Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? 1600/månad sept-maj , juni,juli , aug 750/ månad=bete hö/hösilage,halm,havre morgonfodring vardagar ingår. resten sköts kollektivt
2. Foder, grovfoder ingår, sen e de lite betfor o mineral o musli, ca 200/månad
3. Hö, ca kgpris 2 nånting , ingår
4. Hovslagare 550 för en helskoning , vamskoning inkl skor , var 7:e vecka
5. Försäkring för häst 192 kr/ månad liv 40000 o vet vård 150000
6. Försäkring för dig ingår i hemförs o har tillägg på hästförsäkringen=gratis
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 150-500/timme beroende på tränare
Och sist men inte minst, var bor du
Linköping

KL

otroligt att se vilka enorma prisskillnader det kan vara.
Inga som bor i norr/västerbotten som kan berätta om sina kostnader också:)?

1. Stallkostnad och vad ingår?
2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?:)

I vintras:
1.) 500 kr (svart) för bara stallplatsen. Hade dock tillgång till ridbana, men använde den bara några få gånger. Vi hjälptes alla åt med alla utsläpp mm och jag gjorde i genomsnitt 4,5 pass per vecka (trots att jag var den som enda i stallet som behövde ta bilden dit, de andra bodde granne med stallgården)...

2. och 3.) Första höet (1kr/kg inkl frakt) blev dåligt, hittade ett perfekt hö :love: (2 kr/kg) som tog slut. Köpte silage (500 kr/300 kg) som inte var bra nån av balarna. Bytte till annat silage (400 kr/500kg) som inte heller var bra på flera balar. Hittade äntligen hö på stor rundbal (600kr/370kg) som var riktigt bra :bow:. Så auguti 2008 till mars 2009 har mina grovfoderkostnader varierat ganska friskt. Vill inte ens tänka på hur mycket pengar som jag kastat på gödselstacken eller brännhögen (eller grannkossornas magar). :crazy:
Har gett lusern (0,5-2 kg) vid behov (beroende på hö/silage) så där har det kostat 4 kr/kg. Har gett Krafft Protein vid behov, upp till 0,5 kg (15kr/kg?). Har gett upp till 0,5 kg betfor (4,50kr/kg) och fosforbalans (1,5 kr/dag) vid behov. Min häst åt i genomsnitt 15 kg/dag, ibland mer, ibland mindre.

Mina foderkostnader per månad har varierat från 450 kr till 850 kr/månad för hö/silage. Sen har det ibland tillkommit 300 kr för lusern och ev kraftfoder. (Exklusive frakt/bensinkostnader.)
Eftersom det dyrare grovfodret inte behövde kompletteras med dyra kraftfoder eller med lusern har det varit billigare i slutändan, jämfört med att fodra med det billiga höet (som dessutom var dåligt hygieniskt) som behövde kompletteras med både lusern, proteinpellets och mineraler...

Nu:
1. och 2. och 3.) 1250 kr/månad inklusive moms. För det får jag fri tillgång på silage med perfekta värden, både vad gäller energi, protein och mineraler. Tillsyn de dagar jag inte kan/hinner åka ut och eftersom hästen går på lösdrift med en stabil stoflock har jag ingen box att mocka, foder att mäta upp eller så. (Därför hjälper jag gladeligen till med silagebalarna och vattnet när jag är på plats och vid behov.) Inga stallpass i veckan, inget bråk, inget tjafs och inget slarv och inget behov av kraftfoder. Och min häst har alltid mat och vatten. :love: :bow:

4.) 250 kr inklusive moms var 6:e vecka för verkning.

5.) 3 000 kr för förra året, i år några hundralappar mer eftersom hästen vuxit (unghäst) och eftersom jag höjt livvärdet på henne.

6.) Olycksfallsförsäkringen ingår i min försäkring genom facket som jag betalar 180 kr/kvartal för. I den ingår även hemförsäkring och lite andra försäkringar. Och ja, den täcker hästolyckor på fritiden.

7.) Inga träningskostnader än så länge.

Jag bor i Mariestad.

Jag kan väl berätta då !

1. Stallkostnad och vad ingår? 1200 året runt. Ingår spån, ensilage, och tillgång till paddock samt piccadero, har inga in eller utsläpp. På sommaren fixar stallägarna allting med hagar och stängseluppsättning.
2. Foder: Han går på groov 125 blir cirka 100 kr i månaden, samt lite betfor, blir cirka 30 kr i månaden, så 130:-
3. Hö, ca kgpris- Ingen aning, ingår ju som sagt
4. Hovslagare- 500 per skoning, skor plus det , brukar räkna det på 150 kr per gång ungefär, minns faktiskt inte
5. Försäkring för häst-Har ingen försäkring
6. Försäkring för dig-Vet inte vad den ligger på
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris-Tränar inte för tillfället, men såfort jag hittar en tränare som är villig att komma ut så spelar det ingen roll vad den kostar!
Och sist men inte minst, var bor du? Skellefteå, hästen är uppstallad 1,2 mil ifrån mig.

Så förutom dessa priser (vilket blir cirka 1200+130+325=1655) så tillkommer det bensin, har aldrig räknat på vad det skulle bli, skulle inte våga :angel:

kl

1. Stallkostnad och vad ingår?: 2700, in- och utsläpp vardagar, 4 fodringar per dag, 2 kg lunchhö per dag, rasthage, ridhus, ridbana
2. Foder: 400-500 kr i månaden
3. Hö, ca kgpris: 3,50 kr/kg
4. Hovslagare: 1200 ca för sommarskoning var 6:e vecka
5. Försäkring för häst: runt 400 kr i månaden tror jag
6. Försäkring för dig: ingår i hästens försäkring
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: från 250-400 kr
Och sist men inte minst, var bor du? sthlm

Hej du!

Klipper in ett något förkortat svar från en annan tråd jag svarat på.

Inköp häst: 65 000. Betalades kontant. Behöver man låna tillkommer ju självklart räntekostnader.

Försäkring: A1 50 000, A2 15 000 ger en årskostnad på ca 7800 kr (650 kr i månaden)

Stallhyra som inkluderar halm, hö, ensilage, havre och betfor: 1200 kr i månaden.

Extra foder: 100 kr i månaden

Hovslagare: verkning var 6 vecka, 200 kr i månaden. När han senare behöver skos tredubblas den kostnaden.

Avmaskning, vaccinering, tandkontroll: ca tre träckprover och två maskkurer per år, sprutor mot influensa och boutulism, hästtandläkare. Snitt 300 kr per månad. Denna summa under förutsättning att hästen håller sig frisk. En buffert på gärna 10 000 kr är inte fel att ha om hästen blir dålig. Ett klinikbesök hamnar sällan under tre tusen vid vanlig hältutredning och självrisken brukar ligga på dryga två. Sen betalar man i allmänhet 20% på överskjutande belopp.

Hästtransport:Har en egen av äldre modell som är betald. Skatt och försäkring och kostnader för renovering, runt 3000 per år. Alltså ca 250 kr i månaden.

Bensin: Endast resor till och från stallet, i snitt åtta resor per vecka. Avstånd sju km enkel väg, räknar då inte slitage på bil etc utan rena bensinkostnader... ca 580 kr i månaden

Träning och tävling: Då min häst bara är två år är den kostnaden nu noll. Om ett par-tre år rimligtvis ca 1500 kr i månaden.

Utrustning: Har det mesta i nuläget, men det går nog ändå 300 kr i månaden om man slår ut det. Ett täcke här, lite sadelbalsam där. Behövs större inköp drar det givetvis iväg...

Har nu alltså en månadskostnad på knappt 3600, utan kostnader för träning, med en hyfsat billig försäkring och framför allt en billig stallhyra. Mycket mer än jag trodde själv faktiskt, har inte räknat ut så här förut...

Stallet ligger på landet mellan Norrköping och Linköping

3500kr/månad. Det ingår fri tillgång på hö, strö, in och utsläpp, mockning alla dagar.

2. Foder
ca 200kr/månad

3. Hö, ca kgpris
Ingår i stallhyran

4. Hovslagare
800kr, skoning runt om

5. Försäkring för häst
600kr/år

6. Försäkring för dig
Ingen aning:p

Hoppträning 300kr/gång

Och sist men inte minst, var bor du?
2 mil norr om Stockholm

1700 kr: In- och utsläpp, fyra fodringar per dag och hö.

2. Foder?
ca. 140 kr: Morötter och linfröolja.

3. Hö, ca kgpris?
Ingår i hyran

4. Hovslagare?
400 kr: Under vinterhalvåret
150 kr: Under sommarhalvåret (endast verkning)

5. Försäkring för häst?
206 kr: 50 000 vetvård + 30 000 liv

6. Försäkring för dig?
Vet ej: Ingår i hemförsäkring som jag inte betalar

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris?
350 kr/timme: Om jag rider för min tränare. Kan även rida gratis för henne mot gentjänst. Vi rider akademiskt/western-inriktat.

Övrigt?
Småsaker kostar ju hela tiden, ny grimma då och då eller något man saknar i stallet. Stallapoteket behöver påfyllning ibland, ETn kommer ibland (850 kr/gång)... Det kostar att ha häst, vill inte fundera på vad jag egentligen lägger per månad.

Göteborg

Senast ändrad:

Har stallet hemma på gården så de är väl el och vattenkostnader som kostar och eventuella reparationer av hagar. Plus att vi lejjer bonden att putsa åkern vid behov.
2. Foder,
Har fortfarande kvar kraftfoder och betfor från storhästen som jag sålde i april Har köpt en säck mineraler och extra e-vitamin med selen som kommer att räcka LÄNGE
3. Hö, ca kgpris
1,65/kg hö

4. Hovslagare
500 kr ca var 8e vecka.. verkar bara

5. Försäkring för häst
ca 200 kr/månad
6. Försäkring för dig
??? ingår i fackavgiften
Har nu en 2 åring och en 3 åring så vi har inte hunnit träna en men ca 200 kr/halvtimme blir det väl sen.. Å så då det obligatoriska lägret i Villvattnet varje år! Men de är ju lika mycket SEMESTER

Västerbotten

Har sen i april i år 2 st shettishingstar så jag vet inte riktigt vad det kommer att kosta.Som jag har förstått så kommer det inte gå så mycket mer än 10 kg per dag sen. Å gossarna ska vara barfota så länge de klarar av det.
Hoppas ha livet under kontroll och den äldre hästen tillräckligt musklad nästa sommar för att vara med på dressyr och precission i Villvattnet... Det kostar då ca 2000 kr skulle jag tro...

UTRUSTNING...hmmm dyyyrt när man haft storhäst innan och måste köpa in ALLT till shettis. Å sen så siktar jag på att såsmåningom sätta ihop gossarna till ett par. Då springer de iväg lite mer pengar i form av PARSELE minst 8000 kr VAGN 25 000 kr...
NÅja man ska väl ha nåt att drömma om också

Anna-Carin

1. Stallkostnad och vad ingår? 2000 kr. Fullservice med allt foder och strö
2. Foder: Ingår i fullservidcen
3. Hö, ca kgpris: ingår
4. Hovslagare: 800kr var 7 vecka
5. Försäkring för häst: 1300 i månaden
6. Försäkring för dig: Har igen:crazy:
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: Betalar per pass mellan 1 - 1,5 timmar 250kr
Och sist men inte minst, var bor du? Skåne

Och sist men inte minst, var bor du? Stuttgart - Södra Tyskland

Totalt: 7675 kronor per månad.

Detta är inga fantasisummor utan vad det förmodligen egentligen kostar att ha häst. Problemet är bara att massor av stallägare jobbar gratis hemma i Sverige samt låter inackorderade stå mer eller mindre gratis mot...ja vadå...kan man undra. Gnäll och tjat om att stallhyran är för hög kanske...

:devil:[/QUOTE]

Vilken inkomst skulle en svensk behöva ha, för att kunna lägga 7675 SEK/månad på en häst? Hästsverige skulle avstanna och att ha häst skulle vara en förmån för endast de med hög inkomst eller en rik förälder eller partner som är villig att betala detta. Alternativt själv bo i ett billigt litet kyffe någonstans.

Jag, som själv är entreprenör, håller med om att man självklart måste kunna tjäna pengar på sin verksamhet vad man än håller på med (om det finns efterfrågan dvs), men det fina med hästsporten tycker jag är att det inte endast är en snobbsport för folk med inkomst långt över medel eller barn till dessa.
Alla som bedriver inackorderingsverksamhet är inte ute efter att tjäna pengar på just den verksamheten, utan är kanske mer intresserade av att kunna finansiera sitt egna intresse eller ha lite liv & rörelse i stallet. Jag håller med om att man får vara beredd att betala lite mer om man kräver en fullständig träningsanläggning med alla bekvämligheter, men jag tycker de flesta i tråden redovisar rättvisa priser jämfört med vad som verkar ingå.

ca 3'700 inkl in&utsläpp varje dag, täcke på eller av, 3 kg kraftfoder (helhavre, krosshavre eller kornkross finns att välja på)/dag, 10kg hösilage/dag, 1 liter betfor/dag, fyra fodringar, 3 torvbalar/månad tillgång till ridhus, ridbana o.s.v. o.s.v.
Sen kan man ju köpa andra tjänster (mockning, packning, byte av täcken, benskydd på, lindor av o.s.v.), mer mat och mer strö ifall man vill.

2. Foder
I o m att fodret ingår och jag faktiskt inte använder mer än det som ingår så minns jag inte. Sen köper jag till extra salt då och då, en säck från krafft som jag inte minns vad de kostar.

3. Hö, ca kgpris
det ingår ju också så jag minns inte kg-priset just nu dessvärre, nu på sommaren äter han ändå inte mer än 10kg silage/dygn i o m allt smaskigt gräs de går och smäller i sig varje dag.

4. Hovslagare
1100-1200kr var 6-7 vecka (beroende på årstid, blir var 6e vecka om sommaren) och då kommer hovis och varmskor och vi är två som delar på bensinpengarna.

5. Försäkring för häst
ca 1300kr/månad

6. Försäkring för dig
Haha ja du, jag vet faktiskt inte, vet att jag har en men minns inte nu.

400kr/30 minuter för B-tränare dock så känns det inte så saftigt i o m att vi står på samma ställe, man får så mkt hjälp man behöver, ibland håller vi på längre och ibland kortare, ibland får jag hjälp om vi rider samtidigt o.s.v. o.s.v. dessutom har jag köpt nuv. hästen av tränaren så det är ett ganska delat projekt till och från, ibland rider hon för att hon saknar honom och det gynnar mig och hästen som bara den!
Tränar 1-2ggr/vecka, nu har tränaren åkt på semester tyvärr dock så nu är det lite lugnare, men ofta blir det ju en del fina slantar på träning. Men det är det ju värt!

Stockholm, söder om, ganska nära Södertälje.

Sen tillkommer ju tävlingar, div slitage på saker, saker som tar slut (liniment, sadeltvål...) bensin, min häst får massage var 3-4-5e (beror lite på hur det ser ut för både mig och massören, för jävligt att ha en så bra och eftertraktad massör :p) vecka för 450kr o.s.v. o.s.v.
Det blir ALLTID dyrare än man tänkt sig.

Senast ändrad:

Står gratis i föräldrarnas stall. Men stallhyran de tar är 400 kr. Då ingår in/utsläpp, ridbana och stora hagar/bete.

2. Foder,
Ca 600 kr/mån i kraftfoder för två hästar (nordsvensk och fullblod). Grovfoderkostnaden varierar från år till år! Kr/kg brukar ligga på 1-2,5 beroende på om det är hö, hösilage, bonde eller riktig producent...

4. Hovslagare
800 kr/helskoning ca var 7-8e vecka för båda två.

5. Försäkring för häst
1500 kr/3 månader för fullblodet. Är dock inte nöjd, betalar för mycket för de låga värden han är försäkrad för! 12 000 i liv och 60 000 vetvård. Nordsvensken kostar 900 kr/år med 10 000 i liv och 25 000 i vetvård.

6. Försäkring för dig
Ingår i hemförsäkringen

Tränar inte just nu men när jag gjorde det kostade det 200 kr + ridhusavgift om man var i ridhuset.

Jönköping, småland.

Jag betalar bara för fullblodet och kostnaden överstiger nog sällan 2000 kr.

Jag tycker att det är jätteviktigt att belysa vad det kostar i länder där hästnäringen ses mer som en seriös verksamhet och där ägaren livnär sig på detta. Vi har alldeles för många "plankare" som kör sina små stallverksamheter utan att betala en krona i skatt och moms för detta.

Vi kör vita priser med moms. Men vi satsar inte på att vara vinstdrivande. Det är tråkigt att alltid bli dragen över en kam... Det är liksom vår gård, vårt HEM. Sen att pappa borde och ska höja hyran några snäpp, visst. Men för vissa är sällskapet och lite liv och rörelse viktigare. Det finns liksom ett mellanting mellan "plankare" och vinstdrivande toppanläggning.

1. Stallkostnad och vad ingår? 1000 kr mån, allt ingår; spån, hö, ut&insläpp, 4 fodringar/dag, täckesservice, box&hagar, ridbana osv

2. Foder; Nu vet jag inte vad det kommer kosta för min nya häst (går på bete och börjar fodra ordentligt först till hösten, samt att det skiljer en hel del i storlek på denna och min förra) men för min förra häst gick det på ca 200 kr varannan månad. Då åt hon krafft grund, kornkross och mineraler.

3. Hö, ca kgpris Ingår i stallhyran

4. Hovslagare Stallägaren skor stallets hästar, han tar 300 kr/gång

5. Försäkring för häst Oj, det här har bara pappa koll på... Han är iallafall försäkrad med allt som går i princip

6. Försäkring för dig Bollar över till pappsen igen ;)

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Har inte börjat träna än med nya hästen, men med förra tränade jag dressyr en gång i veckan för 100 kr á 45 min. Med denna nya häst ska jag hoppträna och dressyrträna, så det lär bli lite mer.

Och sist men inte minst, var bor du? Jag bor i norrbotten, Piteå faktiskt ;)

500kr/häst. Har 2stycken. In/utsläpp, täckesbyte, fodringar, liten paddock m. belysning på baksidan (större nån km bort), stora hagar + sommarbete. Givetvis vit betalning

2. Foder,
De får just nu inget kraftfoder men till hästen funderar jag på att köpa en müsli med vitaminer och mineraler. Ingen aning om vad det kostar, aldrig använt det innan!

3. Hö, ca kgpris
Höet kostar 2kr/kg. (räknat nedan på en genomsnittsmånad 30,33 dagar 9månader sep-maj)

Bella får 7kg/dag = ca 425kr
Pepsi får 5kg/dag = ca 310kr

4. Hovslagare
Bella: 950kr/gång
Pepsi: 250-300kr/gång

5. Försäkring för häst
Visserligen ligger mina hästar bara i 7 resp. 8 000kr i livvärde.

Bella: 1296kr/helår
Pepsi: ca 2000kr/helår

6. Försäkring för dig
131kr/månad

400kr för en timme. Då är det enbart jag med på lektionen och allt koncentraras kring mej.

I nord västra skåne

Senast ändrad:

500kr/månaden sommar och ca 800kr/månaden vinter
Då ingår Hö på vintern men stallet är ett kollektivstall så jag gör det mesta själv
2. Foder?
Lucern ca 175kr
Alfa ca 185 kr
Havre ca 70kr/30kg
+ Vitaminer och mineraler och massa morötter :)

3. Hö, ca kgpris?
2kr/kg

4. Hovslagare?
Det va 500kr för halvskoning men nu när jag bytt hovslagare och går över till helskoning blir det ca 850kr + resekostnad

5. Försäkring för häst?
6006kr/året

6. Försäkring för dig?
Ingår i hemförsäkring som jag inte betalar

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris?
100kr/ gången och det är väldigt olika beroende vad vi är sugna på och jag rider för världens bästa ridinstruktör :) Blir 400kr/månaden.

Övrigt?
Bensin kostnad till och från stallet. Men har bara ca 4km så jag brukar ta mig en promenad :)

Orust:)

1. 1500, allt foder och strö ingår. Har hästen hemma hos min moster
2. ingår i stallhyran
3. ingår i stall hyran
4. 550 för en halvskoning så det blir 275 kr i mån
5. tror det är 4500 om året vilket blir 375 i mån
6. Inte en aning :P
7. Just nu tränar jag inte, men det flesta tränare här tar runt 300 och så får man lägga till anläggningsavgift på det.
Och sist men inte minst, var bor du? Lindesberg

1200:-/månad.
Då ingår spån, mockning in och utsläpp samt fodringar vardagar.
På helger sköts det enligt schema (5-8 dgr / halvår)
På sommaren får man sköta allt själv. Bara bete kostar 400:-.

2. Foder,
Vet inte. Min förra häst kostade väl minst 500:- i månaden.
Den nya som är 1 dm större och förmodligen mer lättfödd kommer säkert gå på det dubbla. Trots billigt foder..

3. Hö, ca kgpris
Tror vi betalade 0,80:- kg på ensilaget. 2:-/kg på hö
Vi hade väldigt blött ens i vintras så var tvugna att blanda med hö.
Ska förhoppnignsvis inte behövas iår..

4. Hovslagare
1050:- helskoning + snösulor på vintern

5. Försäkring för häst
ca 7500 :- / år :eek:
Halvblod är dyra! Betalade 2400 på förra...

6. Försäkring för dig
? :p

Har bara ridit på drop in/ special dressyrträning de senaste åren.
Nu kostar hoppträningen 125 :- /45 minter
och dressyren varierar väl mellan 200-300 beroende på tränare.

Och sist men inte minst, var bor du?:)
I norra småland..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar