Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej!

Några frågor från en som ska rusta upp sitt släp :)
Är det någon som har ett trane-släp (från -90 tal) som har kvar taklisten? (listen om sitter under/över fästena till taket) Hur ser listen, fästanordningen ut? Någon vänlig människa som eventuellt har bilder på det?

Mitt släp saknar dessa lister och jag har nu hittat taklist, men det är gjort till dala/läckösläpen, funderar på om det har en liknande konstruktion som trane-släpen?

Sen en fråga till, ni som använt B-temas båtfärg, har ni använt thinner och spätt ut eller har ni bara blandat bas+härdare?

Jag använde deras båtfärg som den var. Gick lätt att rolla och körde 2 lager. Suttit bra 1 år iaf :p
 
Tvättade mitt Kylinge idag och upptäckte att sista skruvarna som fäster taket bak vid lämmen har gått av, igen. De byttes för typ 2 år sen, men verkar sitta på ett utsatt ställe. Någon som har tips? Tänkte fixa till det i morgon, men kanske kan man göra mer än bara byta skruvarna?

Och ytterligare en fundering. Sprinten som fäster takluckan, jag tycker den skramlar för mycket och vill fixa det en gång för alla. Kruxet är att hålet upptill är för stort, så sprinten skramlar runt. Kan man fästa nån slags gummifodring på sprinten tro? Det är av boxlåstyp, denna modellen

1716-4-071-31001401.jpg
 
Under semester ska jag äntligen ta tag i projekt renovering av hästsläp. Väggarna är ruttna och jag har bestämt mig för att köpa björkplywood 12 mm tjock och måla dessa vita.

Någon som gjort detta tidigare? Funkar det med vanlig utomhusfärg?

Golvet blir en skiva slitskyddsplywood som fanns att beställa på K-Rauta utan att bli helt rånad ;-).

Min baklämm bytte jag för 3 år sedan och satte dit en skiva marinplyfa. Tyvärr så målade jag med fel färg och det började flaga redan första vintern. Ser förskräckligt ut så det blir ett drygt arbete att skrapa bort resten och måla om eländet... Ny nålfiltsmatta ska limmas på också. Ribbor över mattan gör vi sedan av marinplyfa.

Elen funkar som den ska så den behöver jag inte göra något åt ialla fall. Trailern är en Reko-trailer från -91.

Nåt projekt måste jag ha att pyssla under sommaren och eftersom hästen är mammaledig passar det bra att passa på och renovera trailern :D

/Lizzie
Vad kostade det för dig att byta väggarna?
 
Tvättade mitt Kylinge idag och upptäckte att sista skruvarna som fäster taket bak vid lämmen har gått av, igen. De byttes för typ 2 år sen, men verkar sitta på ett utsatt ställe. Någon som har tips? Tänkte fixa till det i morgon, men kanske kan man göra mer än bara byta skruvarna?

Och ytterligare en fundering. Sprinten som fäster takluckan, jag tycker den skramlar för mycket och vill fixa det en gång för alla. Kruxet är att hålet upptill är för stort, så sprinten skramlar runt. Kan man fästa nån slags gummifodring på sprinten tro? Det är av boxlåstyp, denna modellen

1716-4-071-31001401.jpg
Det blir nog svårt eftersom den måste kunna dras in för att öppna. Hur ser hålen ut? De kanske är enklare att fodra?
 
Vad kostade det för dig att byta väggarna?

Jag köpte 12 mm björkplywood och totalt gick det på 1700 kr till hela trailern. Nu har jag använt takplywood och skarvat skivorna för långsidorna eftersom jag har en sådan konstruktion av stålskelettet på trailern som gjorde att jag vågade göra en sådan lösning. Sedan vet jag att alla inte rekommenderar en sådan lösning.

/Lizzie
 
var är bäst att sätta en rosett ventil egentligen? jag har tänkt göra det i 2 år nu och inte ens köpt en ventil än. vet att många satt den i skötardörren (har själv sagt åt folk att göra det..) men är det den bästa platsen? har en kylinge = plyfa släp med fönster fram.

och vågar man snickra ihop en egen lång bakbom till thule easylock? tänker mig en balk med hakar i ändarna som man kan hänga på easylock fästena. sällskaps hästen åker väldigt sällan men hon är en bred åkare(åker snällt dock), har nu kört helt utan bakbom vilket (än så länge(ta i trä)) gått bra. kör henne som längst till veterinären dvs 15 min bort.
blir en bakbom i ngn av rund metallstång i så fall. men vågar man? en easylock bom kostar ju ngn tusenlapp.
 
Jag köpte 12 mm björkplywood och totalt gick det på 1700 kr till hela trailern. Nu har jag använt takplywood och skarvat skivorna för långsidorna eftersom jag har en sådan konstruktion av stålskelettet på trailern som gjorde att jag vågade göra en sådan lösning. Sedan vet jag att alla inte rekommenderar en sådan lösning.

/Lizzie

Man SKALL inte sätta dit skivor så att man behöver skarva dom. Hållbarheten blir aldrig den samma.
Köp rätt skivor ifrån början.
 
Kan du visa bild på denna gummiring, det låter intressant.
Har ingen egen bild just nu men sök på gummipackning på typ j*la. Är en smalare gummiring med en skåra längsmed innersidan. Den ska vara tillräckligt "hög" för att låsblecket ska passa i skåran och passande diameter för hålet. Förståligt?:confused:
När jag krängt på ringen så hade jag 2-komp lim mellan gummi o metall för att den inte ska åka av när man sätter i låset.
 
var är bäst att sätta en rosett ventil egentligen? jag har tänkt göra det i 2 år nu och inte ens köpt en ventil än. vet att många satt den i skötardörren (har själv sagt åt folk att göra det..) men är det den bästa platsen? har en kylinge = plyfa släp med fönster fram.

och vågar man snickra ihop en egen lång bakbom till thule easylock? tänker mig en balk med hakar i ändarna som man kan hänga på easylock fästena. sällskaps hästen åker väldigt sällan men hon är en bred åkare(åker snällt dock), har nu kört helt utan bakbom vilket (än så länge(ta i trä)) gått bra. kör henne som längst till veterinären dvs 15 min bort.
blir en bakbom i ngn av rund metallstång i så fall. men vågar man? en easylock bom kostar ju ngn tusenlapp.

Jag hade en ide om att göra egen bakbom av ett rör för vägskyltar och be kunnig svetsa dit hakar, blev aldrig för släpet såldes(var inte mitt). Svetsas det rätt så e de väl klart man vågar?

Läste en studie om ventilation i hästsläp och bäst flöde och minst avgaser får man om luften går in i fram och ut bak. Så för att rosettventilen ska göra nytta måste den och andra luftintag vara större till yta än vad "uthålen" är. Jag skulle sätta den i fronten för att utnyttja lufttrycket mest.
 
[QUOTE="Snurre, post: 16557191, member: 13011 hade en ide om att göra egen bakbom av ett rör för vägskyltar och be kunnig svetsa dit hakar, blev aldrig för släpet såldes(var inte mitt). Svetsas det rätt så e de väl klart man vågar?

Läste en studie om ventilation i hästsläp och bäst flöde och minst avgaser får man om luften går in i fram och ut bak. Så för att rosettventilen ska göra nytta måste den och andra luftintag vara större till yta än vad "uthålen" är. Jag skulle sätta den i fronten för att utnyttja lufttrycket mest.[/QUOTE]

Finns ingen plats i fronten tyvärr pga stort fönster.

men om bommen, det blir ju ingen säkerhets spärr överhuvudtaget om jag gör en alu bom med U hakar, så om hästen sätter rumpan emot så går bommen inte att ta av, och sätter hästen rumpan under och lyfter så åker bommen av. Iofs så har jag frontutlastning också. Så ut får man alltid hästen (förhoppningsvis).
 
Finns ingen plats i fronten tyvärr pga stort fönster.

men om bommen, det blir ju ingen säkerhets spärr överhuvudtaget om jag gör en alu bom med U hakar, så om hästen sätter rumpan emot så går bommen inte att ta av, och sätter hästen rumpan under och lyfter så åker bommen av. Iofs så har jag frontutlastning också. Så ut får man alltid hästen (förhoppningsvis).

Sätt en bred ventil längst fram ovanför fönstret i taket.

Angående bommen är det ju jätteenkelt att bara sätta ett sprintlås på varje u-hake för att förhindra att den hoppar ur.
 
Sätt en bred ventil längst fram ovanför fönstret i taket.

Angående bommen är det ju jätteenkelt att bara sätta ett sprintlås på varje u-hake för att förhindra att den hoppar ur.
ja jag tänkte det också se om man kan ordna ngn lås sprint, fråga är bara vad som kan passa bäst. finns så många olika former. ska ju också vara enkelt att ta bort/öppa båda låsen helt då bommen kommer att behövas lyftas av helt.
bom fästena ser ju ut såhär,
2013-03-28105302_zpsac556638.jpg

så har man bara hakar med en diameter på 1cm (vilket jag tänkt) så blir det kanske lite glapp. men kanske går att klä dem i gummi så att de inte skramlar..

och kanske man kan göra bommen mer stabil om man sätter den så att man hakar i de båda övre bomfästena, känns som att den kan tippa bakåt annars..
 
Sätt en bred ventil längst fram ovanför fönstret i taket.
och menar du en sån avlång ventil som redan finns i taket på släpet? (vill inte riktigt göra hål i glasfibern.)

tror dock att dörren blir enklare och säkrare att sätta ventilen i till en början, enda biten trä som inte är nytt = gör inget om det blir dåligt och måste göras om :p.

ska ju egentligen inte behålla detta släpet då jag vill ha ett lite större boggie, men funderar ändå på att måla om invändigt, sätta in ett öppningsbart fönster, sätta in en ny lampa fram (den nuvarande gjorde så att bilen slocknade helt :/), och ja rampen måste faktiskt bytas... är en väldigt provisorisk förstärkning som håller ihop den nu.
men tycker mycket om detta släpet ändå :). är bara den extra axlen som saknas.
 
och menar du en sån avlång ventil som redan finns i taket på släpet? (vill inte riktigt göra hål i glasfibern.)

tror dock att dörren blir enklare och säkrare att sätta ventilen i till en början, enda biten trä som inte är nytt = gör inget om det blir dåligt och måste göras om :p.

ska ju egentligen inte behålla detta släpet då jag vill ha ett lite större boggie, men funderar ändå på att måla om invändigt, sätta in ett öppningsbart fönster, sätta in en ny lampa fram (den nuvarande gjorde så att bilen slocknade helt :/), och ja rampen måste faktiskt bytas... är en väldigt provisorisk förstärkning som håller ihop den nu.
men tycker mycket om detta släpet ändå :). är bara den extra axlen som saknas.

Varför är du rädd för att såga i glasfibern? Det är ju mycket mera lättreparerat än trä... och där fram sitter inga förstärkningar som du kan sabba heller.
Dessutom får du bättre effekt då.

Haha du kommer att dras med ditt gamla Kylinge tills du dör ;)
Klart du ska renovera ditt släp så det blir toppen bra :)
 
V
ja jag tänkte det också se om man kan ordna ngn lås sprint, fråga är bara vad som kan passa bäst. finns så många olika former. ska ju också vara enkelt att ta bort/öppa båda låsen helt då bommen kommer att behövas lyftas av helt.
bom fästena ser ju ut såhär,
2013-03-28105302_zpsac556638.jpg

så har man bara hakar med en diameter på 1cm (vilket jag tänkt) så blir det kanske lite glapp. men kanske går att klä dem i gummi så att de inte skramlar..

och kanske man kan göra bommen mer stabil om man sätter den så att man hakar i de båda övre bomfästena, känns som att den kan tippa bakåt annars..

Vore det inte enklare att göra nya vanliga sprintfästen och montera dem intill easy lock fästena och sen en helbom?
Det är ju bara lite plattjärn och rör som behövs och en bom...
 
gör man fel så kommer det att synas för all tid och evighet ju! :eek:
men ja det är ju den bästa platsen..

tror att det kommer att korta in släpet lite för mycket, blir ju nästan en dm kortare då. (och så blir det jobbigare :angel:) eller kanske, om man gör ngt sånthär,
4379758929.jpg
men bara har en ring i ena änden och en hylsa i andra änden, och en lång bom då såklart. det kan ju inte ta så mycket plats och och bommen blir svängbar då.

(avskyr dock sånna bommar... men kan nog leva med det när jag kör lättlastade snälla hästen. )
 
gör man fel så kommer det att synas för all tid och evighet ju! :eek:
men ja det är ju den bästa platsen..

tror att det kommer att korta in släpet lite för mycket, blir ju nästan en dm kortare då. (och så blir det jobbigare :angel:) eller kanske, om man gör ngt sånthär,
4379758929.jpg
men bara har en ring i ena änden och en hylsa i andra änden, och en lång bom då såklart. det kan ju inte ta så mycket plats och och bommen blir svängbar då.

(avskyr dock sånna bommar... men kan nog leva med det när jag kör lättlastade snälla hästen. )


Nä, det är ju bara plasta om du gör fel och sen måla då ser det ut som att taket är nytt :idea:

Ja typ en sån bom fast lång borde väl fungera? Hur ofta kör du den hästen då? Allt annat än easy lock blir ju lite drygt liksom.
 
i år har jag kört henne en gång, förra året så åkte hon inte alls, och året innan så åkte hon en 5-6 gånger. men har både uteritter, jakter och veterinär besök inplanerade i höst så blir ju en del att åka (om det blir av). så är bara bra att åka lagligt då :p.

men sätter man hylsan i högra spiltan nära easylock fästena så borde hästen inte kunna skada sig på den heller när bommen inte är i, och ringen i vänstra då jag aldrig kör häst på den sidan. :D
 
Nä, det är ju bara plasta om du gör fel och sen måla då ser det ut som att taket är nytt :idea:
ja men då måste man MÅLA taket ju :rofl: och det orkar man inte = man kommer åka runt med en stor plast fläck på fronten ;). men ska leta upp en ventil nu minsann så att hästen har syre i transporten till nästa tävling :p.
 

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp