Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt säkert kan uttrycket uppfattas olika, men jag skulle ju i dialogen med mitt barn hellre välja andra uttryck då, som inte glider runt på en gråskala mellan "nedvärderande" och "ok", utan säga sånt som helt enkelt är ok. Utan gråskala och eventuella undertoner av "Vad du vill har ingen betydelse".
Min farmor sa ofta så ! Alltså att viljan satt i ett ris i skogen. Hon sa att det var ett gammalt uttryck som användes för att hota barnen med stryk. Alltså att man skulle rappas med grenar. Ligger ganska mycket logik i det om man tänker på att barn förr ofta fick gå ut i skogen och själv välja ut lagom spänstig gren som barnet skulle rappas med.
Fick du någon smäll mellan lysmaskarna då?
Varför skulle man vilja lära ett barn att "pappa vet bäst"? Det gör han ju inte.
Jag har uppmuntrat mina barn att argumentera för sin sak, och jag har argumenterat och förklarat för dem. Min upplevelse är att man slipper mycket av det så kallade tjatet då, eftersom man möter dem på ett ärligt sätt där de befinner sig.
Men visste han bäst när det gällde allt? Visste han bättre än du vilken sorts glass du tyckte om, vad som var en kul lek, vilken fröken som var bäst på dagis?
Att en förälder vet bättre om mycket betyder inte att de vet bäst om allt. Dessutom lär man väl märka om föräldern har koll och kommer med bra råd, är det verkligen något som man särskilt måste lära sina barn, att man vet bäst? Det luktar lite maktfullkomlighet och egotripp, tycker jag.
Och daltar med mig? Tvi vale!Och jag hoppas att någon inte "tar dig hårt i armen" utan att du får en kram en kopp varmt te
Naturligtvis får man det, men det finns gränser.Man får misslyckas även som förälder och jag tycker faktiskt att vuxna behöver vänlighet också!
Och samtidigt har jag faktiskt svårt att tro att det varit så 100% av gångerna.
Jag är bara en vanlig människa som ibland har tappat alla mina vackra fina principer när tjatet varat tills öronen gått sönder och sagt åt ungarna att deras vilja är oväsentlig, jag bestämmer.
Fast "pappa vet bäst" implicerar tycker jag "om allt". Annars skulle man ju säga "pappa vet mer än mig om x". Mina egna föräldrar vet mer än mig om en del saker, och andra saker vet jag mer än dem om. Man kan varken säga att jag vet bäst, eller att de gör det. Det beror på situationen.
Jag tror inte uttrycket pappa vet bäst sätter spår, men inte heller tycker jag det är något man aktivt behöver försöka lära sina barn. Jag har inga ambitioner att försöka lära mitt barn att jag vet bäst, och har svårt att se varför det är viktigt att barn lär sig det.
Jag har heller aldrig sagt att man aktivt ska lära sina barn att mamma eller pappa vet bäst? Vad får du det ifrån?
Det fick mig att inse att jag inte kunde få igenom precis allt jag ville och att oavsett hur mycket jag än tjatade och grät så var det min pappa som faktiskt visste bäst.
Det handlar om att man inte ser barn som människor med rätt till sina åsikter och sin integritet, utan som hundar som ska FOSTRAS.
Jag gillar inte den inställningen utan vill ha ett frimodigt, kreativt och kavat barn!
Från det här citatet från dig:
Det fick mig att inse att jag inte kunde få igenom precis allt jag ville och att oavsett hur mycket jag än tjatade och grät så var det min pappa som faktiskt visste bäst.
Och vidare att du tyckte att detta var bra.
Jag tycker inte det låter så bra. Och för egen del känner jag inte att mitt barn behöver lära sig att oavsett hur mycket det tjatar och gråter så vet mamma faktiskt bäst.