Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl*

Idag har jag äntligen målat!

Före:
480784_10201041175663473_787469099_n.jpg

Efter:
946726_10201041175983481_142172105_n.jpg

Blev väldigt uppenbart att jag måste måla listerna och bommarna också:p. Vad för färg ska man använda? Hammarlack har jag hört, men det är väl ganska dyrt och svårt att måla med? Kör helt på enkelt och budget här:D. Och så vill jag fixa ny matta på lämmen, vill ha en sån ribbad textilmatta a la dörrmatta-var köper man det?

Blev väldigt uppenbart att jag måste måla listerna och bommarna också:p. Vad för färg ska man använda? Hammarlack har jag hört, men det är väl ganska dyrt och svårt att måla med? Kör helt på enkelt och budget här:D. Och så vill jag fixa ny matta på lämmen, vill ha en sån ribbad textilmatta a la dörrmatta-var köper man det?

Hammarlack finns på Biltema 159:- för en liter som räcker hur långt som helst.
Så det är väl inte så himla dyrt tycker jag iaf. Jag tycker inte den är mer svårmålad än andra färger.

Typ dörrmatta till baklämmen brukar finnas på tex Järnia med olika bredder på metervara så köper du enkelt den mängd du behöver.

KL

Jag har ett "extrasläp" från -76 (trane tror jag) som jag funderat på om jag kunde göra det mer användbart med rimlig tid- och pengainsats. Det är ok som det är, bara några småhål i taket, el som jag vill dra om och påskjutsdämpare som ska bytas. Men dessa går ju enkelt att byta. Jag har läst både förra och denna tråden efter bästa förmåga, men säkert missat svaren på dessa två frågor ändå...

1. Blank rödbrun plyfa som torkat, bleknat i solen och yttersta lagret spruckit upp. Går det åtgärda på annat sätt än att byta dessa skivor (och hur får man då de kvarvarande att matcha någorlunda)?

2. Glasfibertaket är bara 2 meter högt. Kan man höja enkelt genom att skarva vägg/tak? Byta? Det lär ju inte finnas reservdelar till ett släp från -76... :D För min del skulle det räcka om det var högre där hästen står med huvudet.

*kl
Jag hade tänkt börja fixa upp min transport lite men jag märkte idag när jag drog ut gummimattan att det kommer krävas mycket mer jobb än jag trott.

Jag har troligtvis inte tid att göra allt nu innan höstregn och annat så frågan är om jag ska låta den vara eller om jag ska ge den det jag kan nu och göra resten nästa år?

Det jag kommer att behöva göra är att byta en del väggar (trä) möjligtvis golvet, fixa innerdelen av rampen. Skrapa rost och rostskydda.
Jag är så rädd att om jag inte gör nått alls i år så ska det vara försent att rädda den nästa år.
Men är det någon ide att bara skrapa den rost jag kommer åt, rostskydda samt skrapa och måla väggarna?

Problemet är att den står utomhus.
Väggarna har börjat murkna nertill och det värsta är att det börjat gå i golvet lite. Hade jag haft möjlighet att ha den under tak hade jag gjort allt som behövdes på en gång.

KL
Ni som har dörrar bak istället för bom vad är det för lås bak på era? Alltså inte lås som i att kunna låsa men stängningsmekanism?

Ah, men jag fick en hint nu iaf, fattade inte det där med öglan och att det fanns nån sorts spärr. Sa bara error :D

*KL*

Okeeeej! Nu har jag köpt min första transport och då min budget inte var så stor blev det en Dalavagn modell forntida.. Iaf så är det nybesiktigat och alla väggar inkl golv är bytat men det är plyfabrunt och überfult så mitt projekt blir att måla,måla,måla både insida och utsida :meh: Jag vill ha det vitt på insidan med svart 40-50 centimeter upp på väggarna. Har förstått att det bästa är att måla med båtfärg är det denna ni menar då, från bilt*ma
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553/ är den vit? och finns den i svart?

Vilken färg är sen bäst till utsidan? Någon oljebaserad lackfärg eller? Hjälp,hjälp!!

Jag har målat med Biltemas billigaste väggfärg. 189:- för tio liter. Täckte jättebra efter tre lager och ser fintut och jag har massa färg kvar:D. Sen hur bra det håller vettetusan, men om jag måste måla om om nått år känns det inte som ett problem då det är avklarat på nolltid typ. De tre lager jag målade nu tog ett par timmar knappt:).

Lacken som du länkar till är klarlack, dvs ofärgad, genomskinlig.

*kl*
Jag har några estetiska respektive halvetstetiska saker som jag tänkte höra om någon har tips, råd och/eller erfarenheter av... Jag har som sagt ett habosläp från -78. Nästan allt är original men väldigt välskött och i rätt bra skick, men det har ju ändå sina 35 år på nacken. Jag har ett nyare släp som jag använder, det här är ett extrasläp att använda när jag vill ha en extra häst eller en körvagn med mig, så jag tänkte inte lägga all min energi, tid och pengar på det men kolla upp vad som faktiskt går att fixa till med en så där lite lagom stor arbetsinsats! :D

bh991.jpg

Nå, plyfaväggarna ser rätt slitna ut på utsidan (bakluckan är fin, men den är ju heller inte lika utsatt). Det är rent estetiskt eftersom det bara är yttersta lagret som är slitet på utsidan och på insidan ser de bra nära splitter nya ut, bara några enstaka repor.

2jcxboj.jpg

Men om jag nu inte är så sugen på att byta dem (det är ju som sagt inget fel på dem rent funktionellt egentligen), finns det något att göra åt det för att skydda mot ytterligare åverkan från väder, vägsalt och vind? Och bli snyggare! ;) Helst vill jag inte måla med färg av underhållsskäl. Att lacka/olja, skulle det kunna fungera utan att se helknäppt ut? En blanklackad transport som är slitet beige och med torrsprickor under lacken är nog inte en hit... :wtf: Jag funderade på att betsa, men yttersta trät är ju verkligen snustorrt men inte riktigt lika slitet över hela trailern, så jag misstänker starkt att det skulle bli fruktansvärt flammigt och att färgen på slutresultatet skulle bli rätt svår att förutsäga... Någon som gjort något liknande och fått det att se bra/bättre ut?

På vänstersidan av transporten finns dock en fuktskada där yttre lagret veckat sig. Där blir det ju inte bara rent estetiskt eftersom det fångas regn/fukt/snö där och som inte torkar fort utan förmodligen gör att fuktskadan växer och kanske äter sig in i nästa lager osv. Kan jag göra något åt detta?

2nhqb7l.jpg

Jag funderade på om jag kanske kan "tälja bort" bitar av det som veckat sig så att det går att få ihop vecket och sedan limma ned det? Går det..?

Sen är det det här med glasfibertaket. Det finns några sprickor i det som jag tror går att laga med sådant spackel man använder till båtskrov. Eller finns det bättre idéer? Det finns även "rosor" av småsprickor i ytan lite här och där. Duger det att tvätta ordentligt rent och vaxa? Eller måste jag måla/spackla+måla?

zl98wg.jpg

I en perfekt värld hade jag gärna bytt ut taket helt och kanske sätta upp ett högre. Men det känns som en lite överdrivet stor arbetsinsats... :meh:

Ja jag såg det också nu:) Har dock varit på inne på biltema och har hittat båtfärgen som ni talar om, men hur gör man, blandar man bara den lilla burken i den stora och rollar sen och hur mycket färg går det åt? Måste man måla mer än ett lager eller täcker den så pass bra att det räcker med en strykning?

Ja jag såg det också nu:) Har dock varit på inne på biltema och har hittat båtfärgen som ni talar om, men hur gör man, blandar man bara den lilla burken i den stora och rollar sen och hur mycket färg går det åt? Måste man måla mer än ett lager eller täcker den så pass bra att det räcker med en strykning?

Det står på förpackningen hur många delar du ska blanda den med för att det ska bli rätt.

Jag hade valt att måla minst 3 lager men jag hade nog lagt 5 lager för att få det riktigt bra.
Det står även på förpackningen hur många kvadrat den räcker till.

8 kvm räcker en burk till men stod inte ngt på om hur den skulle blandas bara torktid osv..

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar