Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har du tittat på tvåkomponentsfärg så står det hur många delar som ska blandas.
Det brukar vara 2+ 8 men det kan vara olika.

KL
Flytande gummi i inte alltförstor förpackning, nån som vet var det finns?

Skulle det kunna funka med flytande asfalt och isf vilken sort?

Ja men då får jag slå ett ordentligt öga på burken sen då :P Nu har jag hämtat hem min släp! Säljaren har redan gjort det största arbetet. Alla skivor är byttade inkl lämmen, bara golvet som inte är bytat och det klarar sig lätt något år till utan att det är någon kris med det och det är ju det lättaste att byta. Så jag ska "bara" måla så de närmsta dagarna ska det tvättas, slipas och målas. Hur många burkar båtfärg tror ni behövs? Det är ju en dryg liter i varje burk som ska räcka till 8 kvm. Ska jag räkna en burk/vägg sas då det garanterat måste målas mer än en gång..

Ja här händer det grejor! Första bilden visar hur släpet såg ut innan jag började..

1157427_10202046738835174_565626837_n.jpg

1186133_10202051105424336_941641463_n.jpg

998638_10202060132009995_1073647864_n.jpg

stor skillnad med taket :D ljust och fint nu ´mycket mindre skabbigt :p. men tycker att släpet ser lägre ut i tak nu XD, är ju det som blir när man "drar ner" den mörka linjen.

själv har jag högtrycks tvättat släpet :D blev lite skillnad på taket åtminstone :p

före

efter

härligt när man ser resultat direkt

en sista bild på det nytvättade ekipaget + mamma :p.
släpet har nog inte varit så här rent på flera år, och ändå fick jag inte bort de stora alg fläckarna på taket.

Senast ändrad:

Någon som har bytt handtag på skötardörren? Är inte originalet som sitter på nu, utan förra ägaren bytt det mot ett man kan öppna även inifrån och det är väl bra men sitter inge vidare och inte är det snyggt heller. Någon idé på vad man kan sätta dit istället? Har ingen bild men är liknande de "Buck" har på sitt släp men mitt har en större platskula och en platta som täcker hålet där handtaget går igenom skivan (som för övrigt skrapar i och lämnar fula märken när man drar i handtaget) Hoppas ni förstår hur jag menar :P

Har äntligen tagit tag i att fixa min transport. Har också en Kylinge som jag skurat väggarna på och vaxat med husvagnsvax. Har även skurat, spacklat och målat taket. Så nu är hela transporten bländande vit igen. :)

Tänkte snygga till den med lite nya stripes runt taket. Funderar på att låta dem gå i silver istället för guld eftersom dragbilen är silvermetallic. Tänker byta guldmetallic mot silvermetallic och ta pärlgrå istället för beige. Men ska jag ta antracitmetallic eller mörkblå istället för mörkbrun? Smakråd mottages tacksamt! Härligt med I-landsproblem.

kl
min nya transport saknar den mjuka nedre delen av mellanväggen. En ny kostar runt 1000 lappen orginal så vad kan man tänka sig att använda istället? Har kollat på köldridå plast, men den bredaste jag har hittat är 40 cm och jag behöver något som är ca 50*170 cm.
Förslag?

Behöver du den nedre delen då? Kör man vara en häst så gör den väll varken till eller ifrån?

Kör man 2 hästar så ser jag att den har en funktion, men i så fall hade jag köpt en original. Så det är rätt tjocklek och passform.

Jag undrar också varför du behöver den? Min transport saknar även den den nedre mjuka delen. Jag kör två hästar utan problem i alla fall. Det viktiga är väl att utrymmet avgränsas?

Om du ändå vill ha den nedre delen så lär väl inte 10 cm spela någon roll om nu köldridån är klart billigare.

Någon som har erfarenhet av att bara byta en del av golvet på en hästtransport?

Är en nyare modell med inbyggd sadelkammare så det blir väldigt krångligt att ta bort sadelkammaren plus att det inte behövs bytas i fronten utan endast ca 10 cm längst bak.

Planen är att byta mitt över en balk så att skarvarna hamnar mitt på balken, någon som gjort detta?

Jag vet inte om jag behöver den, tänkte mest att det var bra att ha?
Kör antingen en stor häst eller två b-ponnyer.
Har givetvis kamera, har haft i flera år och hästarna står alltid som ljus. Jag kanske ska köra ett tag och se hur det verkar?

så dyrt att fixa??????

Hej jag hyrde en transport med 2 takluckor på taket en av dom slets av pga en el sladd som hängde lågt. Alla delar från taklyckan finns den är gjord i plast . Nu vill uthyraren ha 2500 för den skadan. Är de så dyrt o laga? Ska ju bara sättas fast igen . Svara gärna med PM så det är lättare att hitta svaret då . Tack.

Är en nyare modell med inbyggd sadelkammare så det blir väldigt krångligt att ta bort sadelkammaren plus att det inte behövs bytas i fronten utan endast ca 10 cm längst bak.

Planen är att byta mitt över en balk så att skarvarna hamnar mitt på balken, någon som gjort detta?

Japp, vi har gjort det. Bytte halva golvet (bakre) på min Kylinge och eftersom balkarna sitter som de gör funkade det jättebra.

Kl
Bye bye hemska bakbommar,

Har äntligen tagit tag i bytet av bommarna i nya böckmann släpet, Thule easy lock ska in i denna också och det gick enklare än vad jag trodde att montera ner alla fästen. Blir dock till att borra ett nytt bulthål i glasfibern så man får rätt höjd på bommarna.
vet dock inte om jag ska fästa bomfästena i järnen =4cm för långt fram, eller i glasfibern och behöva göra 1-2 nya hål.

Vad är det egentligen för skillnad på Thule easy lock och de gamla "klick"-bommarna man kan hitta på vissa släp (typ liknande fast ändå inte).
Måste vara något med konstruktionen inuti, i och med att Thules ska gå att öppna i alla lägen, med tryck över och underifrån också?

Har själv Thules men undrar :p

Pappa ville göra det på min VV, jag sa dock nej, jag är lite nojig. Men det ska gå utmärkt just om man lägger skarven vid en tvärbalk.

Kan man få ett läckande glasfibertak tätt igen med vaxning eller dyl? hur svårt är det isf att göra själv?

Kan man få ett läckande glasfibertak tätt igen med vaxning eller dyl? hur svårt är det isf att göra själv?

Vart läcker det? Det måste ju finnas ett hål för att det ska läcka.

Men vaxning är alltid bra, både smuts och vattenavvisande.
Vaxa taket kan du göra själv, använd ett bra hårdvax.

Finns annars glasfiber plast lagnings gojs i de flesta bil tillbehörs affärer( vet inte om biltema har men vår lokala butik har)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar