Diaghlyphard

athena

Trådstartare
Har sett i ett par trådar här att nån tycker att hans avkommor är skarpa. Kan ngn utveckla detta alternativt dementera? Är de det eller är det bara någon bukefalist som råkat på ett udda ex?

Han är ju en outstanding förärvare i galoppaveln och borde faktiskt passa bra även i hbl-avel (eller ja, ston e honom menar jag).

Sv: Diaghlyphard

Jag känner inte till att hans avkommor skulle vara skarpa, däremot att de inte riktigt är som de ska i huvudet. :crazy: Vackra, duktiga på att springa, men kan få en knäpp som heter duga när de blir totalt okontaktbara och rent av farliga.

Nu finns det många fina avkommor efter honom som inte ärvt galenskapen, men efter att sett det in action själv och jag vet hans rykte inom galoppen så håller jag mig långt borta. :eek:

Jag tror inte att de är vrickade i huvudet.Men för att vinna krävs ett bra löphuvud och hans avkommor har mkt löphuvud och motor-de vill vinna till varje pris.Har träffat avkomma med halvblod(hopp) undan sto med Diaglyphard...och inte tyckte jag att den var värre än någon annan hbl åring.

Känner ett par av hans avkommor. Mycket trevliga och mycket coola hästar. Vänliga och lätthanterade i alla lägen....
Hästarna blir ju vad man gör dom till. dessutom nedärver ju stoet MINST 50% om inte mer när det gäller just temperament, så att säga att avkommorna är vrickade i huvudet är väl att ta i? Snarare brister hos de som har fostrat dom kanske??

Jag som "galoppmänniska" har haft ett otal diaghlyphardare i min vård. Jag har alltid sagt att deras rykte som "svåra" är oförtjänt enda tills förr förra hösten när jag hade tre st på inridning och alla tre var jätteknepiga individer. Och dom var knepiga på olika sätt, den ena var livrädd för allt inklusive sig själv. Den andra var stenhård och började med att gå till anfall när hon inte förstog vad man bad henne om. den tredje var våran egen uppfödning och hon var/är en jobbig mix av tuff och känslig. Alla tre blev dock fina att rida och hantera när dom väl hade fått tid att mogna och dom har gått hyggligt på banan.
Sen säger man inom galoppaveln att Diaghlyphard inte lever upp till förväntningarna som morfarshingst..................
Men jag skulle inte vara rädd för temperamentet, jag har säkert haft 40-50 hästar efter honom och det är bara dessa tre som varit speciella!!

toughcookie skrev:
Sen säger man inom galoppaveln att Diaghlyphard inte lever upp till förväntningarna som morfarshingst..................

Det lät ju mindre bra förstås... Å andra sidan tror jag kanske inte att hbl-folket bryr sig så mkt om det, han verkar lämna väldigt bra exteriör o det är ju viktigt för xx-ston i hbl-avel.

Tack för flera bra o intressanta svar :bow: .

Hej!

I år har jag ridit in nio fbl tvååringar, en efter Songline, en efter Diaghlyphard, en efter Be my Chief och sex efter Lotus Pool.
De efter Songline och Lotus Pool har varit och är underbart lätta, väldigt godmodiga, lugna och orädda.

Stoet efter Diaghlyphard var fullständigt knasig i början och uppvisade ett otroligt desstruktivt betende så fort hon utsattes för någon form av press (tex gå själv till rundkorallen), så fort man ville att hon skulle göra något som hon själv inte ville så byte hon fullkomligt personlighet och sprang rakt tex igenom staket, sprang över en, stegrade sig och slog efter en med frambenen om man ledde henne , hon var dessutom otroligt rädd och tittig m.m Vi började starkt tveka på om hon skulle kunna ridas in utan allt för stora risker. Men steg för steg så flippade hon ut allt mer sällan och som tur var så har inte haft några som helst problem med sadeltvång eller liknande. Nu är hon underbar att rida och hantera!
Och söt som spunnet socker....

Ohh Lotus Pool!! Har en efter honom som jag rider fälttävlan på, en super individ som är helt på det klara med vad han skall göra vad det än gäller. Super att hantera och fulkomligt förkrossande läraktig.

Kan ju tillägga att han faktiskt var placerad i sin allra första dressyrtävling bland ett gäng superfina halvblod :)

Ni har möjligen inte en liten Lotus Pool till salu ;)

Hej!

Vi har löpande haft lite äldre Lotus Pool´are till salu, men nu är dom förtillfället "slut sålda"....

De sex tvååringar vi har vill vi gärna testa i galoppen, det är ju därför vi fött upp dem...

De är ju för övrigt hans näst sista årgång barn, han han bara betäcka ett sto till året efter innan han dog.

Vad kul att du gillar Lotus Pool´are, själv är jag dödsfrälst! Har ju fattat att min vinter syssla att rida in våra åringar kanske inte kommer bli lika lätt framöver...

hans avkommor är snälla och trevliga att ha att göra med, dessvärre är hans tid ute. skall avlivas i höst om han inte redan är död, har hört det av en delägare så det är inga rykten.

Jag har träffat & ridit några fullblod efter honom och de har varit väldigt trevliga. En har jag önskat många gånger att hon var i min ägo :love: !

Jag har ägt en XX-valack efter Diaghlyphard.
Han var väldigt lugn och fin i stallet förutom lite vävar -tendenser om det blev för mycket stress runtomkring.
Men det kommer sig nog inte av hans gener, utan snarare från tiden som galoppör.
Jag och han passade inte för 5 öre ihop, utan jag hade honom ett tag och beslutade mig för att sälja till en jag känner.
Idag tävlar de hoppning med stora framgångar och mycket bra resultat.
Så de passade ihop som lång och lerhalm.

Fullblod i sig är kanske inte riktigt min grej... ;)

HalyBailey skrev:
hans avkommor är snälla och trevliga att ha att göra med, dessvärre är hans tid ute. skall avlivas i höst om han inte redan är död, har hört det av en delägare så det är inga rykten.

Tråden är kanske lite gammal, men Diaglyphard lever än i alla fall.
Jag såg att han stod i sin box igår.

Har han blivit steril på gamla dar :o

Det blev förvisso Chagall också, men han fick ju leva ändå!

Att ha skulle vara steril har jag aldrig hört. Däremot har han haft besvär med en bakkota och jag tror nog att det snarare är den skadan som gjort honom till pensionär.

poloplayer skrev:
Enl. uppgift ska han ha varit steril och då är det bara slaktpistolen som gäller, c'est la vie inom galoppen.

Har bott granne med Rävdansen länge och jag kan verkligen lova att de bryr sig om sina hästar.....unga som gamla.....slaktpistolen kanske kan hjälpa en häst att slippa lida, men den tas nog inte fram
i tid och otid.

Har han problem med en kota förstår jag att det kan vara svårt med naturlig betäckning.

jag har haft en avkomma, helt otroligt huvud på hästen men fick ta bort honom p.g.a. kissing spine skulle tro att dom som säger att hästarna "blir tokiga"har detta. Dom dras men hältor också c:a 70% av fullbloden har kissing spine.kolla ryggarna.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 771
Senast: cirkus
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 274
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar