Det här med priser på omplaceringhundar

Sv: Det här med priser på omplaceringhundar

En öppen fråga:

-Varför är det så fult att tjäna pengar på hundar?

Ex, Det är fult att vara hundhandlare men inte Hästhandlare?

(Båda seriösa enligt konstens alla regler. )

Det är iallafall uppfattningen jag fått.
Om en tex uppfödare råkar tjäna några kronor på sin hobby är det fy skam!

Varför kan vi svenskar inte unna varnandra en smula lycka och framgång?

Men att en hund mellan 6-18 månader som säljs beror enligt min uppfattning ofta på ändrade familje -eller arbetsförhållanden, bristande kunskap och dylikt. I dessa sammanhang håller jag fortfande fast vid att det förmodligen varit ett lite ogenomtänkt beslut att skaffa hund, och att dessa då ska tjäna på att sälja sin hund känns enligt mig som att dem vill få igen det som gav för hunden för att dem inte ska gå minus. Vet ägare som t.o.m. säljer sin hund för ett höge pris än valppriset just för att de vill få tillbaka det som de lagt ut på hunden; betald försäkring, foder etc. Det är en av anledningarna till att jag blir irriterad när jag ser att vissa omplaceringshundar läggs ut för ett enligt mig högt pris.

Så du menar att anledning till varför hunden omplaceras påverkar priset?
Högre pris om barnet blivit allergiskt, och ett lägre om man har tröttnat och det borde få svida lite när man omplacerar?

Jag får inget grepp om ditt resonemang. I ena änden hänvisar du till det etiska i att sälja en hund (man ska inte få för mycket betalt) i andra änden det ekonomiska (då en meriterad hund är ok att betala mer för).

Så du menar att anledning till varför hunden omplaceras påverkar priset?
Högre pris om barnet blivit allergiskt, och ett lägre om man har tröttnat och det borde få svida lite när man omplacerar?

Jag får inget grepp om ditt resonemang. I ena änden hänvisar du till det etiska i att sälja en hund (man ska inte få för mycket betalt) i andra änden det ekonomiska (då en meriterad hund är ok att betala mer för).

Ja, anledningen till omplacering anser jag faktiskt ska spela in. En anledning är att om du tex har köpt en hund till ett visst ändamål som den senare inte visar sig passa till, kan det vara att föredra att omplacera hunden så att den får det bättre. Det kan handla om en jägare vars hund visat sig inte ha anlag för jakt, en hund som har bra meriter bakom sig i tävlingssammanhand där ägaren inte längre har möjlighet att tävla tillsammans med den, medan hunden ligger på topp och lever för tävlandet.
Skillnaden här är att dessa ägare förmodligen lagt ner mer tid på sina hundar, de säljer dem ju för att dem inte passar till deras verksamhet, men förmodligen har ägaren länge försökt anpassa hunden, men tvingats inse att hunden inte trivs med den uppgift han vill att hunden ska utföra.

Om du säljer en hund för att du inte orkar/kan/andra omständigheter så har förmodligen hunden även blivit osidosatt under en tid innan försäljningen. Jag har svårt att tro att många hundar som blir omplacerade har fått lika mycket kärlek och omvårdnad som en hund som lever kvar hos samma ägare. Speciellt om det står i annonsen pga tidsbrist.

Jag var t.ex ner till en uppfödare i somras för att min syster vill köpa den rasen dem föder upp. När vi var där hade de fått tillbaka en hund pga att ägarna inte klarade av den rasen. Uppfödaren skulle sälja hunden vidare pga att den inte kom överrens med hennes nuvarande hundar. Inte ens hon som uppfödare ville lägga ner så mycket tid på honom just för att han skulle omplaceras, något som jag kan förstå. Om man väljer att omplacera sin hund så har jag svårt att tror att man lägger ner lika mycket kärlek och träning på dem om dem ändå ska säljas vidare. Problemen överförs ju till den nya ägaren.

Så ja jag anser att det ska svida lite. Jag har aldrig skrivit att man ska skänka bort en hund, men däremot inte ta så pass mycket betalt för att återställa de egna utgifterna. Detta för att en hund lever tillsammans med sin ägare på ett helt annat sätt än många andra djur. De delar de dagliga rutinerna och för många ägare är hunden en familjemedlem. Och här kommer jag nu gå in i Zizzys resonemang med hästhandlare. Hästar anser jag även dem ska ha rätten till ett tryggt hem, men många hästar lever inte lika tätt inpå sin ägare som en hund gör. En hund tar de flesta med sig när de åker iväg, en häst är inte helt ovan vid att olika personer sköter dem varje dag. Detta speciellt vid kollektivstall. Det är ofta olika personer som tar ut och in dem, byter täcker, utfodrar dem, rider etc etc. En hund däremot är det ofta ägaren som är ute och går med, ger mat, sköter om etc. Detta är en av anledningarna till att jag inte vill dra en parallell mellan häst -och hundhandel.

Och jag vill absolut inte dra in uppfödare, det är inte samma sak som omplacering...

Men det är ju inte samma sak, där utgår du ju ifrån att hundarna är olika? I första fallet väluppfostrad, i andra fallet negligerad.

Hunden från jägaren kan vara hyperstressad, kan noll vardagslydnad, ha en dålig stamtavla och kosta pengar som fan.

Den andra hunden är oregistrerad, lugn och trevlig till temperamentet, kan vardagslydnad och kommer överens med människor och djur utan problem.

En jägare förmodas ha lagt mer tid på sin hund och kan därför ta bättre betalt?

Om man inte orkar/har tröttnat betyder inte det att hunden blivit osidosatt, man kanske bara vill att hunden ska få det bättre? Och då får man inte ta betalt?

:confused:

Varför inte utgå ifrån vad det är för hund, istället för att anpassa prislappen efter den som haft den förut.

Om man väljer att omplacera sin hund så har jag svårt att tror att man lägger ner lika mycket kärlek och träning på dem om dem ändå ska säljas vidare. Problemen överförs ju till den nya ägaren.

Jag tror ingen köper hund och tänker: jag omplacerar senare... Jag var extremt nära att omplacera min förra hund för att jag inte orkade längre/inte klarade av henne. Det gjorde inte henne till en dålig hund. Tvärtom, hon hade helt enkelt för mycket potential. En annan ägare hade kunnat få bort "problemen".
Men eftersom jag inte pallade längre borde jag ha skänkt bort henne...?

Varför inte utgå ifrån vad det är för hund, istället för att anpassa prislappen efter den som haft den förut.

?

Exakt. En bra och trevlig hund är jag beredd att betala en bra slant för, men en skithund vill jag inte ha om jag så får den gratis.

Problemet är dock att det är få vettiga personer som vill ha skithundar, så då skänks de nästa bort till nån naiv stackare " eller nån som vill komma billigt undan och köper första bästa billiga hund.

Min uppfödare blev tvungen att göra sig av med några hundar då hon skilde sig och blev tvungen att flytta till mindre.

Jag fick den ena hunden då hon inte ville ta mer kullar på henne iom att hon fick kejsarsnitt vid sin första. Den andra hunden blev jag fodervärd till.

De var 2,5 och 3 år när jag fick dem. Båda väldigt trevliga, väluppfostrade hundar som hon tyvärr inte hade rum för mer.

Att jag blev fodervärd/inte köpte berodde mycket på att jag hittat en uppfödare jag gillade och ville ha hund ifrån. Och att hon ville behålla lite kontroll över de hundar hon fött upp och tycker så mycket om. Jag tycker också det är positivt att jag kan göra något annat kul för de ca 25 000 det annars kostat mig att köpa hundarna. Mina hundar unnas det bästa. Jag sparar inte på pengar, tid eller energi med dem.
Alla som inte betalar fullt pris behöver inte ha dåligt med pengar eller inte bry sig.
Och för uppfödaren var det viktigast att hundarna fick det bra. Uppenbarligen tycker hon de har det bra här då hon vill att jag tar fler av hennes hundar.

kl

Jag "gav" bort min hund eftersom det allra viktigaste var att hon fick det bra....

Något jag aldrig kommer att göra igen, tror faktiskt att de som tar omplaceringshundar tänker sig för en extra gång on hunden kostat lite, dessutom sätter de förhoppningsvis mer värde på hunden.

Men detta är bara mina erfarenheter, så här gick det när jag lämnade bort min tik på omlacering.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=801978

kl

På tal om dyra hundar så såg jag häromdan en BC för 35000kr :eek: på blocket Antar att dens meriter måste vara något speciellt.

hej!
det är ju alltid svårt det här med priser på älskade djur men här kommer mina tankar;
- har inga problem med att sälja / köpa för dyrare än valppriset när det gäller registrerade, utbildade för deras användningsområde samt korrekta i kropp o betende. (jag skulle lätt få ut 20.000;- för en älghund som våran hane, nu inte just han eftersom han har ögonproblem men meritmässigt)

- När det gäller omlaceringshundar som kommer från vanvårdsfall, eller är i ca 2 års åldern o ägarna totalt inte klarat av o uppfostra den så skulle jag inte betala ngt överhuvudtaget. Har tagit hand om flera såna hundar o det är ett ENORMT jobb o det är inte alltid man lyckas. Skulle heller inte betala ngt för en blandras eftersom man egentligen inte vet vad man får.

Tycker även att det är vansinniga priser på dessa småhundar....
mvh prillan

kl

Jag "gav" bort min hund eftersom det allra viktigaste var att hon fick det bra....

Något jag aldrig kommer att göra igen, tror faktiskt att de som tar omplaceringshundar tänker sig för en extra gång on hunden kostat lite, dessutom sätter de förhoppningsvis mer värde på hunden.

Men detta är bara mina erfarenheter, så här gick det när jag lämnade bort min tik på omlacering.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=801978

Det här håller jag helt & hållet med om:bow:

kl

På tal om dyra hundar så såg jag häromdan en BC för 35000kr :eek: på blocket Antar att dens meriter måste vara något speciellt.

Den hunden har bra meriter, röntgad, ögonlyst och har gått i avel, så han är nog värd vad ägaren begär.

Vet BC's som skule ha betydligt högre prislapp än så om de såldes..

En öppen fråga:

-Varför är det så fult att tjäna pengar på hundar?

Ex, Det är fult att vara hundhandlare men inte Hästhandlare?

(Båda seriösa enligt konstens alla regler. )

Det är iallafall uppfattningen jag fått.
Om en tex uppfödare råkar tjäna några kronor på sin hobby är det fy skam!

Varför kan vi svenskar inte unna varnandra en smula lycka och framgång?

Det där har jag också funderat mycket på!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka