Det står om "oss" i Islandshästen!

Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!

Båbbe skrev:
Jag funderar på om man inte borde göra en kartläggning på Kjarnis farfar Hrafn 802 från Holtsmula och se hur många av hans avkommor som drabbas av eksem...

Tyvärr är det ju så i Sverige att SAMTLIGA 4 ELIT-hingstar har Hrafn i stamtavlan - visar det sig att denne hingst har eksemgener är det en total katastrof för den svenska aveln!

:crazy: :eek: :crazy: :eek: :crazy: :eek:

Jag ägde en valack som hade Hrafn som farfar, han fick så svår eksem att han fick tas bort.

Läste en annons där svenskfödd avkomma efter en hingst, som har Hrafn som farfar, har eksem.

Min ungvalack har Hrafn som farfarsfar o kliade sej lite väl mycket denna sommar. Klart man får lite panik!

Silverkedjan skrev:
Alltså, mig veterligt har SIF aldrig nekat en eksemhingst licens.

Enligt Avelsutskottets nuvarande ordförande har inte SIF den rättigheten att ta sådana beslut utan det är Svenska Hästavelsförbundet som tar besluten.
Men SIF kan/ska givetvis lämna över ärendena till granskning av SH.

Alla-->
En fråga jag nu undrar över, Kjarni är nu tagen ur avel p g a eksem. Men sen då, alla Kjarniavkommor? Är det ok att avla på dom eller?

Ett litet inlägg just i Kjarni-debatten.
Vi har faktiskt inte sett särskilt många avkommor efter Kjarni som faktiskt har eksem. (trots att vi efterlyst sådana både på internet och nu också i islandshästen)
Av alla "rykten" vi hört, dvs, ingen kontakt med hästägre så har vi fått det till en handfull. Varav tre av de hästarnas mammor haft gravt eksem.
Men tiden får utvisa i hur stor utsträckning hans avkommor drabbas av eksem, men själv ser jag inga problem med att avla på en eksemfri Kjarni-avkomma med eksemfri mamma. Men det är ju jag det.

Ella, Kjarnis lillmatte

Det är ju SH:s defektlista, men SIF är ju en del av SH.

F.ö. så anmäldes Oturs eksem direkt till SH av hingsthållaren men betäcka fick han i alla fall.

Så det spelar nog ingen roll vilken väg man går, eksemhingstarna får licens i alla fall, så länge hingstägarna löser ut den trots att det är emot reglerna.

Vad gäller avkommor efter eksemföräldrar är dessa inte olagliga att avla på om de inte själva har eksem. Tex ska man ta vara på eksemfria importer efter Hrafn - de borde föra med sig hans FRISKA anlag.

Däremot ska man hålla i minnet att man ändå riskerar att hålla anlagen i populationen och att de kan poppa upp i senare generationer. De svenskfödda eksemhästar jag vet har ibland eksemet först i andra led. Avlar man ändå på en till synes frisk häst med allergisk förälder måste man ju vara extra noga med att försöka avla bort allergisk disposition och inte välja en partner med allergisk disposition själv eller i stamtavlan.

Det tar ju lång tid innan man får facit. Försiktighetsprincipen vore att föredra :(

Jag har svårt att se poängen med att spara hingstar efter föräldrar med svårt eksem. Det finns ju svenskfödda hingstar med till och med två eksemföräldrar. Hur ska stoägarna (som kanske har ett sto med eksempåbrå och vill avla bort det) få reda på DET ?

Det står ju inte precis i annonserna :smirk:

Balderum skrev:
Jag ägde en valack som hade Hrafn som farfar, han fick så svår eksem att han fick tas bort.

Läste en annons där svenskfödd avkomma efter en hingst, som har Hrafn som farfar, har eksem.

Min ungvalack har Hrafn som farfarsfar o kliade sej lite väl mycket denna sommar. Klart man får lite panik!

Men, betänk hur många av dagens hästar som har vissa hingstar bakom sig. Undrar just hur många som har just den hingst du nämner i stamtavlan?

I sådana fall kan man också vända på resonemanget.

Lobelia skrev:
Med tanke på att det de facto föds hästar med eksem i Sverige så betyder det antingen att eksem inte är ärftligt utan uppstår av någon slags slump eller att det finns folk som bryter mot reglerna.

Detta får du gärna förklara??....Den statistik som omnämns i Islandshästen pekar på att exem är ärftligt och en islandshäst kan leva i många år utan att uppvisa exem, trots att den bär på anlaget........menar du att man skall vänta tills avelshästen är 20-25 år innan man använder den i avel, för att inte hamna under benämningen regelbrytare enligt din nomenklatur??

/Thomas Carlén

Min erfarenhet är att de allra flesta svenskfödda eksemhästar är efter minst en eksemförälder.

Och så finns det sådana svenskfödda där man VET att det finns ett starkt påbrå och som visar sig få en stor andel eksemavkommor. Där tycker jag också att man bryter reglerna när man medvetet avlar på dem. (det är ju iofs främst hingstar man hinner upptäcka det på)

Alla hästar med eksemföräldrar får ju inte eksem. Och ibland kommer eksemet hur selektiv man än försöker vara med sitt avelsmaterial.

Men de allra flesta svenskfödda eksemhästar beror på regelbrott. Kan vi bara rensa bort alla eksemhästar ur aveln att eftersom de dyker upp kommer eksemet att minska för varje generation, istället för som nu öka.

Det är mer logik och filosofi än anklagelser mot någon enskild, den som medvetet betäcker eksemhästar bör kanske ta åt sig ändå.

Om det nu är så att alla följt reglerna och inte använt sig att individer som har eksem alternativt nedärver eksem så borde det inte födas individer med eksem eller hur? Nu är värden inte så enkel att man alltid vet vad hästarna nedärver men om man systematisk utesluter alla hästar som uppvisar eksemtendenser eller som är friska och får en ovanligt hög procent eksemavkommer så borde eksemandelen på svenskfödda hästar sjunka, men så vitt jag förstår så är det inte så utan tvärt om...

Vad drar du för slutsats av detta?

Om man sedan vet att det är väldigt liten andel islandshingstarna som tagits ur avlen pga eksem (ca 1) medan populationen av islandhästar har en betydligt högre andel (någonstans mellan 10 och 30 procent) kan man dra ytterliggare slutsatser.

För mig räcker det att man efter bästa förmåga följer de regler som finns, att begära att folk ska klara sia om framtiden vore att ta i.

Lobelia skrev:
Med tanke på att det de facto föds hästar med eksem i Sverige så betyder det antingen att eksem inte är ärftligt utan uppstår av någon slags slump eller att det finns folk som bryter mot reglerna.

Du skriver ju att förekomsten av exemhästar bland svenskfödda hästar antingen beror på att exem inte är ärftligt, eller så beror det på att folk bryter mot reglerna!...så min fråga kvarstår?

Ytterligare förtydligande: Hur ser du på sannolikheten att man avlat på ett sto som senare utvecklar exem? Enligt ditt inlägg finns inte den möjligheten, emedan jag tror att det händer ganska ofta.

Thomas Carlén
/som varken är sto- eller hingstägare

Kanske det blir lättare att diskutera om du läser mitt svar på ditt förra inlägg där jag förtydligar min åsikt samt enligt min mening ger dig svar på detta inlägg, men okej jag tar det igen.
ThomasC skrev:
Du skriver ju att förekomsten av exemhästar bland svenskfödda hästar antingen beror på att exem inte är ärftligt, eller så beror det på att folk bryter mot reglerna!...så min fråga kvarstår?
Jag skriver även att det kan bero på någon slags slump. Och i mitt svar till dig skriver jag:
Lobelia skrev:
Det är mer logik och filosofi än anklagelser mot någon enskild, den som medvetet betäcker eksemhästar bör kanske ta åt sig ändå.
Om det nu är så att alla följt reglerna och inte använt sig att individer som har eksem alternativt nedärver eksem så borde det inte födas individer med eksem eller hur? Nu är värden inte så enkel att man alltid vet vad hästarna nedärver men om man systematisk utesluter alla hästar som uppvisar eksemtendenser eller som är friska och får en ovanligt hög procent eksemavkommer så borde eksemandelen på svenskfödda hästar sjunka, men så vitt jag förstår så är det inte så utan tvärt om...
ThomasC skrev:
Ytterligare förtydligande: Hur ser du på sannolikheten att man avlat på ett sto som senare utvecklar exem? Enligt ditt inlägg finns inte den möjligheten, emedan jag tror att det händer ganska ofta.
Jodå visst finns den möjligheten, se dels det jag skrivit i citatet ovan, men även det jag skriver i sista raden
Lobelia skrev:
För mig räcker det att man efter bästa förmåga följer de regler som finns, att begära att folk ska klara sia om framtiden vore att ta i.

Sammanfattningsvis: mitt inlägg var mer av filosofisk karaktär, om man följer reglerna och inte avlar på hästar med eksem/som nedärver eksem så skulle det inte finnas några svenskfödda eksemhästar. Att detta inte alltid är möjligt, som sagt vem kan sia om framtiden, är jag fullt medveten om men jag är också medveten om att det är statistiskt orimligt att i stort sett inga bedömda hingstar har eksem.

ThomasC skrev:
Hur ser du på sannolikheten att man avlat på ett sto som senare utvecklar exem?

Eftersom hälften av importerna utvecklar eksem om de provoceras är ju den sannolikheten stor. I det läget det har hänt mig har jag kastrerat hingstavkommorna till stoet och tagit henne och ev avkommor ur min avel. Det gäller att avla på hästar med tävlingshästvärde också så behöver det inte bli en total ekonomisk katastrof.

Balderum skrev:
Då menar du att JAG har brutit mot reglerna?? Mitt sto var eksemfri och hingsten var så långt jag kunde se eksemfri o är det ännu. MEN fölet fick eksem.

Hur ska du tolka det då??

Du bröt inte mot regeln för du visste inte men nu vet du att någon av föräldradjuren eller båda nedärver eksem. Detektivarbete i stammen på båda och bådas avkommor kan ge svaret på vem. Jag hade blivit mycket tveksam till mitt sto om något sådant hänt. Vet inte om jag vågat ta fler föl på henne. Beror på vad hon gett innan och vad jag hittat hos hingsten. Kan du PM:a vilken hingst samt vilken stam ditt sto har för jag blev lite nyfiken.

Anette

Mampas skrev:
Men, betänk hur många av dagens hästar som har vissa hingstar bakom sig. Undrar just hur många som har just den hingst du nämner i stamtavlan?

I sådana fall kan man också vända på resonemanget.

Helt rätt Mampas! :bow: Man måste vrida och vända på saker och se det ur olika perspektiv.

Anette

Silverkedjan skrev:
Min erfarenhet är att de allra flesta svenskfödda eksemhästar är efter minst en eksemförälder.

Och så finns det sådana svenskfödda där man VET att det finns ett starkt påbrå och som visar sig få en stor andel eksemavkommor. Där tycker jag också att man bryter reglerna när man medvetet avlar på dem. (det är ju iofs främst hingstar man hinner upptäcka det på)

Alla hästar med eksemföräldrar får ju inte eksem. Och ibland kommer eksemet hur selektiv man än försöker vara med sitt avelsmaterial.

Men de allra flesta svenskfödda eksemhästar beror på regelbrott. Kan vi bara rensa bort alla eksemhästar ur aveln att eftersom de dyker upp kommer eksemet att minska för varje generation, istället för som nu öka.

Håller med det du skriver i det stora hela men det finns ingenting som visar att eksemen ökar för varje generation, snarare tvärtom. Däremot ökar eksemen på importerna. Samtidigt kan vi konstatera att insektstrycket har mångdubblats de senaste 10 åren och det är de facto. Men den alltmer avsmalnade genbasen kan leda till att vi får gendubbleringar och en rejäl ökning av andelen svenskfödda med eksem. Och som jag sagt tidigare hästar som ger eksem även om de själva inte har det och hästar födda utanför Island som har eksem är större bovar än islandsfödda hästar som har eksem men aldrig givit en enda eksemavkomma. Och som du själv säger, i första generationen har de flesta islandshästar minst en eksemförälder!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tycker också att hingsthållaren gjorde allt hon kunde, det var inte det jag vände mig mot. Utan att varken SIF eller SH hade något att invända mot om han fortsatte betäcka, licensen drogs ju knappast in, eller hur ;) Och han skulle få en ny licens om någon annan lånade in honom. I år var det ju f.ö. en känd inlånad eksemhingst där ägaren inte förnekat det utan det är öppet i hingstens hemland som fick licens.

Jag känner f.ö. eksemavkommor efter Otur men det var inte den diskussionen jag var ute efter utan att det ALLTID är upp till hingsthållaren att ta ansvar för eksemfrågan.

Silverkedjan skrev:
Eftersom hälften av importerna utvecklar eksem om de provoceras är ju den sannolikheten stor. I det läget det har hänt mig har jag kastrerat hingstavkommorna till stoet och tagit henne och ev avkommor ur min avel. Det gäller att avla på hästar med tävlingshästvärde också så behöver det inte bli en total ekonomisk katastrof.

Enligt SIF:artikeln hade hälften fått eksem efter åtta år och därefter slutar undersökningen men av de tre jag har nu hade inte 2 kommit med i denna statistik då eftersom de varit längre i Sverige innan de fick eksem i fjol, 9 resp 12 år. Det är väldigt många äldre hästar, framför allt nybetäckta äldre ston, som utvecklar eksem väldigt sent enligt Rebecka som undersökt en bekants sto, precis som skett här hos mig. Och hos de stona som går i avel vid hög ålder är procentandelen betydligt högre, det rör sig om flertalet. Bara så ni av manligt kön förstår hur påfrestande graviditet mm är för oss av honkön! :angel:

Anette

Anette

Silverkedjan skrev:
Eftersom hälften av importerna utvecklar eksem om de provoceras är ju den sannolikheten stor. I det läget det har hänt mig har jag kastrerat hingstavkommorna till stoet och tagit henne och ev avkommor ur min avel.

Och du lever som du lär????

sambaengi skrev:
Håller med det du skriver i det stora hela men det finns ingenting som visar att eksemen ökar för varje generation, snarare tvärtom.

Anette

FÖRUT var det så att eksemet minskade. För 25 år sedan dömdes de flesta hästar med eksem ut till slakt för man visste inte vad det var och hur det kunde förebyggas/behandlas. Då blev ju den svenska avelsbasen mindre allergidrabbad. Ingen avlade på eksemston för de var i allmänhet så dåliga att de inte blev dräktiga eller led så uppenbart av sönderbitet juver att man förstod att det var olämpligt. De "gamla" svenskfödda eksemhästarna är oftast efter Fáni från Ekastorp som nedärvde det i hög grad fast han bara hade ganska lite symtom själv (typ kliade av manen men blev inte så dålig som importerna)

Det vände ungefär samtidigt som en känd hingst fick eksem, kan det ha varit runt 1990? Han blev först utdömd till slakt (var fullförsäkrad inkl avelsdelen) av djurskydds- och defektskäl, men precis då hade det gått upp för försäkringsbolagen att det oftast var en knottallergi så efter en kovändning fick hingstägaren ingen ersättning under förevändning att han minsann kunde bli ridhäst i en landsända utan knott.

Det var en omdebatterad stor ekonomisk förlust för hingstägaren och början på en annan inriktning med de nyimporterade hingstarna. När man inte längre kunde räkna med ett försäkringsskydd gällde det att 1) se till att hingsten inte fick eksem 2) inte tala om det ifall det ändå hände.

I takt med detta utvecklas eksemtäcken och diverse knep för att behandla eksemhästarna. Vilket naturligtvis är bar för INDIVIDERNA, men det gamla systemet var helt klart bättre för RASEN. Alla studier som gjorts visar att gallrar man inte bort eksemhästar ur aveln ökar eksemet långsamt men säkert för varje generation.

Vi måste göra "naturens urval" själva och satsa på att bygga upp en ras som klarar förhållandena i VÅRT land, precis som naturen formade islandshästen efter just Island.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 034
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka