Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag planerar att byta väggarna i min transport inom de närmsta veckorna. Gammalt tranesläp ifrån slutet på 70 talet. I vintras bytte jag axlarna och satte dit nya längsgående balkar.
jag undrar vilket material jag ska använda mig av. tänkt använda någon form av plyfa skiva. Måtten på mina väggar är 150*202 cm. Dock hittar jag bara 120*250 skivor. Finns det inte bredare än det? hade varit skönt att slippa skarva. Vilken sorts plyfa ska man ha? Jag har byggmax och beijerbygg i närheten så materialet får gärna finnas där.

Jag planerar att byta väggarna i min transport inom de närmsta veckorna. Gammalt tranesläp ifrån slutet på 70 talet. I vintras bytte jag axlarna och satte dit nya längsgående balkar.
jag undrar vilket material jag ska använda mig av. tänkt använda någon form av plyfa skiva. Måtten på mina väggar är 150*202 cm. Dock hittar jag bara 120*250 skivor. Finns det inte bredare än det? hade varit skönt att slippa skarva. Vilken sorts plyfa ska man ha? Jag har byggmax och beijerbygg i närheten så materialet får gärna finnas där.

Hm, var inte skivan jag beställde till golvet 150*300..? Jo, det var den, det var standardmåttet. Slitskyddsplyfa, beställde hos Beijer (de hade inte skivan hemma). Vet inte vad en ska ha till väggarna, men tänker att storleken borde ju finnas i andra sorters plyfa också?

Jo slitskyddsplyfan hade funkat till golv men 12 mm är i minsta laget då. Har 20-22 mm på golvet nu, men det är friskt. Väggarna blir det Konstruktionsplywood P30 heter den på byggmax. Får nog ringa till dom om man de har större skivor. Annars får man sätta dom på höjden och gömma skarvarna bakom balkarna på väggen. Blir nog bra tillslut :)

jag har 1,5mm marinplyfa i väggarna, köpte hos en grossist 1,5m breda var de och 3m långa. dvs fick över till både lilla luckan bak samt en liten bit bredvid skötardörren. hade mer över men blev inte att vi bytte ut mer.

Jag är överlycklig just nu... Fick äntligen besked från ÅT av Cheval som sålde mitt släp som fabriksny att de tänker byta skivorna på mitt släp:banana::bump:
så jag slipper renovera allt själv!

Är det möjligtvis en Star Trailer? Jag ska snart börja med min sambos ny-gamla 2005 Ringo Star som verkar ha exakt samma fel, och dessutom samma färg, bara lite mindre kvar av det. Det verkar ha glömt grundfärgen när de målade kärran i fabriken.

IMG_3756-157329.jpg
Nu börjar den likna en transport igen...

IMG_3954-847481_870x870.jpg

IMG_3967-75bf26_870x870.jpg

IMG_3976-8f18c2_870x870.jpg

IMG_3963-1d1cbf_870x870.jpg

Ny framvägg (15 mm karosseriplywood)

IMG_3966-1bf7f9_870x870.jpg

Ny kabel på bakluckan (rostfri 3mm, öglan gjort med rostfri najtråd och JB-weld)

IMG_3986-7ab9c1_870x870.jpg

Tätning (Marine Sealant, svart) i övergång mellan golvskivorna...

IMG_3985-982118_870x870.jpg

...vid alla håltagningar...
IMG_3987-296227_870x870.jpg

...och mellan golvet och väggarna.

IMG_3957-80fd8a_870x870.jpg

Balkongdörrhållare på sadelkammaredörren, bakom den syns dörrbrytaren i kulodosan som styr sadelkammarebelysningen (3W LED interiörbelysning)...
IMG_3958-8b9acf_870x870.jpg

..som sitter i taket bakom dörrkarmen. Belysningen i själva transporten (samma 3W LED)...
IMG_3983-18103e_870x870.jpg

...styrs med en vanlig brytare på framväggen....
IMG_3981-632033_870x870.jpg

En kort arbets- och materialöversikt:

• nya sidoväggar (18mm karosseriplywood (björk PPL))
  • ny framvägg (15mm karosseriplywood, original är 12mm men 15 passar bra)
  • sadelkammaren och stänkskärm lagat med lamineringsepoxy och målat 2 skikt med 2k-uretanfärg (vit), alla övergångar och håltagningar tätnat med vit och svart uretan (Marine Sealant)
  • ny golvskiva fram (21mm hexamönstrat golvplywood)
  • ny bakläm (21mm slitskyddsplywood (björk), baksidan ruggat med 60/120/240 sandpapper och målat 3 skikt med 2-k uretanfärg (vit)
  • nytt boxlås på bakluckan, ny kabel (3mm rostfri wire, öglan gjort med rostfri najtråd och JB-Weld)
  • lagat delaminerade del av taket med lamineringsepoxy och glasfiberväv
  • lagat hål i höger baklampa med del av söndrig triangelreflex och hemmagjort lim som består av resten av triangelreflexen, upplöst i aceton
  • nya triangelreflex (röd), sidoreflex bak (orange) och framreflex (vit)
  • bytt till 13-pol släpkontakt (från husvagnsskroten), kopplat i bakstrålkastare (som fanns men inte var inkopplade då funktionen inte finns med i 7-pol släpkontakten)
  • ny belysning i sadelkammaren och transporten (3W LED interiörbelysning)
  • dörrhållare (balkongdörrhållare) på sadelkammerdörren
  • dörrbrytare i kulodosa som styr sadelkammarebelysningen
  • ...och några saker till som jag har glömt - hammarlack på gasfjädrarna, osv)
Kvar att göra:
  • laga golvmattan
  • måla insidan sadelkammaren (2k uretanfärg, benvit) och insidan taket transporten (2k uretanfärg, benvit)

Totalkostnader i material ca. 10.000 kr, arbetstid ca. 2-3 veckor.

Karosseriplywood säljs i 1525*3025 och passar bra till skåp och släp. Jag har använt det till renoveringen av min sambos transport. Glöm inte att kantförsegla om du inte vill göra om allt inom några år...

PS Beijer är alldeles för dyr i min erfarenhet (om inte du har rabatt, såklart). Karosseriplywood går inte att köpa hos Byggmax eller Beijer, men det går att beställa hem. I mitt fall var fraktkostnaderna (ca. 350 km, 290 kg, 3025*1525*250 på 2 st europall) 600kr.

Jag har inte hittat någon bra golvplywood på ca 20 mm. Hittat en på 12, kan man då ha dubbelt?

Jag har inte hittat någon bra golvplywood på ca 20 mm. Hittat en på 12, kan man då ha dubbelt?
Om du har Optimera i närheten så brukar de kunna beställa hem skivor i rätt dimensioner, annars finns det väl på typ bygghemma och xxl bygg?
Till mitt släp beställde jag slitskyddsplywood.

En undran angåend färg till utsidan av min transport som är I plywood. Hittade en färg som heter Metallic Pro som jag blev rekommenderad av de på färgaffären. Någon som har någon erfarenhet av denna färg? Blir den glansig (som jag önskar) ? Eller har ni någon annan typ a färg ni kan föreslå?

Nu börjar den likna en transport igen...

IMG_3954-847481_870x870.jpg

IMG_3967-75bf26_870x870.jpg

IMG_3976-8f18c2_870x870.jpg

IMG_3963-1d1cbf_870x870.jpg

Ny framvägg (15 mm karosseriplywood)

IMG_3966-1bf7f9_870x870.jpg

Ny kabel på bakluckan (rostfri 3mm, öglan gjort med rostfri najtråd och JB-weld)

IMG_3986-7ab9c1_870x870.jpg

Tätning (Marine Sealant, svart) i övergång mellan golvskivorna...

IMG_3985-982118_870x870.jpg

...vid alla håltagningar...
IMG_3987-296227_870x870.jpg

...och mellan golvet och väggarna.

IMG_3957-80fd8a_870x870.jpg

Balkongdörrhållare på sadelkammaredörren, bakom den syns dörrbrytaren i kulodosan som styr sadelkammarebelysningen (3W LED interiörbelysning)...
IMG_3958-8b9acf_870x870.jpg

..som sitter i taket bakom dörrkarmen. Belysningen i själva transporten (samma 3W LED)...
IMG_3983-18103e_870x870.jpg

...styrs med en vanlig brytare på framväggen....
IMG_3981-632033_870x870.jpg

En kort arbets- och materialöversikt:

• nya sidoväggar (18mm karosseriplywood (björk PPL))
  • ny framvägg (15mm karosseriplywood, original är 12mm men 15 passar bra)
  • sadelkammaren och stänkskärm lagat med lamineringsepoxy och målat 2 skikt med 2k-uretanfärg (vit), alla övergångar och håltagningar tätnat med vit och svart uretan (Marine Sealant)
  • ny golvskiva fram (21mm hexamönstrat golvplywood)
  • ny bakläm (21mm slitskyddsplywood (björk), baksidan ruggat med 60/120/240 sandpapper och målat 3 skikt med 2-k uretanfärg (vit)
  • nytt boxlås på bakluckan, ny kabel (3mm rostfri wire, öglan gjort med rostfri najtråd och JB-Weld)
  • lagat delaminerade del av taket med lamineringsepoxy och glasfiberväv
  • lagat hål i höger baklampa med del av söndrig triangelreflex och hemmagjort lim som består av resten av triangelreflexen, upplöst i aceton
  • nya triangelreflex (röd), sidoreflex bak (orange) och framreflex (vit)
  • bytt till 13-pol släpkontakt (från husvagnsskroten), kopplat i bakstrålkastare (som fanns men inte var inkopplade då funktionen inte finns med i 7-pol släpkontakten)
  • ny belysning i sadelkammaren och transporten (3W LED interiörbelysning)
  • dörrhållare (balkongdörrhållare) på sadelkammerdörren
  • dörrbrytare i kulodosa som styr sadelkammarebelysningen
  • ...och några saker till som jag har glömt - hammarlack på gasfjädrarna, osv)
Kvar att göra:
  • laga golvmattan
  • måla insidan sadelkammaren (2k uretanfärg, benvit) och insidan taket transporten (2k uretanfärg, benvit)

Totalkostnader i material ca. 10.000 kr, arbetstid ca. 2-3 veckor.

Puttar upp en gammal tråd, men jag har precis en likadan släpvagn som du och tänkte göra ganska exakt samma jobb. golvet är fortfarande bra på mitt släp men väggarna skulle behöva bytas i alla fall. Vill du beskriva närmare hur du gjort med allting? Klarade du av att byta väggarna på släpet själv? jag har hört skräckhistorier om att man inte klarar av det själv utan behöver lyfta av hela taket för att byta väggarna?

11222614_10152850250873321_3801455062890319749_o_zpskaefkrp8.jpg
11258656_10152959237348321_998664153834335592_o_zpsyazlkqf8.jpg

Jag har renoverat min Värmlandsvagnen -00 (med massor av hjälp från sambon då). Bytt väggar, golv, fönster i fram, satt dit sparkskydd och målat den. Är jättenöjd

Då det inte blev något däck byte så blev det bom bygge :p.
Blev inte som jag tänkt mig men det fungerar lika bra :). De vanliga Bommarna är fastspända på en platta helt enkelt :). Så länge trycket är bakåt så är det hur starkt som helst trycker man den framåt så är det inte lika starkt dock. Men kör någon in i en bakifrån så bommen böjs lite framåt så är det inte ens största problem.

är bara att lossa lite på muttrarna på baksidan för att ta av bommarna så är ganska smidigt att bygga om till lång bom då man åker med bred åkaren :). Enkelt att ta av och på hela bommen också vilket alltid är ett stort plus ;).
Ska bara sätta dit ett stort stycke gummi på baksidan så det inte är en vass kant bakåt.
Jag har insett att min ena vill åka brett sen jag skaffa kamera och har tänkt muta sambon till att göra något liknande din bom, har oxå easy lock-bommar. :)

Däremot funderar jag på hur det ska lösas fram, har två bommar och "sväng"-mellanvägg då det är front-ramp. Tar du ut hela mellanväggen inkl stolpen, blir släpet instabilare då? Har du en hellång bom fram, då blir ju det svårt att lasta ut fram eller?

Mycket att klura på.. :D

Jag har insett att min ena vill åka brett sen jag skaffa kamera och har tänkt muta sambon till att göra något liknande din bom, har oxå easy lock-bommar. :)

Däremot funderar jag på hur det ska lösas fram, har två bommar och "sväng"-mellanvägg då det är front-ramp. Tar du ut hela mellanväggen inkl stolpen, blir släpet instabilare då? Har du en hellång bom fram, då blir ju det svårt att lasta ut fram eller?

Mycket att klura på.. :D
Tar bara ut mellanväggen. Så att stolpen, lilla mellanväggen och frambommarna är kvar. Min bred åkare står mot väggen i vilket fall som. Enda som är jobbigt där är att hon envisas med att åka på vänster sida = man får en nyfiken häst mule i skallen varje gång man går in genom skötardörren... andra hästen åker på höger sida vilket är väldigt mycket bekvämare :p.

Kan tillägga att den varianten jag byggde till bakbommen inte är så jätte smidig. Mycket att skruva.
Hade varit smidigare att vika en plåt så det blir en avlång låda med 3sidor och sen ha ngn form av spänne så att bommarna ligger på plats.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar