Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

@Buck Bommarna sitter fast i väggen på ena sidan (inget L, de går inte att ta av enkelt) och har ett litet "rör" där man fäster dem i mellanväggen med sprint.
Tror lite mer på att byta bominfästning och allt i så fall.. Men min pappa är lite hysterisk mot alla större förändringar (sätta i fönster? O_o du ändrar ju släpets hållfasthet! :nailbiting: ) så funderar mycket över sånt :grin:

Tolksele fortsätter! Lokala svetsfirman fixar bakbommarna, blir en kort (15-20 cm) och en lång (130-135 cm). Kostnad runt 500-lappen.
Visserligen kan jag inte välja kort bom sen men det är en världslig sak.

Öppningsbara fönster är visst jättedyrt så funderar på att tillverka egna faktiskt.

Gasfjädring lämnar jag nog in för att få fixat, om jag inte hittar någon jättebra jätteenkel beskrivning..

Tolksele fortsätter! Lokala svetsfirman fixar bakbommarna, blir en kort (15-20 cm) och en lång (130-135 cm). Kostnad runt 500-lappen.

Öppningsbara fönster är visst jättedyrt så funderar på att tillverka egna faktiskt.

Gasfjädring lämnar jag nog in för att få fixat, om jag inte hittar någon jättebra jätteenkel beskrivning..
det är inte jätte dyrt, åk till en skrot och köp ett begagnat husvagns fönster bara :) är typ likadant och mycket billigare :).

jag är lite sugen på att sätta in en av fautras klädkammare på skötardörren :angel:, har ett sadelskåp i tomma spiltan som jag når från skötardörren :love:, men skulle vara härligt att ha ett skåp för rid sakerna, sen så ska jag nog sätta upp ngt på sadelskåpets baksida för att kunna klämma dit lastnings spöet och grepen. har det på golvet nu men är inte nöjd med det då det är mjuk mellanvägg nertill.

Smart att vända på skåpet @Buck !
Hur stort är ett klädskåp?

Jag klurar på vad man kan tänkas vilja ha lättillgängligt när man är ute och om man ska göra någon liten förvaringslösning på "arm" ut mot baklämen. Vet inte riktigt vilket behov jag har bara :angel:

Varför kan du inte välja kort bom sen? Vad har du för släp?

Varför kan du inte välja kort bom sen? Vad har du för släp?

Jag har ett gammalt Brunte/Ume. Bommarna sitter fast i metallramen på yttersidorna och jag kommer svetsa om längden på båda.
Alltså kommer det inte finnas några korta och byta till och att köpa/tillverka nya korta går väl alltid men lite halvkrångligt att byta dem osv :)

Jag har ett gammalt Brunte/Ume. Bommarna sitter fast i metallramen på yttersidorna och jag kommer svetsa om längden på båda.
Alltså kommer det inte finnas några korta och byta till och att köpa/tillverka nya korta går väl alltid men lite halvkrångligt att byta dem osv :)

Okej... lät drygt :meh:
Men blir hästen nöjd är det bra :)

Okej... lät drygt :meh:
Men blir hästen nöjd är det bra :)

Typ så :D

Nej men har ju ändå bara en häst, begränsat körkort osv och sen är det tillräckligt enkelt att ta bort hela mellanväggen (med tillhörande mittstolpe) om man vill köra annat :)
Funderar på att anpassa bredden efter mitt sadelskåp i alla fall.

Smart att vända på skåpet @Buck !
Hur stort är ett klädskåp?

Jag klurar på vad man kan tänkas vilja ha lättillgängligt när man är ute och om man ska göra någon liten förvaringslösning på "arm" ut mot baklämen. Vet inte riktigt vilket behov jag har bara :angel:
Fautras kallar det för träns skåp, ser ut att vara typ 1-1,5dm djupt på bild. Funderar sen också på att montera en sadelhängare utanpå släpet :rofl:, innan så hade jag en sadelbock i bilen som jag lyfte ut, smidigt att kunna ha sadeln bredvid en då man gör i ordning och kunna hänga av den medans man lastar. Fast iofs så har jag upptäckt att min häst är uppbindningbar på tävlingsplatsen ^_^, så då kan man ju bara binda upp och sen ta av och knöla in sadeln innan man lastar.
Har alltid åkt själv så var inte så smidigt med en häst som dansade runder varje gång man skulle sadla. Men nu står hon super fint då man binder upp I transporten :love:.

Så härligt att allt blir så mycket smidigare nu ^_^, blir roligare att åka iväg :)

Okej, nu har jag bestämt mig för att måla om transporten. En blå Thule star safir från 07.

Planen är svart. För att matcha bilen. Taket och de gigantiska stänkskärmarna är i silver som vanligt.

Vad målar man med? Hur hur får man bäst resultat?
Thules och Henras grå väggar har ett äckligt plastlaminat över skivan som inte riktigt gillar färg. Men de blåa väggarna har jag för mig är i ett annat material - vanlig plyfaskiva med laminerad utsida. Där tror jag att man måste slipa lite för att färgen ska få grepp.

Efter att ha läst bukes trådar om färg till hästtransport så använde jag båtfärg - ett par lager grundfärg och över det ett par lager lackfärg. Blank finish och verkar sitta som det ska än så länge. Vill du ha bra finish, så var noga med slipning och grund för att den ska bli jämn.

@spinxx Hade du tänkt att måla på laminatet eller ta bort det och måla på träet? Tror det gör skillnad i vilken typ av färg som bör användas.

Jag har precis tagit bort laminatet på några väggar på min Henra och sedan slipat lite och tvättat med "grovrent". Efter det målat med grundfärg och sedan flera lager täckfärg. Gick till en färghandel och fick hjälp att välja färgtyp (blev oljefärg för utomhusbruk för dörr och fönster) samt kulör. Ska göra en sista strykning med täckfärgen, sen är det klart. Tycker det blev över förväntan, inte så stor färgskillnad och inga penseldrag syns.
Vilken färg var din Henra? Hade det vanliga laminerade plyfaväggar eller Henras/Thules silvergråa plastlaminerade väggar i årgång 07-08 som släpper i stora sjok?

Vilken färg var din Henra? Hade det vanliga laminerade plyfaväggar eller Henras/Thules silvergråa plastlaminerade väggar i årgång 07-08 som släpper i stora sjok?

Visste inte ens att Henra och Thule var samma familj? Trodde att Star blev Thule?
Det är blått, så vi klarar oss undan färgsläppet. Men jag vet fortfarande inte vilken typ av färg jag borde använda på den typen av yta..

Visste inte ens att Henra och Thule var samma familj? Trodde att Star blev Thule?
Det är blått, så vi klarar oss undan färgsläppet. Men jag vet fortfarande inte vilken typ av färg jag borde använda på den typen av yta..
Nej, Henra och Thule/Star är INTE samma familj. Däremot köpte de laminerade gråa plyfaskivor från samma finska leverantör. Därav samma problem.

Båtfärg har lite mer elasticitet och klarar väder och salt betydligt bättre än vad vanlig utomhusfärg gör. Prata med en transportfirma och rådgör vilken färg de skulle rekommendera, alternativt med färgbutik som även saluför båtfärg, så att du får det du ska ha, och inte det som butiken höftar utifrån det de har i lager.

@caballus Min är en -08 om jag inte missminner mig och silvergrå, dvs en sån med dåligt laminat på väggarna... Farbrorn som hade den innan mig köpte den ny, pedantskötte den och förvarade alltid inne i lada och då höll den sig fin. Men när den fick stå ute året runt så gick det rätt fort för den att börja spricka i laminatet. Har fixat de två akuta sidorna, men inser att jag behöver fixa hela så att väggarna inte blir dåliga. Så här såg den ut när jag hade börjat riva i laminatet:
13412866_824586554338471_3868483488007136046_n.jpg

och så här blev det när det var klart (uppgraderade skylten också när jag ändå höll på), även sidan under fönstret är målad:
13394127_824586557671804_3949540217685875818_n.jpg

@caballus Min är en -08 om jag inte missminner mig och silvergrå, dvs en sån med dåligt laminat på väggarna... Farbrorn som hade den innan mig köpte den ny, pedantskötte den och förvarade alltid inne i lada och då höll den sig fin. Men när den fick stå ute året runt så gick det rätt fort för den att börja spricka i laminatet. Har fixat de två akuta sidorna, men inser att jag behöver fixa hela så att väggarna inte blir dåliga. Så här såg den ut när jag hade börjat riva i laminatet:
13412866_824586554338471_3868483488007136046_n.jpg

och så här blev det när det var klart (uppgraderade skylten också när jag ändå höll på), även sidan under fönstret är målad:
13394127_824586557671804_3949540217685875818_n.jpg

Vad använde du för färg och nyans? Har en likadan, samma årsmodell och har också sprickor i laminatet.

@mazariin Grundfärg Jotun Visir och täckfärg Jotun Drygolin med kulör S4000-N. I fullt solljus syns det lite att det är något olika nyans, men inte så det stör. Och det kommer ju lösa sig när jag målar om resten. Jag tror det blev totalt 3 strykningar med täckfärgen. Jag rollade på färgen och efterströk med lackpensel. Jag passade även på att dra en sträng med sikaflex 291i längsmed ramen så att det blir tätt. Hoppas det håller sig fint i några år nu.

@caballus vilken båtfärg målade du med? Har tidigare målat ett transporttak med Toplac, men den finns ju inte i så många varianter av kulörer. Målade du om hela din? Hur gjorde du i så fall med rampen bak, kan man skruva loss metallstagen? Eller målar man runt?

Jag har sålt mitt 2 år gamla boggiesläp och är på väg att köpa ett enaxlat som snarare är 22 år :p Oavsett vad det blir räknar jag med att byta golvet, men brädgården i trakten kunde inte fixa så stora skivor som krävs. Var har ni köpt era, ni som bytt? Hur hittar man återförsäljare för ett äldre märke som inte nytillverkas?

@Bluefish Min kollega hittade billiga skivor på Hornbasch (frågetecken på stavning :p)
Jag kommer köpa därifrån, ska byta bakrampen på mitt släp.
Sen får man nog såga till själv, så exakta mått tror jag kan bli svårt att hitta.

För övrigt är mina nya bommar klara, fick omsvetsat till en lång och en kort samt färgen bortskrapad så de är redo för att målas för 250:-! :up:

Jag har sålt mitt 2 år gamla boggiesläp och är på väg att köpa ett enaxlat som snarare är 22 år :p Oavsett vad det blir räknar jag med att byta golvet, men brädgården i trakten kunde inte fixa så stora skivor som krävs. Var har ni köpt era, ni som bytt? Hur hittar man återförsäljare för ett äldre märke som inte nytillverkas?
Jag har köpt mitt golv från pog, de tog hem en i lagom storlek sen så sågade vi ut det efter gummimattan :p, hade inget annat att gå efter då det gamla alugolvet är kvar men mattan ligger perfekt i släpet så det gick utmärkt att rita av den :p.
Men ska du ha nytt så är det minst 2,1mm marinplyfa eller slitskyddsplyfa. Har du lite lastvikt att ta av så är det bara bra med ett 2,4mm golv.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar