Kanske är det så att vi i min umgängeskrets har för höga förväntningar på livet? Jag är trots allt 37 år gammal och lite luttrad i gemet är man ju, men jag har ändå hoppet kvar. Jag har haft två långa förhållanden och båda har liksom dött ut. Helt av sina egna anledningar. Men det kanske är så livet är, det finns ingen som är rätt livet igenom utan bara rätt just nu?
Det vi hakat upp oss mest på är ju att man är så olika med olika personer. Med en kille har jag varit väldigt sexuellt aktiv och vi har haft jätteroligt, samtidigt som vi var passionerade åt andra hållet också och bråkade mycket. Med någon annan har jag aldrig bråkat. Med en annan har jag varit väldigt omhändertagande och gullig, medan jag med en annan mest velat bli omhändertagen. Betyder det att man har olika starka känslor för personerna eller är det så att olika människor drar ut olika egenskaper ur en?
Jag kommer ihåg när jag gjorde min praktik på en fabrik i Skottland. En av tjejerna som jobbade där sa till mig att hon och hennes kompisgäng försökte leva och kopiera livet i serien Vänner... Jag blev helt kall när jag hörde det.
Livet är svårt. Relationer är svåra. I synnerhet relationer mellan två vuxna människor, förälder / barn, eller relation mellan syskon.
Livets skola är inte som i vännerserien. Livet är tufft, hårt och ibland hänsynslöst.
Jag är tacksam att jag funnit min livskamrat som alltid skyndar sig hem. Han trivs hemma med mig och barnen. Vi har kul ihop. Vi planerar framtiden ihop.
Jag märker att våra barn vill att vi ska vara mera romantiska, och jag tror att det kommer från diverse tv-serier från Disney som de ser på.
Jag har funderat mycket på detta och jag tror att mina barns generation kommer ställa helt andra krav på sina partners.
Min farfar till exempel kunde säkert ha varit en tyrann utan att min farmor skulle lämna honom, pga de normer som gavs då. Mina döttrar hoppas jag kommer att kunna lämna dåliga relationer, där bara en strävar efter att relationen skall fungera bra.
Jag hade själv mycket förväntningar på livet, men de senaste 15 åren har jag upplevt tungt drogmissbruk, kvinnomisshandel, självmord, dödsfall, ekonomiska kriser, relationer som spricker i min närhet och jag har fått ändra mitt perspektiv. Jag har inte så höga krav längre. Jag älskar min man, det räcker.
Kanske lite svamligt...