det snurrar i huvudet!

C

chockad

Kliver in med ett anonymt nick...

Jag har precis plussat på ett grav. test.

Det var inte någon planerad graviditet alls. Visst så lever jag i ett fast förhållande sedan nio år tillbaka men vi hade inte riktigt tänkt att skaffa barn ännu.

Men abort??

Har mått illa till och från i några veckor, men vi har haft maginfluensa på jobbet så jag trodde förstås att det kunde vara någon släng av det. Och jag var helt övertygad om att man inte bara mådde illa utan kräktes om man var gravid... vilket jag nu förstår att så inte är fallet.

I alla fall tänkte vi att det nog är bra att utesluta en graviditet på grund av illamåendet.

Och nu sitter jag här! Sambon är informerad kort på telefon, han sitter på tåget hem från jobbet och det var inte läge för något längre samtal.

Det första som slår mig är att om vi behåller barnet så kan jag inte ha kvar min häst! Vi har kämpat en hel del tillsammans och jag kan definitivt inte hålla igång honom om jag är gravid då han är en unghäst och inte den mest pålitliga med alla hovar på jorden...

Detta gör mig ledsen då jag hoppats att vi skulle komma igång ordentligt och kunna ut och tävla till sommaren...

Sedan är sambon bara provanställd på ett jobb efter en längre tids sjukskrivning så hans inkomst känns lite osäker, även om han har ett anant jobb på gång som skulle passa honom bättre...

Känner att jag bara svamlar men vet inte ens vad jag själv känner:confused:

Känns bra att bara få skriva av sig lite och kanske få några goda råd av alla kloka här inne!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Det är ofta så att "rätt tillfälle" aldrig infinner sig även om man försöker planera.
Vad gäller hästen så är det kanske "fel tillfälle" just nu, men samtidigt - om ett år så är ni kanske precis tävlingsklara, om två år är ni klara att avancera i klasserna. Och då är det inte heller "rätt tillfälle".
Finns det ingen möjlighet att hitta någon annan som kan hålla igång hästen åt dig större delen av tiden? Sen är jag säker på att hästen överlever några månaders ledighet också...

Jag vill inte råda dig att göra på ena eller andra sättet, men jag hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för alla parter!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Nej, visst är det så att rätta tillfället kanske aldrig riktigt infinner sig när man håller på med hästar. Jag och sambon har haft ett jättebra samtal och pratat om alla olika möjliga lösningar gällande hästen.

Som det känns nu så behåller vi nog barnet. Jag ska ringa på måndag och boka in en tid på MVC så får vi se hur långt gången jag är. Det känns iaf skönt att beslutet inte behöver tas ikväll! :)
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Jag red sista gången *hrm* 12 dagar innan förlossningen, så man behöver inte alls sluta rida för man är gravid om man mår bra med att rida.
Träna och tävla gjorde jag också.


Visst kanske du får göra om lite i planeringen, men vad är det inte som säger att hästen har en hovböld i morgon? Sånt går inte heller att planera.

Och som ameo skrev, om 1 år kanske ni är tävlingsklara och om 2 år klättrar i klasserna.

Börja redan nu leta efter en lämplig medryttare som kan hjälpa dig mer och mer så ska du se att det ordnar sig. Allt handlar om att bara vela och att planera.

Jag planerade att vara iväg på träningar med min häst nu och börja tävla henne, och för att ha henne fullt igång ha ut henne på foder i 6 månader. Men då var hon halt på 3 ben!!
Hon vart kvar men när mitt barn sluta sova på dagen så kunde jag inte rida då och jag ville inte rida på kvällen + att vi inte ens har någon ridbana och min häst blir väldigt understimulerad av att bara ridas runt på åkerplätten som är vår "ridbana", ena dagen kan man rida i alla gångarter och hoppa där, och nästa knappt skritta.
Så hon lånades ut igen, med bara 0,5 grad hälta nu, och jag inser att hon lämpar sig bättre som avelssto och inte som hopphäst som jag vill. Så jag funderar på att sälja.

Har en massa hästar jag kan rida på för att stilla ridsuget, och sen när mitt barn blir äldre kan jag köpa en ny häst som jag kan hoppa massor med.



Vissa dagar kan jag nästan börja gråta för jag saknar min häst och andra glömmer jag helt bort henne.

Livet stannar inte för man är gravid och får barn. Kolla på Malin t.ex.


Tränar du aktivt nu och under sommaren kanske din häst vill ha en 2-3 månader lugnt i vinter för att smälta allt? Jag red efter 4 veckor men kunde ha ridit redan dagen efter förlossningen om jag velat de.
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Jovisst är det så! Problemet med min häst är att han har diverse "problem" som gör honom opålitlig att sitta upp på! Jag har skrivit om det på forumet men vill inte "avslöja" mig så det kanske låter lite luddigt...

Men risken är rätt stor för att jag kan dänga i backen med min nuvarande häst. Tankarna går dock till att skaffa en medryttare/fodervärd som kan ta hästen 3-4 dagar i veckan och så kan jag jobba honom från backen 1-2 dagar. Det skulle nog kunna gå att rida honom om någon annan hoppar upp först och rider honom lite i alla gångarter för att kolla av dagsformen, men det löser sig nog.

Har pratat lite med en kollega och hon menar även på att "du är ju inte purung längre heller", visst jag blir 29 i år så det är väl egentligen ingen ålder men med livmodercancer på både mammas och pappas sida så nog tickar den biologiska klockan på lite snabbare...

Det får väl ligga och gro lite. Sambon tycker att jag är lite jobbig som pratar fram och tillbaka. Han är självklart med och stöttar hur jag än känner och han blir mer än gärna pappa, men menar att det i slutänden måste vara jag som bestämmer hur jag vill göra. Jag tror att jag måste få vända och vrida på det!

Känns bara jobbigt att få reda på det en fredag em. så det dröjer innan jag kan boka tid för undersökning och få reda på mer detaljer. Livet har varit så himla hektiskt så jag har allvarligt ingen aning om när jag hade mens sist, innan jul? Mellandagarna? Efter nyår? Kommer inte ihåg, inte sambon heller...
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Jobbigt med en sån häst, men kanske den har "lite hjärna" och känner på sig att du är gravid? Jag tycker min häst ändrade sig när jag vart gravid. Även fast jag åkte av 3 gånger. Jag red med martingal så jag hade nått att hålla mig i och skrittade fram och av henne från marken för att inte göra fler "hopp åt sidan på lång tygel avramlingar."

Och jobba från marken är ju viktigt och roligt det med även fast det inte fungerade för mig för jag fick så ont i fogarna av att tömköra och longera :(

Hästen kommer ju inte försvinna för ni behåller barnet. Och det känns säkert nu som evigheter tills en ev. förlossning men tiden går mkt fortare än man anar.
Hade jag haft egen gård och hästar hemma skulle jag lätt hinna med flera hästar om dagen nu när jag är mammaledig. Men jag vill inte det och är inte ens speciellt motiverad för hästar just nu.

Att tro att man måste ge upp alla sina fritidsintressen för man får barn är bara fel, det funkar lika bra som innan fast man får göra lite annorlunda.
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Som sagt, hästen klarar nog några månaders vila om du inte vill/kan rida! Eller låna ut den en stund :)
Det är ju bara du som kan avgöra hur du vill göra, men jag skulle vilja smyga in ett litet grattis iallafall, för lite mellan raderna känns det som om ni tycker att det är ganska roligt och spännande ... ? Hur du än gör så tror jag det kommer lösa sig alltsammans - man hittar vägar! Iallafall om ni båda kommer till samma beslut.
Lycka till, håller alla tummar !!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Nu har vi bestämt oss för att behålla barnet! :)

Det ordnar sig med hästen är jag övertygad om!

Jag har berättat för min mamma idag och jag trodde att hon skulle oja sig lite över alla vår djur och sambons ej fasta jobb, men hon tyckte att det var jätteroligt! Det känns också kul för min äldsta bror ska ha sitt första barn nu i april och jag skulle väl tro att vårat kommer (om allt går som det ska) i oktober och det känns ju lite skojigt! Min andra bror har två barn och det yngsta är halvåret nu så de blir också rätt så nära varandra i ålder.

Sambon berättade även för sin mamma och hon tyckte förstås att det ska bli jättekul. Hans föräldrar har varit på oss ett tag att de tycker att det är dags att få bli farmor/farfar!:D

Nu ska jag bara berätta för min pappa och hans sambo. De ska åka utomlands i en vecka på måndag och jag vill nog berätta innan de åker så jag får kvista över till dem i morgon. Eg. kanske det är lite tidigt och berätta innan jag ens varit på undersökning, men jag är en sådan person att jag har väldigt svårt att hålla tyst och speciellt när det gäller sådana här stora saker!

Jag väljer att vara anonym ett litet tag till här på forumet:p
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Grattis, jag vågade inte skriva det innan ;)

Vi berättade också för våra föräldrar innan jag vart på inskrivningen.
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Min tävlingshäst fick gå på lösdrift hela graviditeten, jag red till ca 4 mån och höll sedan igång honom med tömkörning etc.
När det var dags att sätta sig upp igen 3 mån efter förlossningen då var det som att han aldrig haft någon vila, konditionen och musklingen hade knappt förändrats alls.
Så det behöver inte alls vara någon katasrof att de får stå ett tag sålänge de har chans till bra rörelse ändå.
Grattis till graviditeten!!!!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Grattis, jag vågade inte skriva det innan ;)

Vi berättade också för våra föräldrar innan jag vart på inskrivningen.

Tack! Idag har även min ena bror fått veta det! Han blev förstås glad och tycker att det ska bli roligt!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Ja vi får se vad som händer med pålle, om det blir fodervärd eller något annat, det får lösa sig till det bästa helt enkelt:)
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Nu tänkte jag ge mig tillkänna:D

Har fått tid för ett första besök på barnmoskemottagningen på onsdag. Då var det ett kort informationsbesök och sedan bokade man tid för ett inskrivningsbesök.
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Grattis!! Och välkommen till runda magars värld :D
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Grattis!
Jag har varit i ungefär samma sits som du nyligen. Blev gravid trots p-piller, och det dröjde en månad innan jag och sambon bestämde oss för att behålla. Fast i vårt fall var det mest han som var osäker, pga att vårat förhållande var så pass nytt. Nu är jag i v 16 och allt känns helt underbart!
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Grattis :)

*hehe* ibland undrar man hur allt funkar egentligen... När man inte vill bli gravid så blir man det .. Och när man vill bli det så blir man inte det... *suck* ungar ;)
 
Sv: det snurrar i huvudet!

Jag vågar mig på ett helhjärtat GRATTIS !!! då istället för mitt försiktiga ovan ;)
Allt ordnar sig nog, skönt att ni var överens och ha en underbar graviditet!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 818
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 861
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 903
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp