Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag dyker in här lite igen.
Nu har jag fått ett problem när jag bytte bil. Min "nya" bil har pulsstyrt elsystem vilket gör att den ogillar min ledbelysning på släpet, finns det någon som har en aning om hur man kan lösa problemet? Vill helst inte byta tillbaks till glödlampor på släpet... om jag inte måste.

Om jag jordar i chassi på både släp och bil med en startkabel fungerar det ok/hjälpligt men om vi jordar i släpets chassi (i elkabelns jord-pol) så fungerar det inte? :confused: Var/Vad gör vi för fel?
Dra en kraftig jord kabel, ca 2,5 kvadrat direkt till lamporna eller till kopplingsdosan på både bil och släp.
(Var åtminstone vad min elkunniga far sa nu bör jag frågade :p).
 
Vad var det du sa @Buck om att kolla heeela trailern innan man köpte den? ;) Premiär tur idag och hästen stod riktigt fint och den kändes stabil bakom bilen så jag är väldigt nöjd än så länge.
Men rampen är skittung att stänga så gissar att gasfjädrarna är slut. Är det lika lätt som det ser ut att själv byta dom? Kan de göra så att rampen dras "utåt" när den är stängd. Man får pressa in den de sista 5 cm för att kunna stänga och så fort du öppnar ett av låsen poppar den ut de fem cm igen. Kan inte hitta något ställe som skulle ta emot… :grin:
 
Vad var det du sa @Buck om att kolla heeela trailern innan man köpte den? ;) Premiär tur idag och hästen stod riktigt fint och den kändes stabil bakom bilen så jag är väldigt nöjd än så länge.
Men rampen är skittung att stänga så gissar att gasfjädrarna är slut. Är det lika lätt som det ser ut att själv byta dom? Kan de göra så att rampen dras "utåt" när den är stängd. Man får pressa in den de sista 5 cm för att kunna stänga och så fort du öppnar ett av låsen poppar den ut de fem cm igen. Kan inte hitta något ställe som skulle ta emot… :grin:
Har aldrig bytt gasfjäder, bara smörjt.
Men att den poppar ut så kan vara att gasfjädern är för svag? Att golvet eller ngt tar i där nere eller bara att den jäklas med dig :p

(Älskar verkligen iforns ramp, bara att sätta en tå under och knuffa upp :love:. Men då man levt med en ap tung kylinge ramp utan ngn gasfjäder öht så förtjänar man iforn.)
 
Har aldrig bytt gasfjäder, bara smörjt.
Men att den poppar ut så kan vara att gasfjädern är för svag? Att golvet eller ngt tar i där nere eller bara att den jäklas med dig :p

(Älskar verkligen iforns ramp, bara att sätta en tå under och knuffa upp :love:. Men då man levt med en ap tung kylinge ramp utan ngn gasfjäder öht så förtjänar man iforn.)

Tycker inte varken golv eller väggar tar i och den faller ju inte ner utan vill gärna själv stå öppen ca 5 cm som man då får pressa in och stänga låsen. Men känns då som man lägger den i spänn och den nedersta delen mot golvet kommer inte lika långt in som den del omkring låsen.
Smörja gasfjädrar? Tyckte jag läste någonstans att man inte skulle smörja dom… :p
 
Tycker inte varken golv eller väggar tar i och den faller ju inte ner utan vill gärna själv stå öppen ca 5 cm som man då får pressa in och stänga låsen. Men känns då som man lägger den i spänn och den nedersta delen mot golvet kommer inte lika långt in som den del omkring låsen.
Smörja gasfjädrar? Tyckte jag läste någonstans att man inte skulle smörja dom… :p
hah, var inte ens gasfjädrar då på kylingen :rofl: så bra koll har man :p.
Men är nog en justering av fjädern som krävs i så fall. Svårt att veta då man inte ser själv. Men gas fjädrar. (Mindre åtminstone) brukar inte vara så jobbiga att byta, kan behövas lite våld bara om man måste trycka ihop dem..
 
Har nära nog blivit klar med iforn nu :banana:.
Golvet är inlagt, rampen klar, elen dragen och axeln målad. Bara att fetta in och smörja allt, sany göra en snabb kontroll av bromsarna :p. Sen är det besiktning :bump:.
Har faktiskt öppnat körskorts boken nu och börjat läsa lite :), är hemskt dålig på att plugga. Lite dumt att man aldrig behövde lära sig det i skolan.. läste bara boken dagen innan proven :/. Tror inte det fungerar lika lätt med BE kortet.
 
Vad bra med en sådan här tråd!
Blev precis ägare till ett bojsläp från -97.

Det som är prio ett är att byta väggar.
Ni som gjort det, vilket är det bästa materialet?
Vill ha dem vita. Går det att hitta material som är det eller är det bäst att måla själv?

Sen undrar jag lite över golvet. Det som ligger i nu är aluminium. Hur lång livstid har ett sådant egentligen? Någon som vet?

Vi bytte till vitfolierad marinplyfa när vi bytte på vårt förra Boj Bravo från 99. Enkelt, snyggt och hållbart för att vara trä,. :up:
 
Har nära nog blivit klar med iforn nu :banana:.
Golvet är inlagt, rampen klar, elen dragen och axeln målad. Bara att fetta in och smörja allt, sany göra en snabb kontroll av bromsarna :p. Sen är det besiktning :bump:.
Har faktiskt öppnat körskorts boken nu och börjat läsa lite :), är hemskt dålig på att plugga. Lite dumt att man aldrig behövde lära sig det i skolan.. läste bara boken dagen innan proven :/. Tror inte det fungerar lika lätt med BE kortet.
Måste du ha BE just nu, för att dra din nyfixade Ifor? Eller räcker det med B96?
Körde upp för sistnämnda förra veckan och det var helt ok provmässigt (rätt enkla moment, inga konstiga muntliga frågor att besvara om lastsäkring i detalj osv och inget förbannat teoriprov).
 
Måste du ha BE just nu, för att dra din nyfixade Ifor? Eller räcker det med B96?
Körde upp för sistnämnda förra veckan och det var helt ok provmässigt (rätt enkla moment, inga konstiga muntliga frågor att besvara om lastsäkring i detalj osv och inget förbannat teoriprov).
Måste ha be. Släpet har 2500kg i totalvikt. 1600kr i max last, Får dra det med full last med pappas bil och den egna bilen får jag köra med ca 800kg i.
Så måste ha be till alla bilar om jag vill köra med det :p
 
Och så skönt att bara behöva hålla reda på bruttovikt
Ja, men nackdelen är att man måste plugga in allt annat som man ändå aldrig använder ;).
Kan plöja igenom alla böcker på en dag men så fort det är ngt man måste memorera så tar det helt stopp.
Hade det bara varit körningen så hade jag gjort det för flera år sedan
 
Lite bilder på släpet :p.

Ljus! Har dragit elen själv :p, fick hjälp med att kolla igenom så att allt var rättkopplat bara :D. Nu är det vanliga lampor då led lamporna vi hade tänkt ha inte passade i fästena.
Har också satt in thule easy lock bommar :), någorlunda där de gamla satt. Blev bara ett par cm lägre då dessa bommarna är smalare.

Lite skillnad i bredd på kylinge kärran och iforn :p, fick ha vänster bommen på det kortaste för att höger bommen skulle vara så lång som den är nu :p. Hoppas hästarna kommer att trivas i den ^_^.
.
Jämförelse med bommarna i kylingen.


Har inte ens kört med släpet :o. Var pappa som hämtade hem det och sen då elen var kaputt så har jag bara meckat på det sen dess :p. Ska kolla bromsarna imorgon och om jag lyckas få med mig ngn med be kort så ska jag övningsköra en mindre sväng för att känna hur det reagerar. Har bara kört det hemma på gården (dvs backat in och ut det från verkstaden och flyttat runt det då det stått ivägen), men då har den varit väldigt lättmanövrerad. Lite svårt att vänja dig vid boggien. Svänger lite sämre än det enkelaxlade..
 
Kan plöja igenom alla böcker på en dag men så fort det är ngt man måste memorera så tar det helt stopp.
Hade det bara varit körningen så hade jag gjort det för flera år sedan

Jag ser det lite annorlunda, jag vill inte dela väg med någon som kommer med 3500 kg på kroken och bara gjort ett kort manöverprov....
 

Jag ser det lite annorlunda, jag vill inte dela väg med någon som kommer med 3500 kg på kroken och bara gjort ett kort manöverprov....
ja det är ju viktigt med ett ordentligt prov. men det är ändå jobbigt att jag ska behöva ta det ;).

provkörde släpet igår :banana: olovligt som tusan då jag inte har en godkänd handledare (har körkorts tillstånd och personen bredvid hade både BE och är polis så fuskade lite:p var bara 3km för att se hur det kör och prova bromsarna).
och släpet är super fint att köra med :). följer finfint och är inte så jätte mycket bredare än bilen att det blir konstigt. bromsarna var väldigt bra, bilen orkade inte rubba släpet i alla fall :rofl:

och konstigt nog så känns det inte mycket tyngre än kylingekärran O_o.. så misstänker att kylingens bromsar har legat i liiite mer än vad jag misstänkt :rofl:.
men behöver nog en lite starkare bil för att orka dra släpet i större backar, min lilla volvo är ganska så klen och blir ännu svagare då det är fuktigt väder :o.
 
Måste ha be. Släpet har 2500kg i totalvikt. 1600kr i max last, Får dra det med full last med pappas bil och den egna bilen får jag köra med ca 800kg i.
Så måste ha be till alla bilar om jag vill köra med det :p
Aha! Jag hade felaktigt fått för mig att det var 1990 kg på ditt. Då förstår jag varför det är absolut BE ;)
 
Aha! Jag hade felaktigt fått för mig att det var 1990 kg på ditt. Då förstår jag varför det är absolut BE ;)
ja detta är den stora modellen med full totalvikt :p, men lilla bilen får bara dra 1990kg på be så blir till att bara gå på brutto vikt ändå. pappas bil får dra 3500kg så där kan jag lasta 2 stora hästar lagligt ^_^.
 
Lite bilder på släpet :p.

Ljus! Har dragit elen själv :p, fick hjälp med att kolla igenom så att allt var rättkopplat bara :D. Nu är det vanliga lampor då led lamporna vi hade tänkt ha inte passade i fästena.
Har också satt in thule easy lock bommar :), någorlunda där de gamla satt. Blev bara ett par cm lägre då dessa bommarna är smalare.

Lite skillnad i bredd på kylinge kärran och iforn :p, fick ha vänster bommen på det kortaste för att höger bommen skulle vara så lång som den är nu :p. Hoppas hästarna kommer att trivas i den ^_^.
.
Jämförelse med bommarna i kylingen.


Har inte ens kört med släpet :o. Var pappa som hämtade hem det och sen då elen var kaputt så har jag bara meckat på det sen dess :p. Ska kolla bromsarna imorgon och om jag lyckas få med mig ngn med be kort så ska jag övningsköra en mindre sväng för att känna hur det reagerar. Har bara kört det hemma på gården (dvs backat in och ut det från verkstaden och flyttat runt det då det stått ivägen), men då har den varit väldigt lättmanövrerad. Lite svårt att vänja dig vid boggien. Svänger lite sämre än det enkelaxlade..
Snyggt! Det artar sig!
Lite bilder på släpet :p.

Ljus! Har dragit elen själv :p, fick hjälp med att kolla igenom så att allt var rättkopplat bara :D. Nu är det vanliga lampor då led lamporna vi hade tänkt ha inte passade i fästena.
Har också satt in thule easy lock bommar :), någorlunda där de gamla satt. Blev bara ett par cm lägre då dessa bommarna är smalare.

Lite skillnad i bredd på kylinge kärran och iforn :p, fick ha vänster bommen på det kortaste för att höger bommen skulle vara så lång som den är nu :p. Hoppas hästarna kommer att trivas i den ^_^.
.
Jämförelse med bommarna i kylingen.


Har inte ens kört med släpet :o. Var pappa som hämtade hem det och sen då elen var kaputt så har jag bara meckat på det sen dess :p. Ska kolla bromsarna imorgon och om jag lyckas få med mig ngn med be kort så ska jag övningsköra en mindre sväng för att känna hur det reagerar. Har bara kört det hemma på gården (dvs backat in och ut det från verkstaden och flyttat runt det då det stått ivägen), men då har den varit väldigt lättmanövrerad. Lite svårt att vänja dig vid boggien. Svänger lite sämre än det enkelaxlade..
Ser riktigt nice ut!
Framför allt Easylock-bommarna är väldigt frestande.

Må vara så att boogie svänger sämre än enkelaxlade men det är snarare en fördel än en nackdel när man backar med släp :p

Vad gäller att vissa bilar har svårare att dra släpen i uppförsbackar - jadu framhjulsdrivet i kombination med högt kultryck är en dålig kombo.
Jag har en liten bil som inte ska ha mer än 75 kg kultryck, och i kombo med ett släp som är byggt för max 75 kg kultryck tyckte jag gjorde milsvid skillnad trots att det var 200 kg tyngre än mitt gamla enkelaxlade.
 
Snyggt! Det artar sig!

Ser riktigt nice ut!
Framför allt Easylock-bommarna är väldigt frestande.

Må vara så att boogie svänger sämre än enkelaxlade men det är snarare en fördel än en nackdel när man backar med släp :p
ja men är man van vid enkelaxlat så är det jätte ovant med boggie :p, fast iforn är väldigt lätt att backa med, är värre med flaksläpet som är både bredare och ett par meter längre.. svänger helt fel och 90% av tiden så ser man inte var det är:rage:.

men easylock bommarna är :love: kommer att ha dem i alla nya släp jag skaffar :banana:.

blev lite jobbigt nu bara då släpet går in lite baktill, så är lätt att slå i handen då man öppnar bommen :p. men hellre det än att stå med hemska sprintar eller försöka pricka hålet rätt.
 
Har ni missat det så vill jag tipsa er om släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida.
Knappa in reg nummer på bil och släp, välj typ av körkort och få i klartext om du kan dra släpet eller ej och hur mycket du får lasta. Så slipper man gå igenom alla siffrorna själv om man som mig inte är så bra på sånt :)
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx


Ett enkelt kopplingsschema
http://www.valeryd.se/pdf/kopplingsschema_se.pdf

Har du led så koppla bort direktjordningen i schassit på vagnen. Dra den bara till eventuell jord i lamphuset om det finns.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
294
Senast: MML
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 495
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp