Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej, är på väga att ev. köpa en vv 2001. Golvet behöver bytas. Går det att byta golvet utan att ta bort väggarna. Någon som har gjort detta.

Hej, är på väga att ev. köpa en vv 2001. Golvet behöver bytas. Går det att byta golvet utan att ta bort väggarna. Någon som har gjort detta.
vissa vv måste man ta bort väggarna för att komma åt golvet har jag för mig, kommer inte ihåg vilka års modeller dock. men de flesta släp har i alla fall gemensamt att man måste lyfta av taket för att ta av väggarna. så har du otur så måste du ta isär hela släpet för att komma åt golvet.

Jag orkar inte bläddra igenom hela tråden och hittar inte hur man söker i enbart trådar...

Jag tänkte ge mitt släp en ordentligt tvätt imorgon. Har lånat en högtryckstvätt och stege så att även taket får en omgång. Har köpt en rotborste och tänkte även passa på att ta ur hela gummimattan så att allting får rengöras och sedan torka ordentligt...
Men vilken rengöringsmedel ska man ha? Det är en plyfasläp med plyfagolv.

jag använde vanligt biltvättmedel från biltema, dvs sån som man häller i blandaren till högtryckstvätten. sen hade jag ett borstmunstycke och extra långt skaft på högtryckstvätten. samt stod på en stege för att nå upp på taket ^_^.
ser lite hur resultatet blev på bilden här.
2013-08-21140004_zps1f9103d9.jpg

Hej vad tror ni om b:)nnet.se slitskydsplywood 21 mm som golvskivor? Jag har en kylingeboggie som snart måste bytas golv på och måtten verkar passa. Ca 1500+frakt.

*kl*

Mitt släp behöver vaxas eftersom det är solblekt. Vi påbörjade lite sist, men det tog hundra år att då en liten plätt snygg. Så nu funderar jag på om man antingen ska lämna in den på vaxning eller låna en sån där maskin. Är det någon som har erfarenhet av det?

Jag orkar inte bläddra igenom hela tråden och hittar inte hur man söker i enbart trådar...

Jag tänkte ge mitt släp en ordentligt tvätt imorgon. Har lånat en högtryckstvätt och stege så att även taket får en omgång. Har köpt en rotborste och tänkte även passa på att ta ur hela gummimattan så att allting får rengöras och sedan torka ordentligt...
Men vilken rengöringsmedel ska man ha? Det är en plyfasläp med plyfagolv.
När jag tvättade mitt släp så använde jag samma schampoo som till bilen, skrubbade igenom hela släpet med en svamp (även ovansidan av taket), är nog lättare som Buck säger med att använda en lång borste. :)

@RedHyuuga lättast är ju att lämna in den, så blir det förhoppningsvis bättre gjort än om man hade gjort det själv.

jämför med vad det kostat att hyra en maskin och köpa vax osv plus arbets timmarna med vad det kostar att lämna in släpet.

@Buck Vad kostade det att lämna in?

Jag tvättade släpet utvändigt med bilschampo, använde en rotborse till taket, vågade inte rugga upp för mkt på plyfaväggarna utan hade svamp där. Invändigt tog jag Allrent och rotborste, men tyckte inte jag fick bort all skit på sparkskydd samt att det ändå blev kvar pisslukt från golvet.

Besiktningen sa att mitt golv såg bra ut och att det är lugnt i två år till minst (till nästa besiktning)och säkert mer. Men när jag tog ut mattan tyckte jag att det var mörka fläckar i plyfagolvet längst bak, där dom skiter ner. Samt att det kändes mjukt längst ut i kanterna. Vet inte hur allvarligt man ska se på det, ska fråga far min. Jag ska ändå inte köra häst i det på ett tag nu.

@Buck Vad kostade det att lämna in?

Jag tvättade släpet utvändigt med bilschampo, använde en rotborse till taket, vågade inte rugga upp för mkt på plyfaväggarna utan hade svamp där. Invändigt tog jag Allrent och rotborste, men tyckte inte jag fick bort all skit på sparkskydd samt att det ändå blev kvar pisslukt från golvet.

Besiktningen sa att mitt golv såg bra ut och att det är lugnt i två år till minst (till nästa besiktning)och säkert mer. Men när jag tog ut mattan tyckte jag att det var mörka fläckar i plyfagolvet längst bak, där dom skiter ner. Samt att det kändes mjukt längst ut i kanterna. Vet inte hur allvarligt man ska se på det, ska fråga far min. Jag ska ändå inte köra häst i det på ett tag nu.
har inte lämnat in släpet för ngt :/,

Det kostar säkert några tusenlappar, därför jag avvaktar lite med att lämna in då jag inte vet vad det kommer kosta än och inte har så mycket pengar till övers. Hade jag haft tid och ork så hade jag gjort det själv, men tror det lönar sig att spara ihop pengar och lämna in.

*knapp*

Jag behöver en ny mjuk mellanvägg till min Boj Classic.
Någon som har fixat en sån själv och i så fall hur? Vart kan man få tag på PVC och hur fixar man öljetterna?
Pris?

Jag har idag en svart men vill gärna ha en ofärgad.

Jag tycker inte kvalitén är den bästa som de lite dyrare skivorna. Har för att du måste köpa minst 5stycken åt gången.

Jag beställde en skiva slitskyddsplywood 21 mm på K-Rauta i slutet av juni. Betalade 1600 kr för den och enligt personalen på K-Rauta är den mer hållbar än vanlig "marinplyfa". Skivan är i alla fall tung som ett as, mycket tyngre än den gamla skivan som var en vanlig "marinplyfa" på 21 mm.

/Lizzie

Jag beställde en skiva slitskyddsplywood 21 mm på K-Rauta i slutet av juni. Betalade 1600 kr för den och enligt personalen på K-Rauta är den mer hållbar än vanlig "marinplyfa". Skivan är i alla fall tung som ett as, mycket tyngre än den gamla skivan som var en vanlig "marinplyfa" på 21 mm.

/Lizzie
Till golv i en transport skall man ha slitskyddsplyfa minst 21mm. Man kan hitta till billiga priser men det beror också på vilken storlek man vill ha på skivan, och framför allt vilken kvalité

Läste mycke i denna tråd när jag köpte mitt släp förra hösten sp tänkte presentera resultatet, så här långt ;)
Släpet är ett Läckö -92:a boggi med fronturlastning. Det hade fått nya bromsar och nytt golv och bakläm strax innan det såldes. Jag hade kunna kört med det som det var men är ju alltid kul att fixa lite fint :)

Sl%C3%A4p.png

Främre väggen, dörren och väggen brevid är bytta, var lite mjuka nedtill. Släpet fick 2 vetiler i fronten med filter för att slippa damm o fluor på insidan. Jag satte fönstertätningslist runt dörren för att den inte skulle skramla.

Inuti blev allt vitmålat och sparkskivorna bytta till nya och lite högre. Överluckan bak byttes då den var trasig och mjuk i kanterna. Satte även en gummiring i hålet för låspinnen på överluckan så nu skramlar inte den häller i uppfällt läge :)

Planen fram över är att sätta in easylock-bommar bak då jag ändå måste sänka fästena till min ponny och någon form av säkerhetsbom fram. Ett öppningsbart fönster är beställt och ska placeras på lilla luckan över front-lämmen för att öka ljusinsläppet. Avlastningsfjädrar till båda lämmarna ska oxå bytas.

J
Det kostar säkert några tusenlappar, därför jag avvaktar lite med att lämna in då jag inte vet vad det kommer kosta än och inte har så mycket pengar till övers. Hade jag haft tid och ork så hade jag gjort det själv, men tror det lönar sig att spara ihop pengar och lämna in.
Jag betalade 500kr för att få mitt vitt och fint igen ( taket var helt svart efter att det stått under ett träd en hel sommar). Så det behöver inte vara så dyrt.

J

Jag betalade 500kr för att få mitt vitt och fint igen ( taket var helt svart efter att det stått under ett träd en hel sommar). Så det behöver inte vara så dyrt.
Hörde någon som sa ca 2000kr, mitt släp är svart och har blivit solblekt och det är bara vaxning som kan få det svart igen. Vi provade att vaxa lite själva, men det skulle ta alldeles för lång tid att göra det själv. Men bättre att räkna på att det kommer kosta mycket, för man blir inte besviken ifall det skulle bli billigare än man tänkt sig ju. ;)

Hej!

Några frågor från en som ska rusta upp sitt släp :)
Är det någon som har ett trane-släp (från -90 tal) som har kvar taklisten? (listen om sitter under/över fästena till taket) Hur ser listen, fästanordningen ut? Någon vänlig människa som eventuellt har bilder på det?

Mitt släp saknar dessa lister och jag har nu hittat taklist, men det är gjort till dala/läckösläpen, funderar på om det har en liknande konstruktion som trane-släpen?

Sen en fråga till, ni som använt B-temas båtfärg, har ni använt thinner och spätt ut eller har ni bara blandat bas+härdare?

Hörde någon som sa ca 2000kr, mitt släp är svart och har blivit solblekt och det är bara vaxning som kan få det svart igen. Vi provade att vaxa lite själva, men det skulle ta alldeles för lång tid att göra det själv. Men bättre att räkna på att det kommer kosta mycket, för man blir inte besviken ifall det skulle bli billigare än man tänkt sig ju. ;)
Jag måste säga att jag blev positivt överraskad över att de inte ville ha mer betalt.:D

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar