Det står om "oss" i Islandshästen!

Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!

Finns det fler hingstar med eksem i databasen och är den officiell?

Databasen är inte officiell beroende på flera orsaker, bl a PUL-lagstiftningen. Om det vore legalt att ha den offentlig skulle det innebära stora kostnader i form av datalösningar. De offentliga uppgifterna läggs idag in på WorldFengur. Om det finns fler exemhingstar registrerade i databasen är inte min sak att offentliggöra, men om så är fallet kommer detta att ske innan nästa betäckningsäsong.

Hur går det till att anmäla spatt/eksem - ska SH:s defektblankett användas? Kan man bara anmäla sin egen häst? Kan man anmäla en häst man tidigare ägt? Hur anmäls döda hästar?

Spatt eller exem på egen häst kan anmälas till Averlskansliet på kopia av registreringsbevis eller hästpassets första sida. Speciell blankett för alla anmälningar kommer så småningom att finnas i hemsidans Blankettbank. Vid avlivning eller dödsfall skall hästpasset insändas till Avelskansliet eller lämnas på slakteriet. Det sistnämnda enligt Jordbruksverkets regler. Passet är alltså ingen personlig handling, utan en del av hästen.

Finns det ett enkelt sätt att som sto- eller valackägare rapportera en häst med eksem så att statistik lätt kan skapas vad gäller stamtavla samt efter hur lång tid efter export hästen fått eksem, var den utvecklat eksem, om den fått någon avkomma med eksem och i så fall hur många % av avkommorna har eksem samt vid vilken tidpunkt på året den importerats? Det här känns som viktiga uppgifter för att undvika onödigt lidande.

Undertecknad håller på med att infoga nödvändiga variabler i databasen, för att vi skall kunna få bättre statistik på förekomsten av exem och spatt.

Jag tycker det låter väldigt positivt det du skriver här i dina inlägg. dock kan jag inte låta bli at undra lite över denna plötsliga aktivitet från avelsutskottets sida. vad har sif för resurser för denna plötsligt påkomna insikt...om jag som privatperson sätter mig ned och författar ett brev där jag anmäler ett tjog eksemhästar, ston som valacker som hingstar - vad görs utefter detta? hur skall detta kontrolleras, hur skall detta behandlas? sif lär som det ser ut i dagsläget inte sitta på avelskansliet och rulla tummarna - jag inser ju att för denna typ av behandling krävs stora insatser av både ekonomisk art som av arbetsinsats. finns det någon utarbetad plan ang detta? behövs det en frivilligorganisation - folk som ställer upp och åker ut på gårdar och kontrollerar, finns databasutrymme, är försäkringsbolagen på något sätt inkopplade/intresserade av vad som händer? Jag skulle glatt ställa upp om jag blevo tillfrågad.

Var och varannan dag ser man bla på detta forum frågeställningen "när vet man att det är eksem?" Vad har nu sif för policy där?

Som sagt - jag tycker det är enormt positivt att detta eksem(och spatt)problem kanske verkar att tas upp på allvar inom sif. vi sitter på en bomb med det avelsunderlag ivi idag använder - och med tanke på avelsutskottsordförandens uttalanden i tidningen ridsport - så lär han inte se till att underlaget skulle kunna bli bredare - tvärtom. Det känns lite motsägelsefullt? Vågar vi tro på vad du säger här? Just nu är det flera trådar här på buke som spinner i varandra, lika intressanta allihop, och jag får lite känslan av att dina positiva besked här ang eksem/spattrapportering kanske inte är r i k t i g t så genomtänkta. Eller har jag h e l t fel? Jag hoppas verkligen att detta är så positivt som det låter.

Jag tyckte det var viktigt att informera om att de frågor som diskuterades här, också ligger på Avelsutskottets bord, och att arbetet med dom är i full gång. Diskussionerna om den specifika utformningen, kontrollsystem, definitioner, exakta formuleringar etc, är inte klar ännu, så det får vi återkomma till senare.

Nu avslutar jag informationsövningen….och återgår till min kammare för att lägga tiden på att snickra på förbundets databaser.

Tack för ordet.

/Thomas Carlén

ThomasC skrev:
Jag tyckte det var viktigt att informera om att de frågor som diskuterades här, också ligger på Avelsutskottets bord, och att arbetet med dom är i full gång. Diskussionerna om den specifika utformningen, kontrollsystem, definitioner, exakta formuleringar etc, är inte klar ännu, så det får vi återkomma till senare.

Nu avslutar jag informationsövningen….och återgår till min kammare för att lägga tiden på att snickra på förbundets databaser.

Tack för ordet.

/Thomas Carlén

Jag hoppas du inte slutar läsa dessa debatter på Bukefalos och att du när du har tid och känner du kan göra en insats, kommer med nya inlägg!

Anette

Nu lånar jag endast denna knapp, så detta är inget som enbart är riktat till dig.
Men här diskuteras hingstarna, och det är väl bra. Men stona bidrar också med en del i detta och det skall man väl inte glömma bort.

Boj skrev:
Men här diskuteras hingstarna, och det är väl bra. Men stona bidrar också med en del i detta och det skall man väl inte glömma bort.

Precis vad jag tänkte, har en kompis som tidigare ägde en färghingst som han fick många ston till. Flertalet ston som gick på betäckning var riktiga skräphästar, flera hade eksem, somliga hade grisepass som enda gångart och exteriören var ofta bristfällig.
Många betäckte p.g.a färgen, och som en stoägare sa, att han blir bra till mitt sto för han har ju så söt pannlugg :confused: .

Så jag tror att det även är viktigt att försöka nå ut med information till stoägare, så att de försöker att matcha sina ston bättre med hingstarna och inser att det i vissa fall är bättre att avstå från att betäcka stoet. Det borde kanske finnas en "Att tänka på innan du betäcker ditt sto" artikel på SIF:s hemsida och i avelsnumret.
Genom att öka kunskapen hos stoägarna så kanske det även kan främja de lite lugnare, robusta hingstarna som i större utsträckning ger familjehästar.

Precis vad jag tänkte, har en kompis som tidigare ägde en färghingst som han fick många ston till. Flertalet ston som gick på betäckning var riktiga skräphästar, flera hade eksem, somliga hade grisepass som enda gångart och exteriören var ofta bristfällig.

DÄR - har hingstägarna OCH hingsthållarna ett ganska avgörnade inflytande. Det ligger i framförallt hingstägarens intresse tycker man ju, att sålla bland vad de tar emot. Ansvaret ligger alltså på båda sidor - sto som hingstägare - hur aveln ser ut. Självklart kan man ju tycka, men du belyser här verkligheten - en hingstägare som tar emot "skräphästar" kan faktiskt säga nej tack.

Men man gör inte det pga utebliven inkomst, sen behöver ju inte hingstägaren bekymra sig mer om avkomman. Jag tror att vi måste ha en gemensamt ansvar, både det som har hingstar men även stoägarna.

Att det sen kommer att ta tid, det får man nog räkna med. Detta måste ju likställas med att vända en oceanångare, och det gör man banne mig inte i brådrasket.

Ja tyvärr är det ju så - att till syvende och sist handlar det om pengar och ekonomi. Det är en svår balansgång, att få aveln att i ett STORT begrepp värna om hästen de avlar på, inte bara för stunden. Jag talade med ett par som driver avel i ganska stor omfattning både som hingsthållare och hingstägare, och frågade om de tar emot eksemston till de hingstar de har på gården, och fick då se två vuxna människor som skruvade på sig och skrapade med fötterna i gruset, och sedan sade de i kör "det är upp till hinstägaren att avgöra, det kan inte vi som hingsthållare säga ifrån om"...
Ren bullshit, det handlar om pengar, pengar och pengar. Och dessa jag talade med har alltså stort inflytande över aveln i sverige. Där måste förbundet, både SIF och SH påverka genom regelverk, och det är vi som medlemmar och aktiva som påverkar att sådant kommer till stånd.

honung skrev:
DÄR - har hingstägarna OCH hingsthållarna ett ganska avgörnade inflytande. Det ligger i framförallt hingstägarens intresse tycker man ju, att sålla bland vad de tar emot. Ansvaret ligger alltså på båda sidor - sto som hingstägare - hur aveln ser ut. Självklart kan man ju tycka, men du belyser här verkligheten - en hingstägare som tar emot "skräphästar" kan faktiskt säga nej tack.

Det är ju inte så lätt för en hingstägare att säga nej tack, man ser ju inte stoet förrän hon står på gården och då är det inte lätt att säga, tyvärr men ditt sto är inte lämpat för avel så vi kan inte ta emot det. Det är nog inte heller många av dessa stoägare som ser felen på sin häst, för hon är ju så bra och fin i deras ögon.
Angående eksemston så berättar oftast ägarna det när dom bokar plats, men eftersom det enligt SIF är ok att betäcka eksemston så har ju inte heller de flesta hingstägare något emot det. Sedan så är det ju också som Boj skrev, en ekonomisk fråga samt att stoägarna har det yttersta ansvaret.

Med mer information om hur man bör välja hingst för att få den typ av avkomma man eftersträvar samt hjälp om hur man bedömmer om ens sto är avelsdugligt så kan man hjälpa fler att få fram "bra" föl.

Jag avlar inte själv, vill bara klargöra det först. Men rasen värnar jag ändå om.

Varför inte starta en stoägarförening som kan bidra med information och dela med sig av sina erfarenheter till nya "avlare" om risker och vad man bör se upp med när man lämnar bort sitt sto?

Är man en seriös hingstägare så ser man till att redan i reklamen/hingststamboken tala om att man inte vill ha eksemston till sin hingst. Svårare än så är det inte om man bortser från pengar, men dom styr tyvärr mycket när det gäller avel.

Eller varför inte låta folk tänka själva och använda friska, sunda hingstar dom känner till även om dom inte är godkända.
Renrasiga islandshästar skulle det bli i alla fall.

Jag tycker att det är dubbelmoral att tillåta eksemston/spattston, när hingstarna sägs vara hårt kontrollerade.
Krav på friskintyg på stoet skulle vara en merkostnad, men för aveln skulle det göra en hel del.

Marita

Det är lättare att kontrollera ett begränsat antal hingstar (som dessutom ändå måste lösa licens och bli godkända) än massvis med ston. Hingstarna även får vanligen fler föl och har därmed större inflytnde på avlen. Visst vore det önskvärt att bara avla på friska ston men jag ser det dock som viktigare att få bort defekterna hos hingstarna.

En annan aspekt i sammanhanget är att en stoägare vanligen vet om hästen har eksem eller inte och kan ta ställning till risken medans det statistiskt sätt bode finnas gott om hingstägare som efter bästa förmåga döljer döljer eksem och i de lägena så rikskerar stoägaren att bli lurad...

Om man nu som ThomasC skriver kommer att arbeta för att registrera alla hästar med spatt och eksem (och gör registret offentligt) så kanske hingstägare av ekonomiska skäl väljer att inte betäcka eksem ston. Den hingst som får alltför stor andel eksemavkommor lär inte bli populär och risken ökar med många eksemston.

Boj skrev:
Nu lånar jag endast denna knapp, så detta är inget som enbart är riktat till dig.

Givetvis! Men en hingst får så mycket större genomslagskraft och dessutom är det stoägaren som står med fölet sedan och dess eventuella brister. Hingstägaren får ju inte ta konsekvensen av att ha en eksemhingst och dölja det för stoägarna!

Anette

bupi skrev:
Många betäckte p.g.a färgen, och som en stoägare sa, att han blir bra till mitt sto för han har ju så söt pannlugg :confused: .

Så jag tror att det även är viktigt att försöka nå ut med information till stoägare, så att de försöker att matcha sina ston bättre med hingstarna och inser att det i vissa fall är bättre att avstå från att betäcka stoet. Det borde kanske finnas en "Att tänka på innan du betäcker ditt sto" artikel på SIF:s hemsida och i avelsnumret.
Genom att öka kunskapen hos stoägarna så kanske det även kan främja de lite lugnare, robusta hingstarna som i större utsträckning ger familjehästar.

Och det är just denna gullenuttavel på färghingstar som skapar agg i avelskretsar! :bump:

Anette

honung skrev:

:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig honung!!!

Anette

bupi skrev:
Det är ju inte så lätt för en hingstägare att säga nej tack, man ser ju inte stoet förrän hon står på gården och då är det inte lätt att säga, tyvärr men ditt sto är inte lämpat för avel så vi kan inte ta emot det. Det är nog inte heller många av dessa stoägare som ser felen på sin häst, för hon är ju så bra och fin i deras ögon.
Angående eksemston så berättar oftast ägarna det när dom bokar plats, men eftersom det enligt SIF är ok att betäcka eksemston så har ju inte heller de flesta hingstägare något emot det. Sedan så är det ju också som Boj skrev, en ekonomisk fråga samt att stoägarna har det yttersta ansvaret.

Med mer information om hur man bör välja hingst för att få den typ av avkomma man eftersträvar samt hjälp om hur man bedömmer om ens sto är avelsdugligt så kan man hjälpa fler att få fram "bra" föl.

Nej det är ju inte lätt alla gånger. Och det finns en baksida. Det är inte säåkert att varken hingstägare eller hingsthållare har kompetens att avgöra om ett sto är lämpligt att avla på eller ej. Ett sto med rent av dåligt lynne tex ger en större risk för att få en dålig avkomma än ett islandsfött eksemsto so fått flera friska föl innan det fick eksem! Det kan tom vara en fara för hingsten att ta emot ett sådant sto och det finns oärliga stoägare också som inte upplyser om bristerna hos sina ston ens när de vet om det. De struntar i det ara de får sitt föl!

Anette

_HESTUR_ skrev:
Jag avlar inte själv, vill bara klargöra det först. Men rasen värnar jag ändå om.

Varför inte starta en stoägarförening som kan bidra med information och dela med sig av sina erfarenheter till nya "avlare" om risker och vad man bör se upp med när man lämnar bort sitt sto?

Är man en seriös hingstägare så ser man till att redan i reklamen/hingststamboken tala om att man inte vill ha eksemston till sin hingst. Svårare än så är det inte om man bortser från pengar, men dom styr tyvärr mycket när det gäller avel.

Eller varför inte låta folk tänka själva och använda friska, sunda hingstar dom känner till även om dom inte är godkända.
Renrasiga islandshästar skulle det bli i alla fall.

Jag tycker att det är dubbelmoral att tillåta eksemston/spattston, när hingstarna sägs vara hårt kontrollerade.
Krav på friskintyg på stoet skulle vara en merkostnad, men för aveln skulle det göra en hel del.

Marita

Din tanke är inte helt fel!

Lobelia skrev:
Det är lättare att kontrollera ett begränsat antal hingstar (som dessutom ändå måste lösa licens och bli godkända) än massvis med ston. Hingstarna även får vanligen fler föl och har därmed större inflytnde på avlen. Visst vore det önskvärt att bara avla på friska ston men jag ser det dock som viktigare att få bort defekterna hos hingstarna.

En annan aspekt i sammanhanget är att en stoägare vanligen vet om hästen har eksem eller inte och kan ta ställning till risken medans det statistiskt sätt bode finnas gott om hingstägare som efter bästa förmåga döljer döljer eksem och i de lägena så rikskerar stoägaren att bli lurad...

Om man nu som ThomasC skriver kommer att arbeta för att registrera alla hästar med spatt och eksem (och gör registret offentligt) så kanske hingstägare av ekonomiska skäl väljer att inte betäcka eksem ston. Den hingst som får alltför stor andel eksemavkommor lär inte bli populär och risken ökar med många eksemston.

En bra tanke!

Anette

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 034
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka