det här med sönderavlade raser

lizan

Trådstartare
Moderator
ja det har ju varit flera diskussioner runt om efter det där insideravsnittet där dom tog upp att vissa hundraser avlas sönder.

nu är jag i usa hos mina föräldrar och häromdagen visade animal planet från någon jättestor hundutställning. tyckte att det kunde vara intressant att se hur hundarna såg ut eftersom dom som var med skulle vara bäst i USA. (och så är det ju så juuuuuuvligt att se vissa hundar! :love: :love: :love: )

nu mindes jag inte allt som sas på insider, men tex basseten som var med hade en hel del luft mellan magen o marken, shar pei (stavas):en var nog den finaste jag sett, alldeles lagom med skinn och en härlig uppsyn! en av schäfrarna jag såg var visserligen lite låg bak, men inte så illa som man sett. andra schäfrar som var med (några fick specialpriser, bla en schäfer som var "hjälphund" åt en CPskadad kille som även tävlade i agility) var "normala" bak, eller hur man nu ska kalla det.

jag blev faktiskt lite chockad, för jag trodde att jag skulle se riktigt läskiga exemplar, om nu aveln i sverige gått så långt så måste ju aveln i USA vara riktigt extrem tänkte jag.

har ni hundfolk några reflektioner över det här? jag är ju ingen riktig hundmänniska, har aldrig haft någon egen och kan inte mycket om dom olika raserna, men tycker ändå att det är rätt så intressant och hör gärna era åsikter om det hela och hoppas att det går att reflektera över skillnaderna utan att det blir krig, eftersom jag vet att ämnet kan vara rätt så infekterat. :o

//Lizan, som visserligen såg en hel del andra hemskheter på den här hundshowen.... alla kuperade öron och svansar! :(
 
Sv: det här med sönderavlade raser

nu mindes jag inte allt som sas på insider, men tex basseten som var med hade en hel del luft mellan magen o marken, shar pei (stavas):en var nog den finaste jag sett, alldeles lagom med skinn och en härlig uppsyn! en av schäfrarna jag såg var visserligen lite låg bak, men inte så illa som man sett. andra schäfrar som var med (några fick specialpriser, bla en schäfer som var "hjälphund" åt en CPskadad kille som även tävlade i agility) var "normala" bak, eller hur man nu ska kalla det.


var på hundutställningen i sthlm. dom shar peierna jag såg där var otroligt fina, såg väldigt sunda ut. eller vad man ska kalla det :d inte alls mkt överflödigt skin utan såg normala ut, extremt vackra!
basseterna som var där tänkte jag inte på, minns inte riktigt hur dom såg ut där. men antar eftersom jag inte kommer ihåg att dom inte såg för bedrövliga ut. nu är jag ju ingen basset älskare så kanske därför jag inte minns riktigt ;)
schäfrar såg jag nog inga, eller jo det var en med på lördagens finaltävling. årets polishund. jätte fin och enligt mina ögon såg den väldigt bra ut.


//Lizan, som visserligen såg en hel del andra hemskheter på den här hundshowen.... alla kuperade öron och svansar!

själv tycker jag att dom flesta hundar passar bättre i kuperade öron, alltså dom som ska ha kuperade öron.
kuperad svansar däremot spelar mig ingen roll, det passar på vissa hundar, men INTE alla :D
 
Sv: det här med sönderavlade raser

raderat!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag såg schäfrarna på stora stockholm och dom såg helt enkelt för jävliga ut. Inte bara att de var räkstjärtar, utan dessutom var taniga och såg mest ut som skabbrävar.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

men om det nu är bra i sverige också, vart kom hundarna ifrån som var med i insider? :confused:

det sas ju då att dom var champions?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag såg schäfrarna på stora stockholm och dom såg helt enkelt för jävliga ut. Inte bara att de var räkstjärtar, utan dessutom var taniga och såg mest ut som skabbrävar.

Det var vackra schäfrar, speciellt en hanne i brukshundsklassen som fick CK föll jag för. Men det är klart, smaken är som baken. Men jag kan inte påstå att de såg extrema ut. De flesta rörde sig lätt och smidigt..
 
Sv: det här med sönderavlade raser

men om det nu är bra i sverige också, vart kom hundarna ifrån som var med i insider? :confused:

det sas ju då att dom var champions?

Jag såg inte programmet, men känner en Shar-pei uppfödare som var med i programmet. Hon var väldigt upprörd då allt var otroligt vinklat, hennes hundar var med, från en utställning. Dock var det inte de som framställdes som extrema, den extrema hunden som visades sa hon hade tagits från ett kort, den hunden fanns inte ens i Sverige...

Det var f.ö hon som tog hem det mesta på Stora Stockholm, hennes shar-pei är inte extrema på nåt sätt, hon tar ur hundar ur aveln om de har för mycket skinn.

//E
 
Sv: det här med sönderavlade raser

hund200614.JPG


Jag tycker bilden talar för sig själv....

Tycker att det är extremt när en schäfer går såhär på haserna ..
 
Sv: det här med sönderavlade raser

den schäfern jag såg i showen här i usa var inte så sänkt bak, sänkt var den men inte fullt så mycket. och dom andra schäfrarna var ju helt "normala" bak, dvs höga och fina med en ganska så rak ryggprofil (eller hur man ska säga- jag kan ju inte alls terminologin för det här :D )
 
Sv: det här med sönderavlade raser

basseten som var med som släpade magen i marken var svensk iaf om jag inte minns fel.

men det är ju bra att din vän är seriös! :bow:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Det var kul att höra lizan, denna schäfer var med på Hund 2006 i sthlm ( snodde bilden från en annan tråd där Pangaren lagt ut en massa bilder )
 
Sv: det här med sönderavlade raser

ja jag blev väldigt positivt överraskad till hur hundarna såg ut, trodde det skulle vara hemskt, men det var det ju inte! :bump:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Det var vackra schäfrar, speciellt en hanne i brukshundsklassen som fick CK föll jag för. Men det är klart, smaken är som baken. Men jag kan inte påstå att de såg extrema ut. De flesta rörde sig lätt och smidigt..

Fast det är milsvidd skillnad på bruksschäfrarna som avlas för att brukas och de som ställs ut.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Visst kuperade öron och svans kan vara snyggt, det håller jag med om
MEN MAN KAN ALDRIG försvara att man stympar djur för utseendetsskull....
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag hittade en bild på en schäfer på nån sida. Tycker att det är hemskt att man kan avla fram en hund som går så mycket på hasarna, inte konstigt att hundarna får problem med ryggen.
6171344.jpg
 
Sv: det här med sönderavlade raser

uuhh :crazy:


Sedan överlag tycker jag det verkar som om de "största, mest kända och framgångsrika" uppfödarna också har högst inavelsgrad på sina djur. I alla fall är det så i "min" ras, tror inte det är den enda rasen som har så tyvärr...
 
Sv: det här med sönderavlade raser

uuhh :crazy:
Sedan överlag tycker jag det verkar som om de "största, mest kända och framgångsrika" uppfödarna också har högst inavelsgrad på sina djur. I alla fall är det så i "min" ras, tror inte det är den enda rasen som har så tyvärr...
Jag kan ju bara tala för "min" ras, där är det inte alls ovanligt att de mest "etablerade" uppfödarna (läs: de som sitter i avelsrådet) gör lite som de vill... avlar på hundar med HD och AD och överhuvudtaget gör mycket märkliga kombinationer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp