Kom på att jag faktiskt kände igen en som skånsking en gång (hon var från södra delen) ganska nyligen, då förstod jag inte helt vad personen sa
Nej, det är ett helt annat språk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom på att jag faktiskt kände igen en som skånsking en gång (hon var från södra delen) ganska nyligen, då förstod jag inte helt vad personen sa
Jobbade i Stavanger och någon frågade varför jag skulle sluta på jobbet. Svarade att jag skulle flytta hem igen och de bara "jaha, vartdå?"
"Skåne, södra Sverige"
"... är du inte norsk?"
Likadant i Kanada, folk trodde jag var kanadensare. Jag hade varit en jättebra dubbelspion kanske
Såg först nu att jag skrivit skånskingNej, det är ett helt annat språk
Ytterligare en dialektväxlare här
Men jag är nog ännu värre på engelska. Pratar jag med min mattelärare (från England) går jag över till brittisk dialekt. Om min samhällskunskap lärare kommer och jag börjar prata med honom så byter jag till amerikansk dialekt (han är från USA). Skulle biologi-läraren (Australienare) komma och jag börjar prata med henne så… ja, ni gissade rätt… skiftar jag till australisk engelska
När jag pratar med folk som har engelska som modersmål är det inte sällan de frågar "vart är du från Egentligen?!" och när jag säger Sverige så reagerar de med:
Jag kan tydligen byta dialekt mitt under ett samtal också. Är nog ett hopplöst fall. Om någon någon gång tänker göra en studie om dialekter - ta inte med mig
Min pappa pluggade i Australien ett år, behöver jag säga mer? När jag var mindre hade jag en TYDLIG aussie-dialekt men den har tonats ned mycket. Det var nästan så att den inte existerande alls ett tag… meeen sen började en tjej i min klass och hon hade precis varit på ett utbytesår i NZJag är SJÄLAGLAD att jag inte plockat upp aussie-dialekt iaf! Det är UK som gäller här
De jag jobbar med är ju i allmänhet lite mer polerade akademiker så de brukar ha en rätt stram accent ändå även om det hörs att de kommer från Australien. Men en kollega... det var som att hamna i filmen Crocodile Dundee!
Gick en kurs i Skåne. Fick verkligen anstränga mig i början för att hänga med.Kom på att jag faktiskt kände igen en som skånsking en gång (hon var från södra delen) ganska nyligen, då förstod jag inte helt vad personen sa
Här verkar en del kunna skilja på Åmål, Fengerfors, Bengsfors, Ärtemark osv. Jag tycker att det är så okomplicerat som att de alla pratar svenska
Jag känner igen finsk dialekt. That's itNi som säger att ingen skulle ta fel på vart ni kommer ifrån, var inte så säkra på det. Jag är nämnligen helkass på att känna igen dialekter
Är en i stallet som tydligen pratar tydlig skånska, det visste jag inte. Pratar någon rejält bred skånska (alltså typ danska) eller grov norrländska kan jag möjligtvis känna igen det. Även om någon bryter på norska/ finska/ tyska men inte vilket av språken, bara att det inte är rent.
Kanske är därför jag blivit misstänkt för att vara norsk då. Har ingen infödd släkt här men min mormor bodde nära och jobbar i Norge, hon är uppvuxen i ett finsktalande hem... så även hennes mamma (ganska självklart. Och nej, jag har ingen gammelmormor för det vägrade hon bli kallad ) som bodde nära, hon pratade med finsk brytning (om hon pratade svenska alls). Det kanske hör ihop med att jag pratar lite svårplacerat, men definitivt inte rikssvenskaI stora drag är det väl så på Dal att ju närmre norska gränsen desto mer norsk dialekt, ju närmre Värmland desto mer värmländska.
Det i kombination med dalslänskan ger en rätt bred dialekt
Själv har jag fått höra att jag pratar dalslänska med norsk dialekt.
Jag hade stora problem med att förstå min sambos breda dalslänska i början
Tror det är omöjligt att inte förstå om någon inte är från Pite. De är INTE kameleonter.Är nog ingen som har det minsta koll som missar att jag kommer från Norrland.
Tycker det hörs att jag kommer från Norr/Västerbotten men brukar inte bli placerad någonstans mer precist förutom att folk förstår att jag INTE är pitbo
Och varför hörs det att du inte är Pitebo?Är nog ingen som har det minsta koll som missar att jag kommer från Norrland.
Tycker det hörs att jag kommer från Norr/Västerbotten men brukar inte bli placerad någonstans mer precist förutom att folk förstår att jag INTE är pitbo