Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II
*kl*
Jag har några estetiska respektive halvetstetiska saker som jag tänkte höra om någon har tips, råd och/eller erfarenheter av... Jag har som sagt ett habosläp från -78. Nästan allt är original men väldigt välskött och i rätt bra skick, men det har ju ändå sina 35 år på nacken. Jag har ett nyare släp som jag använder, det här är ett extrasläp att använda när jag vill ha en extra häst eller en körvagn med mig, så jag tänkte inte lägga all min energi, tid och pengar på det men kolla upp vad som faktiskt går att fixa till med en så där lite lagom stor arbetsinsats!
Nå, plyfaväggarna ser rätt slitna ut på utsidan (bakluckan är fin, men den är ju heller inte lika utsatt). Det är rent estetiskt eftersom det bara är yttersta lagret som är slitet på utsidan och på insidan ser de bra nära splitter nya ut, bara några enstaka repor.
Men om jag nu inte är så sugen på att byta dem (det är ju som sagt inget fel på dem rent funktionellt egentligen), finns det något att göra åt det för att skydda mot ytterligare åverkan från väder, vägsalt och vind? Och bli snyggare!
Helst vill jag inte måla med färg av underhållsskäl. Att lacka/olja, skulle det kunna fungera utan att se helknäppt ut? En blanklackad transport som är slitet beige och med torrsprickor under lacken är nog inte en hit...
Jag funderade på att betsa, men yttersta trät är ju verkligen snustorrt men inte riktigt lika slitet över hela trailern, så jag misstänker starkt att det skulle bli fruktansvärt flammigt och att färgen på slutresultatet skulle bli rätt svår att förutsäga... Någon som gjort något liknande och fått det att se bra/bättre ut?
På vänstersidan av transporten finns dock en fuktskada där yttre lagret veckat sig. Där blir det ju inte bara rent estetiskt eftersom det fångas regn/fukt/snö där och som inte torkar fort utan förmodligen gör att fuktskadan växer och kanske äter sig in i nästa lager osv. Kan jag göra något åt detta?
Jag funderade på om jag kanske kan "tälja bort" bitar av det som veckat sig så att det går att få ihop vecket och sedan limma ned det? Går det..?
Sen är det det här med glasfibertaket. Det finns några sprickor i det som jag tror går att laga med sådant spackel man använder till båtskrov. Eller finns det bättre idéer? Det finns även "rosor" av småsprickor i ytan lite här och där. Duger det att tvätta ordentligt rent och vaxa? Eller måste jag måla/spackla+måla?
I en perfekt värld hade jag gärna bytt ut taket helt och kanske sätta upp ett högre. Men det känns som en lite överdrivet stor arbetsinsats...