Din vilja växer i ett träd i skogen...

Sv: Din vilja växer i ett träd i skogen...

Det betyder tydligen att det spelar ingen roll vad du vill, din vilja kunde lika gärna växa i skogen för allt vad vi bryr oss. Typ så.

Har aldrig fått höra det själv, utan stött på uttrycket här på Buke. Jag tycker det låter som en otrevlig och rätt nedlåtande sak att säga till ett barn, eller till vem som helst för den delen.

"ligger bakom en sten i småland"
- brukade min favoritdagis-fröken säga till mig. :)

Jag är väldigt driftig, påhittig och viljestark. Mycket idéer och allt gick inte att genomföra när jag var barn och kände mig oövervinnerlig. Idag är jag betydligt mer eftertänksam. Kontentan då var i alla fall att man inte kan få göra allt som man vill.

Men det låter lite hårt så där taget ur sitt sammanhang.

De ena du vill, de andra du skall
sa min första högst älskade chef:love:

* Jenny *

Min morsa använde en variant: "Du har inga rättigheter för du är under 18/inte myndig/inte 18 år/inte vuxen."

Med det menade hon precis vad det låter som och jag tolkar "din vilja växer i skogen" i det närmaste synonymt.

M.a.o. ett sätt för föräldrar att legitimera vad-de-nu-gör som de kanske-inte-borde-göra.

Delvis knapplån

Jag trodde i min enfald att detta var ett uttryck som för länge sedan grävts ner och glömts bort när man insåg att barn faktiskt far illa av att bli nedvärderade.
Idag hörde jag en människa som jag trodde att jag kände säga det till sitt barn :( Det var verkligen inte sagt med kärlek och jag har väl tyckt redan tidigare att hon har en ganska kall relation till barnet men det här tog priset.
Jag blev så ledsen och jag frågade varför hon sa så. Hon sa lite överslätande att de hade varit på kollisionskurs hela dagen. I min värld säger man inte så ändå men jag är väl skadad från min barndom.

Jag ville bara veta vad ni andra tycker.

Nej, man säger inte så. Måste man ta till sådana uttryck bör man fundera över sitt föräldraskap och sina uppfostringsmetoder.

Hehe när jag försöker bestämma hemma hos mina föräldrar brukar min pappa säga att min vilja sitter i en grantopp :angel:

Min pappa sa så till mig när jag var liten.. alltid med en varm, busig och kärleksfull röst! Jag var ett väldigt ivrigt barn med otroligt mycket vilja och bestämdhet. När mina "varför?", "varför inte?", "men jag vill?", "jag vill ha!" hade besvarats med 1001 möjliga förklaringar som jag inte godtog, drämde min pappa till med den ökända meningen ;)

Det fick mig att inse att jag inte kunde få igenom precis allt jag ville och att oavsett hur mycket jag än tjatade och grät så var det min pappa som faktiskt visste bäst. Och för mig, där och då, illustrerades det ganska bra genom att säga att min vilja hängde på en trädgren någonstans! Det fanns inte så mycket att argumentera om då!

Jag har då inte fått några men av detta - tvärtom!

Min vilja satt också i grantoppen när jag var liten :D

Vad som menades var att skämtsamt uttrycka hur envis jag var. Inte påpeka att ingen brydde sig om vad jag tyckte.

Senast ändrad:

Jag hörde det uttrycket först som vuxen och jag har aldrig riktigt förstått vad det betyder. Jag hade nog spontant tolkat det som att barnets vilja var "spretigt" som ett träd???
Men jag läser ju nu att det tydligen har en annan betydelse.

Och jag hade ytterligare en tolkning - att man inte har någon vilja (engagemang) alls.

Så jag tycker det var ett rätt märkligt sätt att uttrycka sig på även om det verkar vara rätt vanligt. Å andra sidan förstod jag inte heller den där med bakom en sten i småland heller så jag kanske bara inte har talang för ordgåtor. ;)

Inte jag heller.

Undrar vad ni som aldrig skulle säga att viljan är i en grantopp skulle säga åt era barn när de aldrig slutar tjata.

Ungefär vad som helst men inte det. :confused: Beroende på vad det tjatas om skulle jag till exempel säga "nu har jag svarat så gott jag kan", eller försöka styra in barnet på något mer meningsfullt samtal, eller helt enkelt förklara att ett nej är ett nej och inte förhandlingsbart (när det inte är det).

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 540
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 514
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka