Det står om "oss" i Islandshästen!

Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!

ThomasC skrev:
Jag lovar att information om "olämpliga hingstar" kommer ganska snart. SIF har idag ett aktivare avelsutskott än på länge, så glöm den tid då det bara var tyst om spatt och exem.

Ett av de stora problemen idag är att SIF.s databank saknar nästan alla uppgifter om spatt- och exemförekomst. Hästägarnas tradition när det gäller att rapportera detta är nästan obefintlig, och här måste det informeras. Utan kunskap om förekomst är det oerhört svårt att driva ett målinriktat arbete att avla bort de två stora plågorna för islandshästarna.

/Thomas Carlén

Det låter ju lovande! En annan fråga som du kanske kan svara på, kan jag som lekman anmäla att en hingst t ex har eksem eller måste hingstägaren själv göra det?

*lånar knapp*

Jag har själv haft otur att köpt en åring från en "avlare" som medvetet avlat på både eksemhingst och eskemsto! Jag hade själv ingen aning om detta då jag inte köpte direkt av avlaren.

När eksemet blossade upp ringde jag självklart direkt till avlaren för att höra om hon var intresserad av att köpa tillbaks denna avkomma men nej inte då...
Om man nu bedriver sådan "lågnivå/skräpavel" i norra Sverige och sedan säljer avkommorna hit till södra delen så kan man väl åtminstone ta sitt ansvar och köpa tillbaks hästen så den blir besvärsfri och se till att den inte vandrar runt. Denna häst är nu 7 år och är till salu igen - när den säljs blir det hästens 6!! hem.

Sånt här är vidrigt!! Hoppas att detta tar slut snart - när inte hästarnas välbefinnande kommer i första hand utan pengar då blir jag j*vligt förbannad.

javill skrev:
Det låter ju lovande! En annan fråga som du kanske kan svara på, kan jag som lekman anmäla att en hingst t ex har eksem eller måste hingstägaren själv göra det?

Du kan anmäla exemförekomst till avelsutskottet. Det behöver inte vara hingstägaren själv som gör det.

/Thomas Carlén

ThomasC skrev:
Jag lovar att information om "olämpliga hingstar" kommer ganska snart. SIF har idag ett aktivare avelsutskott än på länge, så glöm den tid då det bara var tyst om spatt och exem.

/Thomas Carlén

:) :bow:

Finns Oturs och Kjarnis eksem med i databasen då? Dessa två vet vi ju är officiellt anmälda av hingsthållarna själva så det borde vara ofarligt att diskutera ;)

Är hingstar med konstaterat eksem spärrade eller kan någon annan lösa licens för dem ett annat år?

Silverkedjan skrev:
:) :bow:

Finns Oturs och Kjarnis eksem med i databasen då? Dessa två vet vi ju är officiellt anmälda av hingsthållarna själva så det borde vara ofarligt att diskutera ;)

Är hingstar med konstaterat eksem spärrade eller kan någon annan lösa licens för dem ett annat år?

Kjarnis och Oturs exem finns i databasen..

SIF:s avelsutskott håller på att se över möjligheterna att effektivt utesluta exemhingstar ur aveln. Om jag fattat det rätt, kräver detta dock att vissa ändringar i skrivningarna i SH:s regelverk görs....men arbetet pågår.

Men jag poängterar återigen:
Skall kampen mot spatt och exem bli effektiv måste alla spatt- och exemhästägare rapportera förekomsten till SIF.
Någonstans på Bukefalos läste jag att sannolikheten att endast 1% av avelshingstarna har sommarexem är mycket liten.....och måste bero på avsaknad av rapportering......Och då bör också den rapporterade förekomsten av spatt/exem på ston också vara åt pipsvängen, eftersom de ligger i samma storleksgrad.
Jag vill alltså se att all förekomst av exem och spatt rapporteras!!..oavsett om det gäller hingstar, valacker eller ston.

Först när vi vet detta kan arbetet med att effektivt bekämpa det genom aveln starta......men tyvärr verkar det i dagsläget som många hästägare inte ens intresserar sig för att rapportera ägarbyten...än mindre om hästen avlivas pga spatt.

/Thomas Carlén

Det skall i sammanhanget nämnas att en stor undersökning har påbörjats i södra Sverige under våren, där 200 islandshästar (både drabbade och friska) har kartlagts gällande exem, stamtavla, skötsel och levnadsförhållanden. Blodprov har tagits på samtliga, vilka håller på att anlyseras.

/Thomas Carlén

Tack för rapporteringen Thomas :bow: och en eloge till avelsutskottet :bow: :bow: som verkligen verkar ta tag i problemen. Det låter som en mycket bra start och bådar gott för framtiden.

Finns det fler hingstar med eksem i databasen och är den officiell?

Hur går det till att anmäla spatt/eksem - ska SH:s defektblankett användas? Kan man bara anmäla sin egen häst? Kan man anmäla en häst man tidigare ägt? Hur anmäls döda hästar?

FálaOm man nu bedriver sådan "lågnivå/skräpavel" i norra Sverige och sedan säljer avkommorna hit till södra delen så kan man väl åtminstone ta sitt ansvar och köpa tillbaks hästen så den blir besvärsfri och se till att den inte vandrar runt. Denna häst är nu 7 år och är till salu igen - när den säljs blir det hästens 6!! hem. [/QUOTE skrev:
Jag beklagar verkligen att du råkat ut för skräpavel! :(

Får väl hoppas att alla med sin "högnivåavel" i södra delarna av Sverige överväger detta. För där vet ju alla vad "bra" avel är :smirk: och där köps väl alla defekta avkommor tillbaka... :smirk:

När man medvetet avlar på ston och hingst med eksem så är det skräpavel och inget annat.

Fast att vänta sig att en sådan person ska se något moraliskt ansvar i följderna för avkommorna är väl att önska för mycket... :smirk:

Om personen i fråga skulle köpa tillbaks en sådan häst är det
för att erbjuda den ett liv utan eksem, det är svårt här i söder.
Jag har hittills inte hört talas om någon mer som bedriver verksamhet på detta sätt och jag hoppas givetvis att det tillhör undantagen.

Senast ändrad:

Mampas skrev:
Får väl hoppas att alla med sin "högnivåavel" i södra delarna av Sverige överväger detta. För där vet ju alla vad "bra" avel är :smirk: och där köps väl alla defekta avkommor tillbaka... :smirk:
Det finns då skräpavel i alla delar av landet.
Skillnaden är att i de nordliga delarna av Sverige, samt bitvis på Gotland och på Öland, så syns det ju inte om man avlar på eksem, ty där är hästarna besvärsfria.
Därför är det inte lika enkelt att dölja just eksem i södra Sverige.

Fála skrev:
*lånar knapp*

Jag har själv haft otur att köpt en åring från en "avlare" som medvetet avlat på både eksemhingst och eskemsto! Jag hade själv ingen aning om detta då jag inte köpte direkt av avlaren.

När eksemet blossade upp ringde jag självklart direkt till avlaren för att höra om hon var intresserad av att köpa tillbaks denna avkomma men nej inte då...

Nu lär ju många tro att detta är en häst från mig men så är inte fallet.

_HESTUR_ skrev:
*lånar svarsknapp*

Jag funderar lite över det som stod i senaste Islandshästen.

Där finns det uttryck för att vi har för många hingstar, man ville minska till hälften, det kom inte tillräckligt många ston till de "bästa" hingstarna och för många till dom "färgade".

Hur i helsike kan man skriva det? Samtidigt som man för en "icke eksem vänlig" linje i tidningen?
Minskar vi antalet så minskar vi genbanken drastiskt.
Sen antyddes det att det var konstigt att "alla" numera ville ha egen hingst trots att det var både dyrt och tidsödande, och? Det är väl upp till var och en?!
Samtidigt beklagade man sig över att det visades för få, hur ska vi hadet egentligen? Varför visa fler om det redan finns för många och inte "rätt" hingstar får några ston?

Vem ska utse dom bästa hingstarna i så fall? Dom bästa finns i mitt tycke inte hos dom som har högst blup och högst poäng, det finns fler kvalitéer än så att ta hänsyn till.

Banbrytande och mycket hedervärt att ta Kjarni ur avel, hoppas att fler vågar vara så rakryggade och ärliga.

Marita

Du återspeglar exakt mina reflektioner över detta! Därför behövs vi på avelsmötet för att få dem att tänka efter! Det är bara bra att vi har många hingstar! Jättebra! Tänk om en hingst får 20 avkommor i tio år så är det 200 avkommor! Det är liksom inte vanligt att en vildhingst regerar så länge som 10 år, snarare 3-4 på sin höjd och flockarna brukar inte vara så stora heller kanske ett 10-tal ston sedan är det unghästar och föl och flockarna brukar sällan nå 30-talet djur. Det är inte naturligt att en hingst får så stor genomslagskraft som vi ger dem! Och det äventyrar genbanken samt leder lätt till gendubbleringar varvid genetiska defekter slår igenom!

Anette

Silverkedjan skrev:
Men jag säger ju att HINGSTHÅLLAREN gjorde allt hon kunde. Det är INTE det jag vänder mig mot. Utan att SH och SIF inte gjorde någonting.

Inte har du sett någon officiell rapportering om Oturs eksem i tex Islandshästen eller på hemsidan TROTS att hingsthållaren anmälde det den korrekta vägen?

Visst borde avstängda hingstar vara lika aktuellt som nygodkända att tala om för medlemmarna?

Det kan feltolkas efter som det står att hingsthållaren anmälde direkt men Otur fick betäcka i alla fall. Det anmäldes INTE direkt han kom hit eftersom han INTE hade några symptom då han kom men när hingsthållaren med säkerhet konstaterat eksem då anmäldes det och EFTER DET BETÄCKTE HAN INTE! Vad jag förstått stoppades betäckningarna i samförstånd med avelskansliet. Men visst, en offentlig notis i Islandshästen hade verkligen varit på plats!

Anete

ThomasC skrev:
Kjarnis och Oturs exem finns i databasen..

SIF:s avelsutskott håller på att se över möjligheterna att effektivt utesluta exemhingstar ur aveln. Om jag fattat det rätt, kräver detta dock att vissa ändringar i skrivningarna i SH:s regelverk görs....men arbetet pågår.

Men jag poängterar återigen:
Skall kampen mot spatt och exem bli effektiv måste alla spatt- och exemhästägare rapportera förekomsten till SIF.
Någonstans på Bukefalos läste jag att sannolikheten att endast 1% av avelshingstarna har sommarexem är mycket liten.....och måste bero på avsaknad av rapportering......Och då bör också den rapporterade förekomsten av spatt/exem på ston också vara åt pipsvängen, eftersom de ligger i samma storleksgrad.
Jag vill alltså se att all förekomst av exem och spatt rapporteras!!..oavsett om det gäller hingstar, valacker eller ston.

Först när vi vet detta kan arbetet med att effektivt bekämpa det genom aveln starta......men tyvärr verkar det i dagsläget som många hästägare inte ens intresserar sig för att rapportera ägarbyten...än mindre om hästen avlivas pga spatt.

/Thomas Carlén

Väldigt roligt att du deltar i debatten här Thomas! Det var mycket välkommet! :bow: Det låter verkligen seriöst och bra det du skriver och som ett rejält kliv i rätt riktning. Finns det ett enkelt sätt att som sto- eller valackägare rapportera en häst med eksem så att statistik lätt kan skapas vad gäller stamtavla samt efter hur lång tid efter export hästen fått eksem, var den utvecklat eksem, om den fått någon avkomma med eksem och i så fall hur många % av avkommorna har eksem samt vid vilken tidpunkt på året den importerats? Det här känns som viktiga uppgifter för att undvika onödigt lidande.

Anette

OK, jag har en svenskfödd eksemhäst - till vem och hur anmäler jag detta?!?! För eftersom både min hästs mor och far fortfarande används i avel, så borde ju detta vara av mycket stort intresse....

Inte_Ung skrev:
Det finns då skräpavel i alla delar av landet.
Skillnaden är att i de nordliga delarna av Sverige, samt bitvis på Gotland och på Öland, så syns det ju inte om man avlar på eksem, ty där är hästarna besvärsfria.
Därför är det inte lika enkelt att dölja just eksem i södra Sverige.

Det skall gudarna veta att det är svårt att dölja! Särskilt en sommar som detta! Har aldrig varit med om värre! Och nu i höst skall vi inte tala om! Fast min önskan om blåst blev bönhörd och ikväll fanns det inte ett knott ute, till både min (De biter mig minst lika mycket så fort jag är ute vilket jag nästan får spel av!) och hästarnas lättnad!

Men skräpavel finns överallt. Jag tycker det värsta är när folk medvetet avlar på svenskfödda och danskfödda ston med eksem! Jodå, jag har sett och hört talas om både och, både här i södra Sverige och i Danmark! Skulle inte vilja ha en sådan avkomma!

Anette

ThomasC skrev:
Du kan anmäla exemförekomst till avelsutskottet. Det behöver inte vara hingstägaren själv som gör det.

/Thomas Carlén

jag tycker det låter väldigt positivt det du skriver här i dina inlägg. dock kan jag inte låta bli at undra lite över denna plötsliga aktivitet från avelsutskottets sida. vad har sif för resurser för denna plötsligt påkomna insikt...om jag som privatperson sätter mig ned och författar ett brev där jag anmäler ett tjog eksemhästar, ston som valacker som hingstar - vad görs utefter detta? hur skall detta kontrolleras, hur skall detta behandlas? sif lär som det ser ut i dagsläget inte sitta på avelskansliet och rulla tummarna - jag inser ju att för denna typ av behandling krävs stora insatser av både ekonomisk art som av arbetsinsats. finns det någon utarbetad plan ang detta? behövs det en frivilligorganisation - folk som ställer upp och åker ut på gårdar och kontrollerar, finns databasutrymme, är försäkringsbolagen på något sätt inkopplade/intresserade av vad som händer? Jag skulle glatt ställa upp om jag blevo tillfrågad.

Var och varannan dag ser man bla på detta forum frågeställningen "när vet man att det är eksem?" Vad har nu sif för policy där?

Som sagt - jag tycker det är enormt positivt att detta eksem(och spatt)problem kanske verkar att tas upp på allvar inom sif. vi sitter på en bomb med det avelsunderlag ivi idag använder - och med tanke på avelsutskottsordförandens uttalanden i tidningen ridsport - så lär han inte se till att underlaget skulle kunna bli bredare - tvärtom. Det känns lite motsägelsefullt? Vågar vi tro på vad du säger här? Just nu är det flera trådar här på buke som spinner i varandra, lika intressanta allihop, och jag får lite känslan av att dina positiva besked här ang eksem/spattrapportering kanske inte är r i k t i g t så genomtänkta. Eller har jag h e l t fel? Jag hoppas verkligen att detta är så positivt som det låter.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 034
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka