Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hur svårt är det att byta bakbommar i ett släp? @Buck hade väl gjort det? :)

Gillar inte riktigt bomlösningen i min nya transport, tycker andra märken verkar ha smidigare lösningar. Vill att det ska gå snabbt och lätt att stänga och öppna då jag oftast är ensam när jag transporterar hästen. Får man beställa lösa bommar/hållare från andra märken? Drömmen vore ju att installera Aid-system men misstänker det är svårt, dyrt och eventuellt omöjligt att få tag i. :p

Hur svårt är det att byta bakbommar i ett släp? @Buck hade väl gjort det? :)

Gillar inte riktigt bomlösningen i min nya transport, tycker andra märken verkar ha smidigare lösningar. Vill att det ska gå snabbt och lätt att stänga och öppna då jag oftast är ensam när jag transporterar hästen. Får man beställa lösa bommar/hållare från andra märken? Drömmen vore ju att installera Aid-system men misstänker det är svårt, dyrt och eventuellt omöjligt att få tag i. :p
Har man bara bommar och bom fästen så är det ganska enkelt. Jobbigaste är att komma på hur högt det ska vara och hur långt ifrån väggen man vill ha det.
Lite jobbigare blir det också om man inte har en plyfa mellanvägg att fästa i. Kräver lite mer men är inte omöjligt där heller.

Jag byte ju från liggande bom fästen till stående, så har några extra hål i väggen nu. Har satt gummi + bult igenom de flesta och ska bara spruta in silikon i de 2 som det nya bomfästet överlappar på insidan. Ska byta väggarna i framtiden då de är lite mjuka, så är inte alldeles för rädd om dem. Hade det varit ett nytt släp så hade jag satt en plåt på utsidan som skydd för de gamla hålen.

Men då jag bytte på kylinge kärran så var det liknande bom fästen tidigare, så kunde återanvända 2 av 3 hål :).

@Buck Jag har ett enhästarssläp, så skulle behöva få tag i en bom på 130cm. Det är iallafall plyfaväggar så borde ju inte vara hopplöst svårt att fästa nya hållare. Nuvarande bom ska lyftas ur i ena änden för att sedan vridas/vikas ut. Man kan inte bara släppa den för den är för lång och tar i golvet.

Hur fick du tag i dina bommar, via återförsäljare? Är det väldigt dyrt?

@Buck Jag har ett enhästarssläp, så skulle behöva få tag i en bom på 130cm. Det är iallafall plyfaväggar så borde ju inte vara hopplöst svårt att fästa nya hållare. Nuvarande bom ska lyftas ur i ena änden för att sedan vridas/vikas ut. Man kan inte bara släppa den för den är för lång och tar i golvet.

Hur fick du tag i dina bommar, via återförsäljare? Är det väldigt dyrt?
Via återförsäljaren i närheten. Kostade någon tusenlapp. Har förträngt den exakta summan :p.

Har ingen aning om thules hel långa bommar är teleskop dock. Hade gärna haft en hellång eller 3/4 bom själv.
Känns lite att man får passa på att köpa en nu innan de försvinner helt.

Via återförsäljaren i närheten. Kostade någon tusenlapp. Har förträngt den exakta summan :p.

Har ingen aning om thules hel långa bommar är teleskop dock. Hade gärna haft en hellång eller 3/4 bom själv.
Känns lite att man får passa på att köpa en nu innan de försvinner helt.
Min hellånga är inte teleskop.

Någon som lagt på sparkskydd i sitt släp? Mitt släp har inga och plyfaväggarna har fått sig någon törn här och var. Skulle gärna skydda dem, men med vad? Plåt, skivor, gummimatta? Vill helst inte ge bort så mycket av lastvikten så vilket alternativ väger minst?

*kl*
Behöver antagligen byta gasfjädrar på rampen då den väger ett ton när man ska ha upp den samt att man måste trycka in den och vara snabb som tusan med att stänga eftersom där saknas ca 5 cm när den är uppfälld…
Gasfjädrarna som sitter på är gamla med märkningen 1250 N. Trailern är en Humbaur Rapid II från 2004.
Vad händer om man sätter på starkare N än 1250 (t.ex. 1500)?

*kl*
Behöver antagligen byta gasfjädrar på rampen då den väger ett ton när man ska ha upp den samt att man måste trycka in den och vara snabb som tusan med att stänga eftersom där saknas ca 5 cm när den är uppfälld…
Gasfjädrarna som sitter på är gamla med märkningen 1250 N. Trailern är en Humbaur Rapid II från 2004.
Vad händer om man sätter på starkare N än 1250 (t.ex. 1500)?
Har du otur så håller sig rampen inte helt nere då den är nedfälld. Men allt beror ju på hur mycket rampen väger och hur fjädrarna sitter. Jag hade slängt iväg ett mail till Humbaur och frågat om de kan rekomendera ngt.

Någon som lagt på sparkskydd i sitt släp? Mitt släp har inga och plyfaväggarna har fått sig någon törn här och var. Skulle gärna skydda dem, men med vad? Plåt, skivor, gummimatta? Vill helst inte ge bort så mycket av lastvikten så vilket alternativ väger minst?
Jag köpte en tunn gummimatta på B***ema, bagagematta eller nåt sånt heter den. Satte upp med någon slags monteringslim, sån där tub som silicon o sånt finns i, sätter den i samma hållare. Fick skarva lite. Inte kört så många ggr efter, men hållt hittills. Ser snyggare ut också:)

Jag köpte en tunn gummimatta på B***ema, bagagematta eller nåt sånt heter den. Satte upp med någon slags monteringslim, sån där tub som silicon o sånt finns i, sätter den i samma hållare. Fick skarva lite. Inte kört så många ggr efter, men hållt hittills. Ser snyggare ut också:)
Menar du Biltema? Kommer du ihåg vad den kostade?

Är på G att byta väggar i mitt gamla Kylingesläp. Någon som har gjort detta och vet vart man enklast/billigast får tag i plyfaskivor som redan är vita? :)

Första hjälpen på det här? :nailbiting: Upptäckte det idag när jag mockade ur släpet. Inga sparkskydd i mitt släp så jag misstänker hästen har sparkat upp mindre repor i folieringen och ner det sedan kommit in fukt på plyfan så har folieringen börjat släppa. Även en silikontätning som lossnat. Precis nere i kanten är plyfan lite mjuk och fuktig.. Är det helt nya väggar som gäller eller? Hur akut är det? :crazy: (Min händige make ska ta sig en titt någon dag, men ni släpkunniga här inne får gärna ge era tankar också!)

Första hjälpen på det här? :nailbiting: Upptäckte det idag när jag mockade ur släpet. Inga sparkskydd i mitt släp så jag misstänker hästen har sparkat upp mindre repor i folieringen och ner det sedan kommit in fukt på plyfan så har folieringen börjat släppa. Även en silikontätning som lossnat. Precis nere i kanten är plyfan lite mjuk och fuktig.. Är det helt nya väggar som gäller eller? Hur akut är det? :crazy: (Min händige make ska ta sig en titt någon dag, men ni släpkunniga här inne får gärna ge era tankar också!)

Kan du få det att torka upp ordentligt? Dvs ställa in släpet i tex ett varm garage i ngn vecka.
Då kan man måla över och silikona, sen kanske sätta en spark plåt för att försäkra sig om att hästen inte trampar igenom lika lätt och förlänger livstiden på väggen.
Gäller dock att det är så torrt som möjligt så att man inte stänger in fukten.

Annars är det inte alldeles för dyrt att sätta in en ny vägg, eller svårt beroende på släp :).
Men som det är nu och en spark plåt kan den nog ha ca 1-3 år kvar beroende påbud mycket tur du har :p. Men hade satt en plåt i vilket fall som.

Kan du få det att torka upp ordentligt? Dvs ställa in släpet i tex ett varm garage i ngn vecka.
Då kan man måla över och silikona, sen kanske sätta en spark plåt för att försäkra sig om att hästen inte trampar igenom lika lätt och förlänger livstiden på väggen.
Gäller dock att det är så torrt som möjligt så att man inte stänger in fukten.

Annars är det inte alldeles för dyrt att sätta in en ny vägg, eller svårt beroende på släp :).
Men som det är nu och en spark plåt kan den nog ha ca 1-3 år kvar beroende påbud mycket tur du har :p. Men hade satt en plåt i vilket fall som.

Tackar för tips! Har tyvärr inget varmgarage, får klura på det. Är så himla fuktigt ute nu.. :crazy: Att köra kupevärmare några dygn räcker knappast för att väggen ska torka?

Sparkplåtar hade jag tänkt sätta upp oavsett men hade tänkt vänta till våren och varmare väder. Det blev lite mer akut nu.

Har äntligen bytt låset på hästransporten :banana: avskyr de gamla original låsen på ifor då satte i en enkel boxlås variant :), härligt att kunna öppna skötardörren från insidan :rofl:

...har försökt läsa igenom tråden men har inte riktigt hittat svar på mina frågor. Köpte en ny (gammal!) transport idag och det mesta är fixat men rampen har bara matta på drygt halva.
Den mattan som ligger på just nu ser ut ungefär så här:
dorrmatta-halden-gummi-90x150-cm.jpg

Någon som har tips på vilken sorts matta som passar bäst på en ramp (ribbad gummimatta? finns billigare alternativ? Kan man lägga på mer av samma typ?) och hur katten fästar man dem? :idea:
Eller är det ett alternativ med bara träribbor längst ner?

...har försökt läsa igenom tråden men har inte riktigt hittat svar på mina frågor. Köpte en ny (gammal!) transport idag och det mesta är fixat men rampen har bara matta på drygt halva.
Den mattan som ligger på just nu ser ut ungefär så här:
dorrmatta-halden-gummi-90x150-cm.jpg

Någon som har tips på vilken sorts matta som passar bäst på en ramp (ribbad gummimatta? finns billigare alternativ? Kan man lägga på mer av samma typ?) och hur katten fästar man dem? :idea:
Eller är det ett alternativ med bara träribbor längst ner?
Vet inte var du kan hitta men fäster den gör du med ordentligt kontaktlim och gärna med lister runt om, om det finns i original eller går att sätta dit nya :).
Har haft tur att jag kunnat återanvända mina mattor :), är inte billigt direkt men en bra matta håller i väldigt många år :), kanske en återförsäljare av ditt släp märke har så du kan beställa :).

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar