är en luturvag som är importerad från Polen 01, och det finns inte kvar något återförsäljare i Sverige längre :p men kan man gå till en återförsäljare av annat märke och kanske måttbeställa ändå? Eller finns det andra sätt att få tag på sådan plastdel?:D

Var kan man fåtal på folierad plyfa?
Plockade av rampen på iforn idag och försökte lossa plåten som är på den gamla rampen. Men den var lite för väl limmad... så tänker nu att en folierad plyfa eller bara spray måla en ny plåt i liknande färg också borde duga.

Men rampen var bara 18mm. Hur tjocka brukar de vara?

Vet inte om frågan egentligen hamnar rätt men jag tänkte att jag frågar i alla fall. Det här med golv :nailbiting: jag blir så nervös. Jag har ett äldre trane-släp som idag är helrenoverat. Ser helt okej ut, har ingen plan på att byta ut det riktigt än. Åter till golvet. Golvet är vanlig plyfa mig veterligen och byttes för ca 5 år sedan. Nu börjar jag noja? Finns det något sätt att se så att verkligen heeeeela golvet är fint och fräscht? Hur ofta bör man byta denna typen av golv? Golvet som lades då var av god kvalité och gjordes av yrkesmän. Släpet är kollat regelbundet, hålls rent och torrt och jag har petat med kniv och bankat med soppkvast för att kolla så att det inte är murket på någon liten yta. När släpet besiktigades förra året bad jag dem kolla golvet extra noggrant vilket de gladeligen gjorde och tyckte det såg bra ut. Jag är ändå nojjig :crazy::nailbiting: Finns det något jag kan göra? Borde jag vara lugn? Eller är det att byta golvet som gäller?

Ha
Vet inte om frågan egentligen hamnar rätt men jag tänkte att jag frågar i alla fall. Det här med golv :nailbiting: jag blir så nervös. Jag har ett äldre trane-släp som idag är helrenoverat. Ser helt okej ut, har ingen plan på att byta ut det riktigt än. Åter till golvet. Golvet är vanlig plyfa mig veterligen och byttes för ca 5 år sedan. Nu börjar jag noja? Finns det något sätt att se så att verkligen heeeeela golvet är fint och fräscht? Hur ofta bör man byta denna typen av golv? Golvet som lades då var av god kvalité och gjordes av yrkesmän. Släpet är kollat regelbundet, hålls rent och torrt och jag har petat med kniv och bankat med soppkvast för att kolla så att det inte är murket på någon liten yta. När släpet besiktigades förra året bad jag dem kolla golvet extra noggrant vilket de gladeligen gjorde och tyckte det såg bra ut. Jag är ändå nojjig :crazy::nailbiting: Finns det något jag kan göra? Borde jag vara lugn? Eller är det att byta golvet som gäller?
Har du lyft mattan och petat med kniv längst med hela kanten utan att det är mjukt så skulle jag inte vara orolig :) jag bytta mitt golv 2012 och det är fortfarande inte en skråma på det trots att det står ute året om och hästen kissar i det varje gång.
Hade inte varit orolig :). Men var uppmärksam och fortsätt hålla släpet torrt och rent så kommer det minst hålla 5år till ^_^.

Ha

Har du lyft mattan och petat med kniv längst med hela kanten utan att det är mjukt så skulle jag inte vara orolig :) jag bytta mitt golv 2012 och det är fortfarande inte en skråma på det trots att det står ute året om och hästen kissar i det varje gång.
Hade inte varit orolig :). Men var uppmärksam och fortsätt hålla släpet torrt och rent så kommer det minst hålla 5år till ^_^.

Det har jag, får dubbelkolla igen så jag absolut inte missat något. Är det bra då så får jag helt enkelt försöka slappna av ;)

Brukar kika in här då och då, glömmer alltid vart jag var när jag slutade läsa o börjar alltid om.... För en gångs skull hoppade jag förbi mitten och gör nu mitt första (?) inlägg i tråden. Jag har också en äldre transport, en kylingekärra enaxlat med fronturlastning. Har bytt väggar, skötardörr och monterat dämpare på både fram- och bakluckan, lagat axeln och nu har vi äntligen använt den några ggr. Jättenöjd, tyvärr är det påskjutsbromsens tur nu... Men den får vänta lite! ;) Det jag nu funderar på är övre luckan bak. Någon som satt in mjuk ist för standard-skivan? Enkelt? För- och nackdelar med hård vs mjuk? Har aldrig tänkt på hur rullgardinen sitter fast i taket. :o

Brukar kika in här då och då, glömmer alltid vart jag var när jag slutade läsa o börjar alltid om.... För en gångs skull hoppade jag förbi mitten och gör nu mitt första (?) inlägg i tråden. Jag har också en äldre transport, en kylingekärra enaxlat med fronturlastning. Har bytt väggar, skötardörr och monterat dämpare på både fram- och bakluckan, lagat axeln och nu har vi äntligen använt den några ggr. Jättenöjd, tyvärr är det påskjutsbromsens tur nu... Men den får vänta lite! ;) Det jag nu funderar på är övre luckan bak. Någon som satt in mjuk ist för standard-skivan? Enkelt? För- och nackdelar med hård vs mjuk? Har aldrig tänkt på hur rullgardinen sitter fast i taket. :o
Jag har en kylinge 1300 också, bytte överluckan men bara till ny hård. Tycker inte om rullgardiner, och tror inte att det finns ngn som kan passa i en liten kylinge.
Är det för luftens skull så kan man sätta in ventiler. Bara att borra några hål på överluckan bak och sätta in extra ventil på skötardörren, så förbättrar man luften väldigt mycket :).

Renoveringen av iforn tuffar på nu :p,
Har lagt in en 12mm golvskivan nu över alu golvet, ev så ska det till en förstärkning under golvet för att räta ut försvagning bak, men bara plyfan hjälper ju otroligt mycket :p.
Ramp skivan ska sågas till imorgon och så ska jag försöka täta runt plyfan med silikon. Ska också försöka få upp en plåt på rampen, limma dit så att rampen får samma vikt som innan och inte riskerar att bli för lätt och flyga upp för lätt. (Motsatt problem som kylingen där det är ett ordentligt 200kg marklyft som krävs för att få upp rampen :p

Jag har en kylinge 1300 också, bytte överluckan men bara till ny hård. Tycker inte om rullgardiner, och tror inte att det finns ngn som kan passa i en liten kylinge.
Är det för luftens skull så kan man sätta in ventiler. Bara att borra några hål på överluckan bak och sätta in extra ventil på skötardörren, så förbättrar man luften väldigt mycket :).

Min totalvikt är dock 1500, 920kg i lastvikt om jag inte missminner mig. :)
Den är bytt till en ny, men den skramlar så förbannat och den som satte dit låsmekanismen mätte inte ut så att hålet blev rätt när den är nedfälld... :banghead: Lätt åtgärdat så sett, men vill liksom inte borra hål om rullgardin är ett bättre alternativ...? Borra hål i luckan har jag inte tänkt på, speciell o optimal placering för bäst effekt? Ny lampa invändigt skulle jag behöva också, den har gett upp helt inne i transporten.

Den är bytt till en ny, men den skramlar så förbannat och den som satte dit låsmekanismen mätte inte ut så att hålet blev rätt när den är nedfälld... :banghead: Lätt åtgärdat så sett, men vill liksom inte borra hål om rullgardin är ett bättre alternativ...? Borra hål i luckan har jag inte tänkt på, speciell o optimal placering för bäst effekt? Ny lampa invändigt skulle jag behöva också, den har gett upp helt inne i transporten.
Är det en orion? De enda kylinge som ör enkelaxlade som jag sett är ht1300 och orion. Båda har totalvikt på 1300kg vad jag sett. Ht 1500 har jag bara sett med boggie.

Hade aldrig vågat lasta nära ett ton i en liten Enkelaxlad :o.

Men tror ändå att rullgardin blir svårt att få plats i taket.
Lampan fram har jag också tänkt byta ut, men lyckades koppla så att den alltid är på bilen går igång, dvs går inte att ha släckt under färd. (Bättre än inget ljus alls :p).
Men en batteri driven liten lampa med mjukt sken får du gärna hojta till om, om du ser ngn :p. Är alltid bra att kunna ha en liten lampa tänd utan att behöva ha bilen igång. Är ganska tråkigt att tömma batteriet på bilen om hästen inte vill in :/.

Är det en orion? De enda kylinge som ör enkelaxlade som jag sett är ht1300 och orion. Båda har totalvikt på 1300kg vad jag sett. Ht 1500 har jag bara sett med boggie.

Hade aldrig vågat lasta nära ett ton i en liten Enkelaxlad :o.

Men tror ändå att rullgardin blir svårt att få plats i taket.
Lampan fram har jag också tänkt byta ut, men lyckades koppla så att den alltid är på bilen går igång, dvs går inte att ha släckt under färd. (Bättre än inget ljus alls :p).
Men en batteri driven liten lampa med mjukt sken får du gärna hojta till om, om du ser ngn :p. Är alltid bra att kunna ha en liten lampa tänd utan att behöva ha bilen igång. Är ganska tråkigt att tömma batteriet på bilen om hästen inte vill in :/.

Var tvungen o checka, och den heter 1500 ht-18... Tror inte att det finns värst många kvar, min raritet är ifrån -84. :angel: I dagsläget skulle inte jag heller lasta så mycket, när axeln är bytt så skulle det kännas bättre. Men är alltid skönt att ha god marginal tills man lastat över vikten oavsett.

Hmm, då får vi klura vidare på lampan. Det är så jäkla gult ljus när den väl lyste, vill ha vitare och mer klart ljus. :)

Har lagt in golvet och kollar så rampen blir rätt :).

Men! Ska jag låta rampen vara brun eller foliering den i en så nära röd färg det går?
Vill ju bara skruva upp allt direkt men måste vänta tills jag har skruven som ska vara under mattan..

Har lagt in golvet och kollar så rampen blir rätt :).

Men! Ska jag låta rampen vara brun eller foliering den i en så nära röd färg det går?
Vill ju bara skruva upp allt direkt men måste vänta tills jag har skruven som ska vara under mattan..
Glömde bilderna :p

Jag dyker in här lite igen.
Nu har jag fått ett problem när jag bytte bil. Min "nya" bil har pulsstyrt elsystem vilket gör att den ogillar min ledbelysning på släpet, finns det någon som har en aning om hur man kan lösa problemet? Vill helst inte byta tillbaks till glödlampor på släpet... om jag inte måste.

Om jag jordar i chassi på både släp och bil med en startkabel fungerar det ok/hjälpligt men om vi jordar i släpets chassi (i elkabelns jord-pol) så fungerar det inte? :confused: Var/Vad gör vi för fel?

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?