Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vad är det egentligen för skillnad på Thule easy lock och de gamla "klick"-bommarna man kan hitta på vissa släp (typ liknande fast ändå inte).
Måste vara något med konstruktionen inuti, i och med att Thules ska gå att öppna i alla lägen, med tryck över och underifrån också?

Har själv Thules men undrar :p

De gamla har ju en annan typ av knapp för öppning och inget teleskops skaft, det var ett par sånna i en hyr transport och de hade också likadan vägg fästning som böckmann bommarna på min bild. Vilket hade varit smidigare för mig just nu så man slipper svetsa nya fästen.

Hur högt sitter dina bommar förresten? Om du mäter från golv till nedre delen av fästet, böckmann bommarna hade bara en höjd så vet inte hur jag ska sätta de nya.

Vart läcker det? Det måste ju finnas ett hål för att det ska läcka.

Men vaxning är alltid bra, både smuts och vattenavvisande.
Vaxa taket kan du göra själv, använd ett bra hårdvax.

Nej det finns inget hål. Utan själva glasfibern släpper igenom vatten :S Hade det bara varit ett hål kunde jag ju ha lagat det, men efter ingående undersökningar så tycks problemet vara att glasfiberhelvetet släpper igenom vatten när det blir vatten liggandes på taket (vilket det blir på ett ställe, dumt nog)

När man har ett gammalt frontfönster där plexiglaset behöver bytas (sprött & sprucket), kan man då bara köpa plexiglas (med solfilm) och sätta i? Eftersom mitt släp är så pass gammalt så har jag inte hittat den modellen att köpa färdig. Någon som gjort detta?

En annan fundering. Luckan ovanför fronturlastningen är av spröd typ plywood och jag ska göra en ny, kan man då ta en tonad plexiglasskiva som lucka istället och på så sätt få in mer ljus?

tonad tjock plexiglas skiva kan nog gå väldigt bra bak, själv så hade jag inte valt en i vanlig fönster tjocklek då de är ganska sköra även de och nita fast det i en metallram runt om så man svetsar fast i ramen och inte bara bultar direkt i plexiglaset.

på tal om plexiglas så är det inte okrossbart. blir bara lite större skärvor som hästen kan skära sig på.
min fina polle har sparkat ut några nu när hennes fönstergaller var på lagning. gjutjärns fönster och plexiglas. allt i småbitar trots en provisoriskt galler i trä (-_-).

fram går det nog hur bra som helst att ta vanligt plexiglas.

KL

Behöver rådgivning!
Köpt mig ett Trane -87 och behöver lite input.

Upphängning för ett hönät; hur? Finns inga öglor någonstans att binda i (ja, en finns det, ovanför frambommen. Vet inte vad den är till för..)
Hur har andra löst det? Tips tips!

Behöver tips på bra uppbindning för hästen med, är inte helt nöjd med den lösningen som är nu. Ska se om jag kan ta lite kort i eftermiddag.

Och var hittar man bakbommar?

För trane(samt Star, kylninge, dala, brenderup) reservdelar så kontaktar man thule, har du plyfa släp så går det att sätta ringar för uppbindning och hönät väldigt enkelt, bara att borra lite och sätta en genomgående bultring.

Bakbommar har jag köpt från Thule, teleskopbommar så passar alla släp. Ume har också sånna

Googla thule hästtransport så kommer det upp massor av åf som kan hjälpa dig.

Mitt google är nog trasigt, hittar ingen.. Kommer bara till Thules engelska huvudsida..

Jäklar, de har vett att ta betalt i varje fall O_o
Måste väl finnas andra distributörer än Thule, känner inte riktigt att jag har råd att lägga över 3000 spänn på bommar...

Nåja. Tips på bra hö-lösningar i släpet?
Någon som sitter inne på en revolutionerande bra idé och vill dela med sig? :D
Vill ju att det ska se lite snyggt ut också, inte bara en massa ringar uppborrade till höger och vänster. :p

KL

Jag har en liten bit murken trä på lämmen, ett område vid sidan på ca 10x10 cm. Troligtvis har färgen spruckit och fukten har gjort sitt på träet.
Allt annat är helt. Jag funderar på att byta själva träet själv. Är det någon som gjort det själv?

Det borde ju "bara" vara att skruva av hela lämmen och sära på lämmen och luckan, ta loss mattan (som är hel och fräsch) från lämmen och få loss träet från själva ramen den sitter i. Sen köpa en ny skiva, såga den efter samma mått, måla med båtfärg (?) som den gamla och pilla i den i ramen, limma mattan och skruva ihop resten.
Vad för typ av skiva ska man köpa?

Det finns spännen som är avsedda för spinnaker-fallet på en segelbåt, i båtaffärer. De knäpps upp genom att man drar i sprinten. Går lika lätt under belastning. Typ funktion som panikhake, fast annan utformning. Kanske kunde vara något? Kolla båtaffär, kanske biltema har sådana.

Köp gelcoat i båtaffär! Då får du ett sådant skikt som är på nya släp.

ja var till quinny, blev fel då mobilen ville inte sammarbeta :/.

Ja, det är lätt. Det måste vara rent och torrt. Tvätta helst med aceton innan du målar. När det torkat skall det slipas och vaxas så får du en perfekt yta. Finast blir det med flera lager och slipning emellan. Fina sandpapper, så det inte blir repigt. Läs instruktionerna noga!

Biltema har.
Jag har hela vagnen och selen fulla med små sådana.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar