Din dag med valpen!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Josiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 912
J

Josiie

Hejsan!

Ni som har valp. Hur är era dagliga rutiner? Hur aktiverar ni er valp? Följer den med till jobbet? Är ni ute och kissar sjuttioelva ggr om natten även om ni bor i lägenhet etc. Jag känner själv att nu efter vi skaffat valp, så har allting blivit mer inrutat, och mer låst (såklart, och vi har ju valt det själva!).

Men som sagt, berätta gärna! Och skriv gärna ras och ålder på valpen med:)

Sv: Din dag med valpen!

Nu är hon 5 månader och jag ser henne inte riktigt som valp längre, men när hon var liten och jag precis fått hem henne så var vi ute iaf en gång i timmen om hon inte sov. Jag har aldrig gått ut på natten. Jag rastade henne precis innan jag skulle sova och så fort jag vaknade.

Jag hade ärligt talat inga "dagliga rutiner". Det enda som var bestämt var: vakna-ut. ut varje timme. ut-sova. Sedan tog vi dagen som den kom. Ibland var vi ute och tittade på världen, ibland lekte vi tillsammans någonstans, ibland tog jag henne till rastgård där hon fick springa, ibland var vi bara hemma och vilade. Så är det fortfarande egentligen, enda skillnadern är att jag nu går skola på dagarna så då blir morgonpromenaden till skolan och det blir promenad hem efter skolan. Oftast blir det den enda aktiveringen hon får på dagarna.
På helgerna blir det att vi tränar lydnad istället för promenader.

Ni som har valp. Hur är era dagliga rutiner?
Morgonrastning-frukost-utetid-lunch-en tur i skogen-middag-utetid-kvällsrastning på en 7 månaders jämte + snart 6 månaders fauve. 3½ månads-jämten blir det inte så ofta den får vara i skogen just nu, men i övrigt samma som de andra 2 om än i lite mindre omfattning på vissa aktiviteter.

Hur aktiverar ni er valp?
Spår, jakt, promenader, lydnad

Följer den med till jobbet?
Jobbar hemma och när jag jobbar, är hundarna ute

Är ni ute och kissar sjuttioelva ggr om natten även om ni bor i lägenhet etc.
Aldrig i livet att jag rastar någon hund nattetid!

(Vad roligt att vi tänker lika! Jag startade en liknande tråd för ett tag sedan, när Keo var pytteliten! http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=896065)

Håller med Red_Chili. Vår valp är ju valp men egentligen så ser vi honom inte som det. Inte hela tiden iaf, men visst är han valpig och visst ÄR han valp! (5 månader)

Ut på morgonen. Frukost. Pyssel, lek, träning, vila, sömn, promenader. Ut, sova. Inga direkta rutiner nuförtiden, när han var mindre fick vi se till att han kom ut en gång i timmen, ungefär, och att han sov ordentligt.

Ut på natten gick vi bara första veckan, sedan dess sover han hela natten (nuförtiden omkring 9 timmar om man inte väcker honom) utan att behöva kissa. Detta räknar vi med kommer att öka något de kommande månaderna, men det är ju så jobbigt att vara kissenödig så varför tvinga när det inte är nödvändigt?

/Syrsa

Liknande trådar

R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 656
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 205
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 868
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka