Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Ja, det är lätt. Det måste vara rent och torrt. Tvätta helst med aceton innan du målar. När det torkat skall det slipas och vaxas så får du en perfekt yta. Finast blir det med flera lager och slipning emellan. Fina sandpapper, så det inte blir repigt. Läs instruktionerna noga!

Låter inte helt enkelt :S

Om man INTE slipar utan bara tvättar, hur blir det då?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hur menar du?
Tvätten skall vara innan du lägger på det, för att få bort fettet så färgen fäster bra. Man slipar lite mellan lagren för att nästa lager skall fästa på det undre. Sist slipar man för fin yta. Det kan man ju strunta i, men då blir det inte så slätt. Alla båtar o glasfibertrailers är täckta med gelcoat för glasfiber och polyester är ej vattentätt. Gelcoat är hårt o reptåligt som äggskal. Och kan bli blankt o slätt . Eftersom du skall laga taket kan du ju strunta i finslipningen om du vill, men är det mycket ojämnt så fastnar det ju smuts.
Målar du med vanlig färg flagar det efter ett tag. Sätter du på gelcoat så har du lagat med orginalfärg och då sitter det lika länge som resten av transportens yta. Då har du orginalskick igen mao.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hur menar du?
Tvätten skall vara innan du lägger på det, för att få bort fettet så färgen fäster bra. Man slipar lite mellan lagren för att nästa lager skall fästa på det undre. Sist slipar man för fin yta. Det kan man ju strunta i, men då blir det inte så slätt. Alla båtar o glasfibertrailers är täckta med gelcoat för glasfiber och polyester är ej vattentätt. Gelcoat är hårt o reptåligt som äggskal. Och kan bli blankt o slätt . Eftersom du skall laga taket kan du ju strunta i finslipningen om du vill, men är det mycket ojämnt så fastnar det ju smuts.
Målar du med vanlig färg flagar det efter ett tag. Sätter du på gelcoat så har du lagat med orginalfärg och då sitter det lika länge som resten av transportens yta. Då har du orginalskick igen mao.

Jag menade att iom att taket ser slätt och fint ut, finns ju inga skador eller liknande, så kanske det räcker med att tvätta det och måla på sånt där? För att få det tätt igen. Borde väl bli fin yta om ytan under är fin?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jaha, nu fattar jag. Men det handlar bara om att göra ytan matt för att nästa lager skall fästa, så det ör inte så jobbigt som det låter. Men det håller säkert några år om du struntar i slipningen också. ;) men vill du ha det blankt, slätt som nytt så måste du slipa.
Fast även om du struntar i slipning så ör det mycket bättre o hållbarare än vanlig färg. Är det ett stort område? Eller har det blivit smp slag-skador? För små skador av mer slagit i så det blivit gropar o hål-modell så finns det små burkar med gelcoat-spackel. Det fyller upp en grop bra. Ser ut som modellera, typ.
Stora områden målas med flytande gelcoat.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jaha, nu fattar jag. Men det handlar bara om att göra ytan matt för att nästa lager skall fästa, så det ör inte så jobbigt som det låter. Men det håller säkert några år om du struntar i slipningen också. ;) men vill du ha det blankt, slätt som nytt så måste du slipa.
Fast även om du struntar i slipning så ör det mycket bättre o hållbarare än vanlig färg. Är det ett stort område? Eller har det blivit smp slag-skador? För små skador av mer slagit i så det blivit gropar o hål-modell så finns det små burkar med gelcoat-spackel. Det fyller upp en grop bra. Ser ut som modellera, typ.
Stora områden målas med flytande gelcoat.

Grejen är att taket ju set helt ut. Det finns inga synliga skador. Det är ju matt i färgen, men det är också allt. Inga sprickor eller liknande.

Men när det ligger kvar vatten på taket (vilket det blir pga släpets konstruktion/takets design) så släpper taket igenom vatten.

Jag har ju slitit med var och hur det tar in vatten i flera år. Först trodde jag det var takfönstren, så de tätades om. Problemet kvarstod. Tänkte det var någonstans vid skötardörren, den tätades om. Problemet kvarstod. Kollade taket efter ev skador - inga. Kollade om det läckte in mellan mellanvägg och tak - nä. Även takfläkten har uteslutit som källa.

Fattade ingenting. Kan stå och spola vatten på släpet utan att det tar in vatten. Men likförbannat är det pölar på golvet av vatten efter regn.

Sen insåg jag att det hänger tunga droppar vatten på insidan av taket efter det har regnat, som faller ner på golvet. Hänger i hela taket, tänk dig kondens. Fast kondens är ju liksom uteslutet.

Sen var det pappa som tyckte "men släpper materialet igenom vatten eller vad sjutton?". La på en presenning - inget vatten. Klippte till presenningen så att den bara täckte "ovanpå taket". Inget vatten.

Således kan jag inte dra annan slutsats än att materialet i taket släpper igenom vatten när vatten blir stående på det?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Låter som att det bästa är att Slipa upp hela taket då och måla med några lager gelcoat.
Vad är det för släp förresten?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Håller med Buck, antingen så eller så rör det sig om kondens som du säger. Låter ganska troligt faktiskt. Om det blir en pöl på taket och gelcoaten är intakt så bör det vara tätt. Däremot så kyler pölen luften inne i vagnen och då kondenserar vattenångan som finns i luften. Så det är nog så att det rör sig om kondens, inte läckage. Kan du inte fylla utrymmet med silikon eller något?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

+ morgaine

Det är en VV. Kondens är det inte. Det blir likadant om släpet står helt öppet tex, eller om jag sätter in en värmefläkt. Då torkar ju dropparna fortare men de kommer ändå. Det är dessutom bara uppe i talet, inget på sidor, väggar etc. Kondens skulle ju dessutom öka med presenning på

Och nej det går inte fylla så vatten inte ligger på taket, det är en stendum design. Eller ja rent sett ur vatten på taket är den dum. Det hjälper till viss del ställa det i bakåtlut vilket också rek. Men det samlas ändå vatten bak då. Ställer jag det i framlut rinner vatten in genom ventilationshålen.

Problemet kom för några år sedan, innan dess noll problem. (Är en årsmodell 2003)
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Lite kort och snabb fråga då jag egentligen arbetar men är det inte ABS-plast på ditt tak då? Alltså en mer hård men spröd plast? Den bör inte kunna släppa igenom vatten om inte något gått fel i gjutningen eller att det blivit små sprickor. Glasfiber som vissa släp har som tak är som tidigare nämnt mer "sug"-benäget om sprickor uppstår i gelcoaten men kan stoppas med hjälp av en vattenspärr, färg som målas på vid reparation t.ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Grejen är att taket ju set helt ut. Det finns inga synliga skador. Det är ju matt i färgen, men det är också allt. Inga sprickor eller liknande.

Men när det ligger kvar vatten på taket (vilket det blir pga släpets konstruktion/takets design) så släpper taket igenom vatten.

Jag har ju slitit med var och hur det tar in vatten i flera år. Först trodde jag det var takfönstren, så de tätades om. Problemet kvarstod. Tänkte det var någonstans vid skötardörren, den tätades om. Problemet kvarstod. Kollade taket efter ev skador - inga. Kollade om det läckte in mellan mellanvägg och tak - nä. Även takfläkten har uteslutit som källa.

Fattade ingenting. Kan stå och spola vatten på släpet utan att det tar in vatten. Men likförbannat är det pölar på golvet av vatten efter regn.

Sen insåg jag att det hänger tunga droppar vatten på insidan av taket efter det har regnat, som faller ner på golvet. Hänger i hela taket, tänk dig kondens. Fast kondens är ju liksom uteslutet.

Sen var det pappa som tyckte "men släpper materialet igenom vatten eller vad sjutton?". La på en presenning - inget vatten. Klippte till presenningen så att den bara täckte "ovanpå taket". Inget vatten.

Således kan jag inte dra annan slutsats än att materialet i taket släpper igenom vatten när vatten blir stående på det?

Jag har EXAKT samma problem med mitt VV-släp:meh:. Har också sökt som en dåre och inte fattat vad i hela världen som är problemet?!:banghead: Intressant att läsa det här, får ta och göra samma sak som dig med taket.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Ser det ut såhär?
http://i12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/574c8d79.jpg

Nej om det är ett nytt problem så är det ju inte kondens. Men då är nog ny gelcoat det enda du kan göra. Men visst går det att plasta upp formen på det, det är bara en fråga om hur mycket jobb du vill lägga ner. ;)
Glasfiber o flytande polyester är allt som behövs. Och så gelcoat. Men det kommer ta tid om du gör det, lättare att lämna in det på ett varv.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Det kommer ju ändra både vikten och tyngdpunkten. Oavsett att jag inte har lust då ;P

Nej inte så. Kan ta bild imorgon
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Nu längtar jag till sommaren, så jag kan fixa till mitt släp ordentligt!

Vad för färg är bäst att måla invändigt med? Byggplyfa, sån där brun ni vet (klassiska hästtransportskivor). Antar att man ruggar upp ytan först och sen målar. Vill ju att det ska hålla så länge som möjligt.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

kl

ngn som vet ca vad en ny ramp 150*150ca kan kosta? till kylingekärran. och var man kan tänkas få tag på det? min är så skev att jag inte tror att det går att återanvända ramen och bara byta ut plyfan :(. har kollat på en skrot i närheten med de hade ingen med rätt mått.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

är det förresten ngn här som har erfarenhet av att renovera axlarna på böckmann? vår är otroligt låg i bakaxeln, är så att hjulen tar i skärmen på ena sidan :/. misstänker att den stått med väldigt mycket överlast (vilket känns konstigt när släpet får ta 1300kg) så att stötdämpningen har låst sig eller liknande. fått pris uppgift om att det kostar 20000 att laga :banghead: = man får byta ut axlarna helt då denna modellen tydligen inte går att renovera:banghead:.
vilket jag inte har lust att betala när släpet kostade 23000 och jag inte riktigt är nöjd med släpets utförande.

har då nu 2 släp som båda är i behov av ngn form av dyr renovering. härligt när man är student ^_^...
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Jag skulle vilja fästa redskapshållare på insidan av ytterväggen i den ena spiltan, eftersom jag ändå bara kör en häst och skulle vilja ha sop, skyffel och grep i transporten, men inte ha dem lösa på golvet i den tomma spiltan.

Någon som gjort något liknande?
Tips på hållare?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

man kan ju köpa vanliga hållare som klämmer fast redskapet, och sätta det i en hemmagjord träkonstruktion som har en sprint som hindrar att t ex kvasten lossnar helt om klämman ger med sig.

om du förstår hur jag menar :p, har man bara klämm hållarna så kan redskapen ganska lätt ramla ner ändå, om det inte är ngn superstark konstruktion dvs. så ngn form av låsning är nog bra också.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

ja, det är så jag har tänkt också.... och kanske att ha två fästen för varje redskap, ett högt och ett lågt, så att de verkligen sitter still och inte skramlar.

Sök på "Redskapsfäste Quick Fix" och säg vad du tycker.

Isåfall funderar jag på att sätta dessa fästen på en träskiva som sedan fästs i släpet, för att minimera mängden hål. Eller så kanke man ska limma... hmmm...
 
Senast ändrad:
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Ja såg dem innan och de verkar bra i och med att man har spärren. Så 2 sånna per redskap vore nog bra :).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*KL*

Jag skulle vilja fästa redskapshållare på insidan av ytterväggen i den ena spiltan, eftersom jag ändå bara kör en häst och skulle vilja ha sop, skyffel och grep i transporten, men inte ha dem lösa på golvet i den tomma spiltan.

Någon som gjort något liknande?
Tips på hållare?

Jag skulle inte vilja ha fler skruvar genom väggen än nödvändigt med tanke på fukt i väggarna. Jag har satt fast grep och sopkvast med gummistropp eller kort spännband i frambommen i den tomma spiltan.
 

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp