T
ThomasC
Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!
Databasen är inte officiell beroende på flera orsaker, bl a PUL-lagstiftningen. Om det vore legalt att ha den offentlig skulle det innebära stora kostnader i form av datalösningar. De offentliga uppgifterna läggs idag in på WorldFengur. Om det finns fler exemhingstar registrerade i databasen är inte min sak att offentliggöra, men om så är fallet kommer detta att ske innan nästa betäckningsäsong.
Spatt eller exem på egen häst kan anmälas till Averlskansliet på kopia av registreringsbevis eller hästpassets första sida. Speciell blankett för alla anmälningar kommer så småningom att finnas i hemsidans Blankettbank. Vid avlivning eller dödsfall skall hästpasset insändas till Avelskansliet eller lämnas på slakteriet. Det sistnämnda enligt Jordbruksverkets regler. Passet är alltså ingen personlig handling, utan en del av hästen.
Undertecknad håller på med att infoga nödvändiga variabler i databasen, för att vi skall kunna få bättre statistik på förekomsten av exem och spatt.
Jag tyckte det var viktigt att informera om att de frågor som diskuterades här, också ligger på Avelsutskottets bord, och att arbetet med dom är i full gång. Diskussionerna om den specifika utformningen, kontrollsystem, definitioner, exakta formuleringar etc, är inte klar ännu, så det får vi återkomma till senare.
Nu avslutar jag informationsövningen….och återgår till min kammare för att lägga tiden på att snickra på förbundets databaser.
Tack för ordet.
/Thomas Carlén
Finns det fler hingstar med eksem i databasen och är den officiell?
Databasen är inte officiell beroende på flera orsaker, bl a PUL-lagstiftningen. Om det vore legalt att ha den offentlig skulle det innebära stora kostnader i form av datalösningar. De offentliga uppgifterna läggs idag in på WorldFengur. Om det finns fler exemhingstar registrerade i databasen är inte min sak att offentliggöra, men om så är fallet kommer detta att ske innan nästa betäckningsäsong.
Hur går det till att anmäla spatt/eksem - ska SH:s defektblankett användas? Kan man bara anmäla sin egen häst? Kan man anmäla en häst man tidigare ägt? Hur anmäls döda hästar?
Spatt eller exem på egen häst kan anmälas till Averlskansliet på kopia av registreringsbevis eller hästpassets första sida. Speciell blankett för alla anmälningar kommer så småningom att finnas i hemsidans Blankettbank. Vid avlivning eller dödsfall skall hästpasset insändas till Avelskansliet eller lämnas på slakteriet. Det sistnämnda enligt Jordbruksverkets regler. Passet är alltså ingen personlig handling, utan en del av hästen.
Finns det ett enkelt sätt att som sto- eller valackägare rapportera en häst med eksem så att statistik lätt kan skapas vad gäller stamtavla samt efter hur lång tid efter export hästen fått eksem, var den utvecklat eksem, om den fått någon avkomma med eksem och i så fall hur många % av avkommorna har eksem samt vid vilken tidpunkt på året den importerats? Det här känns som viktiga uppgifter för att undvika onödigt lidande.
Undertecknad håller på med att infoga nödvändiga variabler i databasen, för att vi skall kunna få bättre statistik på förekomsten av exem och spatt.
Jag tycker det låter väldigt positivt det du skriver här i dina inlägg. dock kan jag inte låta bli at undra lite över denna plötsliga aktivitet från avelsutskottets sida. vad har sif för resurser för denna plötsligt påkomna insikt...om jag som privatperson sätter mig ned och författar ett brev där jag anmäler ett tjog eksemhästar, ston som valacker som hingstar - vad görs utefter detta? hur skall detta kontrolleras, hur skall detta behandlas? sif lär som det ser ut i dagsläget inte sitta på avelskansliet och rulla tummarna - jag inser ju att för denna typ av behandling krävs stora insatser av både ekonomisk art som av arbetsinsats. finns det någon utarbetad plan ang detta? behövs det en frivilligorganisation - folk som ställer upp och åker ut på gårdar och kontrollerar, finns databasutrymme, är försäkringsbolagen på något sätt inkopplade/intresserade av vad som händer? Jag skulle glatt ställa upp om jag blevo tillfrågad.
Var och varannan dag ser man bla på detta forum frågeställningen "när vet man att det är eksem?" Vad har nu sif för policy där?
Som sagt - jag tycker det är enormt positivt att detta eksem(och spatt)problem kanske verkar att tas upp på allvar inom sif. vi sitter på en bomb med det avelsunderlag ivi idag använder - och med tanke på avelsutskottsordförandens uttalanden i tidningen ridsport - så lär han inte se till att underlaget skulle kunna bli bredare - tvärtom. Det känns lite motsägelsefullt? Vågar vi tro på vad du säger här? Just nu är det flera trådar här på buke som spinner i varandra, lika intressanta allihop, och jag får lite känslan av att dina positiva besked här ang eksem/spattrapportering kanske inte är r i k t i g t så genomtänkta. Eller har jag h e l t fel? Jag hoppas verkligen att detta är så positivt som det låter.
Jag tyckte det var viktigt att informera om att de frågor som diskuterades här, också ligger på Avelsutskottets bord, och att arbetet med dom är i full gång. Diskussionerna om den specifika utformningen, kontrollsystem, definitioner, exakta formuleringar etc, är inte klar ännu, så det får vi återkomma till senare.
Nu avslutar jag informationsövningen….och återgår till min kammare för att lägga tiden på att snickra på förbundets databaser.
Tack för ordet.
/Thomas Carlén