Det står om "oss" i Islandshästen!

Sv: Det står om "oss" i Islandshästen!

Pocahontas skrev:
Så det har inte hänt nyligen då :cool:

Antar att du syftar på samma sak som vanligt, nämligen att smutskasta min en av mina hingstar för att hans mamma är skäck och känslig för brännande sol på sina vita partier. Vilket inte är en ärftlig allergi.

Nej, inte ens det har hänt nyligen för det har hon alltid varit och hon är 14 år.

Pocahontas skrev:
Så det har inte hänt nyligen då :cool:
Vet du att du är helt sanslös.
Patreck har eksem och ändå så sitter du och avlar på honom.
Och har dessutom mage att hacka på andra som förtvivlat försöker att undvika att avla på eksem.

Liz Eksemavel slår tamig fan allt!

Mampas skrev:
Men, betänk hur många av dagens hästar som har vissa hingstar bakom sig. Undrar just hur många som har just den hingst du nämner i stamtavlan?

I sådana fall kan man också vända på resonemanget.

Nästa gång jag avlar ska jag undvika Hrafn. Men som Tim säger, man måste veta så pass mycket om bakgrunden hos hästarna, som jag som vanlig stoägare troligen har svårt får reda på. Jag försöker gå in o fråga på forum som detta och hoppas på det viset få lite hjälp på vägen.

Jaha, nu känner jag mig manad att lägga mig i den här debatten också (vilket jag säkert kommer att ångra :crazy: )...

Spatthästar och eksemhästar är mycket lågt värderade på marknaden. Debatten har pågått ett bra tag och de flesta som ska köpa Islandshäst vet två saker;
1: Köp inte en eksemhäst.
2: Spattröntga innan köp.
Med detta som bakomliggande faktorer anser jag nog att den som väljer att avla på dessa typer av hästar rent ekonomiskt inte kommer att "gå ihop". Människor har blir alltmer medvetna!

Själv väljer jag att inte avla på ston med spatt då jag helt enkelt anser det vara en alltför stor ekonomsik risk (förutom det faktum att det är ett lidande för hästen då). Det är dyrt att köpa och äga ett BRA sto, dyrt att betäcka, föda upp, rida in och vidareutbilda hennes avkomma. Det är bara om det blir en BRA häst som jag har chans att tjäna något på det hela. OM denna häst skulle utveckla spatt precis då den börjar att nå en viss utbildningsgrad skulle detta vara katastrofalt. Denna kostnad vad gäller stoets avkommor anser jag bli mångdubbelt dyrare än att jag helt enkelt plockar ur stoet ur min avel.

Naturligtvis är det samma sak med eksemhästar och avel. Vad gäller eksem så har jag själv inga ston med eksem i avel. Har dock inte själv träffat några svenskfödda eksemhästar i vårt område varpå detta inte känns lika alarmerande för min del. Eksem syns ju oftast vilket inte spatt gör. Spattproblemet känns mer svårlöst helt enkelt!

Det kommer såsmåningom att bli självsanerat tror jag. Skönt är det i alla fall med de som kör med öppna kort vad gäller sina avelsdjur. Då har jag ju i alla fall chansen att välja som tex stoägare eller köpare.

:bow:

Silverkedjan skrev:
Antar att du syftar på samma sak som vanligt, nämligen att smutskasta min en av mina hingstar för att hans mamma är skäck och känslig för brännande sol på sina vita partier. Vilket inte är en ärftlig allergi.

Nej, inte ens det har hänt nyligen för det har hon alltid varit och hon är 14 år.

Ok, tyckte bara att det var otroligt likt "vanligt" eksem, och så mycket trots en mycket solfattig sommar...

Men men, du vet väl bäst!

Silverkedjan skrev:
Det vände ungefär samtidigt som en känd hingst fick eksem, kan det ha varit runt 1990? Han blev först utdömd till slakt (var fullförsäkrad inkl avelsdelen) av djurskydds- och defektskäl, men precis då hade det gått upp för försäkringsbolagen att det oftast var en knottallergi så efter en kovändning fick hingstägaren ingen ersättning under förevändning att han minsann kunde bli ridhäst i en landsända utan knott.

Det var en omdebatterad stor ekonomisk förlust för hingstägaren och början på en annan inriktning med de nyimporterade hingstarna. När man inte längre kunde räkna med ett försäkringsskydd gällde det att 1) se till att hingsten inte fick eksem 2) inte tala om det ifall det ändå hände.

Och som vanligt försöker du förvrida vad som hände i den affären. Den hingstägaren var den sista som faktiskt fick ut på försäkringen för eksem. Att han sen såldes till ett område med lite knott är väl bra, han slipper ju plågas. Ja, han avlas på och det tycker du ju inte är bra men förutom det så mår hästen bra och slipper eksem.

Och om jag läser vidare så blir jag förskräckt, menar du att h*n senare haft hingstar med eksem men döljt det?

Inte_Ung skrev:
Vet du att du är helt sanslös.
Patreck har eksem och ändå så sitter du och avlar på honom.
Och har dessutom mage att hacka på andra som förtvivlat försöker att undvika att avla på eksem.

Liz Eksemavel slår tamig fan allt!

:smirk: Jag tror nog Silverkedjan kan svara för sig själv, utan hjälp från dig. Och om inte ovanstående är snudd på personligt påhopp så vet inte jag...

Jag har förklarat i tidigare trådar här på forumet varför jag gör som jag gör.
Och avlar eksemhästar gör jag inte, men jag avlar på en och annan eksemhäst och DET är skillnad.

Jag vet att han dömdes ut till slakt som alla andra försäkrade hästar med svårt eksem tidigare. MEN att försäkringsbolaget precis här ändrade sig, som ett pilotfall.

För HÄSTEN var det ju bra att han fick ett liv på ett ställe där han mådde bättre.

Men det medförde att eksemen började mörkas med efter denna tidpunkt. Inte hos samma hingsthållare utan generellt.

Kunde man lösa ut försäkringen om en avelshingst finge eksem eller spatt så skulle en stor del av problemen vara borta.

(fast hu vilka premier :eek: )

Men nu är det ju inte så längre och det medför tyvärr att många stoägare förs bakom ljuset och hela problemet ofta tonas ned för att skydda ekonomiska intressen.

Vad gäller Vala så får du gärna prata med samtliga veterinärer som sett henne som är överens om att hon inte har sommareksem.

Silverkedjan skrev:
Men nu är det ju inte så längre och det medför tyvärr att många stoägare förs bakom ljuset och hela problemet ofta tonas ned för att skydda ekonomiska intressen.

Vad gäller Vala så får du gärna prata med samtliga veterinärer som sett henne som är överens om att hon inte har sommareksem.

Men i detta fall så har det aldrig mörkats eller döljts att han har eksem. Vi har alltid gått ut öppet med det, visst får man en massa skit för det här på Buke men jag vill vara ärlig sen är det upp till var och en.

När det gäller stoet så är väl inte allt kli eksem då, men nog är det ruskigt likt. Eller är det den nya miljön som gjort det värre!

Hur vore det om du ville se vilket perspektiv jag försöker debattera i?

Jag pratar om mörkläggning I STORT. Det finns flera hundra hingstar och hur många av dem har ägarna erkänt eksem på och tagit ur aveln? mig veterligt är Kjarni den FÖRSTA på 15 år.

Jag är inte ute efter att förfölja dig och det var inte jag som gick från ett allmänt till ett personligt perspektiv i den här debatten. Det som hände Patrek (som jag inte namngav) var en vändpunkt vad gäller detta och det är därför det är intressant.

Dina insinuationer om Vala (vilket torde vara färdigdiskuterat efter den långa påhoppstråden du tidigare lagt in bara för att svartmåla min avel) ter sig mest som att du måste slå tillbaka med något för att du känner dig trampad på en öm tå i den här debatten.

Jag föreslår att vi återgår till väsentligheterna i debatten och undviker att kasta skit på varandra, det vore synd om jag tvingas ta bort eller stycka sönder denna tråd.

Lobelia//Moderator

Isold skrev:
Spatthästar och eksemhästar är mycket lågt värderade på marknaden. Debatten har pågått ett bra tag och de flesta som ska köpa Islandshäst vet två saker;
1: Köp inte en eksemhäst.
2: Spattröntga innan köp.
Med detta som bakomliggande faktorer anser jag nog att den som väljer att avla på dessa typer av hästar rent ekonomiskt inte kommer att "gå ihop". Människor har blir alltmer medvetna!

Precis de här slutsatserna har man ju börjat dra även på Island.

Tyvärr har många avlare i Sverige ett så kort perspektiv ?

Det ekonomiska perspektivet på lång sikt har du ju helt rätt i. Att bygga upp en frisk avel bli mer lönsamt efter några generationer.

Men jag tycker tyvärr ofta att det oftare handlar om att "få igen" investeringar snabbt än att planera för framtiden.

Silverkedjan skrev:
Det ekonomiska perspektivet på lång sikt har du ju helt rätt i. Att bygga upp en frisk avel bli mer lönsamt efter några generationer.

Vad gäller hingstinköp kontra eksem och spatt så är det ju också så att de personer som köper hingst ofta lägger ut STORA pengar på denna. Ofta är planen att den ska finansiera sig själv via betäckningar. Jag tror att det är farligt att dra gränsen svart-eller-vitt. Detta bidrar bara ytterligare till att hingstägaren (kanske av ekonomsika skäl) "tvingas" mörka att hingsten har utvecklat eksem. Hur vore det med att uppgifter om spatt och eksem fanns med i de allmänna uppgifterna om hingsten men att det fortfarande var möjligt att avla på den? (för den som så önskade :smirk: )

Problemet som jag ser det i dag är att jag som stoägare inte VET vilken j-kla hingst som egentligen har eksem eller spatt. För min del innbär detta att jag ser en begränsning i min avel då jag bara använder mig av "säkra kort", dvs känner hingsten, hingstägarna och hingsthållaren. Helst av allt skulle jag vilja ha svart på vitt utifrån någon form av återkommande veterinärundersökningar el dyl. Hade jag detta så skulle jag strunta fullständigt i om de användes av andra, jag skulle i alla fall ha ett val då!

Håller med om att hingsturvalet är STARKT begränsat beroende på hur mkt man känner till.

Men vad gäller "mörkandet" så tror jag ändå att en kortsiktig ekonomisk förlust kan vara lönande på mkt lång sikt.

Jag resonerade så iaf när jag släppte ut min importhingst bland knotten, att det var värt risken.

Är man beredd på en 50% risk kan man få en tuff ekonomisk smäll MEN har man köpt en häst med tävlingsvärde blir den inte så stor.

(Kjarni tex torde med alla sina medaljer i princip vara lika mkt värd som tävlingsvalack)

Och OM hingsten får eksem och man INTE mörkar det så bygger man ju upp en trovärdighet. Som gör att man kanske får en större kundkrets till nästa hingst.

Jag skulle tex absolut lita på att Kjarnis mattar ev kommande hingstar inte hade eksem. Liksom jag är övertygad om att Oturs hingsthållare inte heller skulle mörka en eksemhingst.

Därför blir ju hingstar där på den "lilla säkra" listan. Vilket på lång sikt borde vara lönsamt eftersom tex du och jag skulle komma dit med våra ston :idea:

Silverkedjan skrev:
Det är ju SH:s defektlista, men SIF är ju en del av SH.

F.ö. så anmäldes Oturs eksem direkt till SH av hingsthållaren men betäcka fick han i alla fall.

Så det spelar nog ingen roll vilken väg man går, eksemhingstarna får licens i alla fall, så länge hingstägarna löser ut den trots att det är emot reglerna.

Vad gäller avkommor efter eksemföräldrar är dessa inte olagliga att avla på om de inte själva har eksem. Tex ska man ta vara på eksemfria importer efter Hrafn - de borde föra med sig hans FRISKA anlag.

Däremot ska man hålla i minnet att man ändå riskerar att hålla anlagen i populationen och att de kan poppa upp i senare generationer. De svenskfödda eksemhästar jag vet har ibland eksemet först i andra led. Avlar man ändå på en till synes frisk häst med allergisk förälder måste man ju vara extra noga med att försöka avla bort allergisk disposition och inte välja en partner med allergisk disposition själv eller i stamtavlan.

Det tar ju lång tid innan man får facit. Försiktighetsprincipen vore att föredra :(

Jag har svårt att se poängen med att spara hingstar efter föräldrar med svårt eksem. Det finns ju svenskfödda hingstar med till och med två eksemföräldrar. Hur ska stoägarna (som kanske har ett sto med eksempåbrå och vill avla bort det) få reda på DET ?

Det står ju inte precis i annonserna :smirk:

Måste rätta dig om hur det här gick till för din historia stämmer inte riktigt.

Otur togs ur aveln av hingsthållaren och anmäldes till SIF när han visade sig ha eksem. Hingsthållaren stoppade fler ston att komma dit och endast 6 ston hann bli betäckta. Han hade inga sådana symptom när han kom. Hingsthållaren fann efter kort tid hos sig att han faktiskt hade eksem varpå hingsthållaren anmälde det till SIF samt stoppade vidare mottagning av ston. Så hingsthålaren tog sitt ansvar och agerade helt korrekt!

För övrigt känner jag inte till någon eksemavkomma efter vare sig Otur eller Orri eller Orris söner. Jag har själv en förkärlek för Orri så jag har haft några stycken med det blodet i och de har knappt ens slagit med svansarna fast jag själv varit nästan hysterisk av knotten! Har just nu två och är mycket förtjust i båda och de tillhör de som bryr sig minst om knotten och vi har den värsta explosion jag varit med om någonsin nu, tom värre än i fjol!

Molnen av knott är som en hel dimma och kor har blivit sjuka här och måst tas in från betet så jag har riktig koll på mina hästar för det har hänt att djur har dött av förgiftning när knotten blir så här många. Det 18-åriga stoet som fick eksem i fjol när hon var nybetäckt, efter 12 år i Sverige, är riktigt hängig trots täcke och smörja. Framför allt öronen är illa utsatta för hon har tappat eksemhuvan och säsongen "är slut" så jag får inte tag i en ny. Det känns jättejobbigt!

Hon går in i lösdriften mycket men har ju föl vi sidan och behöver äta så det tar hårt på henne och jag måste extrautfodra. Själv blir jag nästan tokig av knotten. De älskar att bita mig i hårbotten och ansiktet, gärna ögonbrynen. Och det här kommer att bestå till mitten/slutet av november som vanligt antar jag så jag tycker verkligen synd om mina hästar. Inte ens när dimman kom igår kväll i skymningen, upphörde knotten. Och vindstilla är det och halvmulet så knotten är i farten även stora delar av dagen. Jag bara hoppas på en rejält blåsig höst!

Anette

Men jag säger ju att HINGSTHÅLLAREN gjorde allt hon kunde. Det är INTE det jag vänder mig mot. Utan att SH och SIF inte gjorde någonting.

Inte har du sett någon officiell rapportering om Oturs eksem i tex Islandshästen eller på hemsidan TROTS att hingsthållaren anmälde det den korrekta vägen?

Visst borde avstängda hingstar vara lika aktuellt som nygodkända att tala om för medlemmarna?

*lånar svarsknapp*

Jag funderar lite över det som stod i senaste Islandshästen.

Där finns det uttryck för att vi har för många hingstar, man ville minska till hälften, det kom inte tillräckligt många ston till de "bästa" hingstarna och för många till dom "färgade".

Hur i helsike kan man skriva det? Samtidigt som man för en "icke eksem vänlig" linje i tidningen?
Minskar vi antalet så minskar vi genbanken drastiskt.
Sen antyddes det att det var konstigt att "alla" numera ville ha egen hingst trots att det var både dyrt och tidsödande, och? Det är väl upp till var och en?!
Samtidigt beklagade man sig över att det visades för få, hur ska vi hadet egentligen? Varför visa fler om det redan finns för många och inte "rätt" hingstar får några ston?

Vem ska utse dom bästa hingstarna i så fall? Dom bästa finns i mitt tycke inte hos dom som har högst blup och högst poäng, det finns fler kvalitéer än så att ta hänsyn till.

Banbrytande och mycket hedervärt att ta Kjarni ur avel, hoppas att fler vågar vara så rakryggade och ärliga.

Marita

_HESTUR_ skrev:
*lånar svarsknapp*

Jag funderar lite över det som stod i senaste Islandshästen.

Jag skrev FEL tidning, det ska vara RIDSPORT nr 18 2004. Där diskuteras det jag nämde i mitt förra inlägg.

Jag ber om ursäkt för röran det blev!

Marita

Silverkedjan skrev:
Men jag säger ju att HINGSTHÅLLAREN gjorde allt hon kunde. Det är INTE det jag vänder mig mot. Utan att SH och SIF inte gjorde någonting.

Inte har du sett någon officiell rapportering om Oturs eksem i tex Islandshästen eller på hemsidan TROTS att hingsthållaren anmälde det den korrekta vägen?

Visst borde avstängda hingstar vara lika aktuellt som nygodkända att tala om för medlemmarna?

Jag lovar att information om "olämpliga hingstar" kommer ganska snart. SIF har idag ett aktivare avelsutskott än på länge, så glöm den tid då det bara var tyst om spatt och exem.

Ett av de stora problemen idag är att SIF.s databank saknar nästan alla uppgifter om spatt- och exemförekomst. Hästägarnas tradition när det gäller att rapportera detta är nästan obefintlig, och här måste det informeras. Utan kunskap om förekomst är det oerhört svårt att driva ett målinriktat arbete att avla bort de två stora plågorna för islandshästarna.

/Thomas Carlén

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 034
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka