Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
Betalar 1800 kr för båda tjejjerna Oktober - april 1000kr/2 maj- sep. Dom går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Spån och tillgång till box ingår. FÅr endast ytters lite kraft då dom är väldigt lättfödda.
2. Foder,
Ingen stor kostnad
3. Hö, ca kgpris
vet ej... ingår i pris..
4. Hovslagare
ca 700 kr häst var 8:e vecka
5. Försäkring för häst
ca 400 mån för båda

6. Försäkring för dig
vet ej
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
tränar inte för tillfället.
Och sist men inte minst, var bor du?

Strömstad

Per månad:

600 kr i kallhyra, så ingår in- och utsläpp, täckning och 4 fodringar per dag.

2. Foder,
360 för grovfoder + ca 300 kr för kraftfoder

3. Hö, ca kgpris
0.80 kr/kg, hösilage med en ts halt på 50%. Se ovan

4. Hovslagare
600 kr för helskoning, skor om ca var sjätte vecka (450 kr i månaden)

5. Försäkring för häst
319 kr/månad

6. Försäkring för dig
Ca 100 kr/månad

400kr /träning. Tränar 2g/månad
Tävlar i medel för ca 200 kr/månad
1000 kr/månad sammanlagt

Strö:
250 kr/månad

Summa:
3379/månad. Stämmer bra.

Och sist men inte minst, var bor du
Hallands inland.

Senast ändrad:

1. Stallkostnad och vad ingår?1400 kr/mån då ingår det fritt hö/hösilage, halm, havre, vardagsmorgon med utsläpp
2. Foder - lusern, havre, groov125, betfor, vetekli + "pulver = ca 500-600
3. Hö, ca kgpris - ingår i hyran
4. Hovslagare - runt 800 kr var 7 vecka
5. Försäkring för häst - 248 kr per ÅR:laugh:
6. Försäkring för dig - 0
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris - tränar och tävlar ej, gubben är pensionär:love:
Och sist men inte minst, var bor du?:) Uppsala

Kallhyra + insläpp, utsläpp, två fodringar (den tredje lägger jag själv in i boxen), täckesbyten. Betalar extra för halm och spån, 4*12=48 kr för halmen och 4*59=236 kr för spånet.

2. Foder,
I vintras fick min häst enbart lusern, ca 256 kr i månaden.

3. Hö, ca kgpris
2 kr/kg och 9 kg om dagen = 540 kr/månad

4. Hovslagare

100 kr var 8:e vecka

5. Försäkring för häst
4200 kr per år

6. Försäkring för dig
Ingen aning faktiskt.. :o Men försäkrad är jag.

Har inte tränat på väldigt länge, men sist betalade jag 150 kr för en timmes träning.

i Löddeköpinge, längs västkusten i skåne län.

Blir totalt 2630 kr per månad för min häst. Sen tillkommer ju veterinärkostnader också, om och när det behövs.

Hoppas tråden ligger hyfsat rätt!
jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över hur fruktansvärt mycket det kan skilja i pris!
Därför blev jag nyfiken och tänkte höra vad just DU betalar runtikring din häst!:)

2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
Och sist men inte minst, var bor du?:)

Jag börjar:
1. JÄTTEDYR stallhyra, endast 150 kr för strömmen :banana: Köper spån och hö var tredje bal.
2. ca 400 kr/månad, allt inräknat!
3. Ca 350 kr/månad
4. Skoning 400 kr, verkning 250 kr. Nu går han barfota så det är 250 kr som gäller;)
5. ca 200 kr/månad
6. ca 100kr/månad
7. Inte kommit igång med träning än, men förväntar mig att det ska kosta ca 300/gång.
Bor inte i skellefteå som det står, utan i åsele!:banana:

Jag vet inte om jag vågar svara i tråden , blir väl lynchad....

1. stallkostnaden är 1500 kr och då är det ALLT som ingår fast i lösdrift i stället för box. Jag behöver bara komma och rida henne :D
2. Ingår i priset ovan. Utöver mineraler och saltsten får hon korn, tror det är ca 1 kg om dagen....eller jag minns inte :o
3. jag tror priset på hö är 2, 50 kr/kg, men det ingår i summan ovan och hon äter ca 10 kg tror jag
4.Vet inte ännu, enligt förra ägaren skedde verkningen mer sällan och jag har inte verkat henne ännu. Bör dock ske snart har jag sett och jag har haft henne sedan den 29 mars.
5. Har inte henne försäkrad, men brukar ha bara vetvård och inte liv. Vill försäkra men det känns så onödigt att betala dyra pengar för en försäkring som inte täcker de vanligaste skadorna. Eller är det jag som inte fattar vad som står om försäkringen? Hon var inte försäkrad av förra ägaren så det fanns ingen att ta över. De jag har kollat på täcker inte skador på tex benen
6. Jag har en livförsäkring bara.... 29 kr i månaden som ger mina barn 300 000 om jag dör
7. Tränar inte ännu, men vill börja, fast vill ha en billig tränare eftersom jag inte är så avancerad:angel: själv.
8. Jag bor utanför Höör som räknas som Mellanskåne

Sedan är det ju avmaskning, eller som i mitt fall, kolla masken och det kostar väl runt 500 kr? Vaccination ska jag också ordna till henne samt titt på tänderna, men vet inte dagens priser för det. Minns att jag för 10 år sedan betalade 250 kr för en stelkrampsvaccinering .

1. Stallkostnad och vad ingår? Har eget stall.
2. Foder, Köper kraftfoder för ca 300:- per månad
3. Hö, ca kgpris Tar eget hö.
4. Hovslagare 400 för skoning runtom, 150:- för verkning (barfota)
5. Försäkring för häst Kommer inte riktigt ihåg hur mkt den kostar..
6. Försäkring för dig Samma som ovan.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Tränar mest själv hemma, men när jag rider för tränare går det på ungefär 300:- per lektion.
Ljusdal, Hälsingland.

1500/månad. hö, kraftfoder och torv ingår, två fodringar i veckan ca 20 minuter per gång och en fodring på helgen.(har alla var i stallet.)
2. Foder
köper vitaminer för ca 100kr/månad
3. Hö, ca kgpris
Ingår
4. Hovslagare
800 kr varannan månad
5. Försäkring för häst
ca 350 kr månad
6. Försäkring för dig
Ingen aning vad jaghar...
ca 300/gång....

totalt ca 3000 i månaden med träningar.

Jag har en islandshäst som står i västerhaninge, stockholm

500 kr/månad, ren kallhyra. Box, hage, och att stallägaren forslar bort gödseln gratis ingår.
2. Foder
Pellets 200 kr/säck ungefär, mineraler ungefär samma pris, morötter 45 kr/säck. Ponnyn äter en kvarts kg pellets, en halv dl mineraler och ett x antal morötter om dagen.
3. Hö, ca kgpris
100 kr/storbale, min häst äter 5-5,5 kg hö/dag på vintern, något mindre på sommaren
4. Hovslagare
500-600 kr/gång, halvskoning+verkning
5. Försäkring för häst
Inte den blekaste, har en foderhäst så ägarna betalar försäkringen för henne, vi betalar till dem sen. Än så länge sköter min mamma det.
6. Försäkring för dig
Har fram till i somras haft försäkring via skolan. Nu vet jag inte.
Tränar inte nu, men när jag gjorde det kostade det 50 kr/timme. Tränade privat för en jag känner, så det blev märkbart billigare än att träna på en ridklubb.
Blekinge, och jag har en maxad C-ponny på 22 år.

Jag tycker att det är jätteviktigt att belysa vad det kostar i länder där hästnäringen ses mer som en seriös verksamhet och där ägaren livnär sig på detta. Vi har alldeles för många "plankare" som kör sina små stallverksamheter utan att betala en krona i skatt och moms för detta. Så här ser verkligheten ut i ett stall som bedrivs i seriös regi med fokus på vinst, varaktighet och självständighet:

1. Stallkostnad och vad ingår? 350 EUR/månad (ca 3675 kronor)

2. Foder, Ingår i hyran, förutom rent kraftfoder där jag köper 2 säckar S:t Hippolyt för ca 700 kronor i månaden.

3. Hö, ca kgpris Ingår i hyran

4. Hovslagare 1200 kronor var 8:e vecka

5. Försäkring för häst 1200 kronor i månaden, A1:a.

6. Försäkring för dig Hemförsäkring extra

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 18 EUR för 40 minuter för C-tränare, 80 EUR i timmen för ELIT-tränare

Och sist men inte minst, var bor du? Stuttgart - Södra Tyskland

Totalt: 7675 kronor per månad.

Detta är inga fantasisummor utan vad det förmodligen egentligen kostar att ha häst. Problemet är bara att massor av stallägare jobbar gratis hemma i Sverige samt låter inackorderade stå mer eller mindre gratis mot...ja vadå...kan man undra. Gnäll och tjat om att stallhyran är för hög kanske...

Jag må låta bitter men faktum är att jag har aldrig träffat på så trevliga hästmänniskor här nere och det är aldrig någonsin något tjafs i något stall om någonting. Alla är trevliga och hjälpsamma, de som inte kan uppföra sig brukar flytta efter någon månad pga att de inte har råd att betala stallhyran...
:devil:

Senast ändrad:

Fast jag tjafsar inte om stallhyran, uppför mig på ett artigt vis, städar och håller ordning efter mig och beter mig vettigt och seriöst, TROTS min låga hästkostnad. Att bli tagen för en sådan som du skrev, bara för att jag inte har samma kostnader som du känns verkligen inte kul.

Kan skriva när jag hade min häst, fick tyvärr avliva honom för 9 månader sedan.
Stallet jag stod i bytte ägare en sväng så jag skriver med bägge.

- 1800 kr inkl. hösilage, havre, korn, betfor, mineraler, in och utsläpp, fodringar, täckesbyten, fri användning av spolspilta och ridhus. Jag hade ett utsläpp var tredje helg, och mockade en box åt stallvärdinnan, fick så 600 kr billigare hyra :D

- 2150 kr inkl allt ovanför utom kraftfoder. Och avdrag på stallhyran för tjänster.
2. Foder,
- Ingick i stallhyran
- 300-400 kr/månad tror jag, minns inte riktigt.
3. Hö, ca kgpris
Ingick i stallhyran
4. Hovslagare
850 kr/varannan månad för skor runt om och hela sulor fram
5. Försäkring för häst
Kommer inte ihåg, men låg runt 400-500 kr/månad
6. Försäkring för dig
Mamma betalade ^^
Oj, var oftas iväg på heldagsclinics när hästen höll, men de varierade mellan 600 och 2100 kr
Bor i Arvika, 4 mil från Norge.

1 - Jag betalar 900kr i stallhyra, belyst ridbana, nybyggt stall med stora boxar, fina hagar, fina skogsstigar. in o utsläpp ingår, helgjour var 8e helg.

2 - Mitt sto äter 5½ dl kraftfoder/dag sammanlagt. (3 dl morgon, 2½ dl kväll) , vilket en 25kgs påse krafft grund räcker ungefär en och en halv månad, den kostar 150kr.

3 - 1,80 kr /kg. Varav min pållis äter 4 kg om dagen, + fri tillgång på stor bal i hagen. Balen kostar 500kr, och 104 kr för höet i stallet.

4 - 550kr var 8e vecka

5 - 2000/per år (tror jag?)

6 - ingen aning just för tillfället, haha!

7 - jag har en privat tränare, som står i samma stall som mig så en hundring för min och tjejens träning då&då. :D

Bor i Hudiksvall.

Senast ändrad av en moderator:

Kostnaderna för min häst ser ut ungefär så här;
Stallhyra 2100 kr, då ingår fri tillgång på hösilage och spån, utsläpp samt utfodring morgon och lunch, eftermiddagar och kvällar delar vi på så man har 1 fast kväll per vecka, 1 täcke på/av, ridhuskort, helgjour var 14:e vecka.

2. Foder,
Korn a' ca 2,50 kr kg = ca 75 kr/månad
Havre ' ca 3 kr kg = ca 70 kr/mån
Betfor ca 50 kr/mån
Vitaminer och mineraler kan man slå ut på ca 150 kr/mån

3. Hö, ca kgpris
Ingår i stallhyran.

4. Hovslagare
ca 500 kr utslaget månadsvis alltså 250kr/mån

5. Försäkring för häst
ca 3000 kr/år (har en gammal häst som ej har är så högt försäkrad ;))
=250 kr/mån

6. Försäkring för dig
Dåliga jag...Ingen.

Hoppning mellan 300-800 kr/mån, dressyr mellan 150-400 kr/mån

Strax utanför Piteå

Totalkostnad per månad: ca 3750 kr

1. Stallkostnad och vad ingår? 2700 kr inkl foder, strö, mockning, in/utsläpp, täckesbyte OM behov.
2. Foder ingår (analyserat silage, kraftfoder som passar för analysen)
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare från 0 till 1000 kr/7 veckor (verkar henne själv än så länge)
5. Försäkring för häst Minns inte, typ 500 kr/mån?
6. Försäkring för dig Har försäkring men minns inte pris.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Vet inte, har inte börjar träna regelbundet än.
Och sist men inte minst, var bor du? Gnesta 7 mil söder om Stockholm
Finns ridbana vid stallet, och typ 5-10 min till ridhus som kostar 50 kr/gång tror jag. Och lite längre skrittbit till en till ridbana. Bra ridvägar.

Förra stallet:
1. Stallkostnad och vad ingår? 2000 kr/mån Lösdrift med halm. Fri tillgång på grovfoder, havre/korn/ skulle ingå mer kraft men blev inte så.
4 dm lera i halva hagen :devil: :eek: Tillsyn etc.
2. Foder: silage, havre, korn ev lite mer.
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare 0
5. Försäkring för häst 500?
6. Försäkring för dig Ja
Och sist men inte minst, var bor du? Gnesta
Ingen ridbana alls.
drygt 10 min till ridhus (60 kr/tim).
Konstig syn på ihopsläpp med nya hästar etc.

(jag har tre hästar, alla hemma.)

Har hästarna hemma så det är del i huslån, men vi sätter 400:-/häst som stallhyra. Det är vad vi "sparar" varje månad till utgifter kring stall o så.

750:-/år i sommarhagehyra.

2. Foder,
Müsli 1: 285:-/20kg 1säck/mån
Müsli 2: 250:-/20 kg 2säckar/mån
Lusern hack: 250:-/25kg 1pack/mån

3. Hö, ca kgpris
3.50:- och första skörden 5:-/kg -finns billigare givetvis men det här är riktigt BRA hö.

4. Hovslagare
Varmskoning 1250:-/häst var 7-8de vecka. Dyrt men jäkla bra hovslagare!

5. Försäkring för häst
Beror ju helt på hästens värde! Dyraste hästen 500:-/mån, billigaste 150:-/mån.

6. Försäkring för dig
Inte sedan jag bytte fack, men tidigare har jag haft olycksfalls ca 100:-/mån. Skall skaffa igen...

7. Träningar, timpris Islandshästtränare
Högsta nivå - 600:-/35min i ridhus
Medel nivå - 400:- /40min i paddock
"låg" nivå - 300:- /45min paddock

Det är vad mina tränare tar alltså, inte nåt generellt. Med högsta nivå så är det bland sveriges bästa tränare(typ som om en dressyrryttare fick träna för Kyra)

Kungsbacka (precis syd om göteborg)

Senast ändrad:

Betalar 700 kr i kallhyra. Så ingenting ingår förutom box och hagar då.
Kostnad för spån: ca 450 kr/mån

2. Foder,

Just nu ligger väl foderpriset på ca 600 kr.

3. Hö, ca kgpris

Priset per bal ligger på 25kr. I varje bal är det ca 13 kg och hon äter en om dagen vintertid. 750 kr/mån.

4. Hovslagare

Hovis kommer varannan månad och tar 650 kr för en helskoning så mao 325 kr i månaden

5. Försäkring för häst

ca 550 kr/mån

6. Försäkring för dig

Har faktiskt inte någon försäkring på mig själv, mer än den som gäller på klubben.:crazy:

Dressyrträningar 1gång/vecka 200 kr/gång. Hoppning har vi inte börjat med ännu men förhoppningsvis nu i sommar och i höst 150 kr/ gång och varannan vecka. 1100 kr/mån totalt för träningar.

Totalkostnaden hamnar på ca: 4475 kr:eek:.

Jag bor utanför Ljungby i småland.

Senast ändrad av en moderator:

2500kr, allt ingår.
2. Foder,
Ingår
3. Hö, ca kgpris
ingår
4. Hovslagare
500kr
5. Försäkring för häst
kommer inte riktigt ihåg. Omkring 200-300kr
6. Försäkring för dig
Kommer inte i håg.
Går ca. 500-1000kr i månaden åt träningar.
Tornio, finland :)

Har 2 hästar, men räknar detta på den största av dem.

Har egen gård så 0 kr, men elen blir ca 300 kr månaden för stall och hagar.

2. Foder,
Ger havre fri musli, köper av tillverkarna ca 100 kr månaden (om ens så mkt), sen vitlök, vitaminer och pellets ca 100 kr i månaden. Tror jag.

3. Hö, ca kgpris
15 kr balen, ej analys.

4. Hovslagare
200 kr var 7-8.e vecka.

5. Försäkring för häst
ca 200-400 mån

6. Försäkring för dig
Vet ej, har iallafall livförsäkring, men under 100 kr i mån vet jag.

0kr, tränar ej.

Och sist men inte minst, var bor du?i
Utanför Laholm, västkusten.

1.Stallkostnad: Jag har eget stall och betalar därmed ingen stallhyra. Har inackorderade som hjälper till nga pass i veckan så att jag får lite avlastning. Det som kostar mig är el till stall, sadelkammare, belysning över hagar, paddock m.m. Även viss uppvärmning av sadelkammaren och ström i hagarna.
2.Foder: Ca 850;- + e- och b-vitamin/häst och månad under vinterhalvåret om de inte äter mer fodertillskott än mineraler.
3. Hö: 2,25;- för det ena höet. Har ett särskilt i hagen men just nu inget pris på det pga byte av leverantör. Kvalitén var för låg för min smak.
4.Hovslagare: 300;- för verk och skoning runt om. Jag köper skor själv. Har en duktig hovslagare som är vän till familjen. Han har heltidsanställning och skor inte åt andra vanligtvis men gör undantag för oss. Vänskapspris.
5. Försäkring: Olika på olika hästar men har generellt hög vet.vård och låg livförsäkring. Sparar pengar på eget konto istället för att skänka till försäkringsbolagen i form av livbelopp.
6. Min försäkring: Ingen aning.
7. Tränare: Tränar just nu inte mkt pga mkt unghästar. 200;- per lektion för min ord veckotränare som även är en vän. Lektionen pågår tills jag är färdig och hon är utbildad ridlärare och har tävlat msv hopp och msva dress.
100;- betalar jag till en annan vän som hjälper mig ofta. Även där pågår letktionen tills det går bra. Ej utbildad men rider som en gud och tävlat msv dress. Rider ALLA hästar mkt bra och ger bra hjälp. Mamma hjälper mig mkt och det är ju gratis :D Har även andra ”dyrare” tränare :cool: men använder mig inte av dem just nu då det på en unghäst ger mer att träna ofta och det inte gör någon skillnad just nu med en bättre tränare pga utbildningsnivå.
9. Jag bor 1 mil utanför Kalmar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar