Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

Vad är det för häst du har? 350 kr i månaden låter ju väldigt billigt för hö, vad kostar det per kg däruppe?

Ett arabiskt fullblod på foder..
Jo, 350 kr låter nog billigt, men det var ett snittvärde!:) Det står tre st hästar i stallet, och då gör vi så att vi köper var tredje gång.
Hästarna står på fri tillgång, så dom kan nog inte äta mer än vad dom gör hehe.
Det beror helt på vart man köper höet ifrån. Tidigare har vi betalat ca 1,75/kg, nu är det lite sämre med höet så jag fick tag i ett hö som skulle kosta nästan 3 kr/kg..

1. Stallkostnad och vad ingår?
Har egen gård så det ingår ju liksom i bokostnaden elen, vatten och dylikt.

2. Foder,
Stora hästen får havre och mineraler och islänningen bara mineraler. Havren får jag av min svärfar och mineralerna räcker väl några månader på en säck.

3. Hö, ca kgpris
Köper en hästtransport för 500:-, det går in 53-54 baler och de väger i snitt 7-8 kg balen. Snittpris blir knappt 1,50:-/kg för analyserat hö.

4. Hovslagare
8 vecka 750:- för islänningen och var 9-10v 600:- för den stora.

5. Försäkring för häst
Islänningen 3500:- och den stora runt 2400:-(kommer inte ihåg hennes exakt)

6. Försäkring för dig
Har livförsäkring på mig, gubben och barnens barnförsäkring ihopbunden så jag inte vad just min del kostar.

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Hoppning 140:-/gång tränar en gång i veckan och dressyr 150:-/gång, tränar inte riktigt en gång i veckan.

KL

1. Kommer ha en hyra på 500:- i mitt nya stall nu, då ingår in och utsläpp samt 3 fodringar per dag. Torv får vi köpa för 60 kr balen å det går väl ca 4 st per månad
2. Havre har jag gratis från min morfar. På vintern blir de lite maineraler å sånt.
3. Höet: ca 300 kr månaden
4. Hovslagare: 600 kr va 8:onde vecka
5. Försäkringen för hästen kostar mig ca 400 kr i månaden, men betalas halvårsvis.
6. Övriga kostnader: 200-300 kr i månaden

Totalt kan man säga att det kostar kring 2000 kronor i månaden, även om alla kostnader inte kommer månadsvis.

1. Stallkostnad och vad ingår?- Har eget stall
2. Foder - Har ganska många hästar men ca 2000kr i månaden för 4st. Hö inräknat..havre o kornkross 1kr/kg.
3. Hö, ca kg pris - 1kr/kg
4. Hovslagare - 1000kr för skoning, 300 för verkning
5. Försäkring för häst - mellan 4200/halvår (tre hästar)
6. Försäkring för dig - noll
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris- 2100 kr i månaden, då är det två träningar på 1 time vardera.

Jag bor utanför norrköping.

1500:-/månad oktober-juni. Sommaren: 750:- bete och stallplats. Ingår: Ut/insläpp, fodringar, täckesbyte, kraftfoder och hösilage.
2. Foder,
Ingår i hyran
3. Hö, ca kgpris
Ingår i hyran
4. Hovslagare
700:-
5. Försäkring för häst
198:-/månad
6. Försäkring för dig
?
Tränar inte alls just nu men när jag sätter igång tränar min instruktör gratis men jag betalar för ridbana/paddock/manege
Och sist men inte minst, var bor du?
Borås

1. Stallkostnad och vad ingår? 600 kr ingår utsläpp 6 dagar i veckan, insläpp hjälps vi åt med, hö, strö, betfor och mineraler. Bete sommartid 300 kr
2. Foder, 25 kg Groov 213 kr varannan månad ungefär. Var kostnaden förra vintern.
3. Hö, ca kgpris Ingår
4. Hovslagare Betalar 300 kr+ moms för verkning
5. Försäkring för häst 1500 kr för hela året tror jag 10 000+ 60 000 vet. Nordsvensk Bruks 2 år.
6. Försäkring för dig Vanlig hemmaförsäkring vet ej vad den kostar
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 300 kr i månaden ungefär. Denna månad dock 3500 :o ska på kurs.
Och sist men inte minst, var bor du? Mariannelund, Småland.

Har det väldigt billigt även för att vara häromkring...

Betalar 1000 kr per månad under vintern och 300 kr per månad under betet. Då ingår grovfoder på lösdrift, tillgång till stallet och sadelkammaren och tillgång till ridbana
2. Foder,
Köper endast lucern pellets kostar 155 kr per säck och den räcker i drygt 25 dagar.
3. Hö, ca kgpris
Ingen aning silaget ingår i hyran
4. Hovslagare
Min vanliga 750 kr runt om plus res den jag haft nu 1000 kr runt om plus res.
5. Försäkring för häst
Tror jag betalar 145 kr per månad. vet inte säkert dras på autogiro på gubbens konto
6. Försäkring för dig
Tror att det är ca 120kr minns inte dras på autogiro
Rider clinic 1 vecka var 3 månad och det kostar ca 1600 kr.
Norra småland

*850 kr per månad. Morgon/kvällsfodring ingår,samt utsläpp. Paddock samt världens bästa stallkompisar:love:
2. Foder,
*får bara hösilage
3. Hö, ca kgpris
*400 kr per månad
4. Hovslagare
*400kr per månad
5. Försäkring för häst
*350 kr per månad
6. Försäkring för dig
*ingår i hemförsäkringen,vet ej
*ca 400 kr i månaden
*Göteborg/Mölndal:love:

Skulle vilja lägga till strö oxå för det kostar ju en del.
Jag använder spån, ca 160 kr i månaden

= 2.560 kr i månaden

På sommaren betalar jag endast hovslagare och ev.stödfodring

1. Stallkostnad och vad ingår? 4500 kr, helinakordering (in, utsläpp, foder, täckesbyten, spån, mockning, solarium, spolspilta, paddexunderlag i paddocken, ridhus påväg. D kostar det 5200 kr)
2. Foder, Ingår, får 2 kg müsli om dagen
3. Hö, ca kgpris Ingår, får 12 kg
4. Hovslagare, 500 kr, skodd fram
5. Försäkring för häst Kommer inte ihåg :angel:
6. Försäkring för dig Ingen aning :angel:
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: 500 kr/timmen privatlektion, tar det en gång i veckan.

Det var väl allt tror jag. Ca 5500 kr i månaden med träning, tävling och utrustning.

Bor Norr om Sthlm

-grundhyra 2100 kr. Ingår in och utsläpp alla dagar, samt 4 fodringar per dag, ridanläggning med ridhus, komplett hinderpark, utebana, all tänkbar bekvämlighet m omklädning, toalett, uppvärmd cafteria. Totalt brukar hyra ink allt ligga på ungefär 2900 för vår ponny. Medlemsavgift klubben ca 500 per år för familjen.

2. Foder, Krafft, minns ej vad vi betalar per kilo, men har b-ponny så det blir ej så mkt
3. Hö, ca kgpris minns ej

4. Hovslagare 900 kr var 8e vecka ca så 450 kr/mån

5. Försäkring för häst. Vet ej än, har hästen på prov

6. Försäkring för dig
Har inga särskilda försäkringar för att vi rider, men alla våra barn har ordentliga försäkringsskydd som täcker även ridsport. Även försäkrad genom medlemsskapet i klubben.

-Dottern rider lektion nu en gång per vecka a 200 kr, samt hoppträning varannan v 220/gång. Kommer se lite annorlunda ut i höst...
-Stockholm....av nån himla anledning;)

Jag börjar:

1800kr/mån för halm, in-/utsläpp alla dagar (dock 2 helgjourer/person på 5 veckor: fodring + in- eller utsläpp), 8 kg hö.

2. Foder
Kraftfoder = 500:-/mån

3. Hö, ca kgpris
2kg extra hö/dag = 200kr/mån

4. Hovslagare
900:- för skor runt om var 6-7 vecka

5. Försäkring för häst
3000:-/år

6. Försäkring för dig
???

Dressyr = 200:- för 45 minuter 1 gång/veckan
Hoppning än så länge gratis

Har 3 hästar men detta är räknat på 4-åringen som är i ridkondition och som kräver mest foder etc.
Skåne, Torna Hällestad (en bit utanför Lund)

1. 0kr, ingår vatten, el, massa förvaringsplats mm. utsläpp (fast jag har lösdrift)
2. 50kr/mån för båda hästarna
3. 0kr, får gratis av en bonde som annars kör ut de till olika stall eller eldar upp det.
4. 300kr/mån för båda hästarna
5. ca. 200kr/mån för ena hästen, andra hästen oförsäkrad.
6. ?? ingen aning
7. 0kr tränar inte, paddockhyra 5kr/gång är där kanske 2gånger/mån.

Jag bor ca. 3,5mil norr om gbg

1. Stallkostnad och vad ingår? 2500kr/månaden. Då ingår 10kg hösilage,havre,betfor,mineraler,salt,in/utsläpp,alla fodringar (4st),täckesbyte och en gigantisk ridbana. Vi har helgjour var 8:e helg/box.

2. Foder: Ingår köper dock till havrefir musli då min ena häst inte äter havre ca 200kr/månaden.

3. Hö, ca kgpris: Ingår.

4. Hovslagare: 1800kr var åttonde vecka för båda hästarna.

5. Försäkring för häst: ca 1000kr för båda.

6. Försäkring för dig: 150pix kanske?

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: Dressyr= 350kr/gång Hoppning =250kr/gång. Tränar dressyr 2ggr/månaden med ena hästen. 4ggr/månaden med den andra och hoppträning 2ggr/månaden med häst nr 2.

Oh herregud vill inte räkna ut totalsumman för båda hästarna!

--------------------------------------------------------------------------------

1. Stallkostnad och vad ingår? Mellan 4100-4700 :- beroende på om man tar pass. Då ingår allt utom mockning.

2. Foder: Ingår men köper vitaminer & tokosel

3. Hö, ca kgpris: Ingår.

4. Hovslagare: 850 kr var sjunde vecka, dvs 425kr mån

5. Försäkring för häst: ca 950 kr / mån

6. Försäkring för dig: Ingår i hästförsäkringen

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: 200 kr i veckan = 800 kr.

Totalt: Ca 6300 kr. :-( sen är det ju förstås utrustning, trailer, veterinär och allt annat som tillkommer.

Stallkostnad, vad ingår?
3900:- då ingår: in/utsläpp alla dagar, ensilage 15 kg, havre, kron, mineraler, betfor,salt och 1 torvbal i veckan( går att köpa tillextra för 70:- st)
På anläggningen har vi stor fina hagar, ridhus,ridbana,skrittmaskin och bra ridvägar.

Foder
: ingår i stallhyran, jag köper till extra B vitamin på höst och vår.

: ensilage/hö ingår

Hovslagare: 1000:- var 8:nde vecka = 500:- /månad

Försäkring häst: 10 000:- året =833:-/månad

Försäkring mig: vet ej, har någon liv extra olycksfall genom min mans jobb.

Träningar: dressyr träning för b tränare 1gång per vecka: 400:-
Markarbete träning 1 gång per vecka: 170:- = 2280:-/månad

Sedan tillkommer vaccination 300:-/år= 25:-/månad. 3000:- = 250:-/månad jag sätter in på hästresrev kontot om något skulle hända, samt kiropraktor behandlingar á 700:- 6 ggr/år= 350:-/månad

SUMMA VARJE MÅNAD: 8 138:-

(Fy f...n) USCH ÅNGEST första gången jag räknar ihop allt!!!:eek:

Om ingen redan kunde gissa detta så bor min häst och jag i Stockholm!!!:confused:

[B]1. Stallkostnad och vad ingår?
Betalar ingen stallhyra, men har byggt om och renoverat en hel del, samt står för hagmaterial. Kanske blir en 500:-/mån, har 3 hästar.

2. Foder,
Krafftfoder och mineraler, ca 300:-/mån

3. Hö, ca kgpris
0:-, men sliter med höskörden

4. Hovslagare
2000:- varje tillfälle, blir ca 1000:-/mån

5. Försäkring för häst
800:-/mån

6. Försäkring för dig
0:-

400:-/h, ca 3 ggr/månad = 1200:-/mån

Halland

Summa: 3800:-/mån för 3 hästar, men då ej inräknat värdeminskning på transport, bensin till och från träning, tävling, utrustning, förebyggande vet.vård m.m. Landar nog allt som allt på 5-6000:- i månaden iallafall...

Senast ändrad:

Kostar gratis, inget ingår, hästen har en box och det finns flera hagar i olika stl att välja på. Jag sköter in och utsläpp av de två hästarna, syrran och jag delar på mockningen och annat tråkigt.
Hästarna står på torv ca 350kr/månad/häst 7mån/år.

2. Foder,
En tunna havrekross=50spänn räcker ca två månader/häst,
+ ett par kronor till saltsten och ev soja.

3. Hö, ca kg pris
Hösilagebal=300kr + utkörnings avg. Räcker 1 mån/häst.

4. Hovslagare
Verkning 200kr var 8:e vecka

5. Försäkring för häst
278kr/mån tror jag

6. Försäkring för dig
Mamma har någon helylleförsäkring på gården som jag åker snålskjuts på. Har en egen olyksfallsförsäkring men den täcker inte hästaktiviteter.

Unghäst, tränar inte ännu, har dock bet ett års ridhushyra på 1500kr

På den västergötska landsbygden.

Totalt: ca:1200kr mån när han står på stall, 800-400kr betessäsongen. Sätter undan 1500kr varje månad på ett speciellt konto som ska täcka alla utgifter för min häst. Kommer att bli betydligt dyrare om ett år när han ska börja tränas och ha skor och mer utrustning.....

Senast ändrad:

700kr per box, kallhyra. utsläpp alla mornar ingår. det är bara mina och stallägarens hästar på gården. Paddock finns. 15 min skrittväg till ridhus.

2. Foder,
ca 100kr för ena hästen och 400kr för den andra.

3. Hö, ca kgpris
1,30kr/kg
hästarna äter ca 12-13kg var per dygn

4. Hovslagare
Halvskoning 500kr, helskoning 850kr

5. Försäkring för häst
2350kr/år för ena hästen och 3200kr/år för andra hästen

6. Försäkring för dig
39kr/mån i hemförsäkring. har en livförsäkring som jag antar att min mamma fortfarande betalar fast det var många år sen jag flyttade hemifrån.

250kr/45min privatlektion i dressyr

Örebro, stallet ligger 5km från centrum

Stallkostnad och vad ingår?
Nu står jag i kollektivstall och står superbilligt :) 600kr i månaden ink strö. Pass fördelar vi på antal hästar i stallet brukar handla om 3-4 pass/vecka för mig.
Belyst ridbana med liten hinderpark finns.
2. Foder

MAX 100kr/månad han får i stort sett bara lite havre och morötter som belöning efter ridning.

3. Hö, ca kgpris

Min medryttare står för fodret, hon är även stallägaren och tar eget foder så det kostar inte så mkt. Men skulle jag köpa det själv så 2,50kg/kg X 5kg= 12,5 X 30 dagar så ca 375kr/månad

4. Hovslagare

1000:- var 6-8e vecka

5. Försäkring för häst

Ungefär 4000kr/år

6. Försäkring för dig

Ingår i min hästförsäkring, men har även en separat olycksfall/extremesportförsäkring som kotar ca 2500kr/år

Tränar 1-2 ggr/vecka så det är 1500-2000kr/månad brukar betala 250kr/lektion men är lite olika beroende på vem jag rider för.

Just nu bor jag i Falun och har hästen mellan Falun och Borlänge.

Så min totala månadskostnad brukar landa på ungefär:

4118kr + allt annat roligt man köper så som täcken, grimmor schabrak osv :) Och räknar jag med det så landar jag nog runt 6000kr/månad

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar