Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Spånar lite fritt nu, Kan det ha något med motståndet att göra eller dåligt jordad?
Jag fick lite problem med canbus-systemet då jag bytte till LED-lampor på släpet i början, behövde se över jordningen på mitt släp.
Tack för tipsen, jordningen har min pappa kollat motståndet vet jag faktiskt inte ska höra.

Kommer i alla fall en på torsdag nästa vecka och ska titta på ekipaget, hoppas felet hittas då.

Urk jag begriper mej inte på el.

Tack för tipsen, jordningen har min pappa kollat motståndet vet jag faktiskt inte ska höra.

Kommer i alla fall en på torsdag nästa vecka och ska titta på ekipaget, hoppas felet hittas då.

Urk jag begriper mej inte på el.
Om ekipaget har funkat tillsammans förut så skulle jag tro att det antingen är oxid på bilens kontakt eller att ett stift kanske gått sönder. Kan även vara så simpelt som en säkring.
Det är ju rimligtvis inte på släpet eftersom det fungerar med andra bilar?
Hoppas du hittar felet. :)

Äum, såg nu att du skrivit att andra släp funkar med din bil... Knepigt. :D
Då har jag inga bra tips.

Hej!
Det här är en lång tråd, så kanske finns svar på min fråga någonstans, men pga tidsbrist slänger jag ut frågan och hoppas på svar.
Jag har fått erbjudande att köpa en Thule excellent 2008, till ett bra pris. Den är i bra skick, förutom att färgen på väggarna flagnat en hel del. Jag har för mig jag läst att det är ett vanligt problem på vissa årsmodeller..?
Jag tänker mig att om jag köper den, så är ommålning något jag kan göra själv och sysselsätta mig med på semestern :) Så, jag vill egentligen ha era åsikter om detta, tips och råd. Hur stor risk är det att plyfan har skadats? Är det enkelt att kolla? Vad ska man tänka på vid ommålning? Jag är en newbie på reparationer men har lite folk runt omkring mig som säkert kan bistå med hjälp, och bukefalister brukar ju vara säkra kort att bolla med.

Hej!
Det här är en lång tråd, så kanske finns svar på min fråga någonstans, men pga tidsbrist slänger jag ut frågan och hoppas på svar.
Jag har fått erbjudande att köpa en Thule excellent 2008, till ett bra pris. Den är i bra skick, förutom att färgen på väggarna flagnat en hel del. Jag har för mig jag läst att det är ett vanligt problem på vissa årsmodeller..?
Jag tänker mig att om jag köper den, så är ommålning något jag kan göra själv och sysselsätta mig med på semestern :) Så, jag vill egentligen ha era åsikter om detta, tips och råd. Hur stor risk är det att plyfan har skadats? Är det enkelt att kolla? Vad ska man tänka på vid ommålning? Jag är en newbie på reparationer men har lite folk runt omkring mig som säkert kan bistå med hjälp, och bukefalister brukar ju vara säkra kort att bolla med.
Peta i nederkant och runt bultar med skruvmejsel är det lite mjukt i ett hörn och torrt i resten kan du bara måla över och skjuta upp vägg byte ngt år. Är det mjukt över större yta där hästen mycket sannolikt kan sparka hål så får man byta.
Kolla golvet i längst kanterna också med skruvmejsel, går att komma åt undertill om det är en fastbultad matta.

Peta i nederkant och runt bultar med skruvmejsel är det lite mjukt i ett hörn och torrt i resten kan du bara måla över och skjuta upp vägg byte ngt år. Är det mjukt över större yta där hästen mycket sannolikt kan sparka hål så får man byta.
Kolla golvet i längst kanterna också med skruvmejsel, går att komma åt undertill om det är en fastbultad matta.
Tack! Ska kolla det. Men om väggarna känns okej, tror du ändå att de måste bytas om ett år? I så fall är det kanske lika bra att få det gjort direkt.

Jag och min sambo är lite oense om ifall man bör montera ner väggen för att måla, vad anser ni?

Mitt renoverande går lite framåt, har fått upp en krubbhållare i transporten :) det blev en handuksstång från Ikea så att jag kan ta bort krubban enkelt vid behov.

Funderar nu på att skaffa en längre bakbom och borra hål (?) i golvet så mellanväggen kan stå snett. Vill helst inte ta bort mellanväggen helt eftersom jag har en liten dröm om att kunna ha med i alla fall en sopkvast och helst också en grep.

Ska sadelskåpet få plast får hästen lära sig att gå in smalt :)

Tack! Ska kolla det. Men om väggarna känns okej, tror du ändå att de måste bytas om ett år? I så fall är det kanske lika bra att få det gjort direkt.

Jag och min sambo är lite oense om ifall man bör montera ner väggen för att måla, vad anser ni?
Är väggen i topp skick så är det nog bäst att ta ner den. Är den lite lite fuktskadad kan ni låta den vara kvar på vid målning.

Angående byta eller inte så är det vad du vill göra. Min ifor är mjuk runt bultarna för frambommen. Otroligt irriterande då det innebär att det räcker med att hästen pressat sig ordentligt mot eller går över för att bommen ska tryckas nedåt och skära sönder väggen. Sett det på ett par andra äldre släp så är ett vanligt problem.

Men, jag väntar i ngt år med att byta ut väggarna. Då man i ifor måste ha ut golvet också och jag precis lagt in en ny skiva över det gamla alu golvet. Hoppas på i alla fall 3 år :), har det hållt för tidigare ägare får det hålla för mig ;). Men funderar på att sätta en liten alu balk på utsidan för bomfästet när jag väl byter. Så att det inte kan komma in väta lika lätt och hålla för om en häst går över bommen.

Mitt renoverande går lite framåt, har fått upp en krubbhållare i transporten :) det blev en handuksstång från Ikea så att jag kan ta bort krubban enkelt vid behov.

Funderar nu på att skaffa en längre bakbom och borra hål (?) i golvet så mellanväggen kan stå snett. Vill helst inte ta bort mellanväggen helt eftersom jag har en liten dröm om att kunna ha med i alla fall en sopkvast och helst också en grep.

Ska sadelskåpet få plats får hästen lära sig att gå in smalt :)
Sätt ett fäste på väggen där du kan klämma fast en grep och sopkvast :) så kan du ha väggen helt åt sidan (om sadelskåpet tillåter det dvs).
Annars är det nog inga problem med att göra nytt hål för mellanväggen i golvet. Bara att fylla i med färg så det inte blir röta där lika lätt.

Tänkte höra om nån gjort om vanlig transport till step up? Lite bilder isf :)
Dags att byta lämmen snart och funderar på lite olika lösningar :)

Tänkte höra om nån gjort om vanlig transport till step up? Lite bilder isf :)
Dags att byta lämmen snart och funderar på lite olika lösningar :)
Beroende på vad för släp du har så blir det ett väldigt högt steg upp. Men ska du bara ha dörrar och inte kombi ramp så är det ju då relativt enkelt att såga rampen mitt itu och sätta upp. Att bara ha en stor dörr rekomenderat inte. Då den garanterar kommer hänga sig och bli sned.

40 cm är det upp till min. Det var en tanke som slog mig bara att det kan vara lite smidigare med step up :)
Finns det någon som gjort så tidigare möjligtvis här inne?

Okej, nu har jag bestämt mig för att måla om transporten. En blå Thule star safir från 07.

Planen är svart. För att matcha bilen. Taket och de gigantiska stänkskärmarna är i silver som vanligt.

Vad målar man med? Hur hur får man bäst resultat?

@spinxx Snälla tänk på att svart kan bli väldigt varmt på sommaren om hästen står i transporten på tex en tävling..
Bra att taket kommer vara ljust i alla fall, det borde alla tak vara :)

@Buck kanske, vågar man borta i en plast-transport? Eller är det risk att plasten spricker? Skulle behöva sätta fast ett handtag och gärna mer fönster..

@spinxx Snälla tänk på att svart kan bli väldigt varmt på sommaren om hästen står i transporten på tex en tävling..
Bra att taket kommer vara ljust i alla fall, det borde alla tak vara :)

Det har jag inte haft en enda tanke på. O_o
Menar du att det blir varmare i en svart Böckman (som ju är superpoppis just nu) med svart tak och allt än i t.ex. ett vitt umesläp? Om det vore konstaterat känns det ju fullständigt dumt att det säljs så mycket svarta släp just nu? :crazy:

- Ingen som har tips på färg eller bara allmänt goda råd för att få ett bra resultat?

@spinxx ja, det menar jag :)
Länsstyrelsen har som krav att transporten ska ha ljust tak om den ska godkännas för transport över 8h eller i ekonomisk verksamhet, tex.
Skulle aldrig ha hästen i en mörk transport, nu när jag kan lite mer..

Det är mycket som är dumt med transporter ;), har du ingen fläkt krävs enormt mycket ventiler eller öppna fönster för att ventilationen ska vara tillräcklig (ingen uträkning nu men ca 1/3 av golvytan hästen står på krävs för att en naturlig ventilation ska vara tillräcklig). Alltså på långa vägar från det som sitter i alla äldre (nyare också?) släp.

@spinxx
Det är mycket som är dumt med transporter ;), har du ingen fläkt krävs enormt mycket ventiler eller öppna fönster för att ventilationen ska vara tillräcklig (ingen uträkning nu men ca 1/3 av golvytan hästen står på krävs för att en naturlig ventilation ska vara tillräcklig). Alltså på långa vägar från det som sitter i alla äldre (nyare också?) släp.
Anledningen till att jag har transporter med frontutlastning :) perfekt att öppna de övre luckorna fram och bak så att hästen kan ta ut huvudet och att det kan bli ordentligt med drag :). Är det extra varmt så öppnar jag allt helt och hållet ^_^. Behöver ju inte vara särskilt varmt ute, hästen värmer upp släpet under transport om man har det stängt. Och släpper man sen inte in mer än att öppna två små springor vid fönsterna på tävlingsplatsen så blir det inte märkbart svalare.

(Använder dock aldrig själva frontutlastningen som utgång, haft det gamla släpet i 4 år och använt frontutlastningen en gång. Dvs har det bara för vädring ^_^.)

@spinxx Hade du tänkt att måla på laminatet eller ta bort det och måla på träet? Tror det gör skillnad i vilken typ av färg som bör användas.

Jag har precis tagit bort laminatet på några väggar på min Henra och sedan slipat lite och tvättat med "grovrent". Efter det målat med grundfärg och sedan flera lager täckfärg. Gick till en färghandel och fick hjälp att välja färgtyp (blev oljefärg för utomhusbruk för dörr och fönster) samt kulör. Ska göra en sista strykning med täckfärgen, sen är det klart. Tycker det blev över förväntan, inte så stor färgskillnad och inga penseldrag syns.

Anledningen till att jag har transporter med frontutlastning :) perfekt att öppna de övre luckorna fram och bak så att hästen kan ta ut huvudet och att det kan bli ordentligt med drag :). Är det extra varmt så öppnar jag allt helt och hållet ^_^. Behöver ju inte vara särskilt varmt ute, hästen värmer upp släpet under transport om man har det stängt. Och släpper man sen inte in mer än att öppna två små springor vid fönsterna på tävlingsplatsen så blir det inte märkbart svalare.

(Använder dock aldrig själva frontutlastningen som utgång, haft det gamla släpet i 4 år och använt frontutlastningen en gång. Dvs har det bara för vädring ^_^.)

Det älskar jag med mitt Thule! Att den, trots att det inte ens finns fronturlastning, ändå har en stor öppningsbar överlucka i fram.
Med den + bakre övre luckan öppen känns det alltid superluftig även när det är som varmast. :love:

Nu måste jag hitta på något med mitt släp, hästen går jättesnäll in om jag snedställer mellanväggen så har hört av mig till en transport-lagar-firma för att kolla vad de tar för att byta bakbommar och mailat en lokal svetsfirma för prisuppgift från dem.

Tänkte försöka måla släpet ljust inuti till midsommar (utanpå är det någonslags plast på väggarna och plåt/aluminium i taket, så det behöver jag inte göra något med).
Kan man använda vanlig utomhusfärg som någon annan i tråden har gjort? Tanken är att måla mellanväggen som är i något brunt slätt material (byggplyfa?) och trädelen av väggarna över sparkskyddet. Sparkskyddet får vara kvar i sin bruna färg.
Och är det Hammarlack jag ska ha på mina slitna frambommar?

Nu måste jag hitta på något med mitt släp, hästen går jättesnäll in om jag snedställer mellanväggen så har hört av mig till en transport-lagar-firma för att kolla vad de tar för att byta bakbommar och mailat en lokal svetsfirma för prisuppgift från dem.

Tänkte försöka måla släpet ljust inuti till midsommar (utanpå är det någonslags plast på väggarna och plåt/aluminium i taket, så det behöver jag inte göra något med).
Kan man använda vanlig utomhusfärg som någon annan i tråden har gjort? Tanken är att måla mellanväggen som är i något brunt slätt material (byggplyfa?) och trädelen av väggarna över sparkskyddet. Sparkskyddet får vara kvar i sin bruna färg.
Och är det Hammarlack jag ska ha på mina slitna frambommar?
Hammarlack på metall och båtfärg på plyfan :). Byggplyfa är det nog inte då det inte är behandlat mot väta. De bruna glatta skivorna i transporter är oftast marinplyfa eller slitskyddsplyfa.
Vad är det för bommar (model) du har? Finns ju många släp som har samma model på bom lösningarna som t ex böckmann, ifor, cheval osv. Dvs ett L i ena änden som man låser fast med en liten sprint. Så då kanske de har långa eller 3/4 bommar som kan passa ditt släp :), slipper du bygga egna

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar