Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

@tolksele Jag köpte en rampmatta solid trailer, googla så ligger sidan överst, och jag ångrar det inte alls! Även om jag har fått sätta dit dubbla dämpare (gasfjädrar?) för att de ska orka med mattan. Värt att tänka på är också att mattan ändrar lastvikten en del. Jag har tagit bort mellanväggen i mitt släp och ändå väger släpet 10 kg mer än i regbeviset.

@EmmaN Tack för tipset! Jag får lasta 770 kg så borde inte påverkas så mycket av en tung gummimatta :)

Hela rampen kommer att behöva bytas om något år, så funderar på att bara "fylla på" med samma typ av matta som är nu och sen lägga på den fina ribbade mattan när hela allt byts ut.
Tänker att det är jobbigt att byta fjädring till rampen och sen limma matta som kanske inte går att återanvända när allt måste göras om ändå? :idea:
Eller är jag dumsnål? :D

@EmmaN Tack för tipset! Jag får lasta 770 kg så borde inte påverkas så mycket av en tung gummimatta :)

Hela rampen kommer att behöva bytas om något år, så funderar på att bara "fylla på" med samma typ av matta som är nu och sen lägga på den fina ribbade mattan när hela allt byts ut.
Tänker att det är jobbigt att byta fjädring till rampen och sen limma matta som kanske inte går att återanvända när allt måste göras om ändå? :idea:
är det inte bättre att köpa en bra matta nu som du sen också kan ha när du bytt plyfan? eller byta direkt så att du kan vara trygg med att rampen håller :).
vad har du för släp förresten :)?

är det inte bättre att köpa en bra matta nu som du sen också kan ha när du bytt plyfan? eller byta direkt så att du kan vara trygg med att rampen håller :).
vad har du för släp förresten :)?

En Brunte lyx från -85 :D
Tänkte om det inte gick att återanvända mattan om man limmat.. :idea:
Rampen är bra men "nästa grej" liksom. Och kanske innerväggarna i trä.

En Brunte lyx från -85 :D
Tänkte om det inte gick att återanvända mattan om man limmat.. :idea:
Rampen är bra men "nästa grej" liksom. Och kanske innerväggarna i trä.
Då hade jag bara lappat ihop rampen. Ev lagt en tyg matta. Så det inte blir en skarv mitt på.

Jag skulle väntat med mattan tills rampen blir bytt. Mattan sitter som berget! :)

Mer från min transport ;)

wp_20160228_12_11_08_pro_56d337e2ddf2b35a7e5ac657.jpg

Så här ser det ut idag och jag behöver alltså fylla på med lite gummimatta. Tror jag hittade ett bra alternativ på ett byggvaruhus idag.
Funderar också på att måla typ.. mellanväggen? vit, för att få lite ljusare intryck. Men det kanske är onödigt?

wp_20160228_12_01_46_pro_56d3383bddf2b32cc4e2224c.jpg

Fläkten däremot behöver felsökas. Har hittat något som ser ut som en väldigt lik ny fläkt på nätet för 1700:-. Två små ventilationsöppningar på var sin sida finns fram, annars inget. Vill gärna laga fläkten och kanske byta fönstret till ett öppningsbart (om det finns passande storlek).

wp_20160228_11_59_29_pro_56d339ca9606ee69b8928970.jpg

Har tyvärr också hittat lite fukt, detta är (tror jag) på sparkskyddet i transporten fram. Golvet är än så länge inte påverkat så vitt jag kan se.
Väggarna på transporten är någonslags plast (går det att måla på det?), sen trävägg och sen en lite lägre trävägg och det är där fukten kommit in.

Har tyvärr också hittat lite fukt, detta är (tror jag) på sparkskyddet i transporten fram. Golvet är än så länge inte påverkat så vitt jag kan se.
Väggarna på transporten är någonslags plast (går det att måla på det?), sen trävägg och sen en lite lägre trävägg och det är där fukten kommit in.

Hur kan du veta att inte golvet är påverkat?
Den där transporten skulle jag inte sätta in en häst i förrän någon mycket skicklig yrkesman har kollat igenom ordentligt.

Den låga plyfan/sparkskyddet kan man ju byta för att se om väggen bakom är bra.

Är det bra så kannan ju sätta upp den igen eller sätta in en ny om man vill.

Då ser man ju också kanten på golvet och om det är ngn röta där också.

Fönstert fram hade jag inte bytt om det är helt. Men öppningsbart kan man ju sätta in, antigen på sidan fram eller ett takfönster.

@Buck Tack för tipsen!
Fönstret fram är tekniskt sett helt, men trasigt :p alltså det är trasigt i mitten men sen har de satt hela skivor utanpå.

Takfönster funkar nog inte eftersom fläkten sitter där, däremot var jag lite inne med ett på skötardörren.

@Lovisaleonora och @DressyrMupp Tack för omtanken med golvet är kollat av kunnig och ok :) Transporten är besiktad nyligen så den är körduglig också ;)
Däremot är det lite annat småfix, som ventilation och sparkskydd (hur nödvändigt är det egentligen?) som jag vill ordna.

Har fått problem med min transport eller bil, transporten lyser inte med min bil men med andra bilar och bilen får andra släp/transporter att lysa som det ska:banghead:.
Bilen och transporten har funkat ihop.

Har någon varit med om liknande och har tips om vad som är felet.

Bilen är en Volvo v40 från 05 och vet att en annan har samma problem med sin Volvo v40 och hittar inte felet.

Har fått problem med min transport eller bil, transporten lyser inte med min bil men med andra bilar och bilen får andra släp/transporter att lysa som det ska:banghead:.

Bilen är en Volvo v40 från 05 och vet att en annan har samma problem med sin Volvo v40 och hittar inte felet.
Tyvärr ingen hjälp, men du är inte ensam! Jag har samma problem med andras släp, men inte mitt eget, som tur är! Vi har en Chrystler. Hade även samma problem med vissa släp när jag hade en Land Rover. Ska bli intressant om någon har en lösning :)

Kan hända att det beror på hur det är kopplat i släpet och bilen.
Vet en som har problem med att bara hälften av alla lampor lyser på släpet. Var att det var kopplat från 13poligt släp till 7polig bil. Med ngt som inte ville stämma överens däremellan.
El är alltid roligt ^_^, man kopplar ihop allt och kollar så det fungerar, när man väl ska iväg så lyser en broms lampa då man blinkar och höger blinkers lyser då man har hel ljus :confused:.

Spånar lite fritt nu, Kan det ha något med motståndet att göra eller dåligt jordad?
Jag fick lite problem med canbus-systemet då jag bytte till LED-lampor på släpet i början, behövde se över jordningen på mitt släp.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar