Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

@Buck @sommarminne Tack så mycket! :D Blev en del slit men helt klart värt det, man vet ju vad man har men inte vad man får.. och nu kan jag känna mig lugn att allt trämaterial är tipp-topp :)

Tycker absolut att mörkgrått med silver låter skitsnyggt! Eb*y har en hel del att erbjuda i dekaler, så där kan man tjäna in en krona.
Satte även en text på bakluckan som syns när den är nerfälld (min häst får panik med överluckan stängd), många men inte alla brukar respektera texten..
namnlos_547f4715ddf2b329f66763c9.jpg

@Buck @sommarminne Tack så mycket! :D Blev en del slit men helt klart värt det, man vet ju vad man har men inte vad man får.. och nu kan jag känna mig lugn att allt trämaterial är tipp-topp :)

Tycker absolut att mörkgrått med silver låter skitsnyggt! Eb*y har en hel del att erbjuda i dekaler, så där kan man tjäna in en krona.
Satte även en text på bakluckan som syns när den är nerfälld (min häst får panik med överluckan stängd), många men inte alla brukar respektera texten..
namnlos_547f4715ddf2b329f66763c9.jpg
Jag vill också ha en sån skylt, hade iofs mer tänkt mig en stor neon skylt som man kan slå på från bilen med antingen "håll avståndet" eller "slå av helljuset för h*#*@/!!*#!!"

Jag vill också ha en sån skylt, hade iofs mer tänkt mig en stor neon skylt som man kan slå på från bilen med antingen "håll avståndet" eller "slå av helljuset för h*#*@/!!*#!!"

Såhär hade jag det innan. Lite (mkt) större text som jag målade på överluckan.. är ju dock inget som kan sättas på/av.
2014-12-04-1403_54805ba2e087c3715b3ec367.jpg

Är det någon här med ifor william släp?
Då detta är mina drömmars släp så vill jag bara veta om det är möjligt att modifiera dem lite ;)

T ex skötardörren dörren på de äldre släpen ser apjobbiga ut, kan man inte bara ta bort original låsen och sätta dit ett boxlås? Likadant vid frontutlastningens övre lucka, boxlås istället för sprintar som rostar sönder.

Och rampen. Det är ju en enkel låsning men är inte en sån här bättre?
197655757_39f901d4-84d9-4952-be0b-06ed9cc017a1.jpg

eller blir det så mycket skramligare med box låsen tror ni?

Och har ni någon aning om det är möjligt att byta ut alu golvet mot nytt trä?

Är stabiliteten, den höga mellanväggen och frontutlastningen som jag tycker om hos ifor ;) inte sprintarna:p.

Då detta är mina drömmars släp så vill jag bara veta om det är möjligt att modifiera dem lite ;)

T ex skötardörren dörren på de äldre släpen ser apjobbiga ut, kan man inte bara ta bort original låsen och sätta dit ett boxlås? Likadant vid frontutlastningens övre lucka, boxlås istället för sprintar som rostar sönder.

Är stabiliteten, den höga mellanväggen och frontutlastningen som jag tycker om hos ifor ;) inte sprintarna:p.

Sprintarna byter man mot rostfria.

Jag har inte ett ifor men väl ett richardson och de har samma lösningar.

Varför i hela fridens dar vill man byta ett alugolv till Trä???

Varför i hela fridens dar vill man byta ett alugolv till Trä???
för att alu golv ser man inte när det är dåligt förrens hästen gått igenom det ;). hade varit skillnad om jag skulle köpa en ny transport men den jag siktat in mig på är 20+.
vet att ifors golv är super bra, men man kan aldrig veta vad ett så gammalt släp vatit med om.

för att alu golv ser man inte när det är dåligt förrens hästen gått igenom det ;). hade varit skillnad om jag skulle köpa en ny transport men den jag siktat in mig på är 20+.
vet att ifors golv är super bra, men man kan aldrig veta vad ett så gammalt släp vatit med om.

Jeg har en Ifor 1995 modell (HB505), disse har ikke aluminiumsgulv, jeg la inn dette selv for fem år siden. Tviler på at Ifor som er tyve år har aluminiumsgulv. Jeg ville slett ikke endret låsene. Både låsen på lemmen bak og splintene er kjempebra! Ikke hatt trøbbel de ti årene jeg har hatt og brukt hengeren, de låsene er utrolig mye bedre enn boxlåser.

wpid-20141223_153346.jpg

wpid-20141223_163729.jpg

@Buck Nu har vi gjort en lång bakom :) Det blev dock en lite annan lösning än tänkt från början då sambon tyckte detta blev bättre. Det är iaf ett rör som vi trätt på original bommen och sedan har min sambo svetsat på ett likadant fäste som orginalbommen har på förlängningsröret. Orginalbommen sitter för säkerhetsskull fast med bult och vi har tejpat skarven för att hästen inte ska kunna göra sig illa på skarvarna. Förlängningsröret är i två delar, de ena tjockare än de andra vilket gör att längden är ställbar :) Lossar man bulten så är orginalbommen intakt och redo att användas normalt direkt :)

wpid-20141223_153346.jpg

wpid-20141223_163729.jpg

@Buck Nu har vi gjort en lång bakom :) Det blev dock en lite annan lösning än tänkt från början då sambon tyckte detta blev bättre. Det är iaf ett rör som vi trätt på original bommen och sedan har min sambo svetsat på ett likadant fäste som orginalbommen har på förlängningsröret. Orginalbommen sitter för säkerhetsskull fast med bult och vi har tejpat skarven för att hästen inte ska kunna göra sig illa på skarvarna. Förlängningsröret är i två delar, de ena tjockare än de andra vilket gör att längden är ställbar :) Lossar man bulten så är orginalbommen intakt och redo att användas normalt direkt :)
super fint!
men har ni bara klämt fast orginal bommen med en bult eller har ni gjort ett hål med gängor i original bommen? typ?

för detta verkade väldigt mycket smidigare än att göra en hel hellång bom. slipper man ha ut mellanväggen ;)

super fint!
men har ni bara klämt fast orginal bommen med en bult eller har ni gjort ett hål med gängor i original bommen? typ?

för detta verkade väldigt mycket smidigare än att göra en hel hellång bom. slipper man ha ut mellanväggen ;)

Orginalbommen sitter fast med bult genom befintliga fästet på orginalbommen. Vi har alltså gjort hål rakt genom förlängningsbommen och satt en bult raktigenom. Bulten går genom ett fefintligt hål i befintliga bakbommen :) ha ha sjukt svårt att förklara! :)

Original bommen sitter fast med bult genom befintliga fästet på original bommen. Vi har alltså gjort hål rakt genom förlängnings bommen och satt en bult rakt igenom. Bulten går genom ett befintligt hål i befintliga bakbommen :) ha ha sjukt svårt att förklara! :)
jag förstår ^_^ mina bommar är redan justerbara i längden till viss del, så vågar inte göra ngt sånt, finns inget befintligt hål så hade fått fått borra i så fall.
men kan det räcka med att göra ett hål i förlängnings bommen (ev göra en förtjockning på utsidan bort från hästen) gänga hålet och sen ha en bult med gummi på änden som man kan klämma fast original bommen i förlängningsröret med.
om du förstår vad jag menar ;).
bommen jag har nu har ngn liknande lösning verkar det som, går att justera bommen genom att lossa och spänna en liten bult.

@Buck ja de tror jag absolut kanske tom blir mer stabilt än de vi gjort iaf till viss del. Våra bom riskerar inte att röra sig i sidled tack vare bulten går igenom men samtidigt blir den lite ostadig åt andra håll. Klämmer man ordentligt som du beskriver så borde den inte kunna röra sig så mkt i sidled heller tycker jag. De är ju inga större krafter i sidled eg. bara mellanväggen och till den kan man ju göra nytt hål i golvet om man vill vara extra säker :)

@Buck ja de tror jag absolut kanske tom blir mer stabilt än de vi gjort iaf till viss del. Våra bom riskerar inte att röra sig i sidled tack vare bulten går igenom men samtidigt blir den lite ostadig åt andra håll. Klämmer man ordentligt som du beskriver så borde den inte kunna röra sig så mkt i sidled heller tycker jag. De är ju inga större krafter i sidled eg. bara mellanväggen och till den kan man ju göra nytt hål i golvet om man vill vara extra säker :)
I sidled gör det nog inte så mycket att den rör sig lite. den tar ju emot om hästen Står emot den i alla fall ;). Är värre om det blir glapp så att mellanväggen rör sig ngn cm när man kör. Läskig för hästen dvs.

Någon som har ett Cheval liberte släp här inne i plyfa vägg?
Hur är era vägar? själva färgen så att säga? Mitt släp har färgen krackeulerat över hela släpet typ som de har spruckit.
Jag tänkte om det var ett känt fel på dessa släp

Jag tänkte till sommaren slipa bort all lös färg sedan spraya med primer sedan silvermetallic färg och över genomskinligt hammarlack som skydd.
:love:
Mer glitter till svenska folket=)
Så får vi se hur e blir=)

Någon som har ett Cheval liberte släp här inne i plyfa vägg?
Hur är era vägar? själva färgen så att säga? Mitt släp har färgen krackeulerat över hela släpet typ som de har spruckit.
Jag tänkte om det var ett känt fel på dessa släp

Jag tänkte till sommaren slipa bort all lös färg sedan spraya med primer sedan silvermetallic färg och över genomskinligt hammarlack som skydd.
:love:
Mer glitter till svenska folket=)
Så får vi se hur e blir=)
Antagligen så har antingen träet blivit fuktigt och expanderat och det är anledningn till att färgen spricker. Eller så är det fel sorts färg till träet och inte låtit det andas, vilket blivit att det samlats fukt bakom färg lagret.

Trä måste få andas, är plyfan fortfarande i gott skick så hade jag skrapat av all färgen och låtit släpet torka ordentligt. Sen tagit hjälp av ngn som är bättre på målarfärg än vad jag är.

Antagligen så har antingen träet blivit fuktigt och expanderat och det är anledningn till att färgen spricker. Eller så är det fel sorts färg till träet och inte låtit det andas, vilket blivit att det samlats fukt bakom färg lagret.

Trä måste få andas, är plyfan fortfarande i gott skick så hade jag skrapat av all färgen och låtit släpet torka ordentligt. Sen tagit hjälp av ngn som är bättre på målarfärg än vad jag är.

Ja jag har ju arbeta i färgbutik så färg kan jag ätt så bra måste ja säga..Känner mig iaf säker i området. Men just detta med att väggarna spricker är lite finurligt.
Känns snarare som förra ägaren ev kan ha tvättat släpet med nåt medel färgeninte tål.
Men som du säger kan jag inge göra fram till sommaren då de är varmt och tret får bli hel torrt.
Dåskall den få MASSA kärlek=)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård