Sv: Devinette

Om du inte visste det så är Maloubet importerad. Det betyder att det INTE behöver vara någon svensk som gjort det utan hästen kan ha blivit utsatt för det utomlands om det nu är så att den blivit utsatt för det över huvud taget.

Hm, tror inte man löshoppar en så ung häst speciellt mycket? Han var väl runt 2,5 år när han kom till Sverige? Men, man vet ju aldrig.. men vill inte tro det.

Efter att ha jobbat i landslagsstall så vet jag hur det går till. Finns många kreativa sätt att barrera utan att dra upp bommar på benen. Den typen av barrering har jag bara sett hos amatörer som tror att dom vet vad dom sysslar med.

Efter att ha jobbat i landslagsstall så vet jag hur det går till. Finns många kreativa sätt att barrera utan att dra upp bommar på benen. Den typen av barrering har jag bara sett hos amatörer som tror att dom vet vad dom sysslar med.

Jag har också jobbat i landslagsstall och där var man väldigt mån om att hästarna reds och utbildades på ett mjukt och fint sätt.

Det är otroligt naivt att tro att barrering inte förekommer i Sverige. Som det tidigare nämnts kan det göras på många sätt. Jag tänker inte uttala mig om hur enskilda ryttare gör, det känns väldigt fel att hänga ut någon i en sådan diskussion om man inte vet med säkerhet att de håller på med barrering.

Jag tror fortfarande att hästen på filmen är preparerad, just pga förtroendet, jag tycker att den där extrema överhoppningen visar på rädsla. Tycker inte heller att den går att jämföra med Maloubet tekniskt, M ser mer avspänd ut i språnget.

Det är otroligt naivt att tro att barrering inte förekommer i Sverige.

Jag har aldrig sagt att jag inte tror att barrering förekommer i Sverige. Jag har däremot sagt att jag inte tror att någon i landslaget sysslar med sådan skit.

Antar att det eg inte var riktat till mig? För min del har jag sett barrering både i Sverige och med svenska ryttare utomlands. Ridningen hemme på gården är i princip alltid mjuk och vettig, även om korrigeringsridning självklart förekommer. Dock har de otillåtna korrigeringarna varit tuffare utomlands.

Förlåt, ser nu att jag missade att skriva knapplån.

Har arbetat som tävlingsskötare på toppnivå och känner väldigt många andra som också gör det.

Jag har aldrig arbetat med någon som använder otillåtna metoder, men jag har hört och sett en hel del. Naturligtvis är detta ingenting man visar upp, ofta sker träningen utomlands.

Jag tror aldrig att man kan komma åt all barrering, skickliga ryttare kan i princip välja vilket ben de vill att hästen ska riva med....

Jag har i min ungdom (jag var 16 år) ridit för en erkänt duktig svensk hopptränare (som även tränat en del av eliten), och redan på första träningen föreslog denne person att min häst skulle "få hjälp att lära sig lyfta bättre på fötterna" :crazy: Min häst var jätterädd om sig, och rev ALDRIG...

Måste jag skriva att jag inte deltog i fler träningar för den tränaren? :angel:

(ja, jag såg att h*n "lärde" andra hästar att lyfta hovarna på otillåtet sätt)

Är detta något som bara finns inom hoppvärlden eller förekommer det konstiga träningsmetoder för dressyrhästar också för att få dom t ex att trampa bättre eller lyfta högre på benen?

Antagligen - hyperflexion är väl en väldigt omdebatterad träningsmetod på dressyrsidan.

Sen har jag sett otroligt märkliga tingestar som används på ffa hästar som skall yfta frambenen (typ Frieser). Men vet ärligt talat inte om det förekommer i vanliga dressyrvärlden, men det skulle inte förvåna mig ett smack.

Har för mig att just denna videon diskuterades här på Buke får nåt/några år sedan och då kom även barrering fram. Tror det ska finnas en annan film på samma häst där vissa hävdade att man såg någon form av "redskap" som används vid barrering. Någon mer som kommer ihåg den tråden? Vet inte exakt hur länge sen det är dock.

*kl*

Det som får mig att tro att den inte är preparerad är just för att den hoppar så j-la bra. Har mycket mycket svårt att tänka mig att denna häst skulle vara oförsiktig/dålig i sin teknik utan preparering. Enligt min erfarenhet går det inte att ändra så hysteriskt mycket med barrering. Man kan få dom kvickare fram och att få dom att öppna upp bättre bak. Men jag har aldrig sett någon ändra på hela hästens sätt att ta sig över ett hinder.

Du får inte en bättre ryggverkan av barrering, men hästen blir mer rädd för att riva, därav att den överhoppar sig helt extremt. Ofta vill man ju förbättra frambenstekniken med barrering, men man får också höjden på sprången. Det är knappast dåliga hästar som råkar ut för barrering, de hamnar ju inte i sådana sammanhang att man tycker att det behövs. Det är redan bra hästar som man vill få ut något alldeles extra av.

Dessutom är barrering ofta verkanslöst på en häst som inte är tillräckligt rädd om sig.

Den har ett väldigt starkt avstamp, men jag tycker inte att den ser avspänd ut.

Hästen har med största sannolikhet blivit utsatt för barrering, så att det skulle vara bra att den hoppar så betvivlar jag.

Har funnits flertalet andra videos på samma häst för länge sedan. Den hoppar likadant på alla videos, och om jag inte missminner mig så hade dom filmat när dom utförde just barreringen. Då visste jag inte vad det var så blev mest arg.. Några dagar senare var videon bortplockad..

Att ens överväga tanken på barreing är enligt mig bisarrt.

Det är väl i princip bara i ett fåtal länder (inkl Sverige) där det faktiskt är förbjudet med barrering?
Men jag menar, hur ska man kunna ha koll på om de reglerna följs, så många anläggningar det finns att kontrollera i så fall - omöjligt.

Och ang det om våra Svenska toppryttare gör det eller ej, så har det väl i alla fall förekomit att de inte tyckt att det varit fel.
För några år sedan tränade en av våra toppryttare (nämner inga namn) här i Sverige för en utlänsk världsberömd tränare (nämner inte dennes namn heller) tillsammans med några av sina egna elever. Denna utlänske tränaren använde sig av barrerade hinder, och toppryttaren i fråga sa inte ifrån. H*n lät sina elever hoppa det!!!
Som jag minns det var det dock en journalist på plats som förklarade för tränaren att dessa metoder inte var lagliga i Sverige. Tränaren tyckte att det var mycket märkligt, men avbröt genast övningen.
Toppryttaren sa alltså ingenting, pressen fick göra det - helt sjukt tycker jag! Tänk på eleverna, framtidslöftena, som får lära sig att det är ok..!
Snacka om att inte tänka!

Det där minns jag, de använde en oxer som hade högre frambom än bakbom eller vad var det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 610
Senast: Franken
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Lyan
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 407
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka