Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Nä jag menar byggplyfa, stod så på hemsidan jag var inne och kikade på, där var det en jämn sida av trä i alla fall.

Ja släpet har fronturlasning som jag vill ha å så=)

Byggplyfa heter konstruktionsplywood egentligen ;)

Den är inte slät, även om det kan se ut så på bild.

Bra! Det låg ett en sprillans ny sådan golvskiva i mitt släp när jag köpte det. Den ser rejäl ut i alla fall. :D

Fasiken vilken tur du har då!
Tänk om jag också hade kunnat få med ett nytt golv!
Nu blev jag jätte avis!

Jag shoppade en som är lite "randig" (som tjockare upphöjda ränder), på bauhaus (metervara).

Vart köpte du nålfiltsmattan? Är det bra grepp eller blir den hal?

Jag har tygmatta idag och vill ha det igen eftersom jag tycker den är så bra. Har lastat i regn och snö och aldrig halkat. Lätt att hålla ren också och lätt att stänga med en hand. Men jag vet inte vart jag ska hitta en ny som är lika bra.

Jag behöver en hel del tips.

Om golvet är endast ruttet längst fram, vid skötdörren, behöver man byta ut hela golvet då?

* Golv - Vad är det bästa att använda? Hel, delad skiva? Golvet idag är 152cm bred, 21mm tjockt.
* Väggar - Vad använder man för material? Ska gärna vara enkelt att måla om också, då släpet idag är vitt.
Såg på moelven att de har färdiga vita karosseriplywood, men klarar det fukt osv? Någon som vet?
* Gummimatta - Vart får man tag i det till bäst pris? Eller flytande gummi (gilo)?
* Matta till baklämmen, det är "tyg" idag, är tyg eller gummi bäst? Och vart får man tag i det?

Andra bra tips är välkomna!!

byt hela golvet och ta en hel marinplyfa skiva på minst 21mm i tjocklek. väggarna är också bäst att ha i marinplyfa, ca 15mm är vanligast att ha.
mattor osv kan ngn annan hjälpa dig med :)

Tack för svar!
Håller 21mm? Det är förvisso det nu o verkar ha hållt i 11 år, men andra skriver att de blir för klent? Hur får man tag i marinplyfa? Vanliga bygghandeln?

Vad tror ni om 22mm formplyfa till golv? Går det att skarva?
Om man gör såhär: fräser ur ena skivan längs kanten, och andra oxå så de hakar i varandra "omlott" och limmar? Så att skarven hamnar mitt i, där mellanväggen går och framåt.
Eller är det skitdumt att skarva ett golv? Balkarna är tvärgående på transporten.

Någon som vet vart man får tag i gummimatta till transporten? Behöver vara minst 165 bred.
Vad är bäst, att limma fast eller inte? Den mattan som är i idag har dom tydligen limmat + häftat fast.

Vad tror ni om 22mm formplyfa till golv? Går det att skarva?
Om man gör såhär: fräser ur ena skivan längs kanten, och andra oxå så de hakar i varandra "omlott" och limmar? Så att skarven hamnar mitt i, där mellanväggen går och framåt.
Eller är det skitdumt att skarva ett golv? Balkarna är tvärgående på transporten.

Vi gjorde liknande på min transport, så skarven kom mitt på en balk. Den har tvärgående balkar och det var bara ruttet längst bak. Vi la extra silikon (för våtrum) i alla skarvar speciellt längst m väggen då fukten krypit upp underifrån läng m väggen. Sen la vi gummimassa ovanpå och det blev som nytt!

vad tror ni att det kostar att renovera rampen på verkstad?
jag kommer inte att ta mig tid att göra det själv och släpet blir inte sålt så länge det inte har en hel ramp.

är bara plyfan som ska bytas men många pop nitar som ska borras ut och sättas i igen. tänkte att om man åker till thule återförsäljaren/ verkstaden här så kan släpet vara bra att köra till nästa lördag då jag ska iväg. har kört med rutten ramp för länge och är alltid nojig att hästen ska trampa igenom när vi lastar..

men nu när jag letar dressyrsadel och nytt släp så är inte budgeten den bästa, blir nog bara så att jag får hålla mig till detta släpet i ngt år till och lära mig sitta ordentligt i hoppsadeln.

Vi har bytt golvet i transporten, tur var väl det.. När vi fick ur den så var den genomrutten och pisseblött. Begriper inte hur de vågat köra hästar i den, de gamla ägarna visste inte alls om att golvet var så dåligt. Vi fick igenom en kniv utan bekymmer..
Nu återstår det gummimatta och väggar. Verkar som det får bli nya väggar från Thule, dyrt men så får det väl bli. Verkar hopplöst att få tag i karroseriplywood el liknade i 15mm.

Under semester ska jag äntligen ta tag i projekt renovering av hästsläp. Väggarna är ruttna och jag har bestämt mig för att köpa björkplywood 12 mm tjock och måla dessa vita.

Någon som gjort detta tidigare? Funkar det med vanlig utomhusfärg?

Golvet blir en skiva slitskyddsplywood som fanns att beställa på K-Rauta utan att bli helt rånad ;-).

Min baklämm bytte jag för 3 år sedan och satte dit en skiva marinplyfa. Tyvärr så målade jag med fel färg och det började flaga redan första vintern. Ser förskräckligt ut så det blir ett drygt arbete att skrapa bort resten och måla om eländet... Ny nålfiltsmatta ska limmas på också. Ribbor över mattan gör vi sedan av marinplyfa.

Elen funkar som den ska så den behöver jag inte göra något åt ialla fall. Trailern är en Reko-trailer från -91.

Nåt projekt måste jag ha att pyssla under sommaren och eftersom hästen är mammaledig passar det bra att passa på och renovera trailern :D

/Lizzie

Kanske inte riktig hör till renovering. Men hur sjutton fäster man kamera i transporten????

Nu har jag satt den där bak och fäste i taket på den "balken" som sticker ner en bit för att inte få skruven rakt genom taket. Men nu kanske jag har haft sönder transporten känner jag men hur skall man annars fästa kameran?

Är en thule royal xt 2013. Tycker det finns väldigt lite info om hur man skall fästa skiten i transporten...

Kanske inte riktig hör till renovering. Men hur sjutton fäster man kamera i transporten????

Nu har jag satt den där bak och fäste i taket på den "balken" som sticker ner en bit för att inte få skruven rakt genom taket. Men nu kanske jag har haft sönder transporten känner jag men hur skall man annars fästa kameran?

Är en thule royal xt 2013. Tycker det finns väldigt lite info om hur man skall fästa skiten i transporten...

ja om man inte skruvar igenom taket så har man ju oftast inget att fästa den i, om man inte klistrar fast den med ngt stenhårt industri lim dvs.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar