Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Man kan ju försöka limma fast dem annars :p, finns ju riktiga super klister som nog kan fungera :p.

Eller så sätter man en lång planka som fästs med bultar, igenom de redan existerande hålen för bomfästena.och sen skruvas hållarna fast i plankan.

Skriver för att hitta tillbaka när jag ska renovera min transport i sommar, här finns massor med bra tips ju! :)

*KL*

Jag har bytt rampmatta på släpet men behöver ha några trälister att sätta fast så att mattan verkligen ligger helt still och som "grepp" (har nålfiltsmatta eftersom att det skulle bli för tungt och för tjockt med gummimatta på mitt släp. Plus att det är dyrare med gummi..).

Iaf, till frågan: vad för lister skulle ni sätta?

Vart köpte du nålfiltsmattan? Är det bra grepp eller blir den hal?

Jag har tygmatta idag och vill ha det igen eftersom jag tycker den är så bra. Har lastat i regn och snö och aldrig halkat. Lätt att hålla ren också och lätt att stänga med en hand. Men jag vet inte vart jag ska hitta en ny som är lika bra.

Butiker som tex järnia brukar ha såna mattor på stora rullar så köper man den mängd man behöver.

Jag skulle inte sätta dig några lister alls. Istället skulle jag limma fast mattan korrekt, så att den ligger helt still och stadigt.

Fast nålfiltmatta blir snorhal, oavsett hur bra man limmar den. Blir den dessutom våt, är den livsfarlig. Det krävs ribbor.

*kl*

Köpte hästsläp för ett år sedan, och nu upptäckte jag att ena hörnet på rampen är rutten. Ganska illa. Måste byta lämmen, men hur går jag till väga?

Det handlar om ett Boj -04. Kan jag köpa själva "lämmen" på vilken butik som helst som säljer virke? Eller måste jag köpa det från "Boj"?

Måste jag köpa en ny gummimatta också? Eller kan jag återanvända den jag har? Den är hel, men sitter ju fast med massa häftklamrar eller nåt.

Kan man fixa detta själv, eller bör man lämna in på lagning?

Många frågor, men som ovan transportägare så är jag rädd att göra fel. Och jag vill att den blir fixad så fort som möjligt.

*kl*

Köpte hästsläp för ett år sedan, och nu upptäckte jag att ena hörnet på rampen är rutten. Ganska illa. Måste byta lämmen, men hur går jag till väga?

Det handlar om ett Boj -04. Kan jag köpa själva "lämmen" på vilken butik som helst som säljer virke? Eller måste jag köpa det från "Boj"?

Måste jag köpa en ny gummimatta också? Eller kan jag återanvända den jag har? Den är hel, men sitter ju fast med massa häftklamrar eller nåt.

Kan man fixa detta själv, eller bör man lämna in på lagning?

Många frågor, men som ovan transportägare så är jag rädd att göra fel. Och jag vill att den blir fixad så fort som möjligt.

En ny skiva till baklämmen kan du beställa hos en bygghandel, det brukar vara billigare än att köpa den som reservdel.
Är du lite händig så byter du den enkelt själv.
Gummimattan kan du återanvända om den inte är hellimmad, då är det svårt att få bort den hel.

Tack för svaret!
Då kanske det är bäst att jag tar med mig transporten dit så de kan hjälpa mig att få rätt?

Det kan du göra eller så tar du fram tumstocken och mäter hur lång, bred och tjock skivan behöver vara :)

Jag har länge letat efter marinplyfa till min ramp men inte hittat, enda jag hittat är på bojs hemsida men de är vita :(.

Menar du att det är någon speciell plyfa, de för Boj från Klippans släpservice?

Jag har länge letat efter marinplyfa till min ramp men inte hittat, enda jag hittat är på bojs hemsida men de är vita :(.

Googla bättre och du skall finna :)
Moelven (tillverkare) har för att nämna ett exempel och det är en tillverkare väldigt många bygghandlar köper från.
Finns i flera färger enligt hemsidan.

Menar du att det är någon speciell plyfa, de för Boj från Klippans släpservice?

Det finns många olika sorters plywood, konstruktionsplywood är den vanligaste som alla bygghandlar alltid har hemma.
Den sorten lämpar sig dock inte för golv eller ramp på en hästtransport.
Det duger till väggar men har en rå och ful ytfinish.

Formplywood och marinplywood är bruna och har en glatt och mycket tålig yta.
Den passar till golv och ramp på hästtransporter.
Lantbruksplywood är också en bra plywood som passar till släp.

Det finns många olika sorters plywood, konstruktionsplywood är den vanligaste som alla bygghandlar alltid har hemma.
Den sorten lämpar sig dock inte för golv eller ramp på en hästtransport.
Det duger till väggar men har en rå och ful ytfinish.

Formplywood och marinplywood är bruna och har en glatt och mycket tålig yta.
Den passar till golv och ramp på hästtransporter.
Lantbruksplywood är också en bra plywood som passar till släp.

Du som har bra koll. Karosseriplywood? Är det lämpligt som golv?

KL

Jag står i valet av att köpa nytt släp(begagnat) eller renovera upp de jag har och få de så som jag vill ha de.

Jag gillar att renovera och de jag behöver fixa är bromsar, blästra axeln och rostskyddsmåla den
byta väggar kommer byta golv fasten jag inte behlver men vill att allt ska va nytt då.
Bakluckan behöver fixas den lilla, rampen är fin.

Sedan måla...
och jag är ju som jag är.:D gillar färg och kör på mitt ponnytema.

Är sugen på gammelrosametallic färg med pärlemoskimmer i, med pärlemovita järndetaljer.

Och pärlemovitt/glittertak=)

Ni som bytt väggar vart har ni köpt skivorna och vad fick ni ge?

Vill inte ha formplyfa för den glatta ytan är svår att måla, så de få bli vanliga byggplyfa med bra grundfärg och bra utomhusfärg helt enkelt.

KL

Jag står i valet av att köpa nytt släp(begagnat) eller renovera upp de jag har och få de så som jag vill ha de.

Jag gillar att renovera och de jag behöver fixa är bromsar, blästra axeln och rostskyddsmåla den
byta väggar kommer byta golv fasten jag inte behlver men vill att allt ska va nytt då.
Bakluckan behöver fixas den lilla, rampen är fin.

Sedan måla...
och jag är ju som jag är.:D gillar färg och kör på mitt ponnytema.

Är sugen på gammelrosametallic färg med pärlemoskimmer i, med pärlemovita järndetaljer.

Och pärlemovitt/glittertak=)

Ni som bytt väggar vart har ni köpt skivorna och vad fick ni ge?

Vill inte ha formplyfa för den glatta ytan är svår att måla, så de få bli vanliga byggplyfa med bra grundfärg och bra utomhusfärg helt enkelt.

Om ditt släp har de funktioner du önskar så skulle jag renovera det om du dessutom tycker det är kul.

Rosa och vitt med pärlemoskimmer låter snyggt :)

Vanlig byggplyfa antar jag att du menar konstruktionsplywood?
Den är inte slät, tänker du helspackla hela väggarna då eller ska de vara ojämna?

Om ditt släp har de funktioner du önskar så skulle jag renovera det om du dessutom tycker det är kul.

Rosa och vitt med pärlemoskimmer låter snyggt :)

Vanlig byggplyfa antar jag att du menar konstruktionsplywood?
Den är inte slät, tänker du helspackla hela väggarna då eller ska de vara ojämna?

Nä jag menar byggplyfa, stod så på hemsidan jag var inne och kikade på, där var det en jämn sida av trä i alla fall.

Ja släpet har fronturlasning som jag vill ha å så=)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar