Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Det finns massor av lastvikt så tänkte leta tjockare golv @Buck! Var inte så dyrt att beställa färdigmåttat från ÅF men ska kolla på en till lokal firma som säger sig ha marinplywood. Men visst har du bytt till thulebommar i ditt släp? Är det standardmått på de flesta bommar så de passar, var det bökigt?

Mvh Kan ingenting

Blev fö en -93a så det kommer bilder på makeoverprojektet :up:

Det finns massor av lastvikt så tänkte leta tjockare golv @Buck! Var inte så dyrt att beställa färdigmåttat från ÅF men ska kolla på en till lokal firma som säger sig ha marinplywood. Men visst har du bytt till thulebommar i ditt släp? Är det standardmått på de flesta bommar så de passar, var det bökigt?

Mvh Kan ingenting

Blev fö en -93a så det kommer bilder på makeoverprojektet :up:
Det är teleskop bommar jag har så passar i alla så länge man kan byta ut bomfästet.

Idag har jag målat väggarna och lackat skärmarna som var fula.
311w1dx.jpg

28k4rb4.jpg

2hmitt4.jpg

Återstår att måla bommarna och mellanväggen, måla taket, koppla in lyse, sätta in ventiler och byta golv. Ganska angenämt jobb ändå! Efter en tvätt och nya skyltar blir den kanon.

Snart ska vi byta golv på min transport, känns lite läskigt men samtidigt är det ett nödvändigt ont, då den inte gick igenom besiktningen pga dåligt golv.

Förresten, ni som bytt golv. Hur har ni mätt tjockleken på golvet? Måste mäta tjockleken på mitt för att kunna beställa hem rätt storlek på nya golvet. :)

Förresten, ni som bytt golv. Hur har ni mätt tjockleken på golvet? Måste mäta tjockleken på mitt för att kunna beställa hem rätt storlek på nya golvet. :)

Min kollega som jag ska renovera släp med mätte med tumstock (finns väl typ bara två alternativ, 21 eller 24 mm) men sen ringde hon tillverkaren och dubbelkollade.

@Bluefish Vad fint det blev!! :) Vad var du haft för färg? Var den svår att måla med? Jag har grov färg-ångest.. :arghh:

21 eller 24mm är lagom :). Vissa släp har bara 18mm men de flesta verkstäder har 21mm som minimum på vad de lägger in.

Min kollega som jag ska renovera släp med mätte med tumstock (finns väl typ bara två alternativ, 21 eller 24 mm) men sen ringde hon tillverkaren och dubbelkollade.

21 eller 24mm är lagom :). Vissa släp har bara 18mm men de flesta verkstäder har 21mm som minimum på vad de lägger in.
Jo, men jag kommer inte åt att mäta någonstans, det var det jag ville ha svar på hur man går tillväga. Det är en gjuten gummimatta ovanpå golvet. Tänkte mer på hur man ska kunna mäta golvet, tumstock har jag redan, men jag ser inte golvets tjocklek då det ligger gömt så att säga. Svårt att mäta något jag inte ser. :/

Jo, men jag kommer inte åt att mäta någonstans, det var det jag ville ha svar på hur man går tillväga. Det är en gjuten gummimatta ovanpå golvet. Tänkte mer på hur man ska kunna mäta golvet, tumstock har jag redan, men jag ser inte golvets tjocklek då det ligger gömt så att säga. Svårt att mäta något jag inte ser. :/
golvet ska ju ut ändå ;) så att borra/ såga eller dra ut det helt går ju bra :).
har du inte en kant baktill som du kan mäta på? ta en kniv och skära bort lite gummi så att du ser var plyfan börjar och slutar.
på mina släp så har det inte varit ngn list på plyfan i bakkant eller gummi mellan ramp och golv, så har alltid kunnat mäta på ett ungefär i bakkant där.

golvet ska ju ut ändå ;) så att borra/ såga eller dra ut det helt går ju bra :).
har du inte en kant baktill som du kan mäta på? ta en kniv och skära bort lite gummi så att du ser var plyfan börjar och slutar.
på mina släp så har det inte varit ngn list på plyfan i bakkant eller gummi mellan ramp och golv, så har alltid kunnat mäta på ett ungefär i bakkant där.
Det sitter en metallram där och jag vet inte hur tjock den är, har själv funderat där, jag varken äger eller har tillgång till såg eller borr tyvärr.

Det sitter en metallram där och jag vet inte hur tjock den är, har själv funderat där, jag varken äger eller har tillgång till såg eller borr tyvärr.
ska du byta golvet själv så är det på tiden att du skaffar en skruvdragare ^_^, ska en verkstad göra det så är det bara att låta dem försöka lista ut hur man får ut golvet och hur tjockt det är ;).
annars så kanske du kan skruva loss listen? om det inte är pop nitat dvs.
jag monterade ner hela min ramp t ex med en 11 nyckel och en stor stjärnskruvmejsel :p, de flesta släp har samma skruvar och bult på hela släpet, väldigt smidigt :), kunde t ex ta överblivna skruv och fylla i på andra ställen där det saknades;).

Senast ändrad:
ska du byta golvet själv så är det på tiden att du skaffar en skruvdragare ^_^, ska en verkstad göra det så är det bara att låta dem försöka lista ut hur man får ut golvet och hur tjockt det är ;).
annars så kanske du kna skruva loss listen? om det inte är pop nitat dvs.
Det är en vän som ska göra det, men jag skulle visst skaffa det nya golvet innan. Jag har kommit så långt att jag vet vart jag ska beställa golvet, längden och bredden kan jag lätt mäta ut, men så var det tjockleken som ställer till det. Får kika lite men tror inte jag kommer åt att mäta.

Kan man verkligen mäta exakt med en tumstock, tänker att ett sånt där skjutmått verkar mer precis (inte för att jag har ett sådant men ändå).

Finns ingen tillverkade jag kan ringa dock. Nä, jag räknar inte med att någon ska veta hur just mitt golv är, men ett tips på hur ni mätt era golv var allt jag frågade efter.

Och hur vi har gjort säger du inte hjälper dig, svårt att svara annat än utefter våra erfarenheter och den information du gav :)

Visst är ett skjutmått mer precist, men standard är ju 21 eller 24 mm och det kan du nog se skillnad på på en tumstock också.

Vad är det för märke på släpet? Flera äldre har ju fortfarande agenter som tillhandahåller reservdelar och som kanske kan svara.

Annars är det väl bara att välja 21 eller 24? @Buck , hur fel kan det bli?
Min kollega ringde VV som sa att bådafunkade att lägga in i hennes släp iaf :)

Det är en vän som ska göra det, men jag skulle visst skaffa det nya golvet innan. Jag har kommit så långt att jag vet vart jag ska beställa golvet, längden och bredden kan jag lätt mäta ut, men så var det tjockleken som ställer till det. Får kika lite men tror inte jag kommer åt att mäta.

Kan man verkligen mäta exakt med en tumstock, tänker att ett sånt där skjutmått verkar mer precis (inte för att jag har ett sådant men ändå).
det är garanterat ett standardmått på skivan, 18 är det om det är ett budgetsläp och 21 om det inte är ett budget och 24 är det typ bara om ngn annan bytt innan :p.
men 21 borde passa, det behöver inte vara exakt på mm, ett 21 golv kan man klämma in i ett 18 släp även om golvet går under väggarna och lika så med ett 24mm golv. är en hel del våld som krävs då man lägger in golv i släp ;). men går golvet inte in under väggarna så kan du lägga in vilken tjocklek som du vill :)

det är garanterat ett standardmått på skivan, 18 är det om det är ett budgetsläp och 21 om det inte är ett budget och 24 är det typ bara om ngn annan bytt innan :p.
men 21 borde passa, det behöver inte vara exakt på mm, ett 21 golv kan man klämma in i ett 18 släp även om golvet går under väggarna och lika så med ett 24mm golv. är en hel del våld som krävs då man lägger in golv i släp ;). men går golvet inte in under väggarna så kan du lägga in vilken tjocklek som du vill :)
Jag vill inte bara chansa, känns dumt då det tydligen är krångligt att byta golvet som det är.
Det är ett Christ-släp. Jag hade inne släpet på byte av bakluckan, men vet inte om det är samma mått på den som golvet och runt den sitter det en stålram. Får väl gå ner och kika.

Och hur vi har gjort säger du inte hjälper dig, svårt att svara annat än utefter våra erfarenheter och den information du gav :)
Det enda jag uppfattat av det ni svarat var att jag ska ringa en ÅF och mäta med tumstock men inte exakt hur man mäter med tumstock. Det ena visade sig att golvet inte hade metallram bak vid luckan och kunde mäta där, det kan inte jag då mitt släp har en ram där.. jag svarar enbart utefter mitt släps förutsättningar och allra helst hade jag velat sälja skiten och köpa ett nytt då jag ogillar det skarpt men kan dessvärre inte det då det inte gick igenom besiktningen och nu måste jag dras med det ett tag till.

Jag vill inte bara chansa, känns dumt då det tydligen är krångligt att byta golvet som det är.
Det är ett Christ-släp. Jag hade inne släpet på byte av bakluckan, men vet inte om det är samma mått på den som golvet och runt den sitter det en stålram. Får väl gå ner och kika.
enda sättet är ju i så fall att demolera släpet lite, annars går det inte att mäta.
och hur du mäter är ju helt enkelt att du tar fram plyfan, skrapar bort lite gummi så att du ser var den börjar och slutar och sen mäter tjockleken med det verktyg du finner lämpligt.

enda sättet är ju i så fall att demolera släpet lite, annars går det inte att mäta.
och hur du mäter är ju helt enkelt att du tar fram plyfan, skrapar bort lite gummi så att du ser var den börjar och slutar och sen mäter tjockleken med det verktyg du finner lämpligt.
Jo, det är ju det, men jag kan inte "demolera" själv då jag inte har några verktyg för det och vännen ville att jag skulle köpa golvet innan den hjälper mig, så har lite av ett dilemma här. :/

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 529
Senast: ildiko
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 790
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka